• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XDiavel esitelty

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Motohtori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin myäs eilen heittään lenkin Äksäässä diavelilla, kun Pani oli mittariston vaihdossa ( jotkut ledit ilmeisesti käy kuumana kun alkoi näyttö kuplia, uusi takuuseen)
Ei ole edellisen kirjoittajan raporttiin lisättävää, samat fiilikset oli✌️
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    20,5 KB · Katselut: 140
Viimeksi muokattu:
Tuli vaihdettua oma vuonna 2011 hankkimani Diavel tähän uuteen XDiaveliin ja takana on nyt n. 2.000 km ajokokemusta.

Bongattuani aikoinaan netistä Ducatin uuden XDiavelin julkistamisen innostuin pyörästä lähinnä sen rohkean uuden muotoilun, uusien teknisten ratkaisujen (hihnaveto & ergonomiset muutokset) ja moottorin virittämisen uudelle taajuudelle vuoksi.

Koeajettuani pyörän totesin, että ennakkoinnostukselleni löytyi katetta. Pyörä on oman maun mukaan hyvän ja mielenkiintoisen näköinen ja omaa muutoksista huolimatta selvää Ducatin mielenmaisemaa:
- moottori ja sen puhdikas luonne on pyörän keskipisteenä
- ajettavuus on helppoa ja hauskaa
- korkealaatuinen työn jälki
- persoonallista italialaista muotoilua

Olin Diaveliin hyvin tyytyväinen, mutta en kadu hetkeäkään siirtymistä tähän upeaan XDiaveliin, on se vaan niin hieno pyörä kaikilla edellä mainituilla ominaisuuksilla ja piirteillä.
 
Tuli vaihdettua oma vuonna 2011 hankkimani Diavel tähän uuteen XDiaveliin ja takana on nyt n. 2.000 km ajokokemusta.

Bongattuani aikoinaan netistä Ducatin uuden XDiavelin julkistamisen innostuin pyörästä lähinnä sen rohkean uuden muotoilun, uusien teknisten ratkaisujen (hihnaveto & ergonomiset muutokset) ja moottorin virittämisen uudelle taajuudelle vuoksi.

Koeajettuani pyörän totesin, että ennakkoinnostukselleni löytyi katetta. Pyörä on oman maun mukaan hyvän ja mielenkiintoisen näköinen ja omaa muutoksista huolimatta selvää Ducatin mielenmaisemaa:
- moottori ja sen puhdikas luonne on pyörän keskipisteenä
- ajettavuus on helppoa ja hauskaa
- korkealaatuinen työn jälki
- persoonallista italialaista muotoilua

Olin Diaveliin hyvin tyytyväinen, mutta en kadu hetkeäkään siirtymistä tähän upeaan XDiaveliin, on se vaan niin hieno pyörä kaikilla edellä mainituilla ominaisuuksilla ja piirteillä.

Makean pyörän olet napannut! :jippikaijee:

Mitenkäs vertaisit tätä karkeasti tuohon normi Diaveliin? Ajoasento, kone, ketteryys (hidas + mutkat), hallintalaitteet, mittaristo jne.

En ole vielä X:ää ajanut mutta ajoasento ajaa vähän itseäni tästä pois ja olematon takapenkki (eihän se nyt jätti ole tuossa toisessakaan) vs normi Diavel.
 
Makean pyörän olet napannut! :jippikaijee:

Mitenkäs vertaisit tätä karkeasti tuohon normi Diaveliin? Ajoasento, kone, ketteryys (hidas + mutkat), hallintalaitteet, mittaristo jne.

En ole vielä X:ää ajanut mutta ajoasento ajaa vähän itseäni tästä pois ja olematon takapenkki (eihän se nyt jätti ole tuossa toisessakaan) vs normi Diavel.

