Yamaha FJR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lisäksi GTR:ssä näyttää olevan vielä VVT:n toiminnasta johtuva huono moottorin ala- ja keskirekisterin toiminta ajon aikana (sivu 2 vasen palsta), joten noi dyno-luvut ei vielä välttämättä kerro koko totuutta miten se voima renkaalle välittyy.
 
Vertailutesti FJR, Kawa GTR ja Pannari: MCNNews December 2007.
Kwakista ei mitään käsitystä, pitänee jossain vaiheessa tutustua.

Mutta FJR:n ja Pannarin välisen vertailun olivat minustakin osanneet tehdä juuri "oikein" kahta juttu lukuunottamatta.

Minusta tuo FJR:n vaihteensiirron outous tuntui lähinnä laatikon hurjana keveytenä, josta seurasi pieni tunnottomuuden tunne. Minusta muutaman ajamani käytetyn ja aivan uuden 2005 mallisen esittelyvehkeen laatikon toiminta tuntui (Suskaan verrattuna) olevan pianonvalmistajalle sopivasti hyvin hyvin kevyt, mikä öljyjäähykuskille tuntui aluksi hieman oudolta.

Omassa Pannarissani edelleen koko kesän jälkeen jatkan miettimistä pitäisikö alkaa experimentoida eri öljyillä, kun äänetön vaihtaminen tuntuu vaativan juuri tuon testissä FJR:lle ohjeistetun pienen paineen polkimella ennen kytkimen vetämistä? Eli tämä menee kyllä oman kokemukseni mukaan toisin päin kuin testissä ja täsmällinen FJR menee ohi Volvomaisesta Pannarista (Volvon M46 ylivaihdelaatikossa on tuo sama kaksivaiheisen tuntuinen kytkentä kuin Pannarin laatikossakin). Kaikki muut kehuvat Pannarin vaihteistoa ja edellinen moponi oli BMW...mitä ihmeen litkua siellä laatikossa oikein mahtaa olla?

Toisin päin taas sitten BMW tai Yamaha -merkkisiin kardaanivetoisiin verraten en lakkaa ihastelemasta Pannarin mukulakivikadulla kaupunkiliikenteessäkin hiljaista voimansiirtoa, joka ei kolahtele kuin BMW tai kilahtele kuin FJR.

Muuten havainnot aivan kuten testissä ja koska nämä kaksi omaa havaintoa menevät ristiin, ts. toisessa nostaisin FJR:n arviota ja toisessa laskisin sitä, niin eipä vaikuta lopputulokseen.

...joka on kuten testaajillakin, eli pisteet on mitä on, mutta itse ajan mieluiten Pannarilla
062802jumpie_prv.gif
 
Täytyy muistaa, että tossa testissä kaikki pyörät ovat hyviä matkapyöriä ja erot ovat pieniä ja suureltikin makukysymyksiä. Niin hyvä pyörä kuin FJR onkin, olen siihen vuosien saatossa tehnyt tarpeelliseksi katsomiani muutoksia tietyssä järjestyksessä. Ehkä se osoittaa jonkinlaista ongelmalistaa, tosin hyvin subjektiivista sellaista. Elikkäs tässä eräänlainen ongelmien/puutteiden korjauslista aikajärjestyksessä (siis '03 FJR):
1. Kaatumatapit Click: maksanut jo hintansa eka kaatumisessa
2. Tankopainot & tangon korotuspalat :tankovärinää ja painoa pois käsiltä
3. Pleksi (CalSci) : huminan ja pyörteilyn vähentäminen
4. Lämmönohjaimet (CalSci): moottorilämpöä pois jalkovälistä
5. Etulokasuojan jatke (Plastic pyramids) : jäähdyttimen puhtaus ja muutenkin rapa nousi tangon välistä mittaristoon ja tankille asti
6. PC3, slipari ja ilmasuodin (LeoVince, K&N) : 4500 ja 5500 kuoppakorotus
7. Takaiskari ja etujouset (WP) :veltto peräpää alunperinkin ja takaiskari meni kesällä rikki
Osa näistähän on parantunut uudemmissa vuosimalleissa, osa ei. Tuo lista on vain minun subjektiivinen näkemykseni, mutta mielestäni kaikista em. muutoksista on ollut havaittavaa hyötyä ja mitään uutta ei ole ilmaantunut listalle vähään aikaan, joten näillä varmasti jonkin aikaa vain
062802moto_prv.gif
 
Täytyy muistaa, että tossa testissä kaikki pyörät ovat hyviä matkapyöriä ja erot ovat pieniä ja suureltikin makukysymyksiä.
Mopon osto tosiaan helpottuu aika paljon kun hyväksyy, että mopo on huono sijoitus ja saman genren mopojen erot ovat suurelta osalta makuasioita ja eri ominaisuuksien priorisointikysymyksiä.

