Wsbk 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne on vähän samanlainen kuin muutamalla viime kaudella, yksi kuski aiheuttaa sellaisen perspektiiviharhan että Ducati (ja Kawasaki aiemmin) on jotenkin ylivoimainen pyörä muihin nähden.
(MM aiheuttaa vähän samaa motogp:n puolella, ei muut Honda-kuskit niin erotu porukasta)
Nämä kaksi tehdasta taitaa panostaa eniten wsbk:hon mutta jos otetaan Bautista pois (ja Rea) niin tilanne näyttää aika lailla erilaiselta.
Muut Ducatit on aika lailla kuutamolla, ja nopeuksissakin Bautista on ainoa joka selvästi erottuu muusta porukasta.
Alvarolla on varmaan vähän hyötyä koosta mutta ei Laverty ja Rinaldikaan mitään jättiläisiä ole.
Tuo Melandrin woblaus on erikoista, jotenkin viittaisi pyörän setuppiin tai Marcon ajotyyliin kun muilla pienillä kuskeilla (Bautista, Haslam mm) ei kuitenkaan näytä olevan saman laisia ongelmia.
 
Tuo Melandrin woblaus on erikoista, jotenkin viittaisi pyörän setuppiin tai Marcon ajotyyliin kun muilla pienillä kuskeilla (Bautista, Haslam mm) ei kuitenkaan näytä olevan saman laisia ongelmia.

Melandrin Yamahan woblatessa pienellä kuskillaan, niin miten se millään lailla liittyy Ducatin ja Kawasakin pyöriin jotka eivät woblaa ?
 
Melandrihan sai viime kaudella V2 Panigalenkin vipattamaan suorilla, joten voitaneen todeta, että kuskista kiinni.
 
Melandrihan sai viime kaudella V2 Panigalenkin vipattamaan suorilla, joten voitaneen todeta, että kuskista kiinni.

Ok, jos siis Melandrilla kyky saada pyörä kuin pyörä woblaamaan, niin sitten luulisi että asian pystyy korjaamaan saamalla hänet tekemään jotakin toisin.

.
 
Ok, jos siis Melandrilla kyky saada pyörä kuin pyörä woblaamaan, niin sitten luulisi että asian pystyy korjaamaan saamalla hänet tekemään jotakin toisin.

Näinhän sitä voisi kuvitella. Eurosportilla englantilainen selostaja spekuloi, että ajoasento tjsp olisi vaikuttava tekijä.
 
Olisko Melandrinilla säädetty mopo ihan keulalleen, kun on pikkunen mies niin ei riitä massa mopon paiskomiseen puolelta toiselle ja geometrialla kompensoidaan? Saadaan suunnanvaihtonopeutta mutkiin, mut suorilla vakaus kärsii.
 
Olisko Melandrinilla säädetty mopo ihan keulalleen, kun on pikkunen mies niin ei riitä massa mopon paiskomiseen puolelta toiselle ja geometrialla kompensoidaan? Saadaan suunnanvaihtonopeutta mutkiin, mut suorilla vakaus kärsii.

Lyhyt akseliväli, jyrkkä keulakulma ja kevyt kuski saattaa saada mopon perästä lähtevän liikkeen aikaiseksi (eng. weave, en keksiny äkkiseltään suomennosta): https://www.youtube.com/watch?v=uut_9KnGcF4

Ja tässä videossa keulasta lähtevä wobble: https://www.youtube.com/watch?v=QqvgUCC0fAQ

Mun mielestä Melandrin mopon luikertelu näyttää enempi weavelta.
 
Paljon puhetta Ducatista, mutta:

Mitä tulee uuteen Ducatiin: Pyörä on selkeästi hyvä, mutta ei missään nimessä ylivoimainen. Viime kauden MM-kakkonen pääsee sillä hädin tuskin kympin sakkiin.

Muihin Ducateihin nähden Bautistan säädöt mm. huippunopeuden suhteen isoilla eroilla.

sääli kun Daviesin mopotti hajos

Nopealla (parhaalla?) kuljettajalla kun on pieni kalustoetu, niin jälki on aika musertavaa.

