Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kwakista ei mitään käsitystä, pitänee jossain vaiheessa tutustua.Vertailutesti FJR, Kawa GTR ja Pannari: MCNNews December 2007.
Mopon osto tosiaan helpottuu aika paljon kun hyväksyy, että mopo on huono sijoitus ja saman genren mopojen erot ovat suurelta osalta makuasioita ja eri ominaisuuksien priorisointikysymyksiä.Täytyy muistaa, että tossa testissä kaikki pyörät ovat hyviä matkapyöriä ja erot ovat pieniä ja suureltikin makukysymyksiä.
Mun FJR:ssä taas tuo vaihteiston äänekkyys on kyllä jonkinlainen ongelma ja käytin tota testissä mainittua etuvetoa. Varmaan kesällä kokeilen jotain muuta öljyä, mielestäni äänekkyys kasvoi viime huollon jälkeen ja en huomannut kysyä mitä sinne laitettiin. Onko muilla kokemuksia/havaintoja/suosituksia eri öljyistä?Minusta tuo FJR:n vaihteensiirron outous tuntui lähinnä laatikon hurjana keveytenä, josta seurasi pieni tunnottomuuden tunne. Minusta muutaman ajamani käytetyn ja aivan uuden 2005 mallisen esittelyvehkeen laatikon toiminta tuntui (Suskaan verrattuna) olevan pianonvalmistajalle sopivasti hyvin hyvin kevyt, mikä öljyjäähykuskille tuntui aluksi hieman oudolta.
Omassa Pannarissani edelleen koko kesän jälkeen jatkan miettimistä pitäisikö alkaa experimentoida eri öljyillä, kun äänetön vaihtaminen tuntuu vaativan juuri tuon testissä FJR:lle ohjeistetun pienen paineen polkimella ennen kytkimen vetämistä? Eli tämä menee kyllä oman kokemukseni mukaan toisin päin kuin testissä ja täsmällinen FJR menee ohi Volvomaisesta Pannarista (Volvon M46 ylivaihdelaatikossa on tuo sama kaksivaiheisen tuntuinen kytkentä kuin Pannarin laatikossakin). Kaikki muut kehuvat Pannarin vaihteistoa ja edellinen moponi oli BMW...mitä ihmeen litkua siellä laatikossa oikein mahtaa olla?
No niin siinä sitten kuitenkin kävi että ostohalut heräsivätTuli tänään koeajettua FJR 1300AS -07, reilu puolen tunnin lenkki 2-päällä, pistetään hiukan kokemuksia:
+automaattikytkin ja nappivaihteet tuntuivat käteviltä etenkin taajama-ajossa, moottoritiellä jalkavaihde tuntui luontevammalta käyttää
+voimaa on moottorissa varmasti tarpeeksi ja moottorin luonne oli miellyttävä
+alusta tunteeton kuormalle
+alusta tunteeton vauhdille, ainakin 180km/h asti
+hyvät tilat matkustajalle
+hyvät penkit
+kevyehkön oloinen paikallaankin siirrellessä
+mukavan sivistyneet äänet jos sitä arvostaa
-pleksi todella huono, kaikissa asennoissa oli turbulenssia ja meteliä joko kuskilla tai kyytiläisellä
-edes täyskaasukiihdytys ei tuntunut niin räjähtävältä kuin odotin ja toivoin, vauhti kiihtyy tasaiseen ja nopeaan mutta isot katteet ja alustan hyvä toiminta aiheuttavat sen että vasta mittarista katsoessa huomaa vauhdin olevan täysin luvattomissa lukemissa
-jotenkin hajuton, väritön ja mauton kokonaisuus, varmaan todella hyvä matkapyörä (lukuunottamatta vakiopleksiä) mutta ei kyllä herättänyt intohimoja eikä ostohaluja, toisaalta en yhtään ihmettele että näitä myydään paljon
-ABS-valon kuuluu palaa hetken virtoja päälle kytkiessä, näin omani toimii ja manuaalinkin mukaan valon pitäisi tällöin palaaTuli testattua FJR 1300 -03 mallia, pari asiaa jäi vaivaan:
- pitäiskö abs-valo palaa virran kytkiessä päällä?
- onkos näissä venttiili vikoja, kuuleeko sen mitenkä?
Tuo "venttiilivika" koskee kaikkia 1.sukupolven FJR:iä eli vuosimallit 2005 asti. Jännä homma sinänsä, että ei vaivaa kaikkia yksilöitä. 2006 alkaen tuli sitten faceliftattu FJR, jossa muutettu rakennetta, ja niissä ei ole ollut tietääkseni ongelmia.Tuli testattua FJR 1300 -03 mallia, pari asiaa jäi vaivaan:
-venttiilivikoja ollut lähinnä joissain vanhemmissa vuosikerroissa, korjattu ilmeisesti takuuna. En tiedä kuuluuko enää 2003 riskiryhmään
Korjaavat aika hyvin takuuseen nuo "venttiilivikaiset", itsellänikin edellisestä -03 mallista korjattiin takuuseen, vaikka takuu ei ollut enää voimassa.
Huollon jälkeinen ongelma fjr:ssä. Vaihdoin öljyt, tulpat, ilma- ja öljysuodattimen. Kaikki Motonet tarvike laatua. Tämän jälkeen kone hyytyy 7000 kaasun ollessa täysin auki ja muutenkin tuntuu että parikymmentä heppaa puuttuu. Onko pyörä niin ronkeli että ei toimi tarvike osilla ? Onko kellään hyvää arvausta mistä alan vikaa etsimään ?
Huollon jälkeinen ongelma fjr:ssä. Vaihdoin öljyt, tulpat, ilma- ja öljysuodattimen. Kaikki Motonet tarvike laatua. Tämän jälkeen kone hyytyy 7000 kaasun ollessa täysin auki ja muutenkin tuntuu että parikymmentä heppaa puuttuu. Onko pyörä niin ronkeli että ei toimi tarvike osilla ? Onko kellään hyvää arvausta mistä alan vikaa etsimään ?