• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Wsbk 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muistaakseni Mach 500:ssa taisi ainakin olla vapaa alhaalla. 750 Leskentekijällä en koskaan ajanut, mutta kun saman ikäluokan tuote niin saattoi olla siinäkin. Ken ajanut moisella ja vielä hengissä niin kertokoon.
Mitä sarjaan tulee niin hyvä että duksukin sai monen vuoden syvässä suossa rämpimisen jälkeen tehtyä oikean raaserin. Entinen aihio taisi olla parempi Sport touringiin kuin varsinaisiin rase hommiin.

Minulla oli 750 H2:n. Siinä oli ihan normaali ykkönen alas, sitten ylöspäin vapaa, kakkonen (jos oli ehjät kytkentähampaat), kolmonen jne. Se laite söi kakkosen hampaita rotan lailla. Eipä oo ikävä.

Joissakin autoluokissahan on määritelty sama moottori kaikkiin mutta ei sovi mun mielestä WSBK:n eikä GP puolelle, molempien kuuluu olla tietyllä tapaa insinöörien temmellyskenttä jossa kehitellään kaikkea uutta ja kivaa joka valuu sitten myöhemmin kuluttajien iloksi tai harmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä. H2:ssa, (ainakin vm-72:ssani), on vapaa alimmaisena. Myöhemmistä malleista ei kokemusta. Ja olikohan niin että vasta vm-76 viimeisessä KH 500:ssa oli ykkönen alhaalla.
 
Ne STK100-säännöt olisi kyllä minunkin mielestäni paremmat wsbk:hon, kulut mitä todennäköisemmin laskisi jonnekin ss600-kulujen tuntumaan niin se houkuttelisi varmaan lisää talleja viivalle ja ainakin mitä minä olen seurannut niin siinä luokassa käytiin kyllä erittäin hyvää kisaa.
Reiterberger taisi Aragonissa jäädä noin sekunnin wsbk:n paalusta, huipuissa siellä takasuoralla oli noin kympin ero.
Tuollainen pyörä slikseillä jonkun Rean alla ja aika olisi vielä lähempänä wsbk:ta.
Nyt toi on vähän aneemista kun viivalla on sen verran kuskeja että lähes viivalle tulemalla pääsee jo mm-pisteille.
 
Jos kuskeilta kysytään niin satelliittidukatit eivät ainakaan kulje sinne päinkään kuin tehdas-duksut:

“So I feel guilty for saying that, but when I compare the data to Alvaro I'm exiting onto the back straight 8km/h faster, and by the end of it I'm 10 down.

https://www.motorsport.com/wsbk/news/laverty-ducati-comparable-dominant-bautista/4366558/

Laverty on GP:tä ja WSBK:ta molempia nuohonnut, ja noilla viiksillä luulisi pyörän kuin pyörän tottelevan, arvioitavaksi jää paljonko on oman hännän nosto-värikynää kehissä.
 
Jos kuskeilta kysytään niin satelliittidukatit eivät ainakaan kulje sinne päinkään kuin tehdas-duksut:

“So I feel guilty for saying that, but when I compare the data to Alvaro I'm exiting onto the back straight 8km/h faster, and by the end of it I'm 10 down.

https://www.motorsport.com/wsbk/news/laverty-ducati-comparable-dominant-bautista/4366558/

Laverty on GP:tä ja WSBK:ta molempia nuohonnut, ja noilla viiksillä luulisi pyörän kuin pyörän tottelevan, arvioitavaksi jää paljonko on oman hännän nosto-värikynää kehissä.

Olis kiva tietää, että mistä kohtaa ulostuloa tuo 8km/h ero on. Pienellä ajolinjaerolla tuommoinen ero syntyy avauksen alkupuolelle helposti, mutta samalla se tarkoittaa sitä, että voimaa ei välttämättä saa yhtä tehokkaasti tiehen, jolloin ero kääntyy suoran päähän ympäri. Jos tuo ero on siitä kohta kun kaikilla on jo mopo pystyssä niin niin joko tehoa on tehdaskoneessa tolkuttomasti enemmän tai aeromystiikka toimii Alvarolle paremmin, tai sekä että.
 