Ajoasento on yllättävän hyvä ja tällä tarkoitan sitä, että minun mitoillani (pituus = 176 cm) asento tuntuu oikein miellyttävältä. Nyt n. 3 tkm kokemuksella voin todeta, että istuminen puuduttaa vähemmän kuin Diavelissani, johon olin jo vaihtanut paremman Ducatin mukavuusistuimen alkuperäisen sijaan. Liekö kyse siitä, että XDiavelin satulan muotoilu on hyvin minulle sopiva ja juuri tuo uusi ajoasento edesauttaa asiaa. Tiedä häntä, mutta hyvältä tuntuu.

Moottorin osalta on havaittavissa parempaa vääntöä alhaisemmilla kierroksilla, mutta ei mitään mullistavaa eroa. Hieman enemmän pyörässä tuntuu värinöitä alakierroksilla, lieneekö pidemmän männän iskupituuden ansiota. Ei kuitenkaan mitään häiritsevää. Moottori käy hienosti sekä alemmilla että ylemmillä kierrosalueilla ja puhtia löytyy joka tarpeeseen. Bensan keskikulutus on n. litran vähemmän (n. 4,5 l/100 km) kuin Diavelissani.

Ketteryydessä ei tunnu merkittävää eroa Diaveliin eli pyörää on tosi helppo heittää / taittaa mutkasta toiseen ihan samaan tapaan kuin Diavelissa. Pyörä kulkee todella hyvin ja johdonmukaisesti eli ohjaus on tarkka ja suuntavakaus hyvä, kuten Diavelissa.

Hallintalaitteet ja mittaristo on mielestäni kehittynyt selvästi parempaan suuntaan Diaveliin verrattuna. Vilkku- ja muut katkaisimet toimivat mekaanisesti selkeämmin. Mittaristo on myös kokenut selvän parannuksen isomman, terävämmän ja monipuolisemman näytön osalta. Nyt on valittavissa myös kolme erilaista mittarinäkymää ajomoodista riippuen tai riippumatta. Vakionopeussäädin ehdoton plussa Diaveliin verrattuna.

Kyytiläisen istuinta ei pääse liiemmin kehumaan, mutta asennutin pyörääni heti valmiiksi kyytiläisen takamustuen ja yllättävän hyvin siellä kyydissä viihtyy lyhyempiä matkoja (näin minulle on kerrottu).

Kuten aikaisemmin todettu, minulle XDiavel on pyöränä askel parempaan suuntaan.

Täytyy tähän loppuun lisätä jälkilisäyksenä yksi asia, jossa kehitys ei mene oikeaan suuntaan eli pakoäänet. XDiavelin pakoputkisto noudattelee euro4-määräyksiä ja äänet ovat Diaveliin verrattuna edelleen tukahtuneemmat kuten tämä euro-sääntely tätä touhua väärään suuntaan vie. XDiavelin vakio-äänenvaimennin on kyllä omaan silmään päheen näköinen, mutta ne äänet. Joissakin kierrosalueissa kuuluu putkista miehekästä röhinää, mutta valtaosin ääni kuulostaa tukahdetulta kuminalta. Moottorin lämpötilan ollessa viileämpi moottorijarrutuksessa äänimaailma kuulostaa umpinaisessa kattilassa olevalta popcornin paistolta. Pistää väkisin harkitsemaan termignonen pakoputkiston hankintaa, jotta moottoripyöräilyn yksi sielukkuuden alue saadaan palautettua kunniaan.
 
Viimeksi muokattu:
en oo enää vähään aikaan jaksanu inspiroitua rsd:n tekeleistä, mutta tämä xdiaveöl näyttää hyvältä

Roland-Sands-Design-RSD-Ducati-XDiavel-custom-motorcycle-Sturgis-21.jpg


Roland-Sands-Design-RSD-Ducati-XDiavel-custom-motorcycle-Sturgis-06.jpg


http://www.asphaltandrubber.com/bikes/rsd-ducati-xdiavel-custom-roland-sands-design/
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin kirjoitella tänne kokemuksia, jos vaikka kiinnostaa muita Xdiavelisteja.

