XX vs CB1300S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moppi_X
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Moppi_X

New member
Soon taas käyny niin, että pyöränvaihtokiima on ylimmillään, vaikkei mitään järkevää syytä siihen olekaan!

Nyt ois meininki vaihtaa Bläkkäri CB1300 S:ään. Onko kellään kokemusta molemmista pyöristä? Jos on, pieni vertailu olis tervetullut. Hyvä pyörä ois kiikarissa, eikä vielä pääse ottamaan kuin kylmät tyypit...
sport05.gif
 
Tällä kaverilla tais olla bläkkäri... Joten ... Nyt olikin kyseessä näiden kahden vertailu
nixweiss.gif
 
Minulla on ollut XX jo ajat sitten. Olen tuota 1300- Hondaa koe-ajanut kaveriltani noin 200km verran, joten suuria kokemuksia ei pelistä ole. Ensitunnelmat olivat kuitenkin oikein hyvät.
Kone vääntää todella vahvasti jo tyhjäkäynniltä saakka. Koneen mekaaniset äänet ovat mukavan hiljaiset, ainakin kun vertaan omaan CBR1000RRään. Pyörä oli ABS versio. Jarrut toimivat juuri niin kuin pitääkin. Istumakorkeus tuntui itselleni hieman liian matalalta (189cm pituutta). Ajo- asento oli itselleni hieman liian pysty (henkilökohtainen mieltymyskysymys).
Pyörän viimeistely näytti erittäin hienolta ja se ulkonäkö! Varsinkin puna- valkoisena kultaisin vantein pyörä näytti todella hienolta.
Klassisen näköinen 70-80- luvun superpyöriä "replikoiva" moottoripyörä. Pyörä on varmasti erilainen kuin XX. Erilainen positiivisella tavalla. Itsellä jäi halu hankkia tuommoinen talliin.
 
Terveppäs,

Mulle kävi noin 1,5 vuotta sitten samainen kuumeen poikanen ja senpä vuoksi vaihdoin vuoden 2001 XX:n uuteen CB1300:seen. Kävin kokeilemassa CB:tä ja täytyy sanoa, että olin kutakuinkin samantien myyty mies
biggrin.gif
Asia joka hieman mietitytti aluksi oli tuo matkaaminen 2 päällä pidempiä reissuja, koska onhan tuo mun mopo nakufillari. Viime kesänä vedettiin useampi tuhat kilsaa täydellä kuormalla (kuski, matkustaja + 3 laukkua). Itseasiassa tuo nakulla ajaminen ei ollut olleskaan paha rasti pienen pleksin(givi) avulla ja reissaaminen onnistui mainiosti. Ja meteli kypärän sisällä on pienempi CB:llä kuin XX:llä ajettaessa. Johtunee pyörteistä
wink.gif


Ja vielä muutama ero XX:ään mitä äkkiseltään tulee mieleen.... Ajoasento on rennompi ja ranteet eivät väsy samallalailla. Eli pienet pyöritykset esim taajamissa ovat hauskempia CB:llä(siis mun mielestä). Pyörän käsittely on köykäsempää, vaikka pyörien painot kutakuinkin samanlaiset. Moottori käy nätisti, tosin onhan tää CB uusi. Ja vääntöä koneessa on reippaasti heti matalalta, joten tehopulakaan ei heti vaivaa. Laitoin pyörääni sliparin, jonka myötä siihen sai mukavasti miehisyyttä
tounge.gif


Kaikenkaikkiaan olen hyvinkin tyytyväinen ko fillariin, mutta suurin houkutus minulla oli pyörän vaihtoon tämä ajoasento ja ajamisen rennokkuus sekä pyörän ulkoinen olemus
bowdown.gif
Jos XX:si on vanhempi kuin harkitsemasi CB ja väliraha on asiallinen, niin vaihtoon vain
thumbs-up.gif
En usko, että heti petyt ellet sitten harrasta motareilla reiluja ylinopeuksia.
 
