Yamaha FZS 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse asiassa tänään ajattelin, tulisiko ketjusta tuo räklätys ja täristys.
Ei hirveen paljon ajettu oo ketjulla ja rattailla, no toistakymmentätuhatta kuitenkin. Voitelin ketjun kun tulin reissusta mutta en ajanut sen jälkeen. Ehkä aavistuksen kireämmälle voisi myös laittaa noin ensiavuksi. Takaratas aika ok näköinen vielä minun silmään mutta se eturatashan on piilossa.

Se koppa on 4 pultilla kiinni. Veikkaan että eturatas on irti ja ottaa kiihdytyksessä koppaan kiinni . Ai mistä tiedän. Sen jäkeen olen kaikki ratkaisevat pultit tarkastanut huollon jäljiltä.

Itse asiassa tänään ajattelin, tulisiko ketjusta tuo räklätys ja täristys.
Ei hirveen paljon ajettu oo ketjulla ja rattailla, no toistakymmentätuhatta kuitenkin. Voitelin ketjun kun tulin reissusta mutta en ajanut sen jälkeen. Ehkä aavistuksen kireämmälle voisi myös laittaa noin ensiavuksi. Takaratas aika ok näköinen vielä minun silmään mutta se eturatashan on piilossa.

Älä kiristä liikaa.
Liian kiirrelle kiristetyt ketjut, tuhoo ne ketjut ja rattaat tosi nopeesti...

Ja yleensä, jos vanhoja ketjuja tarvii kiristää ne vetää viimesiään...
Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny.

Se koppa on 4 pultilla kiinni. Veikkaan että eturatas on irti ja ottaa kiihdytyksessä koppaan kiinni . Ai mistä tiedän. Sen jäkeen olen kaikki ratkaisevat pultit tarkastanut huollon jäljiltä.

No minäpä tarkistan tuonkin. n. 21000 km on ajettu ketjulla ja rattailla. Eikö noilla pitäisi enempikin mennä?
Tosin tehoahan on aika lailla ja sitä tulee välillä kiihdytyksissä käytettyäkin. Ei ole kyllä minun aikana tehty semmoisia huoltoja, että olisi tarvinnut etuhammasratasta käyttää irti.

Älä kiristä liikaa.
Liian kiirrelle kiristetyt ketjut, tuhoo ne ketjut ja rattaat tosi nopeesti...

Ja yleensä, jos vanhoja ketjuja tarvii kiristää ne vetää viimesiään...

Kyllä viime kesänä piti kiristää ja ehkä taas. Löysä ketju tuntuu liikkeelle lähdössä nykäyksenä tuossa. Täytyy takajarrulla vähän jarrata niin ei tule sitä nykäystä.

Kyllä viime kesänä piti kiristää ja ehkä taas. Löysä ketju tuntuu liikkeelle lähdössä nykäyksenä tuossa. Täytyy takajarrulla vähän jarrata niin ei tule sitä nykäystä.

Noi on niitä valinta kysymyksiä. Ajaako ketjulla 60000km ja kestää pienen nytkäiksen. Tosin mä en koskaan huomannut tuommoista nytkäystä omassa. Vai kiristääkö kokoajan ketjuja ja vaihtaa sitten 20 000km kohdalla ketjut ja kaikki takapään laakerit.

No minäpä tarkistan tuonkin. n. 21000 km on ajettu ketjulla ja rattailla. Eikö noilla pitäisi enempikin mennä?
Tosin tehoahan on aika lailla ja sitä tulee välillä kiihdytyksissä käytettyäkin. Ei ole kyllä minun aikana tehty semmoisia huoltoja, että olisi tarvinnut etuhammasratasta käyttää irti.

Mulla tuossa ketjut kesti 60-70 tuhatta ja selvisin yleensä 3:lla kiristämisellä.
Mulla eturattaan mutteri oli jätetty löysälle. Se kun oli sen 30 000 km heilunut edes takaisin niin oli kulunut niin että sai ilman pyöritystä pois akselilta. Onneksi tuossa mutteri on selvästi heikompaa kamaa kuin akseli niin selvis pelkällä uudella mutterilla.

Mulla tuossa ketjut kesti 60-70 tuhatta ja selvisin yleensä 3:lla kiristämisellä.
Mulla eturattaan mutteri oli jätetty löysälle. Se kun oli sen 30 000 km heilunut edes takaisin niin oli kulunut niin että sai ilman pyöritystä pois akselilta. Onneksi tuossa mutteri on selvästi heikompaa kamaa kuin akseli niin selvis pelkällä uudella mutterilla.

No minä tarkistan tänään jos vain saan sen kotelon auki. En ole tutustunut vielä yhtään tarkemmin paikkaan.

Kyllä se hammasratas on hyvin kiinni. Aikamoista nytkytystä kyllä pitää ketju ja mielestäni jopa kampiakseli kun pyöritin moottorin voimalla keskituella ilman suojakoppaa. Oiskohan tuo nyt soronnoo tää pyörä?
Otin videon, mutta en saa tänne sirrettyä.

Lisätään pieni tarkennus: "Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny!" Tai venyvät* jos ovat säädetty liian kireelle!