Foliohattuharjoitus: Otin ylläolevat lauseet vähän irti yhteydestä ja heitän vielä, että Gigi Dall'Igna oli Aprilialla ollessaan legendan mukaan pitänyt huolta siitä, että ykköskuskilla (Biaggi) on parempi pyörä kuin muilla, ja nyt Gigi on Ducatin hommissa - vaikkakin MotoGP-puolella, mutta eiköhän siinä keskustella - niin voiko olla, että yksi on kalustoltaankin ylitse muiden ja muut Ducati-pilotit ovat hyviä tekosyitä sille, että eihän tuo pyörä niin ylivoimainen ole?

Foliohattua vähän pois päästä ja onhan Bautista ajanut hemmetin hienosti, eikä Haslamilla ole kauheasti myöskään ollut asiaa Rean kyytiin. Kenties kuskeissa vaan on niin hitosti eroa, ja onhan Bautistalla kokemusta monen eri GP-luokan laitteen viemisesta sellaisella kyydillä, jolla ei tarvitse hävetä kenellekään vertaiselleen.
 
^
En niitä Bautistan rukkasia epäile, mutta kun Chazin kokoiset kaverit saa moponsa ihan eri lentoon suorilla versus muut, niin onhan siinä vehkeessä paukkuetua helvetisti.

Alvaro on nyt vain ainoa, joka saa sillä koko kierroksen aikaiseksi.
 
Bautistalla on sekin ero, ettei ole aiemmin kisannut superbike-Ducatilla, joten ei ole tottunut miten twiniä pitää säätää ja miten ajaa. Lisäksi kun V4R on jotenkuten johdettu GP Desmosta, niin jotain samoja kikkoja niissä on, vaikka elektroniikka, renkaat jne on erit.

Kun vertaa miten Bautista ajaa niin hänellä on hyvin samanlainen tyyli kuin MotoGP-Ducatilla, eli jarruttaa syvälle mutkaan, kääntö ja täysillä ulos. Esim. Rinaldi ajaa paljon pyöreämmin, tai ainakin jarruttaa ja tulee eri tavalla mutkiin, Davies on aina ollut kamppailussa jonkun kanssa niin paha sanoa kun joutuu peittelemään ja ohittamaan.
 
Ei noi nopeuserot muiden paitsi Bautistan osalta ole niin erityisen suuria.
Katsoin race kakkosen tilastoista
Bautista 308, Rea 300, Lowes 301, VDM 303, Haslam 303.
Toiset Ducatit Rinaldi 305 ja Davies 306
 
Bautistalla on sekin ero, ettei ole aiemmin kisannut superbike-Ducatilla, joten ei ole tottunut miten twiniä pitää säätää ja miten ajaa. Lisäksi kun V4R on jotenkuten johdettu GP Desmosta, niin jotain samoja kikkoja niissä on, vaikka elektroniikka, renkaat jne on erit.

Aivan. Ainakin brittilehdistö on kertonut V4R:n omaavan juuret ihan oikeasti GP Desmoon, eikä vaan markkinointimielessä vaan ihan oikeasti. Myös koeajo reportaaseissa ko. laitetta on verrannuu enemmän motoGP-pyörään kun katupyörään. Ei siis ihme, että GP Desmolla vuosia ajanut omaksuu V4R:n omakseen nopeasti.

Ajettuani vuosia 600cc ratavehkeellä koitin ajaa huomattavasti tehokkaammalla V2:lla yhden päivän rataa. No siitähän ei tullut yhtään mitään vaikka pyörä oli varmasti nopeampi. Toki nuo wsbk-ukot ovat ihan eri tasolla ja omaksuvat asiat nopeammin, mutta on siinä vaan totuttelua laitteen vaihdon yhteydessä jos johonkin on tottunut.