Jos kuskeilta kysytään niin satelliittidukatit eivät ainakaan kulje sinne päinkään kuin tehdas-duksut:

“So I feel guilty for saying that, but when I compare the data to Alvaro I'm exiting onto the back straight 8km/h faster, and by the end of it I'm 10 down.

https://www.motorsport.com/wsbk/news/laverty-ducati-comparable-dominant-bautista/4366558/

Laverty on GP:tä ja WSBK:ta molempia nuohonnut, ja noilla viiksillä luulisi pyörän kuin pyörän tottelevan, arvioitavaksi jää paljonko on oman hännän nosto-värikynää kehissä.

Jos se olis pelkistä poneista kiinni niin jäis aragonissa max2 kymmenystä takasuoralla. Eiköhän kyse ole kuitenkin enemmän vehkeen säädöistä ja kuskin toiminnasta kun on Kuitenkin sekunnin hitaampi kierroksella..
 
Nyt ollaan radalla, jossa heposet eivät ratkaise niin paljoa.

Sykes bemarilla ykkönen. Top 10 0.8 sekunnin sisällä.

Toivottavasti säilyy näin tiukkana.

Alvaro on edelleen suosikki.
 
Nyt ollaan radalla, jossa heposet eivät ratkaise niin paljoa.

Sykes bemarilla ykkönen. Top 10 0.8 sekunnin sisällä.

Toivottavasti säilyy näin tiukkana.

Alvaro on edelleen suosikki.

Tiukkaa on. Viisi nopeinta 0,031 sekunnin sisään. Bemarikin tuntuu petraavan pikkuhiljaa. Alvarolla oli kyllä rauhattoman näköinen pyörä.
 
Jos kuskeilta kysytään niin satelliittidukatit eivät ainakaan kulje sinne päinkään kuin tehdas-duksut:

“So I feel guilty for saying that, but when I compare the data to Alvaro I'm exiting onto the back straight 8km/h faster, and by the end of it I'm 10 down.

https://www.motorsport.com/wsbk/news/laverty-ducati-comparable-dominant-bautista/4366558/

Laverty on GP:tä ja WSBK:ta molempia nuohonnut, ja noilla viiksillä luulisi pyörän kuin pyörän tottelevan, arvioitavaksi jää paljonko on oman hännän nosto-värikynää kehissä.
Bautista ja Davis ajaa tehdaspyörillä, Laverty yksityistiimissä jolla jutun perusteella on vielä ollut vaikeuksia saada kausibudjettia kasaan.
Varmaan samanlainen ero löytyy jos verrataan KRTn Kawasakeja muihin sarjassa ajaviin Kawa-teameihin.
 
Aprilian lootan vaapata ei saa päälle vahingossa. Sen saa päälle kieli keskellä suuta.

Mut luulis nyt olevan eroa askeilla, jos paukuttaa kutoselta voimalla alaspäin. Toinen aski pyssää ykköseen, toinen vapaaseen. Vai onko tällaisella merkitystä?

Edit: sen siis tiesin, että geepeemopoissa aski ollut noin pitkään, ettei tuu vapaan yli vaihtamista.
Tulipa mieleen sellainenkin, että jos vapaa olisi pohjalla, niin sen saa paljon paljon helpommin päälle, koska vaihtorumpuun (vai mikä sen osan suomenkielinen nimi on?) voidaan tehdä siirtohaarukoille aivan oma (vapaa)asento. Vs nykyinen tilanne jossa valintarummussa ei tavallaan ole ollenkaan omaa asentoa vapaalle, vaan vaihteisto jää ykkösen ja kakkosen välissä välitilaan aka välivapaalle. Ja joka nykysysteemissä on yksi huonoista puolista/ vaikeuttaa vapaan löytämistä, kuten olet huomannut.