Joo... kiitoksia näistä kommenteista, antaas tulla lisää vaan! Bläkkäri on kyllä hieno pyörä, ajoa tuli viime kesänä 18000 km, suurin osa kaksipäällä mamman kans. Pari naku/puolikatettua pyörää aikaisemmin omistaneena veto siihen suuntaan on edelleen kova. Tässäpä mmutama (teko)syy miksi XX-lähtee vaihtoon:

- pyörää on ajettava aina yli 120 km/h, muuten ei tunnu miltään...
- ajoasento hieman liian kyykky, paino käsillä
- ei mitään asiaa sorapätkille
- huoltaminen vaatii liikaa muovin purkamista

Minkäslaiset tilat CB kyytiläiselle tarjoaa? Kuvien perusteella takajalkatpit ovat paljon XX:ää ylempänä, meneeko asento liian tiukaksi yli 175 cm rouvalle?

Tuo vääntö todellisella käyttöalueella houkuttelee, X:ää saa kurittaa melkolailla, ennenkuin teho on käytössä, ja vauhtia tuppaa siinä kohtaa olemaan helposti +200...
 
Kyllä XX menee sorateillä niinkuin muutkin katuprätkät, jos ei niin vika on siellä penkin ja tangon välillä...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
 
XX:stä ei ole kokemuksia, mutta tyytyväisenä nakuCB:n omistajana voin yrittää olla vastapainoksi väkisinnegatiivinen:

- ns. täydellä kuormalla ajettaessa, CB:n alusta on melko pehmeä. Eli lehmä ui matalalla ja kankeasti.
- 3:n laukun sarja on kallis ja krauserit ovat muutenkin huonompaa tavaraa kuin valtamerkit (mielestäni). Tukevaa winrackia ei ole saatavilla ollenkaan.
- Matkustajan olot varmasti paremmat oikeissa matkapyörissä tai jopa gsx:ssä ja xjr:ssä. Takapalli on korkealla ja siitäkin huolimatta penkin ja jalkatappien etäisyys on pieni.
- välitykset on reissaamiseen persiistä. Vitosen tulisi olla pidempi tai sitten laatikosta pitäisi löytyä myös kutonen. 140/150km/h mittarinopeudella kierrokset käyvät turhaan "korkealla".
- ABS-versioiden jarrut ovat mielestäni tuntumaltaan varsinaiset kikkareet perusversioon verrattuna. Turvallisuuden vuoksi voisin kyllä nuo hyväksyä.
- S-versiossa on liikaa muovia, mutta onneksi tätä myydään myös ilman katetta
smile_org.gif

- hiekkatiellä ei todellakaan kovin nautinto, mutta tätä vartenhan tehdään reissuenduroita.
- moottori on tylsä, se vetää alueella kuin alueella.
- tämän jälkeen moni pyörä tuntuu mopomaisen rimpulalta.
- 4 vuoden takuu vaatii panostusta huoltokirja ylläpitämiseen
- ja kaikkea muuta karmeeta
smile_org.gif


Jos/kun CB vaihtuu, niin se vaihtunee itselläni enduroon.
 
Ei ole kokemusta XX:tä muuta kun että on koeistuttu,mutta CB1300 SA mallilla on tullut ajeltua noin 17.000km varustettu Givin takalaukulla+selkänojalla mistä voi kyyditettävä ottaa tukea...vaimoke (1.73m) on myös ollut muutaman kerran kyydissä eikä hirveesti valittanut että olisi ollut epämukavaa siitä huolimatta että jalkatapit ovat aika ylhäällä (kuulemma mukavampi kuin edellinen pyörä XJR 1300,kyyditettävän mielestä)ei tullut selkä kipeäksi...plussaa minun mielestä... alavääntö,ajettavuus isoksi pyöräksi, mukava ajaa,ABS jarrut,hyvän näköinen pyörä puna-valkoisena,
062802jumpie_prv.gif
 ...miinusta...puuttuva 6vaihde,pyörän paino...(xjr:rrä 1300 tuli kerran nosteltua ylös kun pyörä kippasi mutta se on toinen juttu ) sattui pikkasen selkään. Tähän menneessä CB 1300 on paras pyörä mikä mulla on ollut, ja on vielä ainakin muutaman vuoden.
talktohand.gif
 
Minkäslaiset tilat CB kyytiläiselle tarjoaa? Kuvien perusteella takajalkatpit ovat paljon XX:ää ylempänä, meneeko asento liian tiukaksi yli 175 cm rouvalle?
Meillä kyyditettävänä istuu "missimittainen" noin 175cm joka sopii taakse hyvin ja kuulemma tässä pyörässä on parempi matkustella pitempää matkaa kuin XX:ssä
wink.gif
Takamus ei puudu samallalailla ja pyörteet kypärässä ovat pienempiä.