Eli neljäs kesä lähdössä Xdiavelin kanssa. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että tämä on se oikea minulle. Moderni ulkoasu jalat edellä ajoasennossa, kiihdytys joka saa perhoset kutiamaan vatsan pohjassa vastaavalla tavalla kun lapsena talven jälkeen ensimmäistä kertaa keinussa. Nyt samat fiilikset saa aina töihin lähtiessä, korona-aikanakin pitää käydä konttorilla kääntymässä vain tuon takia. Avaimeton käynnistys, vakionopeuden säädin, siistit OEM kahvalämppärit, autom. palauttava vilkku: pieniä juttuja joita ei tiennyt tarvitsevansa, mutta jota ilman ei haluaisi enää olla. Takarengas on niin hyvän näköinen, että pitää pysäköidä aina kun voi perä kadulle päin.

Mikä vähän harmittaa, on jousituksen kovuus. Vaihdoin takajousen Nitroniin, mutta ei vaikuttanut merkittävästi. Vähän mietinnässä penkin vaihto. Mutta vakio näyttää liian hyvältä, että viitsisi siitä luopua. Samaten äänenvaimennin. Vakio on mielestäni niin hyvän näköinen, että ei raaski vaihtaa Termiin tms.

Toinen harmitus on ollut takajarrun ilmaus. Takajarru toimii minulla muuten hyvin, mutta joka talven jälkeen se katoaa kokonaan. Pitää ilmata. Nyt talvella Ducatilta tuli service bulletin jarruletkujen vaihtoon: liittimet vaihtuvat. Ei takaisinkutsu, mutta Heinolla tekivät tehtaan piikkiin huollon yhteydessä. Ehkäpä nyt tämä tuli nyt ratkaistua lopullisesti. Voin laittaa privana huoltomääräimen, jos kiinnostaa. Myös Xdiavelin huoltomanuaali löytyy. Mitään muita ongelmia minulla ei ole ollut, 4-5k tulee ajettua kesässä.

Renkaista vaihdoin alle 12k jälkeen Misukat. Vaihtoehtoja ei hirveästi tässä kokoluokassa ole, katsellaan miten kestää.

Mutta näin ekat vuodet ovat menneet. Olisi kiva kuulla myös muista XD:n kuskeista ja erityisesti, jos teillä on kokemuksia/ajatuksia miten noita pieniä juttuja saisi parannettua.
 
Laita vaan tiedot tuosta service bulletinista. Itellä Supersport ja niissä on nuo takajarrut välillä temppuilleet myös. Voi kiinnostaa myös osaa Mulistradan kepittäjistä.

Kiva kuulla kokemuksistakin!
 
Ostin viime kesänä käytetyn Xdiavelin ja ollut pääasiassa tyytyväinen. Luin brittien forumilta tuosta takajarrun takaisinkutsusta ja soittaessani Heinolle minulle varattiin aika. 2016 pyörä joten takuu on ummessa mutta takajarruputki vaihdettiin ducatin piikkiin.

Ottaessa pyörää nyt ajoon tuli seuraava Xdiavelin tunnettu ongelma, bensamittari sekosi. Ilmeisesti Xdiaveleissa yleistä. Vaikka takuu on ummessa Ducati lähetti minulle uuden anturin Heinon kautta ja minun pitää maksa asennus.

Miinukset: Paljon hienoa teknologiaa joka näköjään hajoaa.
Plussat: Vaikka takuu ohi niin Ducati tulee hyvin vastaan.
 
Kiinnostus malliin heräsi kun se esiteltiin ja viime keväänä myös kuume oli nousemassa mutta meni ohi.
Tänään se taasen alkoi heräilemään.

Milläköhän sen saisi laskemaan jotta hienoa Monsteria menisi vaihtamaan eli millaisia kokemuksia XDiavelista on?
 
eli millaisia kokemuksia XDiavelista on?

Kokemuksia kerroinkin tuossa pari vuotta sitten. Samat fiilikset edelleen paitsi että ainoa ongelma mitä mulla ollut eli takajarrujen ilmaus, ratkesi takaisinkutsulla. Vaihtoivat jarruletkut ja liittimet ja nyt toimii jarrutkin talven jälkeen.

