XL1200N Nightster

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marcel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käytin oman Nigsterini 8000 km:n huollossa V-Twincityssä ja laittoivat Lambdanvahvistimen kiinni pyörääni.
Maksoi semmoset 80 € ja pyörän luonne muuttui paljon paremmaksi.

Nyt se sellainen tietyillä kierrosalueilla ollut ohkaisuus hävis tyystin.

kiihtyy paremmin ja kaikkinensa tuntuu paremmalta.
 
Käytin oman Nigsterini 8000 km:n huollossa V-Twincityssä ja laittoivat Lambdanvahvistimen kiinni pyörääni.
Maksoi semmoset 80 € ja pyörän luonne muuttui paljon paremmaksi.

Nyt se sellainen tietyillä kierrosalueilla ollut ohkaisuus hävis tyystin.

kiihtyy paremmin ja kaikkinensa tuntuu paremmalta.
Ihan mielenkiinnosta mikä on Lambdanvahvistin? Tässä kovasti heräsi mieleen lisäkysymyksiä mutta jos ensin joku vääntää rautalankaa, niin ehkä tämän ymmärrän.
 
Käytin oman Nigsterini 8000 km:n huollossa V-Twincityssä ja laittoivat Lambdanvahvistimen kiinni pyörääni.
Maksoi semmoset 80 € ja pyörän luonne muuttui paljon paremmaksi.

Nyt se sellainen tietyillä kierrosalueilla ollut ohkaisuus hävis tyystin.

kiihtyy paremmin ja kaikkinensa tuntuu paremmalta.
Ihan mielenkiinnosta mikä on Lambdanvahvistin? Tässä kovasti heräsi mieleen lisäkysymyksiä mutta jos ensin joku vääntää rautalankaa, niin ehkä tämän ymmärrän.
Säätää bensa/ilma seossuhteen "väkevämmäksi".
Normaali lienee jotakin 17:2 ja tämä 14:2.
Joku viisaampi voinee korjata.
Mutta suhde on tuo.

Ja sen eron huomas heti, (ilman ja kanssa vahvistimen) kun ajoi liikkeestä ulos.
 
No jos toimintaperiaate tuo, niin mistähän syystä asiaa ei pystytä tekemään ruiskuboxin ohjelmamuutoksella. Äkkiseltään kuvittelisin asian olevan siten helpoin ratkaista.
 
No jos toimintaperiaate tuo, niin mistähän syystä asiaa ei pystytä tekemään ruiskuboxin ohjelmamuutoksella. Äkkiseltään kuvittelisin asian olevan siten helpoin ratkaista.
Tästä saisi oman threadin aika äkkiä aikaiseksi, mutta kommentti oman kokemuksen ja tiedon perusteella.

Saa bensansyötön toki säädettyä ECU:n ohjelman/mapin muutoksellakin, mutta tähän liittyy muutama mutta...

Vakiosuhde on 14:7, jota varten ruiskun tauluissa pitää lukea air-to-fuel-arvona 14:6. Lambdat pakoputkissa antavat idle- ja tasanopeusajossa koko ajan tietoa siitä kuinka paljon ilmaa seoksessa on oikeasti ja ECU säätää moottoria koko ajan 14:7 pääsemiseksi.

Nyt jos säädät moottoria rikkaammalle (eli muutat 14:6 arvoa alaspäin), niin silloin moottori toimii rikkaammalla mutta open loopissa jolloin lambdan arvoa ei oteta huomioon eikä dynaamista säätöä tehdä ollenkaan. Bensaa syötetään tasan niin paljon kuin taulussa lukee (+ muut arvot). Voi olla vaikeaa arvioida oikeaa määrää ilman dynoa.

H-D:n tehtaan mapit (esim. Stage 1 softapäivitys) taas pitävät tuon 14:6:n tauluissa, jolloin suhde ei muutu. Tarkoitettuja putkien ja ilmanputsareiden vaihdon muutoksen kompensointiin.

Ohjelmat, kuten Screaming Eagle Pro Super Tuner antavat säätöihin enemmän mahdollisuuksia ja sallivat esim. saman muutoksen elektronisesti kuin "lambdan arvon huijaajat". Mutta nämä maksavat monia satoja euroja, joten tulee kalliimmaksi jos ei käytä ohjelmaa muuhun.

Joten nämä IED tms. lambdan arvon huijaajat ovat usein järkevin vaihtoehto ja tuovat selvän parannuksen. Ne muuttavat raportoitua jännitettä, jonka ECU näkee. Tällöin ECU "luulee" että ilmaa on enemmän kuin oikeasti onkaan => lisää bensaa. Nämä eivät vaikuta kuitenkaan muuten seokseen kuin idle- tai tasanopeusajossa, jossa suurimmat ongelmat yleensä ovat.