Kuormana oli noin 100kg kuskin lisäksi ja takajousia jäykistämällä mopo vei mukavasti moisen kuorman.
 
Tässäpä mmutama (teko)syy miksi XX-lähtee vaihtoon:

- pyörää on ajettava aina yli 120 km/h, muuten ei tunnu miltään...
- ajoasento hieman liian kyykky, paino käsillä
- ei mitään asiaa sorapätkille
- huoltaminen vaatii liikaa muovin purkamista
Hyvin sanottu! Ei paljon paremmin voisi XX:ää kuvailla. Se on hyvä pyörä, mutta se on just tuollainen. Ajoasento keskimittaisella 175cm on just kuten kuvailit...paino käsillä.
 
Tässäpä mmutama (teko)syy miksi XX-lähtee vaihtoon:

- pyörää on ajettava aina yli 120 km/h, muuten ei tunnu miltään...
- ajoasento hieman liian kyykky, paino käsillä
- ei mitään asiaa sorapätkille
- huoltaminen vaatii liikaa muovin purkamista
- Ei tunnu XX vielä 170 km/h:ään pahalta, toisin kuin nakupyörissä. Tietty jos hakee riepotusta.

- Aika pystyhän on, sopiva. riippuu tietty kuskista.

- Millä tavalla CB sopii paremmin sorateille? Mä en huomannu tota ongelmaa omassa XX.ssä.

- XX vaatii vaan ajoa, huoltomiehet huoltaa. Parin vuoden aikana en kertaakaan ottanu katteita pois.

Jokainen pyöränvaihto pitää toki perustella jotenkin.
smile_org.gif
 
Ja kiitosta vaan taas kaikille. Negatiivisetkin arviot CB:stä ovat tervetulleita.

Meikäläisten ajelut koostuvat 200 - 300 km iltalenkeistä, ja parista pidemmästä reissusta laukkujen kanssa. Ajelut enimmäkseen kolmenumeroisilla teillä, joten noita 170 km/h vauhteja ei siellä monestikaan tarvitse. Jos pyörä kulkee +200, se varmaan riittää mulle kaikkiin ajotilanteisiin.

XX lienee suunnattu paremmin motarilla ajettavaksi (ja siinäkin vielä Saksaan), pyörähän pääsee oikeuksiinsa vasta 150 km/h yläpuolella.

Se mitä haen, on XX:ää helpompi käsiteltävyys ja tehoa (vääntöä) käyttöalueelle.

Joo, XX:llä kyllä voi ajaa soratielläkin, mun kokemukset vaan ovat sellaiset, että pyörä vie enemmän miestä kuin mies pyörää. Voi olla kiinni satulan ja "sarvien" välistäkin, veikkaan kuitenkin aika reipasta keulapainoisuutta. Pystympi ajoasento ja leveempi ohjaustanko helpottaa käsittelyä (tosin aikaisemmat nakut oli kevyempiä /pienempiä).

No, erothan ei selviä muuta kuin kokeilemalla (jos nyt joku antaa pariksi päiväksi testiin...).

Millä tasalla kiekat "normaaleissa" 110 - 120 km/h mittarinopeuksissa CB:llä? XX vääntää jotain 4000 paikkeilla.