Voi lakata hakemasta muka järkeviä perusteluita ja ostaa sen mikä itsestä tuntuu kivalta. Rehellisin peruste useimpien mopojen ostoon on todennäköisesti "mä halusin tällasen"
biggrin.gif


Ihan yhtä hyvä syy kuin jokin testaajan raportoima mittaustietokin.
 
Minusta tuo FJR:n vaihteensiirron outous tuntui lähinnä laatikon hurjana keveytenä, josta seurasi pieni tunnottomuuden tunne. Minusta muutaman ajamani käytetyn ja aivan uuden 2005 mallisen esittelyvehkeen laatikon toiminta tuntui (Suskaan verrattuna) olevan pianonvalmistajalle sopivasti hyvin hyvin kevyt, mikä öljyjäähykuskille tuntui aluksi hieman oudolta.

Omassa Pannarissani edelleen koko kesän jälkeen jatkan miettimistä pitäisikö alkaa experimentoida eri öljyillä, kun äänetön vaihtaminen tuntuu vaativan juuri tuon testissä FJR:lle ohjeistetun pienen paineen polkimella ennen kytkimen vetämistä? Eli tämä menee kyllä oman kokemukseni mukaan toisin päin kuin testissä ja täsmällinen FJR menee ohi Volvomaisesta Pannarista (Volvon M46 ylivaihdelaatikossa on tuo sama kaksivaiheisen tuntuinen kytkentä kuin Pannarin laatikossakin). Kaikki muut kehuvat Pannarin vaihteistoa ja edellinen moponi oli BMW...mitä ihmeen litkua siellä laatikossa oikein mahtaa olla?
Mun FJR:ssä taas tuo vaihteiston äänekkyys on kyllä jonkinlainen ongelma ja käytin tota testissä mainittua etuvetoa. Varmaan kesällä kokeilen jotain muuta öljyä, mielestäni äänekkyys kasvoi viime huollon jälkeen ja en huomannut kysyä mitä sinne laitettiin. Onko muilla kokemuksia/havaintoja/suosituksia eri öljyistä?
 
Tuli tänään koeajettua FJR 1300AS -07, reilu puolen tunnin lenkki  2-päällä, pistetään hiukan kokemuksia:

+automaattikytkin ja nappivaihteet tuntuivat käteviltä etenkin taajama-ajossa, moottoritiellä jalkavaihde tuntui luontevammalta käyttää
+voimaa on moottorissa varmasti tarpeeksi ja moottorin luonne oli miellyttävä
+alusta tunteeton kuormalle
+alusta tunteeton vauhdille, ainakin 180km/h asti
+hyvät tilat matkustajalle
+hyvät penkit
+kevyehkön oloinen paikallaankin siirrellessä
+mukavan sivistyneet äänet jos sitä arvostaa

-pleksi todella huono, kaikissa asennoissa oli turbulenssia ja meteliä joko kuskilla tai kyytiläisellä
-edes täyskaasukiihdytys ei tuntunut niin räjähtävältä kuin odotin ja toivoin, vauhti kiihtyy tasaiseen ja nopeaan mutta isot katteet ja alustan hyvä toiminta aiheuttavat sen että vasta mittarista katsoessa huomaa vauhdin olevan täysin luvattomissa lukemissa
-jotenkin hajuton, väritön ja mauton kokonaisuus, varmaan todella hyvä matkapyörä (lukuunottamatta vakiopleksiä) mutta ei kyllä herättänyt intohimoja eikä ostohaluja, toisaalta en yhtään ihmettele että näitä myydään paljon
No niin siinä sitten kuitenkin kävi että ostohalut heräsivät  
biggrin.gif


Eli Honda Deauville sai lähteä ja tilalle tuli vm. 2005 FJR 1300 ABS.
Vaihtoehtoina oli pitkään Honda Pan European ja muutama Bemarin malli. Bandit 1250 oli myös kiinnostava pyörä, ketjuvetoisuus oli lähinnä se mikä pudotti Suzukin kisasta.

Tasaisen hyvä kokonaisuus taisi tuoda voiton FJR:lle, on tuolla omat ongelmansa kuten tuo pleksi mutta eiköhän sen kanssa pärjäillä, ei se siinä suhteessakaan ole vanhaa pyörääni huonompi.

Millään ei malttaisi odottaa kesää ja tulevia reissuja  
062802moto_prv.gif
 
Hyvä pyörä. Tyyppivikoina öljyvalo palaa joskus turhaan. Varsinkin, kun aamulla lähtee liikkeelle. Meno on hieman nykivää alhaisella tasaisella nopeudella. Lisäksi vakio plexi on hieman liian matala, ajoviima käy kypärään.
 
