Vtr 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä tilasin aikanaan Australiasta asti, kun ei lähempää meinannut löytyä, ainakaan järjelliseen hintaan... https://www.ebay.com.au/usr/showandgomc

Joo ebaystahan noi löyty. Hollannista 2x48 pilotti kyyteineen 16e. Kokeillaan nyt ensin noilla ja neulojen nostolla.
Tuohon mun toiseen kysymykseen löysinkin jo vastauksen että siellä pitäs neulojen alla olla alunperinkin jo ohkaset prikat ja ne ovat rosteria. Joten rosteriprikoilla shimmaus siis.
 
Ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä tämä Veturin tankki. Oma varustettu tällä 19L säiliöllä, eilen ajelin sen verran tyhjäksi että oli viimeinen palkki palanut jo jonkin aikaa eli bensavalon syttyminen oli enää ajan kysymys. Kävin tankkaamassa niin piripintaan kuin vain uskaltaa, pyörä tietenkin sivujalalla mutta ei nyt mahdottoman kallellaan kuitenkaan, ja 12,5 litraa enempää sinne ei vaan mahtunut taaskaan :D

Vaikea uskoa että ns.varatankin osuus ihan tuota 6,5 litraa kuitenkaan on :p
Inte där, mitäpä sitä ihmettelemään sen enempää, olisi kuitenkin ihan kiva tietää paljonko siellä tankissa oikeasti on kun valo syttyy.
 
Ei kyllä ikinä lakkaa hämmästyttämästä tämä Veturin tankki. Oma varustettu tällä 19L säiliöllä, eilen ajelin sen verran tyhjäksi että oli viimeinen palkki palanut jo jonkin aikaa eli bensavalon syttyminen oli enää ajan kysymys. Kävin tankkaamassa niin piripintaan kuin vain uskaltaa, pyörä tietenkin sivujalalla mutta ei nyt mahdottoman kallellaan kuitenkaan, ja 12,5 litraa enempää sinne ei vaan mahtunut taaskaan :D

Vaikea uskoa että ns.varatankin osuus ihan tuota 6,5 litraa kuitenkaan on :p
Inte där, mitäpä sitä ihmettelemään sen enempää, olisi kuitenkin ihan kiva tietää paljonko siellä tankissa oikeasti on kun valo syttyy.

Jos et halua kannu kainalossa koitaa ajaa kuivaksi asti, imaise se
tallissa tyhjäksi kun ressuvalo on syttynyt.

Kyllähän monissa eri merkkien yksilöissä on isoja heittoja siinä, paljonko tavaraa on jäljellä
valon syttyessä.... sanoo aapinen asiasta mitä sanoo.
Toisissa soppaa riittää vielä hyvin yli 100km siistiin köröttelyyn.
Eli kohtuuttoman paljon kokonaiskilsoihin suhteutettuna.

Ei se reissuissa kyllä haittaa olla tarkemmin kartalla (siitäkin :D), paljonki sitä
soppaa todellisuudessa on jäljellä... tai tankki oikeasti vetää.
Sillä tiedolla trippi toimii varsin hyvänä pensamittarina.
 
Tulipa tehtyä tuo HRC modi omaan veturin ja ei voi muuta sanoa ku, että nyt toimii pyörä kyllä todella hienosti! :thumbup:

Jos veturisi yskii putsariin vauhdin ollessa 0-60kmh niin tästä löytyy täsmälääkettä siihen vaivaan. Helppo testata nostamalla hieman ryyppyä, jos pyörä toimii näin paremmin niin sitten tämä lääke auttaa.

Vakio pöntöillä en oo veturia ajanu, mutta ilmeisesti toimii paremmin niillä. Kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa kun mökäpöntöt ruuvataan kiinni niin pyörä käy laihalla alarekisterissä ja käytös on turhan "kulmikasta". Tuo ilmanputsariin yskiminen mielestäni se ilkein vaiva.

