• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XJ 900 S Diversion

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Buster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viimevuonna kommentoin 900 Divyn 2-vaihteen onglemista, joten tässä päivitystä.
Nyt kone aukastu ja kasattu. Ongelma oli vaihteenvalitsin-rummun kahden kiinnitysruuvin löystyminen joka salli rummun liikkua aksiaalisesti vajaan sentin. Tästä johtuen 2-vaihde ei aina mennyt kunnolla päälle.
Tämä selvisi vasta kun kone oli irroitettu ja osin purettu eli kansi, sylinterit ja öljypohja. Korjauksen olisi voinut tehdä vasemman posken kautta kone paikallaan, mutte eihän sitä tiennyt.

Kone oli sisältä tosi hyvässä kunnossa (86 tkm, -95), sylintereissä osin vielä hoonausjäljet, eikä männissä mitään kulumisen merkkejä. Laitoin uudet renkaat, sylinterit kevythoonattiin ja venttiilit tarkistettiin sekä kumit vaihdettiin.
Yamaha Center sanoi, että olin ensimmäinen Suomessa joka tarvitsi heidän kauttaan kannentiivistettä.

Kasatessa tuli vaikeuksia saada nokka-akselien ajoitus oikein. Ketju on ilmeisesti sen verran venynyt (en vaihtanut kun en ottanut kampiakselia irti, niitattu lamelliketju), että merkit oli aina jommassa kummassa reunassa ajoitusreikää.
Tämä aiheuttikin sitten useamman viikon pura/kasaa käyntiongelman jäljityksen kun en uskonut ajoitusvirheeseen vaan hain vikaa kaasereista ym.
Opetus: laita omat tarkat merkit purkaessa.

Yhteenvetona kone näyttää olevan tosi kestävä kun ei vajaassa sadassatonnissa ole mennyt oikein miksikään.

Samassa yhteydessä vaihdoin myös keinuhaarukan laakerit kun kerran oli auki sekä jarrulevyt kun hieman nypytti kuumana. Nyt vehje täydessä iskussa, mutta hommasin itselle kuitenkin BMW K1200RS:n ja saa poika ajella tuolla kesän.
Yllättävän krouvin oloinen tuo BMW verrattuna Divyyn. Ehkä tottumiskysymys.

Kuuluuko kenenkään diversionista kolahdusta kardaanin suunnilta? Tätä tapahtuu varsinkin silloin kun lähden 1-vaihteella liikkeelle. Tarviiko itse kardaani mitään rasvausta tai huoltoa? Peräöljyt ja öljyt vaihdettu säännöllisesti.

Minun mielestä se on normaalia. Tietty kolahdas omassa 900 Divyssä sekä aiemmassa XJ 650:ssä kuului kun välykset menevät kiinni. 650:ssä se oli huomattavasti kovempi ääni.
Kardaani ei tarvitse sen kummempaa huoltoa kuin ajoittain peräöljyn vaihdon.
Kun talvella purin pyörän, niin kardaaninivel oli ihan iskussa 86 tkm:n jälkeen.

Uudemmassa BMW:ssä muuten kolahdus kuuluu kovempana kuin jammussa.

Oli hyvän tuntuinen silloin 7v sitten. Panilla ajeltuani viim.3v ko Diversion tuntuu ihan mopedilta. Kokeile itse.

Ei parane kokeilla...yleensä ne tietää rahan menoa. Paras elää siinä kuvitelmassa, että parempia pyöriä ei ole kuin on diversion
wink.gif

Nyt olis hyllyssä tarpeeton Touring mallinen pleksi jos joku tarvii.
Olisiko siitä kuvaa? Kokeilin omaani MRA:n plexiä, eikä se toiminut toivotulla tavalla. Hirvittävä kohina kypärän tienoilla vaikka käytän C3:sta. Pitäisi saada selkeästi MRA:ta suurempi plexi.

Onko kukaan kokeillut Variotouringscreen:ä? Mitkä ovat kokemukset.

Ite kokeilin kans montaa eri vaihtoehtoo. Kun ostin pyörän, oli siinä kiinni MRA:n touringpleksi joka oli ihan
033102ass_1_prv.gif
.

Kokeilin myös Givin vastaavaa tuotetta ja ihan yhtä huono. Orkkis hieman parempi, mut kun sahasin tuosta MRA:sta kunnon siivun pois, niin tuli hyvä.

