• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vuoden mp-turhake?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RRRami
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tumma pleksi pyörässä... en oo keksiny sille mitään muuta selitystä ku sen että sakki ajaa hytti pystyssä jolloin aurinko voipi häikäistä sieltä mittaritaulun suunnalta.
crazy.gif

Itse olin piiitkään tummaa visiiriä vastaan kunnes kokeilin. Loppui se silmien siristely siihen kun aurinkolasit näillä omilla vahvuuksilla (tahi ehken puhuisin nimenomaan silmien heikkouksista, niitä riittää) maksais... riittävästi. Mutta iridiuminne saatte pitää ihan itellänne vaan, harmitti jo tarpeeksi tuon halvemmankin visiirin kanssa kun siihen ekat naarmut tuli oikopäätä.

Kypärään tuleva, ilmavirrasta energiansa saava ledivaloviritelmä.. Tai tuo oli ainakin Duellin kelkkakrääsän puolella myynnissä mutta olisihan tuollainen sikamakee myös pimenevässä kesäillassa kaupungilla mp:llä lipuessa
tounge.gif

Tota, tämän saa nyt sitten kyseenalaistaa täysin, mutta vaimoni joka opiskelee lääkäriksi ja on töissä optikolla viidettä vuotta höpötteli joku aika sitten kun näistä kyselin että jo kirkas ikkunalasi suodattelee uv:ta todella tehokkaasti.

Et tuskin se iridium tässä se pelastaja on
smile_org.gif
Totatota... Vanha viesti, mutta kunhan sanon.

UVC:n suodattaa lähes mikä vain, kuten ilmakehän otsoni. UVB alkaa jo paukkua läpi ja UVA menee pitkälti läpi tavallisesta lasista, plekseistä puhumattakaan.

Sinänsä UV-suojaus on vain yksi ohut pinnoite, ellei ainesosaa ole jo itse materiaaliin sisällytetty, mitä epäilen kyllä että onko perusvisiireissä. Teen työkseni mm. näitä transmissio-mittauksia (läpäisy) ja jonkin verran myös UV-alueella.

Kypärään tuleva, ilmavirrasta energiansa saava ledivaloviritelmä.. Tai tuo oli ainakin Duellin kelkkakrääsän puolella myynnissä mutta olisihan tuollainen sikamakee myös pimenevässä kesäillassa kaupungilla mp:llä lipuessa
tounge.gif
Tää menee varmaan samaan kategoriaan. Puolustukseksi voisi todeta että eipä toisaalta ole kallis. Turha ja kallis on huono yhdistelmä.

Light Up Your Wheels

Tota, tämän saa nyt sitten kyseenalaistaa täysin, mutta vaimoni joka opiskelee lääkäriksi ja on töissä optikolla viidettä vuotta höpötteli joku aika sitten kun näistä kyselin että jo kirkas ikkunalasi suodattelee uv:ta todella tehokkaasti.

Et tuskin se iridium tässä se pelastaja on
smile_org.gif
Voi hyvin olla näinkin.

Siinä tapauksessa erään perämoottorivalmistajan moottoripyöräliikkeessä Vantaalla on vedetty mua pahemman kerran nenästä ja myyty tyhmälle kallein visiiri.
confused_orig.gif

Olin sillon vaan niin "varovainen" silmien kanssa, etten alkanu edes kyseenalaistaa myyjiä vaan halusin parhaan mahdollisen suojan. Ja se kannatti, viimeisen leikkauskontrollin perusteella kumpikin silmä nyt täysin terve, arpikudosta ei ole yhtään.
062802jumpie_prv.gif
Jeps, itelle ammatin takia tehty laserleikkaukset kumpaankin silmään vuonna 2000. En varonu niitä sen jälkeen kyllä mitenkään erikoisesti missään tilanteessa ja ihan OK kumpainenkin. 2.0 näkö molemmissa ja arpikudoksetkin kuosissaan... Eli näitten mykiöitten takia en kyllä enää tule 100 egee visiiristä pulittaan, ellen halua sitten turhaketta...
wink.gif
Itse käytän tummaa visiiriä siitä syystä, että en ole toistaiseksi raaskinut maksaa montaa sataa omilla vahvuuksilla olevista aurinkolaseista. Visiiri maksoi muistaakseni 40-50 euroa AGV:n ämpäriin.

Turhake tai ei, niin kivampi sillä on hyvällä kelillä ajella ja näkeekin paremmin.

Tuollainen peruspleksi ei muuten pahemmin UV-säteilyä pidättele. Lasi on siinä huomattavasti parempi vaihtoehto. Näistä iridiumikkunoista ei ole sen parempaa tietoa, mutta ymmärtääkseni sen paremmuus UV-säteilyn tapauksessa perustuu siihen, että kalvo heijastaa hajasäteet, kuten mikä tahansa peilipinta, ja heijastus on sitä voimakkaampaa mitä lyhyempi on aallonpituus, jolloin UV-säteilyn läpäisy putoaa suhteellisesti enemmän kuin näkyvän valon. Eli ainakin itse olen valmis nielaisemaan markkinamiehen väitteen siitä, että iridiumvisiiri "suodattaa" UV-säteilyä huomattavasti tehokkaammin kuin perusvisiiri.

Pitäisiköhän sitä lisätä tuo(kin) turhake omalle ostoslistalle
smile_org.gif
Mulla on Nolanin peruskypärä jossa kirkas orkkisvisiiri, jossa 100% uv suodatus, luulisi muiltakin merkeiltä löytyvän.
nixweiss.gif

Tuollainen peruspleksi ei muuten pahemmin UV-säteilyä pidättele. Lasi on siinä huomattavasti parempi vaihtoehto.
Minulla on se ymmärrys, että muovi aikaansaa UV-suojan jopa halvoissa versioissa, mutta lasinen ei välttämättä. Monesti on varoiteltu halvoista lasilinsseillä olevista aurinkolaseista, jotka ei suojaa UV-säteiltä.

Mitä tuohon "Iridiumiin" tulee, niin hyvä kampe, mutta ylihinnoiteltu.

Tämmönen pesutulppa pakoputkeen on kyllä ihan must  
tounge.gif
ostettava pesutulppa tai jalan alle ostettava läpyskä tuli mullakin ekaksi mieleen turhakkeista. myös jimijaakon mainitsemat värilliset renkaat, vilkkuvat venttiilihatut tai värilliset venttiilihatut, minivilkut(eivät näy liikenteessä varsinkaan päivänvalossa ja ovat jokseenkin epäsuhtaisennäköiset), vanneteipit, koristekaaret lokasuojiin, tankinsuojanahka, tosin em. voi olla tankkilaukulle jossain määrin eräissä pyörämalleissa puolusteltavissa oleva kapine, jossei magneettilaukkuja saa kiinni mitenkään, eikä hihnatkaan yllä ympäri.

minipeilit, värilliset ketjut, mitä kaikkea sälää sitä onkaan jolla saa rahat pois kuleksimasta.

Teipattavat nallekorvat kypärään.

En tosin oo missään nähnyt sellasia, mutta olisivat varmaan hauskan näkösiä.

Onkohan DarthVader -kypäriä olemassa?

Back