Eli näillä toimenpiteillä;
Tyhjäkäyntisuuttimet 45->48
Kaasareiden neuloja nostetaan seuraavasti
-takakaasari 1mm (yht. 1.5mm)
-etukaasari 0.75mm (yht. 1.25mm)
Etukaasarin luistista tukitaan toinen "lift hole"
Pilottiruuvit auki seuraavasti
-etukaasari 2 1/4
-takakaasari 2 1/2

Neulojen alla on siis vakiona 0.5mm prikka. Muistaakseni m3 prikka on sopivan kokoinen. En tiedä onko homma parin kympän päälle, mutta itse tein juuri kuten ohjeessa ja siksi hioin yhtä prikkaa ohuemmaksi, että pääsin noihin ilmoitettuihin mittoihin. Lift holen tukin 2 komponentti epoksiliimalla.

Ilmanputsarin tulee ehdottomasti olla orkkis tai ainakin orkkista vastaava. Ei mikään +30hp tehoviriviri malli.

Nyt on samalla helppo poistaa kuristukset kumikurkuista jos siellä on 72kw kurkut paikallaan kuten itsellä. Siellä on siis ahdistavat peltilipareet kurkun sisällä. Itse tilasin kyllä uudet kurkut vaikka vanhat olivat ehjät, mutta kovat koppurat. Uusissa kurkuissa ei kuristuksia sitten ollutkaan.

UÄ pesin kaikki suuttimet kun kaasarit kerta pöydällä olivat. Huomaa että pääsuuttimet ovat kaasareissa erikokoiset ja myös "emulsion tubet" ovat erilaiset.

Lopuksi kaasarit täytyy toki synkata. Letkut kannattaa vetää penkin alle ja tulpata ne. Jatkossa synkkaaminen on sitten "minuutin homma". Katselin youtubesta että veturit synkattiin ennenkuin ilmanputsarikotelo oli paikallaan, koska näin synkkausruuviin pääsee helpommin käsiksi. Tuli heti mieleen, että mahtaako kaasarit olla enää synkassa sitten kun ilmanputsari on paikallaan. Olihan se testattava ja eihän ne ollut. Eli synkkaus kun kaikki romut on paikallaan, ruuviin hankalampi päästä käsiksi, mutta onnistuu kyllä.

Tyhjäkäyntisuuttimia ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota että saa orkkis keihiniä jotta suuttimen koko on varmasti oikea. Itse tilasin nämä:
https://www.ebay.co.uk/itm/Pilot-je...-RMZ-SMR-SMC-SX/201599233355?var=500818122255

Kumikurkut "tourmax CHH-26"
Kohokammion tiivisteet "tourmax FBG-131" tämä on 4kpl setti. Voin myydä jäljelle jääneet 2kpl jos joku tarvii.

Tarkempi selostus tästä modista perusteluineen löytyy täältä:
https://www.superhawkforum.com/forums/technical-discussion-28/carb-set-up-24769/

Edit. Kannattaa samalla säätää myös TPS kohdalleen. Musta mötikkä takakaasarin kyljessä. Arvoksi kahden ylimmän pinnin välistä 500 ohmia (+-10).
 
Viimeksi muokattu:
Ei kellään sattuisi olemaan Firestormin peilejä jäänyt turhana pyörimään? Oli näköjään vasemmasta lasi haljennut omia aikojaan, varmaankin sisään kerääntyneen sadeveden ja pakkasen vaikutuksesta. Taas yksi hyvä syy käyttää pyöränpeitettä mutta kun sitä vaan on niin laiska välillä :tyhmäminä:

Jos jollain sattuisi tuo tai vaikka molemmat olemaan niin voisin kohtuullisen korvauksen kera hakea pois :p
 
Koitin viritellä tänään USB-lautauspaikka pyörän etuosaan ja mietin sopivaa reittiä johdotukselle akulta. Liekö rungon ja koneen välissä oleva rako (bensatankin alapuolella) liian kuuma? Onko muilla kokemusta sopivasta reitistä?
 