Mainio pyörä mallia 2011. Voimaa ja ajo-ominaisuuksia riittää joka lähtöön. Ei tärise eikä vapise. Kone käy kuin kello kaikilla kierrosalueilla. Ilmavirta pitää pikkuisen ääntä vaan ei tuo haittaa kun laittaa tulpat. Pleksin säädöt ihan hyvät. Kädet rasittuivat aluksi mutta pienen totuttelun jälkeen voi ihan hyvin ajaa tankillisen ilman taukoja (476km). Kyllä tällä kelpaa ajella.
 
Täältä löytyy muutama viikko sitten hankittu -03 FJR1300A. Vaihtoehtoina oli myös pannari ja deauville. Pannari oli ehkä vähän liian "lehmä" ja deauville taas liian pieni. Tuossa on sopivasti kaikkea, kaikkea tuota tehoa nyt ei varmaan tarvitsisi... Lähtökohtana oli -93 CB750 Nighthawk jolla kerkesin yhden kokonaisen kesän ajaa, A-kortti ollut vasta vajaan vuoden taskussa. Kolmenkympin kriisissä piti saada.

Kilsoja on 49tkm ja kaikenlaisia ääniä kuuluu vaan ei tietoa että mikä on normaalia ja mikä ei. Vaihteisto vähän kolahtelee, joskus harvoin saattaa vipu potkaista vähän takaisinkinpäin. Koneesta kuuluu se vinkuna kierrosten mukaan ja voimansiirrosta omat äänensä vauhdin mukaan.

Pleksin tuosta vaihdoin heti Calscin medium-kokoiseen malliin, ei vauhti enää tuollaisen mellakkapleksin takana juuri tunnu. Tulee helposti ajettua ylinopeuksia.

Ja taitaa tämäkin vähän nypyttää, pienillä kierroksilla hiljaa tasakaasulla. Pari kertaa myös huomannut oudon tehokadon kun normaalisti kiihdytettäessä vaihtanut isommalle ja kääntänyt lisää kaasua eikä ihan heti vastaakaan.
 
Tuli testattua FJR 1300 -03 mallia, pari asiaa jäi vaivaan:
- pitäiskö abs-valo palaa virran kytkiessä päällä?
- onkos näissä venttiili vikoja, kuuleeko sen mitenkä?
 
Eilen tuli ajettua lappiin, tuli vettä ja hiekkateitä mahtu matkalle. Sehän tosiaan nostaa sitä paskaa ihan tankkiin asti tuosta stongatunnelista. Syylari on myös aivan sorapaskassa. Kivat skraidut oli tullu tankkiin kun tankkilaukun magneettilärpykkeiden ja tankin väliin oli sitä hiekkaa myös jotenkin joutunut. Vittu.
 
Tuli testattua FJR 1300 -03 mallia, pari asiaa jäi vaivaan:
- pitäiskö abs-valo palaa virran kytkiessä päällä?
- onkos näissä venttiili vikoja, kuuleeko sen mitenkä?
-ABS-valon kuuluu palaa hetken virtoja päälle kytkiessä, näin omani toimii ja manuaalinkin mukaan valon pitäisi tällöin palaa
-venttiilivikoja ollut lähinnä joissain vanhemmissa vuosikerroissa, korjattu ilmeisesti takuuna. En tiedä kuuluuko enää 2003 riskiryhmään
 
Tuli testattua FJR 1300 -03 mallia, pari asiaa jäi vaivaan:
-venttiilivikoja ollut lähinnä joissain vanhemmissa vuosikerroissa, korjattu ilmeisesti takuuna. En tiedä kuuluuko enää 2003 riskiryhmään
Tuo "venttiilivika" koskee kaikkia 1.sukupolven FJR:iä eli vuosimallit 2005 asti. Jännä homma sinänsä, että ei vaivaa kaikkia yksilöitä. 2006 alkaen tuli sitten faceliftattu FJR, jossa muutettu rakennetta, ja niissä ei ole ollut tietääkseni ongelmia.

Korjaavat aika hyvin takuuseen nuo "venttiilivikaiset", itsellänikin edellisestä -03 mallista korjattiin takuuseen, vaikka takuu ei ollut enää voimassa.
 
