Yamaha FZS 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloita yksinkertaisista:

- Tsekkaa ensin kaikki laakeroinnit peräpäästä. Swingi + rengas.
- Kierroslukumittari toimii muistaakseni näissä myös vikakoodien ilmoitukseen. Eli tsekkaa manuskasta et toi ei ole koodi jollekkin? En muista miten tää mittari sen ilmoitti, pomppimalla vai jotenkin muuten? Voihan olla, että nämä molemmat viat liittyy yhteen?
- Voiko esmes olla, että kone ei käy kunnolla tuossa 3-4000 välillä > vetää epätasaisesti > johtuu jostain sensori tms. viasta ja siitä kiekkamittari ilmoittaa? :blink:

Kiitos tästä Vika ilmoituksen mukaan exup venttiilissä häikkää. Voiko se aiheuttaa tärinää jos ei toimi oikein?
 
Täällä tuore fasun omistaja heti ongelmissa kun ei tullu kunnon koeajoa tehtyä vaan pyörittyä vain kaupungissa.

Eli ongelma on jäätävä täristys 3000-4000 kierrosalueella vetopäällä. Täristys on sitä voimakkaampi mitä enemmän joutuu väännättämään. Oma veikkaus on, että voimasiirrosta tulis mutta mistä sieltä? Voiko kytkin aiheuttaa?

Toinen vika on kierroslukumittarin hetkittäinen sekoilu. Pomppii nollan ja 7000 välissä ja palaa oikeaan lukemaan. Onkohan vika mittaristossa vai kierroslukuanturissa ja missä se on?

Toi 7000 on exup vikakoodi.
http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html
 
Nyt toimii. Vika oli kuitenkin siinä exup venttiilin säädössä ja varmaan jumitteliki välillä. Täytyy vielä avata ja putsata se kunnolla.
 
Nyt toimii. Vika oli kuitenkin siinä exup venttiilin säädössä ja varmaan jumitteliki välillä. Täytyy vielä avata ja putsata se kunnolla.

Jep, toi EXUP:in jumittelu on ns. tyyppivika kaikissa tollasissa pakoputkistoratkaisuissa. Eli sitä täytyy pitää silmällä ja huoltaa aika ajoin jotta toimii kuten kuuluu. Voisin kuvitella, että jos EXUP ei avaudu kunnolla silloin kun sen pitää > niin sehän kuristaa koko putkiston tukkoon ja sitä kautta kone ei käy kuten kuuluu. Mutta todella helppo korjata ja huoltaa, joten nou hätä.

Ja jos ei tulevaisuudessa kiinnosta miettiä asiaa, niin heivaa koko exupin vaijereineen mäkeen. Hiukan sieltä ehkä häviää alaväännön tuntua, mutta moni on tässä asiassa sitä mieltä jotta: Yksinkertainen on kaunista. Faktahan on, että yhdessäkään tehohuilussa ei moisia kuristimia ole. :;):
 
Moro
Pitkästä aikaa laitoin fasun tulille, mut olihan se arvattavasti et kaasarit vuotaa.
Lähinnä sitä tarkistaisin kun vuotaa etu rattaan kotelon takaa siitä muovisesta hässäkästä mihin tulee kaasarista letkut.
Joten kuuluisko tosta muovista mennä viel putket alas?
 
Viimeksi muokattu:
Moro
Pitkästä aikaa laitoin fasun tulille, mut olihan se arvattavasti et kaasarit vuotaa.
Lähinnä sitä tarkistaisin kun vuotaa etu rattaan kotelon takaa siitä muovisesta hässäkästä mihin tulee kaasarista letkut.
Joten kuuluisko tosta muovista mennä viel putket alas?

Kyllä se taitaa olla kokojen neulakuppien o-renkaat,jotka tässä vuotaa.
 
Kyllä se taitaa olla kokojen neulakuppien o-renkaat,jotka tässä vuotaa.

Tyypillisesti joo.

Muuten: Ainakin 2015 kuulin, että 1200:n kaasari-Banditin O-renkaat käyvät ja ovat rutkasti halvemmat kuin Yamahan vastaavat. Sen jälkeen ei ole tarvinnut, siirryin käyttämään bensansäilöntäainetta talvisin.
 