Kuten joku jo aiemmin sanoikin, ettei voi oikeen pleksistä puhua,mutta nyt kypärä vapaassa tuulessa ja on hyvä. Ei humse eikä läpätä. Saha vaan käteen ja hommiin.

Osaisiko joku antaa mitan, että minkä mittaiseksi tuo pleksi kannattaisi lyhentää jotta tulisi kerrasta hyvä? Kuskin pituus 182cm.

Osaisiko joku antaa mitan, että minkä mittaiseksi tuo pleksi kannattaisi lyhentää jotta tulisi kerrasta hyvä? Kuskin pituus 182cm.
Omassani jäljellä tollanen pätkä. Mittaa en pääse ottaan, kun on talvijemmassa, mutta paljon poistin tuosta MRA touring pleksistä ja monessa ero osassa,

Aina pätkä pois ja kokeileen ja taas sahaan!!! Lopulta oli sitten tollanen ja nyt toimii!! Kuskin mitta 186

IMG_3880.jpg

Omassani jäljellä tollanen pätkä. Mittaa en pääse ottaan, kun on talvijemmassa, mutta paljon poistin tuosta MRA touring pleksistä ja monessa ero osassa,

Aina pätkä pois ja kokeileen ja taas sahaan!!! Lopulta oli sitten tollanen ja nyt toimii!! Kuskin mitta 186

IMG_3880.jpg
Samanlainen kokeilu oli mulla aikoinaan ja tuon mittaiseksi se tosiaan oli sahatta kun mittaa on 183cm.

Alakatetta kaipaisin.  Sitä ei ainakaan alkuperäisenä ole.
Samaa olen itsekin miettinyt. Jos tällainen pyörä menee itselläni hankintaan, niin pitäisi löytää kokokatteellinen vehje tai sitten edullinen alakate erikseen. Oletko kysellyt alakatetta mistään? Vai onko edessä mahdoton tehtävä?  
smile_org.gif
Sitä alakatetta itsekin aikoinaan havittelin ja netistä surffaamalla löysinkin espanjalaisen firman joka niitä teki ja jolla oli edutaja ruotsissa, mutta ei suomessa. Nyt en vaan millään muista tuota firman nimeä. Lisäksi löysin ranskasta paikallisen Yamaha maahantuojan esitteen jossa oli alakate ja sen varaosanumero. Jos jostain löydän sen niin kerron.

Toisaalta eräs lahtelainen mieshenkilö jolla sellainen oli ollut kiinni valitti sitä että alakate muutti ilmavirtauksia ja vähänkin kovemmassa vauhdissa oli pyörteitä seläntakana yksin ajaessa.
Tiedä sitten. Toinen mitä mietin oli tuo jäähdytyspuoli kun on ilmajäähdytteinen kone.
Tuolla katteita:
http://www.tcpsa.com/
http://www.motorbikesandparts.co.uk/tcp-aer....80.html

Mikä asia muuttuu niin paljon että kannattaa sahailla?
Itse olen 185cm.
Itelläni ainakin katosi juuri kypärään kohdistuvat ikävät pyörteet ja ylimääräset suhinat.

Nyt jää kypärä "vapaaseen tuuleen" ja ajo huomattavasti miellyttävämpää. Pysyy pää paikallaan ja kuuluu vain tasaista suhinaa
smile_org.gif

Touring -pleksi oli siis vielä huonompi kuin toi orkkis, ainakin omalla kohdallani. Tuohon nykyiseen tynkäpleksiin olen tyytyväinen.

Mikä asia muuttuu niin paljon että kannattaa sahailla?
Itse olen 185cm.
Itelläni ainakin katosi juuri kypärään kohdistuvat ikävät pyörteet ja ylimääräset suhinat.

Nyt jää kypärä "vapaaseen tuuleen" ja ajo huomattavasti miellyttävämpää. Pysyy pää paikallaan ja kuuluu vain tasaista suhinaa
smile_org.gif

Touring -pleksi oli siis vielä huonompi kuin toi orkkis, ainakin omalla kohdallani. Tuohon nykyiseen tynkäpleksiin olen tyytyväinen.
Rautasahallako poikkasit?
Tuliko katkaisujäljestä hyvinkin "rivo"
smile_org.gif

Onko kellään vinkkiä muovipajasta Uudellamaalla joka vois hoitaa homman siististi?

Tsur...

Back