Tuli sitten monen mutkan jälkeen hommattua FJR.
smile_org.gif


2006 vuoden mallia ja vajaat 30 tuhatta ajettuna, eli reippaasti yli satatuhatta on vielä edessä, iloisia kilometrejä.
sport05.gif


Vajaat tuhat kilometriä on nyt takana ja pari täältäkin löytyvää asiaa olen huomannut.
Muutama erittäin iso plussa, ekaksi tilat.
omg.gif
Oli siinä isolla miehellä ihmettelemistä, kun pyörän päälle kömpi. Ei valittanut polvet ja sarviin joutui hiukan nojaamaan että ylettyi. Takana istuva puolisko antoi erinomaiset arvosanat kyydissä olemiselle ja itse en juuri huomannut eroa, että onko siellä kyydissä joku vai ei.

Ekalla reissulla iski niska-hartiaseutu aika pahasti jumiin, mutta tänään kun ajelin pidempää pätkää niin se oli lähes kokonaan poissa, eli alku jännitystä taisi vaan olla.
smile_org.gif
Muuten ei tullut mitään puutumisia ja satulakin tuntui oikein mainiolta istua, vaikka pidempääkin matkaa.

Sitten muutama miinus. SE pleksi, en olisi uskonut että kuinka huono se oikeasti on, vaikka kuinka täällä sitä manattiin. Hienosti se siinä liikkuu edes-takaisin, mutta ei siitä mitään iloa ole.
Yläasentoon kun laittaa, niin pienellä kyykkäys asennolla melut häviää, mutta asento on muuten melko persiistä.
Ylhäältä alaspäin laskiessa alkaa sellainen tärinä päässä, että minuutin jälkeen alkoi särkemään päätä oikein kunnolla.
Ainoa hyvä asento on, kun laittaa pleksin ala-asentoon, tuuli osuu kyllä kroppaan, mutta tulee niin tasaisesti ettei juurikaan haittaa.

Sitten se perseen lämmitin, näin kesähelteillä pärjäisi kyllä oikein kivasti ilmankin. Ehkä se sitten syksyllä lämmittää mukavasti.. toivotaan ainakin näin.
thumbs-up.gif


Kokonaisuudessaan olen erittäin tyytyväinen tähänkin sika säkissä hankintaan.
Ajettavuus on hyvä, kulkee silloin kun pyytää ja meno on vakaata.
Jarrut pelaa hyvin, tosin takajarru ei ole kauhean napakka, mutta harvassa pyörässä on.
Jousituksessa tai alustassa en ole ainakaan vielä huomannut mitään moitittavaa, enkä tiedä huomaanko vaikka moitittavaa olisi.
biggrin.gif

Laukkujen kanssa ulkonäkö on jotain lehmän ja kamelin sekoituksen väliltä, mutta ilman laukkuja näyttää yllättävän napakalta paketilta.
thumbs-up.gif


Ei muuta kuin paljon
062802moto_prv.gif
 
Huollon jälkeinen ongelma fjr:ssä. Vaihdoin öljyt, tulpat, ilma- ja öljysuodattimen. Kaikki Motonet tarvike laatua. Tämän jälkeen kone hyytyy 7000 kaasun ollessa täysin auki ja muutenkin tuntuu että parikymmentä heppaa puuttuu. Onko pyörä niin ronkeli että ei toimi tarvike osilla ? Onko kellään hyvää arvausta mistä alan vikaa etsimään ?
 
Huollon jälkeinen ongelma fjr:ssä. Vaihdoin öljyt, tulpat, ilma- ja öljysuodattimen. Kaikki Motonet tarvike laatua. Tämän jälkeen kone hyytyy 7000 kaasun ollessa täysin auki ja muutenkin tuntuu että parikymmentä heppaa puuttuu. Onko pyörä niin ronkeli että ei toimi tarvike osilla ? Onko kellään hyvää arvausta mistä alan vikaa etsimään ?

En usko että Motonet- laatu olisi syy, arvauksia: onko ilmansuodatin ja kansi oikein, onko kaasuvaijerit oikein( jos ei ole "fly by" mallia), onko siellä tankin alla kaikki letkut ja liittimet kiinni ja oikein tai mahd.joku tulppa kolahtanut as.vaiheessa rikki, onko tulpanhatut tai liittimet kunnolla kiinni(mallista riippuen).
 
Huollon jälkeinen ongelma fjr:ssä. Vaihdoin öljyt, tulpat, ilma- ja öljysuodattimen. Kaikki Motonet tarvike laatua. Tämän jälkeen kone hyytyy 7000 kaasun ollessa täysin auki ja muutenkin tuntuu että parikymmentä heppaa puuttuu. Onko pyörä niin ronkeli että ei toimi tarvike osilla ? Onko kellään hyvää arvausta mistä alan vikaa etsimään ?

Tsekkaa se tankin alla oleva bensaletku ettei ole taitoksissa
 
Back
Ylös