Viime kesänä otin Multistradan koeajoon huollon ajaksi. Olihan se kiva ajaa kuoppaisia teitä mukavilla jousilla, mutta mitään muuta fiilistä ei siinä xd:n jälkeen ollutkaan. Jos haluan ajaa mukavasti, menen sitten autolla. Jos haluan fiilistellä tai nauttia työmatka-ajosta, menen xd:llä.

Vahva suositus siis jos jalat edellä ajoasento kiinnostaa.
 
Niin vaan rantautui XDiavel tännekin. Olin haeskellut urbaaniin ajoon sopivampaa peliä, jolla ei välttämättä tarvitsisi pitkiä reissuja pystyä tekemään, kun on siihen sopiva laite ennestään. Monster, SF, normi-Diavel oikeastaan vaihtoehtona, koska XDiavelissa vähän mietitytti tuo ajoasento. Mutta alkoi kuitenkin miellyttää silmää ja lopultahan se oli pakko käydä hakemassa kotiin. Alkaa pikkuhiljaa muistaa, että tapit onkin edessä, eikä siinä keskellä.

Voimaahan laitteessa on enemmän kuin mitä tuolla ajoasennolla saa käytettyä ja ketteryyskin yllätti todella positiivisesti. Normiputkien ulkonäkö kyllä miellytti silmää, mutta tässä oli Termi kiinni ja kyllähän sillä vähän bonusta saa ääniin. Ja painoeroakin lie 5kg luokkaa.

Eipä ole ennen oikeastaan ulkonäkökustomoinnit kiinnostaneet suuremmin, vaikka rakenneltuja kiva katsella onkin. Tämän kanssa saattaa kyllä nyt uusi rahareikä löytyä :D
 
Nytkö se X Diavel on tullut tiensä päähän? Kansainvälisiltä (ja UK) sivuilta malli on poistunut, saxan sivustolla oli vielä... Hmmm - onks tietoo? :paikallatuulee:
 
Nytkö se X Diavel on tullut tiensä päähän? Kansainvälisiltä (ja UK) sivuilta malli on poistunut, saxan sivustolla oli vielä... Hmmm - onks tietoo? :paikallatuulee:

Tähän haastatteluun on parissa paikassa viittaus, jossa xDiavelin poistumista oli myös pohdittu…eli ehkä V4 tullee, mutta tuo haastattelu toisaalta jo vuoden vanha.

Currently, the only model that doesn’t adhere to this plan is the XDiavel range, which starts at £19,395 and produces a claimed 158.2bhp at 9500rpm from its 1262cc V-twin engine. When asked if this was also due for a V4 conversion, Tarabusi smiled: “You make one plus one equal two, and you get the result! It’s a logical conclusion.” We’ll take that as a yes.

https://www.motorcyclenews.com/news/2023/february/ducati-future-plans/
 
Tähän haastatteluun on parissa paikassa viittaus, jossa xDiavelin poistumista oli myös pohdittu…eli ehkä V4 tullee, mutta tuo haastattelu toisaalta jo vuoden vanha.

Currently, the only model that doesn’t adhere to this plan is the XDiavel range, which starts at £19,395 and produces a claimed 158.2bhp at 9500rpm from its 1262cc V-twin engine. When asked if this was also due for a V4 conversion, Tarabusi smiled: “You make one plus one equal two, and you get the result! It’s a logical conclusion.” We’ll take that as a yes.

Yep-yep, nyt olis jalat edellä mentävää parhautta tarjolla: https://www.ducati.com/ww/en/home/ducati-world-premiere :WAZAAP:
 
Onhan tuo aika maukas:
https://ducati.fi/xdiavel/uusi-xdiavel-v4/
Joko kävit kysymässä tarkan hinnan :grin:

No hei, hintahan on aina subjektiivinen käsitys, aika monta muuttujaa itse kullekin kuluttajalle… Mut kun kohta pääsen tästä suorittamisesta - ja ns. ”kiire” loppuu ihan oikeesti, niin mikä ettei: -nykyinen Dvl-V4 voi vaihtua astetta (vielä) mukavampaan laitteeseen… Elämähän on nyt, ei sitten joskus…? (= kun oot haudassa 凉)
 
Back
Ylös