Liekö CB:hen saatavilla esim. SW-Motech Quick-Lock perä- ja sivutelinettä? Wingrackiä en ottaisi muutenkaan, pyörästä kuin pyörästä tulee lähinnä niittokoneen näköinen... (makuasia tämäkin).
 
kierrokset tuolla nopeudella jotain 4500 rpm.
Mulla on itselläni SW-Motechin Quick-lock perä ja sivutelineet, hyvin istuu ja toimii silloin kun tarvitsee
 
kierrokset tuolla nopeudella jotain 4500 rpm.
Mulla on itselläni SW-Motechin Quick-lock perä ja sivutelineet, hyvin istuu ja toimii silloin kun tarvitsee
Jotain tuollaista, ehkä piirun verran alle(?) Pikaisesti laskeskelin välityksien perusteella, niin 4000-4500 rpm:n väliin renkaan todellisesta profiilista riippuen. Joka tapauksessa aivan liikaa!

Joskus tulee tilanteita, että haluaisi vain nopeasti siirtyä suorinta reittiä paikasta toiseen. Ja silloin reippaan tylsä eteneminen tuntuu aivan turhalta kierrättämiseltä, joka ei mielestäni sovi CB:n pirtaan. Ja pensaakin kuluu 5 litran sijasta 7+, jumpe soikoon!

Edit: ainiin, ovatko nuo quick lockit niin heppoista tavaraa kuin hypistely antaa olettaa? Se kun on tottunut siihen, että Givin perustelineenkin voi saada rikki reippaammalla kuormalla, niin nuo vaikuttavat jotenkin kovin köykäisiltä?
 
SW-Motech telineet toimii ainakin XX:ssä kohtuullisen hyvin. Sivutelineet on yllättävän jämäkät, ja ainakin itse tykkään siitä, että pyörän saa "tyhjäksi" minuutissa.

Perätelineen takia joutuu purkamaan matkustajan kauhukahvan, ja telineen muovinen aluslevy on kyllä liian vetelä, boksi pomppii ja tärisee.

Sivutelineillä + Givin Monokey laukuilla pyörästä tulee tosi leveä, mittailin tommosen 110 cm! Siis leveempi kuin Gold Wing!

XX on kyllä niin hyvä pyörä, että vaikea sitä on lähteä vaihtamaan. On tullut testailtua Yamahan FJR ja FZ1S, ZZR, Busa, Bandit ja Hondan CBF1000, eikä niistä ainakaan ole löytynyt mitään sellaista, että kannattaa vaihtaa ja laittaa muutama tonni väliin...

Ton CB:n kanssa kilpailee uusi Bandit, kuusilovisella vaihteistolla varmasti mukava värkki. Vanhemmasta vasen jalka etsi kouristuksen omaisesti kutosta, sama tulee saattaa tulla vastaan CB:ssä?

Josko tuo Suitsa älyäisi tehdä 1250 Banditista F mallin, samoin kuin pikkubandiitista, siinä vois olla pyörä jota haen. Voishan siihen liimata Hondan siipilogot tankkiin, niin ei tuu vieroitusoireita...
wink.gif
 
Pakkohan nyt on kirjoittaa koska omistan itse cb1300...huonoja puolia en pyörästä löydä,paitsi ehkä äänet mutta siitähän tosiaan selviää putken vaihdolla.Pyörän kääntösäde aivan huippuluokkaa,muutenkin mukavan helppo ohjata.

Kone vetä mukavasti yksin sekä tavaroiden kanssa.Viime kesänä mittariin 12000km...yksi pitempi rundi Suomessa n.3000km takalaukulla sekä tankkilaukulla.Kyydissä myös emäntä.Perä tuntui alussa vähän löysältä mutta pykälöiden kiristys paransi asiaa.

Takalaukkuna Givin 52 monokey varustettu selkänojalla.Hyvin pysy laukku reissussa kiinni...ei tärise eikä heilu.
Parhaimmillaan mentiin päivässä 800km,ainut mikä puutu oli perse.Itselläni ei ole pleksiä,mutta ei tunnu haittaavan 120-140km/h nopeuksissa,ehkä pituus vaikuttaa jonkin verran,itse 178cm.
Kuutos vaihde olisi tervetullut pyörään.Sen tosiaan huomaa kun antaa pyörälle välillä hönkää niin 4 jälkeen vielä vitonen mutta sitten
bawling.gif



Pyörähän taitaa liikahtaa jotain 230km/h...

Suosittelen koeajoa kyseisellä pyörällä!
 
