Vtr 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
onko hirsa saanu vauhtipyörän kevennystä eteenpäin?:wanna:

Ikävä kyllä en, tulipa juuri laitettua ihan noin kokeilumielessä pyörä myyntiinkin :blink:
En ole ollut Suomessa hetkeen niin ei ole päässyt askartelemaan saatika ajelemaan, joten kokeillaan jos joku kaipaisi hyvää Firestormia.

Jos ei niin säilötään jossain jonkin aikaa ja ajellaan sitten kun ollaan taas pääosin suomenmaalla :grin:

onko arvon veturikuskit säätäneet itse kaasarisynkkaa?mulla melkoinen turnee synkkausta takana,ensin tein letku+öljy mittarin mut en saanu sillä synkattua,veti koko ajan toiseen päähän vaikka kuinka säätöruuvia pyöritteli.
ehkäpä imuvuoto vaikutti,vaihdoin uudet kumikurkut ja halvan alipainemittarin johon liitin palloventtiili hanan jolla saan säädettyä/kuristettua imua ettei mittarin neula hypi holtittomasti.mulla oli aluksi kaksi mittaria mutta on niin huonolaatuisia että yhdellä karsin mittarivirheet,olen siis säätänyt yhdellä kumpaankin noin saman imun mutta kun mittarin mukaan saan synkkaan niin pyörä toimii huonommin..,olen säätänyt venttiilit ja pilotit on aika lähellä tulppia lukemalla.lopulta säädin korvakuulolta synkan siten että pyörii tasaisimmin tyhjäkäyntiä ja toimii vittuilematta ajossa.olisko jollain lainata jotain parempaa synkkatyökalua(syncpro tms)ihmettelen vain tuota miksei toimi jos synkassa mittarin mukaan..?:blink:

Kyllähän se pitäs letku+öljy onnistua synkkaa. Jossain vuotoa tms. Lisäksi synkkaus kaikki romut paikallaan (putsari). Itse suoritin synkkauksen kierroksilla n. 3K, koska suunnilleen semmosta se on ajossa.

onko arvon veturikuskit säätäneet itse kaasarisynkkaa?mulla melkoinen turnee synkkausta takana,ensin tein letku+öljy mittarin mut en saanu sillä synkattua,veti koko ajan toiseen päähän vaikka kuinka säätöruuvia pyöritteli.
ehkäpä imuvuoto vaikutti,vaihdoin uudet kumikurkut ja halvan alipainemittarin johon liitin palloventtiili hanan jolla saan säädettyä/kuristettua imua ettei mittarin neula hypi holtittomasti.mulla oli aluksi kaksi mittaria mutta on niin huonolaatuisia että yhdellä karsin mittarivirheet,olen siis säätänyt yhdellä kumpaankin noin saman imun mutta kun mittarin mukaan saan synkkaan niin pyörä toimii huonommin..,olen säätänyt venttiilit ja pilotit on aika lähellä tulppia lukemalla.lopulta säädin korvakuulolta synkan siten että pyörii tasaisimmin tyhjäkäyntiä ja toimii vittuilematta ajossa.olisko jollain lainata jotain parempaa synkkatyökalua(syncpro tms)ihmettelen vain tuota miksei toimi jos synkassa mittarin mukaan..?:blink:

No jos esimerkiksi toinen kaasari on tukossa eikä halua käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä niin tämän kaasarin läppää avaamalla suhteessa toiseen kaasariin voi saada pimenneenkin pytyn käymään edes jollain lailla ja moottorin käymään tasaisemmin.

No jos esimerkiksi toinen kaasari on tukossa eikä halua käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä niin tämän kaasarin läppää avaamalla suhteessa toiseen kaasariin voi saada pimenneenkin pytyn käymään edes jollain lailla ja moottorin käymään tasaisemmin.

Joo, näinhän noi synkkausohjeet menee. Ensin venttiilit säätöihin, tyhjäkäyntiseokset paikoilleen, tyhjäkäynti kohdalleen, synkkaus ja sen jälkeen todennäköisesti muuttunut tyhjäkäynti kohdalleen.

tiedän kyllä miten synkataan,ihmettelen vain mistä johtuu huonompi käynti kun synkassa.imuvuodot tarkistettu ja venttiilit säädetty ja muutenkin tarkistettu kaikki,puristukset n.11,5 kummassakin.pyörä on päivittäisessä ajossa ja korvakuulolla säädön jälkeen toimii niinkuin pitääkin(ei sammuile valoissa tms)ehkä pitää antaa vaan olla epäsynkassa kun toimii hyvin...

tuli vihdoin tehtyä toi vauhtipyörän kevennys,ditchfieldin ohjeilla eli halkaisija 146mm ja paksuus 10,15 ,otettiin siis vain itse limpusta eikä koskettu magneettikoppaan.uskallan suositella,kierrosherkempi ja varsinkin 1,2,3 vaihteilla huomaa kyllä eron kiihtyvyydessä,mitään negatiivistä en ole havainnut..
tossa jonkunlaiset ennen/jälkeen kuvat

Liitetiedostot

• 2021_08_29_19_54_IMG_1059.jpg
    2021_08_29_19_54_IMG_1059.jpg
    81,3 KB · Katselut: 46
  • 2021_08_31_17_38_IMG_1071.jpg
    2021_08_31_17_38_IMG_1071.jpg
    79,3 KB · Katselut: 47
menikö hirsan veturi kaupaksi?kiinnostaisi se sun ostama vauhtipyörä,jos vielä sulla niin möisitkö pois?voisin tehdä rajumpaa kevennystä sille ja jäisi toi nykyinen varmistukseksi,mistä hajottamolta tilasit?

