• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Wsbk 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Josta tulikin mieleen että kukakohan täys idiootti inssi on aikoinaan keksiny että vapaa pitää olla ykkösen ja kakkosen välissä?
Ja miksi kaikki muut inssit on niin idiootteja että ne on kopioineet kyseisen inssin aivopierun?
Ja miksi vakio kaavio on väärin päin?

Mitenhän se vapaan saa sit päälle sun nykyisessä, ettei mee vahingossa? :boring:

Aprilian lootan vaapata ei saa päälle vahingossa. Sen saa päälle kieli keskellä suuta.

Mut luulis nyt olevan eroa askeilla, jos paukuttaa kutoselta voimalla alaspäin. Toinen aski pyssää ykköseen, toinen vapaaseen. Vai onko tällaisella merkitystä?

Edit: sen siis tiesin, että geepeemopoissa aski ollut noin pitkään, ettei tuu vapaan yli vaihtamista.
 
Josta tulikin mieleen että kukakohan täys idiootti inssi on aikoinaan keksiny että vapaa pitää olla ykkösen ja kakkosen välissä?
Ja miksi kaikki muut inssit on niin idiootteja että ne on kopioineet kyseisen inssin aivopierun?
Ja miksi vakio kaavio on väärin päin?

Mitenhän se vapaan saa sit päälle sun nykyisessä, ettei mee vahingossa? :boring:

Aikanaan oli Kawan pikkukoneissa (65-80-90) jossakin noista ympäri menevä vaihteisto jossa ei tarvinnut palata alspäin vaan se alkoi ikäänkuin uudestaan ykköseltä. En muista vuosimalleja mutta siellä -60-70 lukujen taitteessa.
 
Aprilian lootan vaapata ei saa päälle vahingossa. Sen saa päälle kieli keskellä suuta.

Mut luulis nyt olevan eroa askeilla, jos paukuttaa kutoselta voimalla alaspäin. Toinen aski pyssää ykköseen, toinen vapaaseen. Vai onko tällaisella merkitystä?

Edit: sen siis tiesin, että geepeemopoissa aski ollut noin pitkään, ettei tuu vapaan yli vaihtamista.

Joku keskipakokuulasysteemi, joka estää vapaan päälle menon silloin kun vetoakseli pyörii?
 
Epäilen fiksummin muotoiltua rummunlukitustähteä. Olen Kotarista harkinnut muotoilevani sitä uusiksi kun kaikenlaiset metsänosaset onnistuu ärsyttävän usein tiputtamaan pykälän vapaalle. Fiiatista löytyy kyllä vapaa, muistaakseni myös liikkeessä mutta ei sitä vahingossa saanut päälle.
 
Aikanaan oli Kawan pikkukoneissa (65-80-90) jossakin noista ympäri menevä vaihteisto jossa ei tarvinnut palata alspäin vaan se alkoi ikäänkuin uudestaan ykköseltä. En muista vuosimalleja mutta siellä -60-70 lukujen taitteessa.

Mulla oli -80 luvulla kx 125. On sellainen muistikuva et vapaa olis ollu "pohjalla" tai sit ylhäällä ja loput alhaalla, pettääkö muisti?
 
siitä ett tekee kotiläksynsä & voittamisesta rangaistaan nykyään moottoriurheilussa...

Joo tää on vähän huono... kawaa raipattu samalla tavalla menneinä vuosina.

Perusteenahan on kustannusten kurissa pitäminen ja sarjan vetovoiman ylläpitäminen valmistajille.

Hyvin kaksiteräinen miekka.

Hondaa tämä ei auta mitenkään.
 
Joo tää on vähän huono... kawaa raipattu samalla tavalla menneinä vuosina.

Perusteenahan on kustannusten kurissa pitäminen ja sarjan vetovoiman ylläpitäminen valmistajille.

Hyvin kaksiteräinen miekka.

Hondaa tämä ei auta mitenkään.

joo, toisaalta Marc melkeinpä yhtä ylivoimainen motogp:ssä, mut ei hondan menoa
rajoiteta...koska on nii kova kuski.. ( ja bautista on paskakuski, mut pyörä
on niiiii ylivoimainen....)... vähä sarkasmia näin aamuun..😉
 
joo, toisaalta Marc melkeinpä yhtä ylivoimainen motogp:ssä, mut ei hondan menoa
rajoiteta...koska on nii kova kuski.. ( ja bautista on paskakuski, mut pyörä
on niiiii ylivoimainen....)... vähä sarkasmia näin aamuun..

Sarkasmista huolimatta huomautan, että gp on prototyyppiluokka.

Tuotantoluokissa tasapainottavat säännöt ovat kuitenkin aika yleisiä. Se, että onko nämä rangaistuspisteet hyvä juttu, onkin toinen asia.
 
Tuo Hondan lisäys +500rpm voi olla hankala hyödyntää jos kone on tehty ja suunniteltu alemmalle kierrosrajalle, ja koneiden pitäisi kestää kuitenkin jonkun aikaa.

En usko, että Ducatin rajoittaminen tekee suurta eroa lopputuloksiin. Nyt Bautistalla on ollut varaa kontrolloida kisoja.
 
Tuo Hondan lisäys +500rpm voi olla hankala hyödyntää jos kone on tehty ja suunniteltu alemmalle kierrosrajalle, ja koneiden pitäisi kestää kuitenkin jonkun aikaa.

En usko, että Ducatin rajoittaminen tekee suurta eroa lopputuloksiin. Nyt Bautistalla on ollut varaa kontrolloida kisoja.

Totta turiset. Assenissa noilla rajoilla muutenkaan suurta merkitystä.
 
