• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vuoden mp-turhake?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RRRami
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Todellinen turhake on tummennettu teinivisiiri
biggrin.gif
Arain iridium... 100 €  
crazy.gif
Mutta välttämätön hankinta, mikäli on käynyt silmäleikkauksessa. On meinaan noi iridiumit mun tietojen mukaan ainoita UV-suojan omaavia visiireitä.

Itsellä Shoein iridium -visiiri ja testasin silmälääkärillä UV-suodatuksen. A ja B säteitä läpäisi 0%.

Toinen vaihtoehto ois vetää kirkkaalla visiirillä ja blehat [eli aurinkolasit] päässä, mutta ei oo mun juttu.

Mutta välttämätön hankinta, mikäli on käynyt silmäleikkauksessa. On meinaan noi iridiumit mun tietojen mukaan ainoita UV-suojan omaavia visiireitä.

Itsellä Shoein iridium -visiiri ja testasin silmälääkärillä UV-suodatuksen. A ja B säteitä läpäisi 0%.

Toinen vaihtoehto ois vetää kirkkaalla visiirillä ja blehat [eli aurinkolasit] päässä, mutta ei oo mun juttu.
Tota, tämän saa nyt sitten kyseenalaistaa täysin, mutta vaimoni joka opiskelee lääkäriksi ja on töissä optikolla viidettä vuotta höpötteli joku aika sitten kun näistä kyselin että jo kirkas ikkunalasi suodattelee uv:ta todella tehokkaasti.

Et tuskin se iridium tässä se pelastaja on
smile_org.gif

Tota, tämän saa nyt sitten kyseenalaistaa täysin, mutta vaimoni joka opiskelee lääkäriksi ja on töissä optikolla viidettä vuotta höpötteli joku aika sitten kun näistä kyselin että jo kirkas ikkunalasi suodattelee uv:ta todella tehokkaasti.

smile_org.gif
Voi hyvin olla näinkin.

Siinä tapauksessa erään perämoottorivalmistajan moottoripyöräliikkeessä Vantaalla on vedetty mua pahemman kerran nenästä ja myyty tyhmälle kallein visiiri.
confused_orig.gif

Olin sillon vaan niin "varovainen" silmien kanssa, etten alkanu edes kyseenalaistaa myyjiä vaan halusin parhaan mahdollisen suojan. Ja se kannatti, viimeisen leikkauskontrollin perusteella kumpikin silmä nyt täysin terve, arpikudosta ei ole yhtään.
062802jumpie_prv.gif

Mut asiaan... GSX-R 1000 on turhake.
biggrin.gif
Wat heeei prkl! Se on must tarveke, ja sopii liikenneturvallisuusvisioon, sillä sitä ei tarvi virittää. Kai. Ainakaan paljoa...

Turhakeääni menköön ketjuöljylle, jonka merkkiä en muista, ja joka pysyi missätahansa muualla, mukaanlukien YKSIOSAINEN nahkapukuni, paremmin kuin ketjussa.

br, Mikko

..ups verneri..toi oli tarkotettu tolle köpetille..
smile_org.gif
tounge.gif
tuo tiukka nahkapuku höpötys.. muutsos anteeksos.
smile_org.gif

Kyllä se vähän sillai on, että kun koko mopo on ihan "turha" laite, niin kaikki siihen hommattavakin voidaan tuomita turhakkeeksi. Erityisesti koristeluun liittyvä. Toisaalta moposta ja sen koristelusta saa mielihyvää, ja sehän ei ole turhaa. Eli siinä mielessä onko mitään turhakkeita ollenkaan?

No tangonpäähapsut ehkä...

Ja tohon jalanaluseen: Eihän sen hankintapaikka tai omatekoisuus voi määrittää sen tarpeellisuutta tai turhuutta?

Mut mä sanon nyt nakumotoristina, että katteet on turhakkeita kun ilmankin pärjää. Ainaki tosimiehet!
tounge.gif
samoilla mielin...

ei mitään muovihärpäkkeitä siihen mopoon

lisätä vois ne värilliset renkaat, ei mitään ideaa

jalanalunen ei mun mielestä ole turhake, hyödyllinen kapine mut en siitä kyllä mitään maksa, joku jämä vanerin pala on täydellinen

kyllähän noita turhakkeita on, mutta sitä vartenhan se ajokki on et siihen voi niitä laitella

ja sit siitä iridiumista: ei taida olla se teinivisiirin tummennus mikä sen UV:n suodattaa vaan joku ihan muu

smile_org.gif
Voi hyvin olla näinkin.