Hojo pojo! Miustakin tuli tonnisen fasun omistaja, viimein. Tarkemmin tuo kilofazeri muutti meidän talliin tuossa tammikuussa, ja tähän mennessä ulkoisia muutostöitä on tehty melko rankalla kädellä eteenpäin. Yammun uusi lookki tulee olemaan jonkinlainen caferin ja scramblerin epäpyhä lapsi :vi**ttaa: tästä laittelen tuonne tallipuolelle koostetta sitten joskus (aikahaarukka 2kk-2v)

Mutta, se vähä mitä on kylmätyyppejä ehtinyt tallissa ottaa ( ja kerran jopa tallin pihalla kun sula keli iski yllättäen) on pyörä oikein mainion tuntuinen laite :thumbsup:

Vaan silti, niinkuin kaikissa prokkiksissa, tässäkin tuli kompastuskivi vastaan. Siksi käännynkin suoraan tänne merkki-forumin puolelle (talli- ja rakentelu-puolelta selasin tunnin verran topikkeja läpi, tuloksetta)

ELI : Onko kellään mittariston vaihdosta kokemusta? Tilannetta vaikeuttaa se että keulamuutoksen ohella mittaristosta pyörän johtosarjaan tuleva välijohto katosi :( On siis 19 liitintä joista kynälampun kanssa järkeilemällä sain 6 kpl selville.
Eli jos jollakulla on tuoreessa muistissa noiden piuhojen värikoodit, olisin äärimmäisen onnellinen, kiitollinen ja sisäisen rauhan partaalla :respect: melkonen hail-mary, mutta kysyvä ei keväällä ojasta nouse, ennen kolmatta. Vai miten se oli....
 

Kiitoksia, tuo fazerclubin versio minulla onkin jo koneella ladattuna. Englanti ei ole enää kauhean vahvaa mutta noissa ohjeissa käsittääkseni johtosarjan mittailut tehdään aina heti komponentista seuraavasta liittimestä. Tässä tapauksessa siis juuri tuosta puuttuvan piuhan liittimestä :sad: ei nimittäin täsmää liittimen muoto tai johtojen väri yhdessäkään ohjeen kohdassa kun vertaa tuohon liittimeen mikä on nyt jäänyt jäljelle

MUTTA, tavoitin henkilön joka oli alkuvuodesta lunastanut puretut keulakatteet ja kerrankin voi sanoa että oli onnea matkassa :paikallatuulee: Nimittäin, kadoksissa ollut johto löytyi lähetettyjen osien laatikosta ja on nyt matkalla "kotiinpäin" :D
 
Onko muilla Fasun omistajilla kokemuksia alustan päivittämisestä? Ajattelin päivittää ainakin takaiskarin parempaan ennen ajokauden alkua. Vaihtoehtoja tuntuisi olevan jonkin verran, mutta minkä valita..

Onko kukaan tehnyt "R6 modia"? Eli sopivan vuosimallin R6:n iskari taakse (en vielä tiedä oikeita malleja).
Jos jollain on kokemuksia niin kuuntelen mielelläni.

Luonnollisia muita vaihtoehtoja tietenkin on öhläri, bitubo jne.. Tuossa Italiasta pari linkkiä, toki tekisi mieli ostaa järkevällä hintaa suomesta.
https://www.omniaracing.net/en/bitu...r-yamaha-fzs-fazer-1000-20002005-p-42691.html
https://www.omniaracing.net/en/rear...or-yamaha-fzs1000-fazer-20012005-p-13759.html

Etupää taitaa tällä kertaa mennä ihan huollolla. Tai ainakaan itselläni ei ole "järkeviä" ajatuksia etupään osalta. Järjettömiä löytyy helposti:
https://www.omniaracing.net/en/andr...dges-for-yamaha-fzs1000-20012005-p-38010.html

Kyllähän sitä muutaman vuoden malttoikin olla mopoista erossa ja heti kun jonkun ostaa niin homma lähtee ns. rasasta :cruising:
 
Onko muilla Fasun omistajilla kokemuksia alustan päivittämisestä? Ajattelin päivittää ainakin takaiskarin parempaan ennen ajokauden alkua. Vaihtoehtoja tuntuisi olevan jonkin verran, mutta minkä valita..

Onko kukaan tehnyt "R6 modia"? Eli sopivan vuosimallin R6:n iskari taakse (en vielä tiedä oikeita malleja).
Jos jollain on kokemuksia niin kuuntelen mielelläni.

Luonnollisia muita vaihtoehtoja tietenkin on öhläri, bitubo jne.. Tuossa Italiasta pari linkkiä, toki tekisi mieli ostaa järkevällä hintaa suomesta.
https://www.omniaracing.net/en/bitu...r-yamaha-fzs-fazer-1000-20002005-p-42691.html
https://www.omniaracing.net/en/rear...or-yamaha-fzs1000-fazer-20012005-p-13759.html

Etupää taitaa tällä kertaa mennä ihan huollolla. Tai ainakaan itselläni ei ole "järkeviä" ajatuksia etupään osalta. Järjettömiä löytyy helposti:
https://www.omniaracing.net/en/andr...dges-for-yamaha-fzs1000-20012005-p-38010.html

Kyllähän sitä muutaman vuoden malttoikin olla mopoista erossa ja heti kun jonkun ostaa niin homma lähtee ns. rasasta :cruising:

Lempi ikuisuusproktejani: fasun alusta ja Dale Walker kaasarit. Olisko tosta mitään apua: http://thewolftamer71.blogspot.com/2011/08/fz1-mod-rear-suspension-upgrade.html
Keulaan käy varmaankin suoraan jarrusatuloihin 1999-2000 R1 keula. Kolmioiden välitapin joutuu varmaan vaihtamaan fzs:stä.
 
