• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vtr 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Seuraavaksi onkin kysymys 01- veturin tyhjäkäynti suuttimen koosta ja mallista, vakiosta siis :)
Ajattelin kokeilla isompaa tyhjäkäynti suutinta, ehkäpä samalla pääsuuttimia, luin koko ketjun, enkä ole ihan varma onko 01 veturissa samat suuttimet kuin 05- veturissa?
Lisäksi mietityttää tyhmää, että onko mikunin vai keihinin suuttimille meikäläisellä tarve? :)
 
Seuraavaksi onkin kysymys 01- veturin tyhjäkäynti suuttimen koosta ja mallista, vakiosta siis :)
Ajattelin kokeilla isompaa tyhjäkäynti suutinta, ehkäpä samalla pääsuuttimia, luin koko ketjun, enkä ole ihan varma onko 01 veturissa samat suuttimet kuin 05- veturissa?
Lisäksi mietityttää tyhmää, että onko mikunin vai keihinin suuttimille meikäläisellä tarve? :)

Keihinit ne on. Tuolla on kerrottu minkä tyyppiset suuttimet sinne sopii: www.jetsrus.com Tosin pieni korjaus, vakiot pääsuuttimet on kyllä edessä #172, mutta takana #175, eikä #178 kuten jetsrus väittää. Tyhjäkäyntisuutin on molemmissa se #45. Nämä tiedot voi tarkastaa alkuperäisiä osia netissä myyvien kauppojen ystävällisesti tarjoamista räjäytyskuvin varustetuista osaluetteloista, joista tuossa esimerkki: www.hondaparts-direct.com
 
Huomenna lähtee käytetyt artin sliparit linkki-putkilla matkaan tänne päin :)
Laittelen infoa kun saapuilee.

Hieno homma! Ite tilasin sieltä ne manuaaliset ketjunkiristimen nostajat viime kesänä. Kiinnostaa kuulla miten homma toimii noitten pakoputkien kanssa. Ite on tullu vähän könyttyä molempiin suuntiin ja se näkyy sekä pöntöissä, että niissä yhdysputkissa. Saattais tehdä mieli jossain välissä hommata uusia...
 
Hieno homma! Ite tilasin sieltä ne manuaaliset ketjunkiristimen nostajat viime kesänä. Kiinnostaa kuulla miten homma toimii noitten pakoputkien kanssa. Ite on tullu vähän könyttyä molempiin suuntiin ja se näkyy sekä pöntöissä, että niissä yhdysputkissa. Saattais tehdä mieli jossain välissä hommata uusia...

Hyvin toimi!
Kaveri nimeltä Rob De Hoo, erittäin asiakaspalveluhenkinen, perusteellinen, nopea toimitus, ja luotettava.
Putket oli putsattu kunnolla, alkuperänen hinta pöyri jossain 700-800€ paikkeilla, käytettynä postikuluineen 235€ :)
Pakattu oikein hyvin monin kertasiin pehmusteisiin, kaikki osat tuli perille.

Hinta ei päätä huimannut, tilaan ehdottomasti teräspunos jarruletkut ja muuta sälää tulevaisuudessa.

Kellään vinkkejä miten saada linkkiputket irti kannuista, kun on tiiviste palanut kymmenen vuoden aikana liimaksi sinne väliin?

Kaverin kanssa ajateltiin ekaks kokeilla ihan crc:llä, antaen odottaa pari päivää jos jotain tapahtuu.
Perkeleen tiukassa on..
 
Hyvin toimi!
Kaveri nimeltä Rob De Hoo, erittäin asiakaspalveluhenkinen, perusteellinen, nopea toimitus, ja luotettava.
Putket oli putsattu kunnolla, alkuperänen hinta pöyri jossain 700-800€ paikkeilla, käytettynä postikuluineen 235€ :)
Pakattu oikein hyvin monin kertasiin pehmusteisiin, kaikki osat tuli perille.

Hinta ei päätä huimannut, tilaan ehdottomasti teräspunos jarruletkut ja muuta sälää tulevaisuudessa.