Trendi noissa superbikeissa näyttää olevan lyhytiskuisempaan suuntaan ja tuo Ducati taitaa nykyvehkeistä olla lyhytiskuisin niin se korkealle kiertäminen on aika luonnollista.
Tällaisen tuotantopyöräluokan kulujen ja kilpavarustelun kurissa pitäminen ei ole helppoa, enemmän lajiin panostavat (=Kawa ja Ducati) nousee aina ennemmin tai myöhemmin hallitseviksi.
Oikeastaan ainoat (mun mielestä) tavat pitää tämä jotenkin tasaisena on 1) budjettirajoitukset 2) isommat vaadittavat valmistusmäärät luokitukseen ja 3) sarjan pitäminen puhtaasti yksityisteamien sarjana.
Mikään näistä ei ole helppoa toetuttaa/valvoa
 
Kyllä tuo BoP eli Balance of Performance on tullut jäädäkseen motorsporttiin.
Kaksipyöräisissä sitä on vähemmän käytössä, mutta rata-autoilussa oikeastaan kaikissa sarjoissa (Nascar, GT autoluokat ympäri maailman, WTCR, DTM jne jne) BoP on käytössä eri muodoissaan: imuilma, kierrosluku, polttoaineen virtaus, tankin koko...
F1 on ainoita isoja sarjoja joissa sitä ei vielä ole.
Tottahan tiimistä tuntuu pahalta jos sitä rangaistaan mutta isoja sarjoja ajetaan yleisölle ja jos on tiukkoja kisoja niin yleisöä piisaa, sponssit saa näkyvyyttä ja sarjalla on jatkuvuutta.
 
Ducatissahan joskus rajoitettiin imuaukon kokoa rajoitinlevyllä, jos oikein muistan.
Silloin kun wsbk:ssa siirryttiin 750:stä tonnisiin siellä oli rajoitus poraus/iskunpituus-suhteessa.
Lyhytiskuisiin koneisiin olisi tullut kierrosrajoitin mutta sitä ei niihin aikoihin kai koskaan käytetty.
Nyt tuollaista rajaa ei taida säännöissä enää olla.
WSBK:ssa on myös mielestäni ihan turhiakin rajoituksia.
Ehkä katson vähän värilaseilla, mutta esimerkiksi Apriliassa ei voi(nut) käyttää runkogeometrian säätömahdollisuutta, vaikka se on ihan katupyörässä oleva ominaisuus.
Samoin vaihteiston välitykset pitää ilmoittaa ennen kautta joten välitysten nopeaa muuteltavuutta (=kasettilaatikko) ei voi hyödyntää kun kaikissa pyörissä ei tällaista vaihteistoa ole.
 
Sarjan henki on "kisaa tuotantopyörään perustuvalla pyörällä". Käytännössä Aprilia ja Ducati ovat molemmat tehneet mielummin kisapyörän, josta tehdään tuotantopyörä, joka sitten prepataan kisakuntoon. Japsit tekee aina ensin katupyörän. Mieluiten näkisin sarjan jossa on simppelit säännöt ja kilpailu tasaväkistä eri moottorikonstruktioiden välillä. Mutta aina joku tehdas panostaa enemmän ja korjaa sitten voitot. Siinä mielessä nykyiset tasausjärjestelmät on hyviä kun ainakin teoriassa pienemmälläkin panostuksella voi pärjätä edes jotenkin. Tai sitten tehdä yksityyppiosilla kilpailu tasaväkiseksi kuten MotoGP:ssä ja BSB:ssä. Taas liian stock-henkiset säännöt rajaa luokasta yksityyppiluokan kun huomataan sopivin laite niihin sääntöihin ja kaikki ajaa sillä.

:dunno:
 
Sarjan henki on "kisaa tuotantopyörään perustuvalla pyörällä". Käytännössä Aprilia ja Ducati ovat molemmat tehneet mielummin kisapyörän, josta tehdään tuotantopyörä, joka sitten prepataan kisakuntoon. Japsit tekee aina ensin katupyörän. Mieluiten näkisin sarjan jossa on simppelit säännöt ja kilpailu tasaväkistä eri moottorikonstruktioiden välillä. Mutta aina joku tehdas panostaa enemmän ja korjaa sitten voitot. Siinä mielessä nykyiset tasausjärjestelmät on hyviä kun ainakin teoriassa pienemmälläkin panostuksella voi pärjätä edes jotenkin. Tai sitten tehdä yksityyppiosilla kilpailu tasaväkiseksi kuten MotoGP:ssä ja BSB:ssä. Taas liian stock-henkiset säännöt rajaa luokasta yksityyppiluokan kun huomataan sopivin laite niihin sääntöihin ja kaikki ajaa sillä.
S

:dunno:

Superstock 1000 oli iha jees, sääli että loppui...:)
 
Aikanaan oli Kawan pikkukoneissa (65-80-90) jossakin noista ympäri menevä vaihteisto jossa ei tarvinnut palata alspäin vaan se alkoi ikäänkuin uudestaan ykköseltä. En muista vuosimalleja mutta siellä -60-70 lukujen taitteessa.

Muistaakseni Mach 500:ssa taisi ainakin olla vapaa alhaalla. 750 Leskentekijällä en koskaan ajanut, mutta kun saman ikäluokan tuote niin saattoi olla siinäkin. Ken ajanut moisella ja vielä hengissä niin kertokoon.
Mitä sarjaan tulee niin hyvä että duksukin sai monen vuoden syvässä suossa rämpimisen jälkeen tehtyä oikean raaserin. Entinen aihio taisi olla parempi Sport touringiin kuin varsinaisiin rase hommiin.
 
Back
Ylös