No jos toimintaperiaate tuo, niin mistähän syystä asiaa ei pystytä tekemään ruiskuboxin ohjelmamuutoksella. Äkkiseltään kuvittelisin asian olevan siten helpoin ratkaista.
Tästä saisi oman threadin aika äkkiä aikaiseksi, mutta kommentti oman kokemuksen ja tiedon perusteella.
Saa bensansyötön toki säädettyä ECU:n ohjelman/mapin muutoksellakin, mutta tähän liittyy muutama mutta...
Vakiosuhde on 14:7, jota varten ruiskun tauluissa pitää lukea air-to-fuel-arvona 14:6. Lambdat pakoputkissa antavat idle- ja tasanopeusajossa koko ajan tietoa siitä kuinka paljon ilmaa seoksessa on oikeasti ja ECU säätää moottoria koko ajan 14:7 pääsemiseksi.
Nyt jos säädät moottoria rikkaammalle (eli muutat 14:6 arvoa alaspäin), niin silloin moottori toimii rikkaammalla mutta open loopissa jolloin lambdan arvoa ei oteta huomioon eikä dynaamista säätöä tehdä ollenkaan. Bensaa syötetään tasan niin paljon kuin taulussa lukee (+ muut arvot). Voi olla vaikeaa arvioida oikeaa määrää ilman dynoa.
H-D:n tehtaan mapit (esim. Stage 1 softapäivitys) taas pitävät tuon 14:6:n tauluissa, jolloin suhde ei muutu. Tarkoitettuja putkien ja ilmanputsareiden vaihdon muutoksen kompensointiin.
Ohjelmat, kuten Screaming Eagle Pro Super Tuner antavat säätöihin enemmän mahdollisuuksia ja sallivat esim. saman muutoksen elektronisesti kuin "lambdan arvon huijaajat". Mutta nämä maksavat monia satoja euroja, joten tulee kalliimmaksi jos ei käytä ohjelmaa muuhun.
Joten nämä IED tms. lambdan arvon huijaajat ovat usein järkevin vaihtoehto ja tuovat selvän parannuksen. Ne muuttavat raportoitua jännitettä, jonka ECU näkee. Tällöin ECU "luulee" että ilmaa on enemmän kuin oikeasti onkaan => lisää bensaa. Nämä eivät vaikuta kuitenkaan muuten seokseen kuin idle- tai tasanopeusajossa, jossa suurimmat ongelmat yleensä ovat.
Lisäksi säilyttävät ECU:n ohjelman alkuperäisenä, jolloin on helppo myöhemmin palata vakiosäätöihin esim. katsastusta, päästöjen tai melun mittausta varten, jos tarve joskus tulee.
Nim. SE Pro Super Tunerin omistaja