Kellään vinkkejä miten saada linkkiputket irti kannuista, kun on tiiviste palanut kymmenen vuoden aikana liimaksi sinne väliin?

Kaverin kanssa ajateltiin ekaks kokeilla ihan crc:llä, antaen odottaa pari päivää jos jotain tapahtuu.
Perkeleen tiukassa on..

Saatiin laitettu kiinni :)
Kivat on äänet :D
 
Multa löytyy paketissa oleva Dynojetsarja veturiin. Taitaa löytyy myös muutama ylimääräinen suutin mukaan. Yv tai myyntipuolen ilmosta puh.nro :thumbup:
 
Olisko tietoa noista veturin nokkien ajoituksesta? Tiedän, tiedän, että aiemmin keskusteltu asiasta, mutta kun ei vaan saada natsaamaan merkkejä kohdilleen... Eli, tartteeko molempien venakoppien olla irti kun ajoitetaan nokkia. Avattu rempassa vain takimmainen sylinteri. Käytössä on englanninkielinen manuska jonka mukaan ollaan merkit laiteltu kohdilleen. Eli RT-merkki kampiakselille ja RE-merkki pakonokkaan ja RI-merkki imunokkaan(ulkokehälle).Kone pyörii kyllä läpi ja saatiin käyntiinkin, mutta n.6500-7000rpm kohdilla prötää ja savuttaa aika paljon. Onko missään saatavana suomenkielistä ohjetta nokkien ajoitukseen?
 
Saattaa olla 360 kampuran astetta pielessä se ajotus. Eikös se niin mennyt, että ensin etummaisen pytyn ajotus kohdalleen (FT-merkki) ja sit kampuraa 270 astetta, jolloin takempi ajotus (se RT)? Kirjotan nyt ulkomuistista, korjatkaa jos meni pieleen... Voi olla helpompi kääntää sitä takemman pytyn ajotusta sen 360° ja kokeilla, kuin alkaa aukomaan etummaista venttiilikoppaa.
 
Eikös se niin mennyt, että ensin etummaisen pytyn ajotus kohdalleen (FT-merkki) ja sit kampuraa 270 astetta, jolloin takempi ajotus (se RT)? Kirjotan nyt ulkomuistista, korjatkaa jos meni pieleen... Voi olla helpompi kääntää sitä takemman pytyn ajotusta sen 360° ja kokeilla, kuin alkaa aukomaan etummaista venttiilikoppaa.

Juuri näin ajattelinkin, mutta onkohan mahdollista katsoa noista kampuran merkeistä milloin etummainen olisi merkeissään purkamatta koppaa irti? Kampurallahan on muitakin merkkejä kuin RT- ja FT-merkit. Sieltä löytyy muistaakseni mm. F-merkki, ja pelkkä viiva. Mitähän merkkejä nämä ovat? Kannattaneeko sotkea enää niitä tähän soppaan. Kiitos asiallisesta vastauksesta! :thumbup:
 
Juuri näin ajattelinkin, mutta onkohan mahdollista katsoa noista kampuran merkeistä milloin etummainen olisi merkeissään purkamatta koppaa irti? Kampurallahan on muitakin merkkejä kuin RT- ja FT-merkit. Sieltä löytyy muistaakseni mm. F-merkki, ja pelkkä viiva. Mitähän merkkejä nämä ovat? Kannattaneeko sotkea enää niitä tähän soppaan. Kiitos asiallisesta vastauksesta! :thumbup:

Tunnustelemalla sen kyllä saa selville. Konetta pyörittaessähän tuntee huomattavana vastuksena sen, kun nokat painaa venttiilit auki venttiilien jousia vasten. Ne nokka-akselien nokat on yläviistoon silloin, kun nokka-akselien ketjupyörien ajoitusmerkit osoittaa ulos päin ja on sylinterikannen kanssa tasan. Juuri nyt en jaksa täysin teoreettisesti alkaa miettimään kuinka se ihan tarkalleen menee... Mutta kun se takempi koppa täytyy nyt vielä kuitenkin avata, niin sitä tarkkailemalla miten kampiakselista pyörittämällä kone "kakistelee vastaan", voi päätellä milloin ne etummaisen pytyn venttiilit siellä avautuu...