Ja sitten taasen jos halutaan estää askin valinnan vapaalle meno, niin se nyt voidaan nykyisin tehdä vähän vaikka miten. Idse tekisin sen ehkä jopa sähköllä/ solenoidilla. Mekaaninen ratkaisu on esim Nitronkin jo mainitsema keskipakoquula-systeemi, ts jos vehkeet on liikkeessä vapaata ei vaan voi kytkeä.
Joissain jäteöljyvatkaimissa löytyy jopa erillinen vapaa-vipu tai poljin tms.

Sitten taasen jos saisin tehä ihan idse koko systeemin, niin tod näk tekisin vaihdepolkimeen vaan anturit, eikä mitään mekaanista linkkiä tms. Ja vaihteen vaihdot tehtäisiin täysin sähköisesti. Jolloin pystytään optimoimaan kaikki ajoitukset ja kestot eri ajotilanteissa ihan viimesen päälle. Koska kuskin jalka vain liipaisee vaihtotapahtuman käyntiin, ja sen jälkeen elektroniikka laskee sopivat väännön katkoajat ja vaihteen(/vaihteiden, eli vanha vapaalle ja uus päälle) siirtohetken. Jolloin pystytään minimoimaan kaikki "häiriö".
Ja ehkä jopa vaihdepoljinkin kuikkaan, kun se vaan häiritsee ajamista, ja vaikkapa vasemmalle peukalolle nappivaihteet.

Tai jos sais vapaasti käyttää gps dataa, niin sähköinen ("saumaton"?) automaattiaski. Ja kuski vaan opettaa laatikkolle yhen kierroksen aikana, tai datainssi etukäteen, missä sen suurin piirtein pitää vaihtaa millekkin vaihteelle. Ja sen jälkeen elektroniikka hieroo vaihtokohtia optimaalisemmiksi.
 
Nyt on testattu myös rata, jossa teholla ei pitäisi valtavaa vaikutusta olla (vs. radat joissa pitkiä suoria) ja edelleen Bautista ja V4 dominoi, joskin ei 10+ sekunnin erolla. Ajo näyttää silmään hyvältä ja merkittävä ero esim. Daviesiin.
 
Juu... Hyvin kulkee Ducati ja ennen kaikkea se ei syö Alvaron alla renkaitaan.
Ilmiömäinen mopo ja kuljettaja pitää sanoa. Voittokulku tulee jatkumaan, koska Assenkaan ei muuttanut järjestystä. Ainoastaan kavensi eroa.

Davies ei ole enää mikään mittapuu. Ainakaan jos ei lyhene 20 cm ja laihdu 15 kg. Taitaa olla liian iso sälli näin geepee perusteiseen pyörään.

VdM veti tokassa kisassa hyvin ja Reiteberger ekassa, kunnes renkaat sulivat totaalisesti, haha. Tokassa skabassa Rea tosissaan yritti Dovi-temppua, ja jarrutella vauhtia alussa, että kumit kestäis. Aikansa pystyi peippaamaan, mutta sitten Alvaro meni. Lähtö oli aika ilmiömäinen.... ekaks ekalla kierroksella olikos se nyt 8 ruudusta, haha. Yritystä ja riskinottoa ei puutu. Alvaron ei tartte ees juuri venyä.

Ducatilla aivan ylivoimainen combo. Hattu pois.

Kawa saa tosissaan keksiä jotain, koska ainoa jolla on mitään vastauksia Alvaron kysymyksiin on Rea, ja Realla on jo kaikki kortit pöydässä. Pyörän on parannuttava.
 
Ja sitten taasen jos halutaan estää askin valinnan vapaalle meno, niin se nyt voidaan nykyisin tehdä vähän vaikka miten. Idse tekisin sen ehkä jopa sähköllä/ solenoidilla.

Sitten taasen jos saisin tehä ihan idse koko systeemin, niin tod näk tekisin vaihdepolkimeen vaan anturit, eikä mitään mekaanista linkkiä tms. Ja vaihteen vaihdot tehtäisiin täysin sähköisesti. Jolloin pystytään optimoimaan kaikki ajoitukset ja kestot eri ajotilanteissa ihan viimesen päälle. Koska kuskin jalka vain liipaisee vaihtotapahtuman käyntiin, ja sen jälkeen elektroniikka laskee sopivat väännön katkoajat ja vaihteen(/vaihteiden, eli vanha vapaalle ja uus päälle) siirtohetken.