Mulla vaihtu viime kesänä XX tommoiseen nakuun Cebariin. Tyytyväisyyttä on piisannu. CB on moninverroin monipuolisempi ja istuu tosi hyvin meikäläisen ajoihin, jotka on pääasiassa satunnaista kaupungissa pyörittelyä ja muutama pikkureissu kesässä. CB on aikalailla ketterämpi peli vaikkei heti uskoisi. Mulle oli aika iso yllätys miten paljon notkeammin sillä mennään mutkissa kuin XX:llä, joka vaatii ihan reilua viskomista. XX:llä mulla oli pitemmissä ajorupeamissa kaikenlaisia puutumisia käsissä ja persiissä, mutta CB:llä tuntuu, että voi ajaa iäisyyden ilman mitään kolotuksia, ajoasento on vaan niin leppoisa. Ja tämmöiselle 60-luvulla syntyneelle tuo CB:n ulkonäkö osuu hyvin nuoruuden haavekuviin täydellisestä prätkästä.

Moppix noi sun vaihtoperusteet kuulostaa hyvin pitkälti samanlaisilta kuin mulla, jonka perusteella uskallan väittää ettet pety jos jatkat matkaa CB:llä. Mulla oli iso bandiitti myös jossain vaiheessa ja se ei kyllä mielestäni ole oikeasti vaihtoehto CB:lle.
 
Bläkkäri on "tusinapyörä" -valitan..Jokaisessa ruotsinlautassakin voi valita värin, hyvä, mutta kaikilla on
nixweiss.gif

Isossa lekassa on otetta ei turha kuttaperkka peitä hienoa konetta.
sport05.gif

Isoin miinus tosiaan on liian lyhyt laatikko eikä pidempää toisiovälitystä saa suoraan kaupasta - vehe käy turhan kierroksilla motarinopeudesta alkaen, mutta ratasaihioista saa kuulemma teetettyä ,en oo kokeillu, mutta kun menee setti vaihtoon niin sitten.
Sw:n telineistä voin sanoa, että on todella tukevat noi sivutelineet, mutta takalaukun irrotettava levy on myöskin cb:ssä ärsyttävä lerppu. Ja kun hommasin orkkislokarin tilalle taakse yhtenäisen sisälokarin ja siihen kilpitelineen, niin silloin ei sivulaukkumotekkeja saa enää kiinni vaan joutuu pitkälle reissulle paiskaamaan orkkikset takasin, koska motekin yksi tukipisteistä tulee kilven alla olevaan irrotettavaan rautaan, mitä ei voi käyttää pikkutelineellä.
Sw:n kaatumaraudoissa oli onkelma kun vasemmanpuoleinen rauta makas vesipumpun päällä ja valitin- sain uudet, mutta odottaa asentamista.
Sw:n keskitukea en suosittele- on aika lelu.
Leo vincellä pääsee "ääniongelmasta" edullisesti eroon.
buttrock.gif
 
Millä tasalla kiekat "normaaleissa" 110 - 120 km/h mittarinopeuksissa CB:llä? XX vääntää jotain 4000 paikkeilla.
Tuollainen sattui silmään:

90 km/h 87 km/h 3 300 tr/min
130 km/h 125 km/h 4 700 tr/min
180 km/h 171 km/h 6 600 tr/min

Mikäli tulkitsin luigia oikein, ensimmäinen nopeus on mittarista ja toinen todellista.
 
Juu... mielenkiintoista!

Laajennetaanpa hieman vertailua: Onko kokemusta XX vs CB vs Suzuki GSX 1400?

Suitsaa näyttää olevan vielä jokunen uusikin tarjolla, miten lienee tuon rekisteröinnin kanssa tänä vuonna (Euro 3)? Hinnatkin ovat kyllä vähintäänkin kohtuulliset, uuden Suitsan saa 9900 eskoon! Siinä sitä olisi 6-pykäläinen loota, ja väännötkin kohdallaan...

Uuden Honda CB 1300 S:n hintaa vissiin panttaillaan messuille, eräs kauppias arvio jo yli 17000 hintaa! Tuolla jäävät kyllä myymättä...
eek.gif
 
Back
Ylös