Lisäksi säilyttävät ECU:n ohjelman alkuperäisenä, jolloin on helppo myöhemmin palata vakiosäätöihin esim. katsastusta, päästöjen tai melun mittausta varten, jos tarve joskus tulee.

Nim. SE Pro Super Tunerin omistaja
 
Nyt alkais olemaan penkki verhoilua vaille valmis.
Tulikohan liian matala?
n668289690_1075463_5748.jpg
ON SIISTI PELI! Onkos toi ruiskuversio? Jos on, mihin piilotit ECU:n penkin alta? Olen nimittäin samanlaista soloseatia omaan C sporaan miettinyt, the lower the better - teemalla.

E
 
Nyt alkais olemaan penkki verhoilua vaille valmis.
Tulikohan liian matala?
n668289690_1075463_5748.jpg
ON SIISTI PELI! Onkos toi ruiskuversio? Jos on, mihin piilotit ECU:n penkin alta? Olen nimittäin samanlaista soloseatia omaan C sporaan miettinyt, the lower the better - teemalla.

E
Eiköhän kaikki uudet Harrikat ole ruiskulla... Omassa, ei tosin Sportti vaan Dyna, ECU on nimenomaan kuskin satulan alla.
wink.gif
 
Penkin alla on ECU vielä, mutta huomasitteko, että 2010 Nightsterissa ECU on siirretty moottorin taakse satulan alta? Ja takalokarissakaan ei ole enää sitä varten reikää.

Muutos on tehty siksi että H-D alkaa myydä varaosana tuollaista jousipenkkiä $$$$

2010:n lisäksi tämän saa myöskin aiempiin sporiin (olikohan 2006 vuoteen asti...), mutta ei niihin joissa ECU on penkin alla ja takalokarissa on reikä.

Myyvät samalla myös Nightsterin takalokaria (ilman reikää) ja Nightsterin takavilkku/jarruvalo/ajovalo-systeemiä muihin sporiin. Ei ole ainakaan jenkeissä aivan niin kallis kuin täällä on puhuttu aikaisemmin, mutta silti näistä kyllä maksaa saa...
 
Nyt alkais olemaan penkki verhoilua vaille valmis.
Tulikohan liian matala?
n668289690_1075463_5748.jpg
ON SIISTI PELI! Onkos toi ruiskuversio? Jos on, mihin piilotit ECU:n penkin alta? Olen nimittäin samanlaista soloseatia omaan C sporaan miettinyt, the lower the better - teemalla.

E
Ecu on ihan normipaikalla kiinni lokarissa, mutta lokaria on lyhennetty "sisäpuolelta" ja asetettu niin että ecu on tavallaan kääntynyt pois penkinalta piiloon... vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärsit...?
smile_org.gif
 
Te, joilla on nighsteri ollu useamman vuoden säännöllisessä ajossa, kurkatkaas penkin alla olevan muoviluukun alle.
Saattaa olla lokari pintaruosteessa.
Kävin vaihdattamassa renkaat eilen ja huomasin ko. asian käyneen.

Quote alkaa:

knightster
Paikkakunta: Helsinki
Sukupuoli:
Liittyi: Heinä. 2008
Lähetti: Syys. 12 2009,12:23
Penkin alla on ECU vielä, mutta huomasitteko, että 2010 Nightsterissa ECU on siirretty moottorin taakse satulan alta? Ja takalokarissakaan ei ole enää sitä varten reikää.

Muutos on tehty siksi että H-D alkaa myydä varaosana tuollaista jousipenkkiä $$$$

/Quote päättyy

Ja todennäköisesti myös siksi, että lokari ruostuu siitä ECU reiän ympäriltä.
 
no niin!

Nyt on ECUn suojamuovin tekemät tuhot korjattu.
Ruostetta oli ympäri reiän, eniten satulan etukiinnikkeen ja reiän takaosan puolella.
Hioin irtoruosteet pois, putsasin tinnerillä alueet ja sivelin Noveroxia molemmille puolille lokaria 2 x.
Tuo kestää kyllä talveen asti suojana.

Täytyy sit talvella irrottaa molemmat lokasuojat ja massata ne.
 
Laitanpa tämän tänne niin on ainakin osittain oikeassa paikassa, eli sattuuko kenelläkään Nightsterin omistajalla olemaan orkkisstonga vailla käyttöä? Sattuu olemaan piirun leveämpi kuin vakkari 883L ja vielä musta. Voisin sopivaa maksusuoritetta vastaan kipaista hakemassa pois.
 
Back
Ylös