Uskon myös, että Rea voisi pärjätä suht hyvin myös motoGP-puolella tai olisi voinut pärjätä. Jos ukko on ajanut kaksi kisaa motoGP-luokassa ja sijoitukset 7. ja 8. ei se ole huonosti. Ajoiko edes testejä ennen noita, kun oli keikka kuski? Jos vertaa mitkä ovat yleensä motoGP-rookie kuljettajien ensimmäisen kahden kisan sijoitukset, niin harvoin on top 10. Qatarissa Mir oli nyt 8. jota hehkutettiin kovana rookie-suorituksena. Totta.
 
Lavertyllä taisi jarrut mennä ja pyörä sen jälkeen niin huonoon kuntoon ettei päässyt viimeiseen lähtöön:

ef379ef4-f34a-4798-b9c8-8c2e25a0aaa7-jpeg.1586549


Eikä ollut ensimmäinen kerta kun Eugene on ilman jarruja:

 
Eugenella taisi jäädä molemmat sunnuntain lähdöt väliin.
Eleily lauantaina varikolla oli sen näköistä tosiaan että jarrut taisi sanoa sopmuksen irti.
Camier sai sprintissä sen verran kipeää polveen että jäi se toinen pitkä kisa ajamatta, paikalliskuski tais satuttaa itseään enemmän siinä kolarissa joka sai aikaan punalipun.
 
Uskon myös, että Rea voisi pärjätä suht hyvin myös motoGP-puolella tai olisi voinut pärjätä. Jos ukko on ajanut kaksi kisaa motoGP-luokassa ja sijoitukset 7. ja 8. ei se ole huonosti. Ajoiko edes testejä ennen noita, kun oli keikka kuski? Jos vertaa mitkä ovat yleensä motoGP-rookie kuljettajien ensimmäisen kahden kisan sijoitukset, niin harvoin on top 10. Qatarissa Mir oli nyt 8. jota hehkutettiin kovana rookie-suorituksena. Totta.

Näitä suorituksia on ihan turha verrata. Joskus 2016 maissa MotoGP:stä tuli luokka, jossa jos jäät 1,5sek per kierros, et saa pisteitä ollenkaan, ja about tuohon Rea pääsi, Repsol Hondalla - ekassa kisassa taakse jäi ainoastaan CRT-luokan pyörät ja toisessa kisassa pari Ducatia ennen CRT-pyöriä - ja tuolloin nokkimisjärjestys oli selkeästi Honda+Yamaha - Ducati - loput, OK, Yammulla ja Hondalla oli kolme satelliittipyörää pakkaa sekoittamassa mutta kaikkienpa niiden maaliin tulleiden taakse Rea jäi.

Tänä päivänä sijoitus olisi ollut jotakin 18. ja takana Abraham ja Syahrin.
 
Näitä suorituksia on ihan turha verrata. Joskus 2016 maissa MotoGP:stä tuli luokka, jossa jos jäät 1,5sek per kierros, et saa pisteitä ollenkaan, ja about tuohon Rea pääsi, Repsol Hondalla - ekassa kisassa taakse jäi ainoastaan CRT-luokan pyörät ja toisessa kisassa pari Ducatia ennen CRT-pyöriä - ja tuolloin nokkimisjärjestys oli selkeästi Honda+Yamaha - Ducati - loput, OK, Yammulla ja Hondalla oli kolme satelliittipyörää pakkaa sekoittamassa mutta kaikkienpa niiden maaliin tulleiden taakse Rea jäi.

Tänä päivänä sijoitus olisi ollut jotakin 18. ja takana Abraham ja Syahrin.

Erittäin hyvä pointti, ei tietenkään eri vuosien suorituksia voi verrata suoraan toisiinsa. Mutta jos tarkistellaan kahden muun Repsol Hondalle voittajatiimiin ja parhaan kaluston sarviin tulleen, myöhemmin motoGP maailman mestaruuden voittaneiden rookieiden ekoja kisoja:
Nicky Hayden 7. ja 7.
Casey Stoner 6. ja 5.
Näiden valossa Rean 8. Ja 7. ovat edelleen ihan päteviä suorituksia keikka kuskille, vai?
 
Back
Ylös