Ei kellään sattuisi olemaan Firestormin peilejä jäänyt turhana pyörimään? Oli näköjään vasemmasta lasi haljennut omia aikojaan, varmaankin sisään kerääntyneen sadeveden ja pakkasen vaikutuksesta. Taas yksi hyvä syy käyttää pyöränpeitettä mutta kun sitä vaan on niin laiska välillä :tyhmäminä:

Jos jollain sattuisi tuo tai vaikka molemmat olemaan niin voisin kohtuullisen korvauksen kera hakea pois :p

Tilasin XL Motosta oikean peilin kun halkesi omia-aikojaan. Oli nopea toimitus, eikä ollut mielestäni kalliskaan.
 
Koitin viritellä tänään USB-lautauspaikka pyörän etuosaan ja mietin sopivaa reittiä johdotukselle akulta. Liekö rungon ja koneen välissä oleva rako (bensatankin alapuolella) liian kuuma? Onko muilla kokemusta sopivasta reitistä?

Siinähän on koneen vasemmalla puolella kaapelilinja jota pitkin on kätevä vetää piuhat.
 
Tilasin XL Motosta oikean peilin kun halkesi omia-aikojaan. Oli nopea toimitus, eikä ollut mielestäni kalliskaan.

Tätäkin harkitsin mutta innostuin ulkomaisten foorumien perusteella tilaamaan tarvikkeena parin R6 vm.2003-2005 peilejä, kuulemma bolt-on modaus ja pitäisi parantua näkyvyydenkin :p
Saapa nähdä kuinka käy.
 
Edelliseen viestiin palaten, aika 5/5 ratkaisu tuntui olevan, näkyvyys parani ja istuivat paikalleen heittämällä. Ja istuvat ulkonäköönkin paljon paremmin kuin jokin geneerinen tarvikeratkaisu.

Asiasta toiseen, tulipa tehtyä kaverin kanssa 24tkm huolto ja samalla manuaalisten jakoketjun kiristimien asennus Veturiin. Lopputuloksena erittäin kauniisti kehräävä laite jonka kohdalla ei enää tarvitse pelätä kiristimien porsimista, mutta olipahan kyllä via Dolorosa koko homma. Tuntuu että ei ole huollettavaksi suunniteltu laite kyllä ollenkaan, aivan saakelin ahtaita välejä ja huoltamisen kannalta hankalia ratkaisuja täynnä koko vehje :p Kaikenlaista ylimääräistä ohjelmaakin sattui kohdalle katkenneista pulteista aina vuotaviin venttiilikopan tiivisteisiin, mutta ehkäpä toisella kerralla menisi jo paljon smoothimmin kun tietää vehkeen metkut. Ja loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.

Se mikä hämmästytti oli että vaikka kyseessä oli ensimmäinen venttiilitsekki tähän laitteeseen niin kaikki imupuolen venat olivat pirun kireällä ja pelkkä tarkistus ei täten riittänyt vaan palojen vaihtoonhan siinä jouduttiin. Olin jotenkin automaattisesti olettanut että Hondan kohdalla ensimmäisen kerran voi joutua säätelemään joskus 100tkm tuolla puolen, mutta eipä näköjään :D Pakopuolella kaikki olivat toleranssissa.
 
Jatketaan yksinpuhelua :p

Omassa Veturissa on ostohetkestä alkaen ollut etupäässä teräspunosletkut jarruissa ja katukäytössä olenkin ollut oikein tyytyväinen jarrutehoon ja tuntumaan. Kuitenkin koska isot pojat kertovat että VTR paranee pyöränä rutkasti kun jarrukomponentteja päivittelee ja pieni askartelu on ihan mukavaa, on nyt itselleni matkalla Honda CBR F4i:n etujarrusatulat sekä 2013 Firebladen radiaalinen pääsylinteri tilpehööreineen. Tällä reseptillä saataneen jotain parannuksia aikaiseksi. Paikalleen asentelu saanee jäädä talven hommiksi, ajellaan nyt vanhoilla tämä kausi vielä.