Eipä mennyt (onneksi) kaupaksi, siellä se odottelee omaa Suomeen paluutani :D
Siksipä ajattelinkin vielä pitää kaikki rojutkin, kyllä vielä jonain päivänä saan itsekin vauhtipyöräprojektin eteenpäin. Hyvä tietää että noilla spekseillä tulee ainakin toimiva! :thumbup:
Ebaysta tilasin omani, mahtoiko olla Saksan suunnalta mistä tuli. Sieltä varmasti löytyy lisääkin!

joo,boonstrap parts belgiassa(tai hollannissa) on loistava halpa ja nopea,40€ näyttäs siellä maksavan(+postikulut),ebayssahan on hinnat vähän nousseet sen perrr brexitin takia.tekisi mieli kokeilla vähän rajumpaa kevennystä,tohon nykyiseen tottui aika nopeasti,kyllä siinä on kuiteski eroa vakioon.vauhtipyörän irroitus ja vaihtohan aika easy ja nopea tehdä,ainut vaikea siinä on pultin saaminen momenttiin(156)kun en omista kiinnipitotyökalua,on täytynyt olla luova...itse sorvaus on halpaa kun saan tehtyä kaverin duunissa ilmaiseksi..
hyvä hirsa ettet luopunut veturista,aika paljon olen lukenut kuinka siitä luopuneet katuvat ja ikävä veturia..:rakastunut:

Omaani en ole viime heinäkuun jälkeen nähnyt, siellä se kaverin tallissa odottelee allekirjoittanutta :p
Kuukauden kuluttua pitäisi olla mahdollisuus ottaa ajoon taas kesäksi, tai sen verran mitä Suomessa tulee oltua.

Tuli ostettua tässä keväällä VTR 1000F -pyörä. Käynnistäminen oli aika nihkeää noilla kylmillä kevät keleillä, joten ostin uuden Yuasa akun vanhan tilalle. Sen jälkeen onkin lähtenyt aina käyntiin.

Nyt pyörä kävi huollossa kaasareiden putsauksessa ja tulppien vaihdossa ja kotiin ajellessa kaikki oli ok (25 min matka). Kun käynnistin pyörää noin tunnin päästä uudelleen niin akku tuntui hyvin väsyneeltä mutta pyörä käynnistyi kuitenkin, lämmin kun kone oli vielä. Seuraavana aamuna ettei sitten enää käynnistynytkään ja muutaman yrityksen jälkeen akku oli liian tyhjä. Akku ei siis ollut latautunut normaalisti ajon aikana.

Akun lataamisen jälkeen (lepojännite 12,8V) pyörä käynnistyi taas nätisti mutta kun mittasin latausjännitettä pyörän käydessä niin tuli vain 13,2V tyhjäkäynnillä (kaasulla vain tätäkin vähemmän). Valot pois päällä - toki sentään 13,8V. Eikös tuo latausjännite pitäisi olla kuitenkin siellä 14,5V:n luokkaa tällä pyörällä?

Hei.
Satulan alla, tankin vieressä olevasta liittimestä mittaat tuleeko staattorilta riittävästi jännitettä. Pitäisi olla liki 70 volttia. Jos on, niin tutki liittimeltä säätimelle menevät johdot. Minulla kyseiset johdot oli niin huonossa kunnossa, että aiheutti latauksen romahduksen.
Staattorin mittausohjeet löytyvät org:in sivuilta jostakin.

Viimeksi muokattu:
Juu, täytyy katsoa noita piuhoja tarkemmin. Huomasin uudelleen testattaessa, että latausjännite heittelee paljon tyhjäkäynnillä välillä 12,4 - 14,2V, mikä viittaisi huonoon kosketukseen jossakin tai sitten jännitteensäätäjän hajalla olemiseen.

Satulan alla, tankin vieressä olevasta liittimestä mittaat tuleeko staattorilta riittävästi jännitettä. Pitäisi olla liki 70 volttia.

Ja yleismittari sitten vaihtojännitteelle. Muutoin voi tulla ihan höpöjä lukemia.

Hei.
Satulan alla, tankin vieressä olevasta liittimestä mittaat tuleeko staattorilta riittävästi jännitettä. Pitäisi olla liki 70 volttia. Jos on, niin tutki liittimeltä säätimelle menevät johdot. Minulla kyseiset johdot oli niin huonossa kunnossa, että aiheutti latauksen romahduksen.
Staattorin mittausohjeet löytyvät org:in sivuilta jostakin.
Näyttää olevan 6 liitintä tossa kohtaa mulla, joista yksi on uloslähtevä. Onkos toi staattorin liitin se, jossa on 3 keltaista johtoa? Johdot on niin jemmassa ja nipuissa, että noista ei näe selvästi mikä tulee mistäkin. 70V tulee ilmeisesti jos on 3x20V eli kaikilta kolmelta yhteensä? Vai oonko ihan pihalla nyt tässä:D

Back