Joko tyyppi- tai valmistevika . Itellä -97 VN800 , jolla ajettu yli 60tkm . Vaihdettu hihnavedoksi -08 , jolla ajettu n. 24 tkm . Mitään muita ongelmia ei ole ollut , kuin silloin tällöin kuuluva hihnan kitinä pienillä nopeuksilla ja kun veto ei ole päällä . Hihnan kireys pidetty Scootworksin ohjeen mukaisena .
P.S. tultiin juuri Pohjois-Norjan rundilta n. 3100 km , ei mitään ongelmia Väinössä , enemmän miesten kunnossa
Näyttää eka vuoden 900:ssa olevan tehtaan puolesta samaa ongelmaa minkä VN800:n Scootworksin hihnakitin tekijät olivat jo ratkaiseet, eli hihnapyörä ei kestä paikallaan ellei sitä lukitse ruuvilukitteella ja sillä peltilevyllä siinä akselin juuressa voi vaikka heittää kuikkaa. Totesivat että se lähinnä auttaa irtoamisessa kuin estää sitä.
Mutta ei siis ihme että poskilaakeri on tiukalla, kun tuon palstan mukaan liian tiukka kiristys korjattiin 2007 huoltomanuaaliin. Tieto virheestä löytyi tosin jo kesällä 2006 jenkkisivustoilta.
Itse rupesin omaani sörkkimään kun hihna vonkui melkoisesti. Ensinnäkin se oli luovutuksen jälkeen vinossa ja hankasi hihnapyörän sivuun. Samalla sitten rupesin ihmettelemään että hihna on kun viulun kieli, eli luokkaa 1,5mm poikkeama.
Kun vielä VN800:ssa erityisesti varoiteltiin poskilaakerin menoa jos ketjut on liian tiukalla, niin otin sitten laskimen esiin ja muinaisilla statiikan laskukaavoilla räknäsin laakerikuorman poskilaakerille tuolla reilun millin poikkeamalla ja totesin että ei perkele.
Pyörän nykyiselle omistajalle tiedoksi (musta 06, en ulkoa muista mikä rekkari siihen lopulta jäi, kun se ropisteli kilpiä maantielle parit ennen kuin vaihdoin pyörän, joku rekkari oli SZ -alkuinen) että löysäsin hinnan sitten 6 millin poikkeamalle. Jenkkisivulla näytti tuossa sanottavan että 4 mm että muuten pitää ääntä, mutta jos hihna pitää ääntä niin se on linjausvika tai liian kireällä.
No, ilmeisesti tehdaskin on myöntänyt tämän, koska sait osat maahantuojalta, hyvä niin.
Tuo 900:n remeli on tosiaan piukka peli verratunna Harrikan hihnaan, joka on isohampaisempi mutta myös paljon löysemmällä. Mulla taitaa olla nyt remmi RoadKingissä jotain 1,3 cm ja hyvin tuo remmi on kuskin kanssa 490 kg kombinaattia 13 kilon koneen väännöllä vienyt hyppäämättä. Etuhihnapyörän kehällä on hihnalla noin 200-250 kiloa vetoa 1. vaihteella jos lähdössä yli 2000 rpm.
Niin että en sitten saanut 6 mm poikkeamalla 900:n hihnaa hypäämään, vaikka silloin arvelin että onkohan löysällä. Enkä usko että hyppäisikään. Jenkkien safe-bet näytti olevan 4 mm.
Ilmeisesti speksit on korjattu 2007, mutta jos hihna on nyt edelleen piukalla, ei liene huono idea ainakin ottaa poski pois ja katsoa akselimuterin momentti, löysätä hihna ja kokeilla poskilaakerin välys. Tulee vähemmän korjattavaa jos se ei porsi koneeseen.