Jos Lontoon murre vähääkään luonnistaa, niin minä menisin suutinsarjaa ennemmin noilla ohjeilla:
https://www.superhawkforum.com/forums/technical-discussion-28/carb-set-up-24769/
Seossuhdehan se on, mikä kaikissa tilanteissa kiinnostaa. Itse menin seossuhteen selvittämisen taikamaailmassa niin pitkälle, että hitsautin pakoputkistoon paikat lambda-antureille. En vaan koskaan saanut aikaiseksi hankkia moisia antureita, tahi penkittää vehettä...
Suutinsarja antaa taatusti lisää mokäpönttojen kanssa yhdistettynä. Suutinsarjoissa polttoaineen syöttöä ei vaan koskaan ole optimoitu kulloiseenkin yksittäystapaukseen, vaan pidetään lähinnä huoli siitä, että polttoainetta menee takuulla riittävästi. Optimaalisen seossuhteen yläpuolella on iso alue, missä ylimääräisen polttoaineen syöttäminen ei merkittävästi alenna tehoa. Täten suutinsarjojen valmistajille oikotie asiakkaan onneen on valmistaa tuote, joka kaikissa tilanteissa syöttää hiukan liikaa bentsiiniä pönttöön. Jos lompakko kestää, eikä kiinnostus riitä tämän enempään hifistelyyn, on moinen ratkaisu varsin mallikas.
Kerran kun on lähtenyt sille tielle, että edes hetkeäkään ajttelee, mikä oikeastaan rajoittaa moottorin tuottamaa maksimitehoa, tulee ennen pitkää väkisinkin törmänneeksi termiin täytössuhde. Jos joku hurja kokeiluhaluinen haluaa ahtamatta lähteä kokeilemaan täytössuhteen parantamista vapaammin virtaavalla ilmansuodattimella, minulla on muistaakseni sellainen joutilaana varastoituna Suomen Turussa. Kiinnostuneet huudelkoot yksityisesti.
Samaisessa paikassa on varastossa melkein kokonainen kone, joka vuotaa öljyä palotilaan. Sekin saattaisi olla myytävänä halvalla. Vaivaiset 96 megametriä ajettu. Koneen tutkimisessa pääsin semmoisieen vaiheeseen, että sylinteriputkissa on tehtaan jäljiltä hoonausjäljet. Sylinterin kuluma ei siis ongelmaa selitä. Kannet on yhä purkamatta, joten ilmeinen venttiilivarrenkumien vuoto ei ole selvillä. Enivei motivoitunut tekijä kun huoltaisi kannet ja pistäisi koneen nippuun uudella tiivistesarjalla ja männänrenkailla, olisi nipussa nähtävästi uudenveroinen voimanlähde (valmiiksi levällään olevasta kamppeesta kannattaa varmaan laakereiden välyksetkin tutkia).
Jotain muutakin joutilasta myytävää on Suomessa tarvitsevalle. Ohjauslaakerisarja kartiorullilla muistaakseni ainakin, etupyörän laakerisarja melkein varmasti, alkuperäisiä vilkkuja ja niille orkkis vilkkurele, käytöstä poistettuja mutta periaatteessa ehjiä jakoketjun kiristimen jousimeknismeja (vaihdoin itse manuaalisesti kiristettäviin jossain välissä...), muistelen tarkemmin jos ketäkuta kiinnostaa...
Ja toistettakoon tässä välissä myös halu ostaa pyörälle tyypillisen jakoketjun hyppäyksen vuoksi vaurioitunut moottori, tai mielummin koko pyörä. Minulla kun olisi pahvilaatikoissa kaikki vaurion korjaamiseen tarvittavat kalikat.