Ja vauhtiin kun päästiin niin tuli lueskeltua vauhtipyörän keventämisen tarjoamista suurista eduista pyörän kierrosherkkyyteen ilman mainittavia haittapuolia. Pieni vilkaisu ebayn tarjontaan, 40 punnan tarjous brittipurkaamolle VTR:n vauhtipyörästä, ja kaupathan siitä syntyivät. Tämä kiikutetaan jonnekin koneistamolle höylättäväksi ja koitetaan saada paikoilleen ensi kautta ajatellen. Onkohan kellään forumistilla ollut kevennettyä vauhtipyörää omassaan? Kokemukset kiinnostaisivat.
 
minuakin on kiinnostanut vauhtipyörän kevennys jo jonkin aikaa,minne pajalle aiot viedä ja mitä kustantaa sorvaus?laita päivitystä kun edistyy..
 
Varmaan menee kevään puolelle tuo vauhtipyörän koneistus, en ole paikkaa tarkemmin miettinyt. GT-Motor Helsingissä vaikuttaa ainakin potentiaaliselta.
Ja jep, moottorijarrutushan tuossa tulee muuttumaan hieman voimakkaammaksi. Omassa ajossa on takanakki ihan mukavasti kestänyt toistaiseksi, joten en murehdi liikaa tuosta :D
 
Varmaan menee kevään puolelle tuo vauhtipyörän koneistus, en ole paikkaa tarkemmin miettinyt. GT-Motor Helsingissä vaikuttaa ainakin potentiaaliselta.

Valitse semmoinen moottorikoneistamo jolla on myös mahdollisuus vauhtipyörän tasapainotukseen. Se tarvitsee myös speksata tarkkaan, että mistä sorvataan ja kuinka paljon. En tunne kyseistä moottoria, mutta käsittääkseni tuossakin vauhtipyörässä on laturin kestomagneetit sisällä, eli pintaa ei kannata sorvata puhki.
 
Uusi Veturisti pölähtää paikalle, ja onpahan ensimmäinen Hondakin!

Muutama nelkku oli vaihteeksi välissä ja taas mennää twinillä, aaettä!



Mukavat pyhät ja ajokauden odottelut✌️
 
tohon vauhtipyörän kevennykseen oli muistaakseni vtr1000.org sivustolla hyvät ohjeet,asialla englannin vtr guru roger ditchfield joka aikoinaan ajoi ja kehitti hrc kans veturia kisakäyttöön,oli muistaakseni aika tarkat ohjeet mitä kannattaa sorvata ja mistä...
ilmeisesti rogerin paja toimii vieläkin ja virittää vetureita ja ilm tietää mitä tekee..,olispa rahaa..:;):
 
Jeps, tuohon vauhtipyörän koneistukseen löytyy kyllä hyvin materiaalia ja kokemuksia ulkomaisilta foorumeilta.
Monet ilmeisesti tykkää noudattaa Ditchfieldin ohjeita joiden mukaan materiaalia otetaan pelkästään tuosta ns.teräsroottorista eikä tuohon varsinaiseen magnetoituun staattorikuppiin kosketa ollenkaan, joskin aika paljon sellaisiakin versioita on tullut vastaan jossa materiaalia on poistettu myös siitä. Itse ehkä ajattelin mennä karkeasti tuolla Ditchfieldin tyylillä. Ilmeisesti yleinen konsensus on että tätä noudattamalla ei tasapainotustakaan ole tarpeen tehdä, mutta sitä pitää vielä katsoa.

Laitoin tarjouspyynnöt hommista Vantaan Moottorikoneistamolle ja GT-Motorille, katsotaas mitä vastauksia saadaan.
 
Back
Ylös