Makean pyörän olet napannut!
Mitenkäs vertaisit tätä karkeasti tuohon normi Diaveliin? Ajoasento, kone, ketteryys (hidas + mutkat), hallintalaitteet, mittaristo jne.
En ole vielä X:ää ajanut mutta ajoasento ajaa vähän itseäni tästä pois ja olematon takapenkki (eihän se nyt jätti ole tuossa toisessakaan) vs normi Diavel.
Ajoasento on yllättävän hyvä ja tällä tarkoitan sitä, että minun mitoillani (pituus = 176 cm) asento tuntuu oikein miellyttävältä. Nyt n. 3 tkm kokemuksella voin todeta, että istuminen puuduttaa vähemmän kuin Diavelissani, johon olin jo vaihtanut paremman Ducatin mukavuusistuimen alkuperäisen sijaan. Liekö kyse siitä, että XDiavelin satulan muotoilu on hyvin minulle sopiva ja juuri tuo uusi ajoasento edesauttaa asiaa. Tiedä häntä, mutta hyvältä tuntuu.
Moottorin osalta on havaittavissa parempaa vääntöä alhaisemmilla kierroksilla, mutta ei mitään mullistavaa eroa. Hieman enemmän pyörässä tuntuu värinöitä alakierroksilla, lieneekö pidemmän männän iskupituuden ansiota. Ei kuitenkaan mitään häiritsevää. Moottori käy hienosti sekä alemmilla että ylemmillä kierrosalueilla ja puhtia löytyy joka tarpeeseen. Bensan keskikulutus on n. litran vähemmän (n. 4,5 l/100 km) kuin Diavelissani.
Ketteryydessä ei tunnu merkittävää eroa Diaveliin eli pyörää on tosi helppo heittää / taittaa mutkasta toiseen ihan samaan tapaan kuin Diavelissa. Pyörä kulkee todella hyvin ja johdonmukaisesti eli ohjaus on tarkka ja suuntavakaus hyvä, kuten Diavelissa.
Hallintalaitteet ja mittaristo on mielestäni kehittynyt selvästi parempaan suuntaan Diaveliin verrattuna. Vilkku- ja muut katkaisimet toimivat mekaanisesti selkeämmin. Mittaristo on myös kokenut selvän parannuksen isomman, terävämmän ja monipuolisemman näytön osalta. Nyt on valittavissa myös kolme erilaista mittarinäkymää ajomoodista riippuen tai riippumatta. Vakionopeussäädin ehdoton plussa Diaveliin verrattuna.
Kyytiläisen istuinta ei pääse liiemmin kehumaan, mutta asennutin pyörääni heti valmiiksi kyytiläisen takamustuen ja yllättävän hyvin siellä kyydissä viihtyy lyhyempiä matkoja (näin minulle on kerrottu).
Kuten aikaisemmin todettu, minulle XDiavel on pyöränä askel parempaan suuntaan.
Täytyy tähän loppuun lisätä jälkilisäyksenä yksi asia, jossa kehitys ei mene oikeaan suuntaan eli pakoäänet. XDiavelin pakoputkisto noudattelee euro4-määräyksiä ja äänet ovat Diaveliin verrattuna edelleen tukahtuneemmat kuten tämä euro-sääntely tätä touhua väärään suuntaan vie. XDiavelin vakio-äänenvaimennin on kyllä omaan silmään päheen näköinen, mutta ne äänet. Joissakin kierrosalueissa kuuluu putkista miehekästä röhinää, mutta valtaosin ääni kuulostaa tukahdetulta kuminalta. Moottorin lämpötilan ollessa viileämpi moottorijarrutuksessa äänimaailma kuulostaa umpinaisessa kattilassa olevalta popcornin paistolta. Pistää väkisin harkitsemaan termignonen pakoputkiston hankintaa, jotta moottoripyöräilyn yksi sielukkuuden alue saadaan palautettua kunniaan.