Lempi ikuisuusproktejani: fasun alusta ja Dale Walker kaasarit. Olisko tosta mitään apua: http://thewolftamer71.blogspot.com/2011/08/fz1-mod-rear-suspension-upgrade.html
Keulaan käy varmaankin suoraan jarrusatuloihin 1999-2000 R1 keula. Kolmioiden välitapin joutuu varmaan vaihtamaan fzs:stä.

Yritin kontaktoida Devilsyam:a, mutta hän ilmeisesti on lopettanut homman. Pitänee katsella tuota R6:n takaiskaria ja jos löytyy sopivaan hintaan niin hommata sellainen. Voisin kuvitella, että koiranluut saa teetettyä varsin helposti jossain metallipajalla oikean paksuisesta tavarasta.

Tuo R1:n keula vähän mietityttää. Pitää nyt katsoa minkälainen fiilis on takaiskarin jälkeen.
 
Nyt on tehtynä "R6 rear shock mod".

Eli mitä tarvittiin:
- R6:n takaiskari (jostain 2008 vuodesta eteenpäin)
- Koiranluut 130mm pitkinä
- Pylväsporakone jolla iskarin yläpään reikä porataan isommaksi

Itse hankin 2018 vuosimallin R6:sta iskarin. Näistä uudemmista ei tarvitse hioa yläpäästä tavaraa pois
(kts. http://thewolftamer71.blogspot.com/2011/08/fz1-mod-rear-suspension-upgrade.html )
Oikean mittaiset koiranluut sai ebaystä parillakympillä. Tällä hetkellä briteistä vain tuntuu postin kulku kestävän, tämä olikin homman aikataulua määrittävä tekijä..

130mm koiranluilla mopon korkeudeksi tuli juuri sama kuin vakiona. Muutenkin vaihto-operaatio oli varsin simppeli, mukavaa pikku ruuvaamista.

Kelit on sellaiset ettei vielä ole ajopalautetta, mutta kylmillä tyypeillä takapään toiminta tuntuu hyvältä. Painaumakin oli abaut kohdillaan. Pitää tosin vielä mittailla tarkemmin.
 

Liitetiedostot

  • image0.jpg
    image0.jpg
    20,4 KB · Katselut: 22
  • image1.jpg
    image1.jpg
    19,5 KB · Katselut: 20
  • image2.jpg
    image2.jpg
    19,3 KB · Katselut: 22
Tuli hankittua tuollainen viisi vuotta seissyt fazeri (vm 2002 ja 32tkm) ja nyt kiinnostaisi vähän että mitä ja mistä kannattaa hankkia etukäteen työnpöydälle ennenkuin tuota lähtee purkamaan.

1. Viime huollosta ei tietoa eli mitä öljyä tuohon kannattaa laittaa? Mistä saa edullisesti suodattimet ja tulpat? Mitä muuta?

2. Käyntiongelma (ei käy tyhjää ja tuntuu että ainaki alemmilla kierroksilla yksi pytty pois pelistä) eli kaasarit pitää ottaa työpöydälle putsattavaksi. Mitä näihin kannattaa tilata etukäteen ja mistä?

3. Etustefat vuotaa. Mistä uudet ja mitä öljyä?

4. Onko jotain muuta mitä tälle kannattaisi tehdä ennenkuin lähtee heittämään pidempää reissua?
 
Tuli hankittua tuollainen viisi vuotta seissyt fazeri (vm 2002 ja 32tkm) ja nyt kiinnostaisi vähän että mitä ja mistä kannattaa hankkia etukäteen työnpöydälle ennenkuin tuota lähtee purkamaan.

1. Viime huollosta ei tietoa eli mitä öljyä tuohon kannattaa laittaa? Mistä saa edullisesti suodattimet ja tulpat? Mitä muuta?

2. Käyntiongelma (ei käy tyhjää ja tuntuu että ainaki alemmilla kierroksilla yksi pytty pois pelistä) eli kaasarit pitää ottaa työpöydälle putsattavaksi. Mitä näihin kannattaa tilata etukäteen ja mistä?

3. Etustefat vuotaa. Mistä uudet ja mitä öljyä?

4. Onko jotain muuta mitä tälle kannattaisi tehdä ennenkuin lähtee heittämään pidempää reissua?

1. Motonet/storm
2. Neulakuppien o-renkaat (samalla varmaan kaikki muutkin o-renkaat)
4. Takahaarukan laakerointi
 
Back
Ylös