XB9S/R flektistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TwinTenox

New member
Flektistä kysyisin niiltä muilta joilla XB9S/R on tai on ollut. Käytännössä aina kelistä riippumatta on sammuttamisen jälkeen takimmaisen sylinterin flekti käynnistynyt. Lukuun ottamatta kahta viimeisintä ajokertaa. Viimeksi +7 astetta ja normiajoa.

Onko niin, ettei enää lämmöt vaan nouse niin korkeiksi, että flekti lähtisi pyörimään? Sulakkeen tarkistin ja se oli ok.

Netistä ja korjausoppaasta ongittua tietoa:

"A thermostatically controlled two-speed electric fan..."

http://www.motorcycledaily.com/2002/12/12december02buell2003lightning/

Tuon mukaan (ja järjen) tuo on siis tosiaan lämmön mukaan säätyvä ja onhan se mullakin tosiaan ajoittain puhaltanut ensin kovemmalla ja sitten hiljempaa käytön jälkeen.

Käyttelin pyörää tallissa (+4,4 astetta) n. 10min. Ei lähtenyt flekti päälle. Harmi kun tuossa ei ole mitään lämpömittaria niin ei tiedä varmaksi lämpesikö kone tarpeeksi vai ei. Milläs tämän nyt sitten selvittäisi?

Korjausoppaan (tjsp) mukaan:
Key ON
tuuletin lähtee päälle @ 220° C ja sammuu @ 180° C
Key OFF
tuuletin lähtee päälle @ 170° C ja sammuu @ 150° C

Kuulostavat aika korkeilta lämmöiltä, joten voinee mahdollista ettei vaan ole fanille tarvetta. Seuraan tilannetta - kun en muutakaan voi...

"The Engine Temperature Sensor (ET Sensor), located in the rear cylinder head, monitors the engine temperature close to the combustion chamber. In addition to aiding the ECM in monitoring the operation of the engine, it is also used to warn the operator of potentially damaging temperatures by causing the CHECK ENGINE lamp to blink during operation."

Tuon mukaan siis jos käsitän oikein lämpöjen noustessa vaarallisen korkeiksi alkaa V valo vilkkumaan. Jos tuo anturi sattuisi olemaan kaputt, sytyttäisiköhän se tuon vikavalon heti?

Vertaistukea siis kaipaisin, eli muiden 9S tai R kuskien kokemuksia flektistä kylmemmillä keleillä.
 
Juu ei nouse lämmöt tarpeeksi näillä keleillä vaikka kuinka kepittää,mutta kyllä viime kesänä puhaltelikin sitte kokoajan.
Reisi oli kypsä monella reissulla.
Mutta koskaan en ole saanu mottia niin kuumaksi että olis valot alkanu vilkkuun...tms...

Eli älä mieti turhia...tulee muuten pitkä talvi...
biggrin.gif
 
Eli älä mieti turhia...tulee muuten pitkä talvi...
biggrin.gif
Kiitos. Sitä mä tässä pelkäsinkin, että jos en saa asiaan mitään selvyyttä mietin sitä koko talven...
biggrin.gif


Kaiken lisäksi jos jotain olisi hajalla se olisi järkevintä korjailla talven aikana ja nyt ei siis tiedä onko jotain hajalla vai ei. Noh, ilmeisesti siis ei. Muutaman lenkin heitän vielä tänä vuonna - toivottavasti on edes yksi vähän lämpimämpi syyspäivä vielä edessä.

Oletan kuitenkin, että anturi on kunnossa, koska sen rikkoutuminen käsittääkseni sytyttäisi vikavalon heti. Toisaalta jos flekti itse olisi jumissa tmv. olisi sen luullut ääntelevän ennen hajoamistaan ja / tai polttanut sulakkeen.
 
Mulla oli ton flektin kanssa ongelmia männä kesänä. Rupes vilkuttelemaan vikavaloa ja sulakkeita palo tiuhaan tahtiin. Uus flekti ja toimi taas ku häkä. Eli jos se flekti jumii ni se kyllä poksii sulakkeita kans.

Toi flektin on/off toiminto perustuu käsittääkseni ajettuun softaan. Aiemmalla softalla flekti meni päälle tietyssä lämpötilassa. Nykyään uudella softalla koneen lämmettyä (2-3 min.) flekti hurisee ajossa koko ajan. Heti kun vauhti tipahtaa alle 20km/h nukahtaa myös flekti. Syksy ja kylmät ilmat ei ole olleet poikkeus tän asian suhteen.

Joskus kesällä kun ajo pannun kuumaks niin heti sammutuksen jälkeen flekti saatto käydä muutaman sekunnin mutta sammu sen jälkeen.

Jenkki foorumeilta löytyy ohjeita miten flektin toimivuus voidaan tarkistaa, en nyt ihan heti löytänyt kunnon topiccia mutta kesällä luin niitä ahkerasti läpi.

edit:
niin kyllä se flekti meni päälle kesällä myös alta 20km/h jos oli ihan *itun kuuma ja joutu ruuhkassa seisomaan pidempiä aikoja.
 
Mulla on Racekitin ecu tuossa omassa. Havainnoistani päätellen on flekti kuitenkin edelleen riittävän korkeasta lämpötilasta päälle menevää mallia. On yleensä käynyt muutaman sekunnin täysillä ja jotain 30sek. hiljaa sammutuksen jälkeen.

Koska ei ole mitenkään oireillut jätän asian sikseen toistaiseksi ja jos näyttää että keväällä ei lämpimilläkään keleillä flekti pyöri, niin alan sitten tutkimaan, että missä vika. Tosin tosiaan jos mahdollista niin tänäkin vuonna muutama lisäkilsa vielä tullee.
 
Mulla menneenä kesänä varsinkin keskustassa ajellessa flekti kävi lähes taukoamatta  
biggrin.gif
 ja aina pienenkin ajelun jälkeen flekti pyörii hetken kovemmilla kierroksilla sitten n:30sek rauhallisemmin. Eli ilmeiseti aika normaalia toimintaa  
smile_org.gif
 
Back
Ylös