Ne pelkät F-merkit taitaa olla sytytyksen ajoitusmerkkejä. Niistä ei nyt juuri tähän ongelmaan valitettavasti ole apua...
 
Joo, otettiin varalta etummainen venakoppakin pois ja saatiin näin merkit kohdalleen. Nyt jytää taas hienosti! :WAZAAP:
 
Tervehdys!

Kaasutinhommista olisi kyse. Omassa -04 veturissa on ilmennyt matalilla kierroksilla pätkimistä (kone meinaa välillä stumpata) ja tyhjäkäynti vaihtelee n. 400 rpm verran. Säädin TPS-palikkaa 500 ohmin (alkup. arvo oli reilu 900) korville ja se tuntui jo auttavan hieman tuohon pätkimiseen.

Seuraavaksi olisi tarkoitus tarkistaa kaasareiden synkat. Hondan huoltomanuaalissa sanotaan, että "Carburetor vacuum difference" pitäis olla 20mm Hg, ja että "The base carburetor is the front carburetor". Tarkoittaako tuo nyt sitä, että takakaasarin synkkausletkussa pitää olla tuo 20mm Hg enemmän imua kuin etukaasarin? Sen takia varmistelen koska jokasessa netistä löytämässäni synkkausohjeessa aina laitetaan nuo imut tasan.

Moottorijarrutuksessa meinaa myös putket paukkua, ja se lienee seurausta liian laihasta tyhjäkäyntiseoksesta?

Olen vähän n00bi näiden kaasarijuttujen kanssa, eli kiittäisin oikaisuista jos olen ihan kujalla :orgmp:
 
Ehkä se on vähän niinkuin +-20 tuossa ohjeessa? Itsekkin uskoisin että mitä paremmin tasan niin sitä parempi.
 
Seuraavaksi olisi tarkoitus tarkistaa kaasareiden synkat. Hondan huoltomanuaalissa sanotaan, että "Carburetor vacuum difference" pitäis olla 20mm Hg, ja että "The base carburetor is the front carburetor". Tarkoittaako tuo nyt sitä, että takakaasarin synkkausletkussa pitää olla tuo 20mm Hg enemmän imua kuin etukaasarin? Sen takia varmistelen koska jokasessa netistä löytämässäni synkkausohjeessa aina laitetaan nuo imut tasan.

Joo kyllä kai niitten meilläkin pitäisi olla tasan ja se 20 mmHg on vaan maksimi sallittu.

Pakoputken pauke sen sijaan oman käsitykseni mukaan johtuu päinvastoin liian rikkaasta seoksesta. Moottorijarrutuksessa kaasuläppä on melkein kiinni, mutta tyhjäkäyntiä korkeamilla kierroksilla pyörivä kone koittaa vimmatusti imeä mitä tahansa mistä tahansa ja tyhjäkäyntipiirin kautta se sitten saa aivan ylirikasta bensa/ilma-seosta. Koska sylinterissä ei ole happea kaiken polttoaineen palamiseen, palamatonta poltsikkaa pääsee vielä pakoputkeen saakka. Tähän Hondan insinöörit ovat suuressa viisaudessaan kehittäneet PAIR-järjestelmän, joka päästää pakosarjaan ilmaa suoraan ilmanputsarikotelosta silloin, kun imusarjan alipaine on suurimmillaan. Tämän ilman kanssa kuuma palamaton polttoaine sitten reagoi paukahtaen, eli kuuluu oikeastaan asiaan.

Tämä kaikki on enemmän tai vähemmän itse yhdisteltyä ja pääteltyä tietoutta, eli se saattaa sisältää räikeitäkin virheitä. Korjatkaa ihmeessä, jos paremmin tiedätte.
 
Back
Ylös