Varmaan sopii racing-hommeleihin, katukäyttöön tulee sitten sellainen juttu kuin toiminnallisen turvallisuuden suunnittelu, ja nyrkkisääntönä mitä enemmän kone ohjaa, sitä enemmän voi jäädä toteutumatta tai toteutua vahingossa.
 
Davies oli paalulla ja Rea voitti. Ylivoimaisesti. Kuka huomasi?
Jepjep. Aika myrkkyä oli Rean meno, sääli kun Davieksen mopo petti nii alussa...olis ollut mielenkiintoista
nähdä olisko pystyny laittaan kampoihin....ehkä tänään sitten....:)
 
Jepjep. Aika myrkkyä oli Rean meno, sääli kun Davieksen mopo petti nii alussa...olis ollut mielenkiintoista
nähdä olisko pystyny laittaan kampoihin....ehkä tänään sitten....:)

Komppaan Jules'ia, Chazin kyyti olisi pitänyt nähdä loppuun asti, Alvaro vasta "opettelee rataa" :;): ja vain kakkosena.... Tänään uudet ottelut, silmä kovana seurataan.
 
Aamun WUP. Jostain kaivettu Kawabataan lisää kyytiä, huippunopeuksissa +12 Daviesiin eroa.


RESULTS WORLDSBK (Warm Up)
SESSION COMPLETED
1 REA Jonathan Kawasaki 1'58.703 25.101 1'02.562 1'33.897
RIDER BIKE BEST GAP LL SPLIT1 SPLIT2 SPLIT3 LAST SPD MAX CURRENT
1 1 REA Jonathan Kawasaki ZX-10RR 1'58.703 7 259 1'58.703
2 91 HASLAM Leon Kawasaki ZX-10RR 2'00.051 +1.348 6 251 2'00.051
3 52 DELBIANCO Alessandro Honda CBR1000RR 2'00.243 +1.540 7 251 2'00.243
4 60 VAN DER MARK Michael Yamaha YZF R1 2'00.555 +1.852 8 254 2'00.555
5 22 LOWES Alex Yamaha YZF R1 2'00.798 +2.095 8 241 2'00.798
6 23 KIYONARI Ryuichi Honda CBR1000RR 2'00.925 +2.222 8 236 2'00.925
7 21 RINALDI Michael Ruben Ducati Panigale V4 R 2'01.279 +2.576 6 243 2'01.279
8 19 BAUTISTA Alvaro Ducati Panigale V4 R 2'01.456 +2.753 7 242 2'01.456
9 66 SYKES Tom BMW S1000 RR 2'01.725 +3.022 6 241 2'01.725
10 33 MELANDRI Marco Yamaha YZF R1 2'01.819 +3.116 8 248 2'01.819
11 7 DAVIES Chaz Ducati Panigale V4 R 2'02.041 +3.338 6 247 2'02.041
12 28 REITERBERGER Markus BMW S1000 RR 2'02.188 +3.485 7 247 2'02.188
13 11 CORTESE Sandro Yamaha YZF R1 2'02.426 +3.723 7 237 2'02.426
14 46 BRIDEWELL Thomas Ducati Panigale V4 R 2'02.547 +3.844 5 241 2'02.547
15 80 BARBERA Hector Kawasaki ZX-10RR 2'03.348 +4.645 7 239 2'03.348
16 87 ZANETTI Lorenzo Ducati Panigale V4 R 2'04.376 +5.673 7 248 2'04.376
17 81 TORRES Jordi Kawasaki ZX-10RR 2'04.571 +5.868 6 238 2'04.571
18 54 RAZGATLIOGLU Toprak Kawasaki ZX-10RR 2'05.022 +6.319 7 248 2'05.022
 
Back
Ylös