Siinä tapauksessa erään perämoottorivalmistajan moottoripyöräliikkeessä Vantaalla on vedetty mua pahemman kerran nenästä ja myyty tyhmälle kallein visiiri.  
confused_orig.gif

Olin sillon vaan niin "varovainen" silmien kanssa, etten alkanu edes kyseenalaistaa myyjiä vaan halusin parhaan mahdollisen suojan. Ja se kannatti, viimeisen leikkauskontrollin perusteella kumpikin silmä nyt täysin terve, arpikudosta ei ole yhtään.  
062802jumpie_prv.gif
Jeps, itelle ammatin takia tehty laserleikkaukset kumpaankin silmään vuonna 2000. En varonu niitä sen jälkeen kyllä mitenkään erikoisesti missään tilanteessa ja ihan OK kumpainenkin. 2.0 näkö molemmissa ja arpikudoksetkin kuosissaan... Eli näitten mykiöitten takia en kyllä enää tule 100 egee visiiristä pulittaan, ellen halua sitten turhaketta...
wink.gif

smile_org.gif
Voi hyvin olla näinkin.

confused_orig.gif

062802jumpie_prv.gif
Jeps, itelle ammatin takia tehty laserleikkaukset kumpaankin silmään vuonna 2000. En varonu niitä sen jälkeen kyllä mitenkään erikoisesti missään tilanteessa ja ihan OK kumpainenkin. 2.0 näkö molemmissa ja arpikudoksetkin kuosissaan... Eli näitten mykiöitten takia en kyllä enää tule 100 egee visiiristä pulittaan, ellen halua sitten turhaketta...  
wink.gif
Itse käytän tummaa visiiriä siitä syystä, että en ole toistaiseksi raaskinut maksaa montaa sataa omilla vahvuuksilla olevista aurinkolaseista. Visiiri maksoi muistaakseni 40-50 euroa AGV:n ämpäriin.

Turhake tai ei, niin kivampi sillä on hyvällä kelillä ajella ja näkeekin paremmin.

Tuollainen peruspleksi ei muuten pahemmin UV-säteilyä pidättele. Lasi on siinä huomattavasti parempi vaihtoehto. Näistä iridiumikkunoista ei ole sen parempaa tietoa, mutta ymmärtääkseni sen paremmuus UV-säteilyn tapauksessa perustuu siihen, että kalvo heijastaa hajasäteet, kuten mikä tahansa peilipinta, ja heijastus on sitä voimakkaampaa mitä lyhyempi on aallonpituus, jolloin UV-säteilyn läpäisy putoaa suhteellisesti enemmän kuin näkyvän valon. Eli ainakin itse olen valmis nielaisemaan markkinamiehen väitteen siitä, että iridiumvisiiri "suodattaa" UV-säteilyä huomattavasti tehokkaammin kuin perusvisiiri.

Pitäisiköhän sitä lisätä tuo(kin) turhake omalle ostoslistalle
smile_org.gif

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, millanenkohan UV-suoja on tollanen aurinkovisiiri esim. Suupertissa? Vai onko mitään?

Meitähän riittää! Toiselle tärkee on toisen turhake.
lookaround_orig.gif
Ihmettelin kesällä saku bemaristin pientä sumuvaloa alakatteessa, selvisi ku ukkeli väitti ajavansa paljon yö aikaan ja haluavansa nähdä mihin etupyörä osuu. Oottekos muuten ajanu mopoo parkkii säkki pimeessä esim. leirintäalueella? helpottais pirusti nähdä se kivi ennen ku osuu.
wink.gif

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, millanenkohan UV-suoja on tollanen aurinkovisiiri esim. Suupertissa? Vai onko mitään?
Voidaan testata, vaimolla on duunissa testivälineet minne ajattelin oman pinlockini ja tumman shoein pleksin raahata - voidaan ottaa sun suuperttisi pleksikin mukaan.

Normaali kirkas silmälasi suodattaa about 90% uv:sta ja jopa noi parin euron huoltoasemalla myytävät aurinkolasit melkein kaiken. Nyt pitää muistaa että uv ja häikäsy ovat kaksi eri asiaa, eli vaikka suodatetaan kaikki silmälle haitallinen uv niin häikäisy ei välttämättä poistu (esimerkkinä todella vaaleat trendi-aurinkolasit).

Aiemmin puhutun iridium-pleksin taika silmäleikatulle on uv:n poiston lisäksi myös siinä, että tuo iridium poistaa häikäisyä todella tehokkaasti - ja tuo onkin yksi tärkeä asia leikkauksen jälkeiselle ajalle.

Turhaa touhua on myös nämä ns. racing värityksellä olevat RR mallit. Minusta on ihan umpinaurettava ajatus ajella vaikkapa Repsolin mainokset mopossa kadulla...  
biggrin.gif
Maksaako ne muuten jotain ekstraa vielä ne väritykset? Sitä en tiedä...
Itellä on tuo repsol väritys, eihän se extraa maksanu, mutta yks parhaimmista värityksistä tuohon piikkiseen cbr:ään. Eikä ole mitään ylilyöntejä mun mielestä. :P

Ehkäpä ministerille voitaisiin tästä akatemisesta opinnäytteestä: Liikenneturvallisuussunnitelma 2006-2011, joka on tehty hänen suojeluksessaan, myöntää ”vuoden mp-turhake” titteli. Poliitikko taatusti tykkäisi ja kehuisi henkilökuntansa
talktohand.gif

Back