*venyvä ketju on rikki.

Kyllä se hammasratas on hyvin kiinni. Aikamoista nytkytystä kyllä pitää ketju ja mielestäni jopa kampiakseli kun pyöritin moottorin voimalla keskituella ilman suojakoppaa. Oiskohan tuo nyt soronnoo tää pyörä?
Otin videon, mutta en saa tänne sirrettyä.

Laita video, vaikka yuotuben. Ja siit linkki tänne...

Niin ihmetellään sitten, täällä porukalla, sitä hytkyvää ketjua ja kampiakselia :;):

Laita video, vaikka yuotuben. Ja siit linkki tänne...

Niin ihmetellään sitten, täällä porukalla, sitä hytkyvää ketjua ja kampiakselia :;):

Korjataan nyt vielä: Vetoakseli!
Vähän väsyksissä viikonlopun jäljiltä. En mä osaa Youtubeen mitään laittaa. Video olis työpöydällä kun saisi sen liitteeksi.

Taisipa huoleni sittenkin olla turha ( toivottavasti ja onneksi ). Putsasin rataskotelon joka oli täynnä öljynsekaista hiekkaa joka oli kovettunut lähes betonimaiseksi mönjäksi. Voitelin vielä ketjun ja kävin koeajolla ilman kuulosuojaimia, että varmasti kuulen kaiken. Eipä kuulunutkaan mitään ylimääräisiä ääniä eikä tärissyt.
Jospa ketju otti kiinni siihen hiekkamönjään. Nyt tuntuu siltä, että kovaa ajoa vaan!:D

Taisipa huoleni sittenkin olla turha ( toivottavasti ja onneksi ). Putsasin rataskotelon joka oli täynnä öljynsekaista hiekkaa joka oli kovettunut lähes betonimaiseksi mönjäksi. Voitelin vielä ketjun ja kävin koeajolla ilman kuulosuojaimia, että varmasti kuulen kaiken. Eipä kuulunutkaan mitään ylimääräisiä ääniä eikä tärissyt.
Jospa ketju otti kiinni siihen hiekkamönjään. Nyt tuntuu siltä, että kovaa ajoa vaan!:D

No hyvä että selvisi tuommoisella. Se koppa kannattaa aika ajoin avata ja putsata varsinkin kun käyttää spay rasvoja:thumbup:

Olen miettinyt, josko paremmin kyytiläiselle sopivan pyörän laittaisi. Kaveri alkoi kaupata BMW K 1200 RS:ää. Otin päiväksi koeajolle ja ajoin vaimon kanssa 130 km Ouluun ja yksin takaisin. koko ajan pyörä vispasi puolelta toiselle. Liikenneympyröissä sai tehdä koko ajan pientä korjausliikettä. Matkustaja tykkäsi tilasta mutta minä en ajettavuudesta joten vein takaisin. Olipa mahtava tuon jälkeen ajaa suoraan kulkevalla ja hienosti hallittavalla Fazerilla. Jopa 2-päällä parempi. Ei se Bemmi tainnut ihan kunnossa olla.:polonen:

cover.jpg

Eihän kenellekään ole jäänyt nurkkiin pyörimään kuvassa näkyvää kuorta?
Aavistuksen häiritsee nuo naarmut :sad:

Viimeksi muokattu:
Aika hiljaista täällä ollut mutta kysynpä jos joku sattuisi lukemaan: Miten Fasun ohjauslaakeri kiristetään? Vai kannattaako edes yrittää kiristämällä kun sopivassa töyssyssä naksahtaa? Eli kun ajan autotalliin kynnyksen yli ja ohjaustanko on vinossa, tuntuu ja kuuluu selvä naksahdus. Tänään paikallistin sen ohjausakseliin. Paikallaan kääntäessä ääriasennosta toiseen myös välillä naksahtaa. Etupään ollessa ilmassa ei naksahda mutta jos on painoa eturenkaalla niin naksuu. Onkohan laakeri jo sökö vai kannattaako vielä yrittää kiristää. Mielestäni ajotuntumakin on mennyt vähän huterammaksi, tosin renkaatkin kuluvat koko ajan.

Aika hiljaista täällä ollut mutta kysynpä jos joku sattuisi lukemaan: Miten Fasun ohjauslaakeri kiristetään? Vai kannattaako edes yrittää kiristämällä kun sopivassa töyssyssä naksahtaa? Eli kun ajan autotalliin kynnyksen yli ja ohjaustanko on vinossa, tuntuu ja kuuluu selvä naksahdus. Tänään paikallistin sen ohjausakseliin. Paikallaan kääntäessä ääriasennosta toiseen myös välillä naksahtaa. Etupään ollessa ilmassa ei naksahda mutta jos on painoa eturenkaalla niin naksuu. Onkohan laakeri jo sökö vai kannattaako vielä yrittää kiristää. Mielestäni ajotuntumakin on mennyt vähän huterammaksi, tosin renkaatkin kuluvat koko ajan.

Jos laakeri naksuu niin siellä on pykälä=sökö
En muista onko tossa kuula vai kartio laakerina mutta kiristämään pääsee kun ottaa yläkolmion pois.

Jos laakeri naksuu niin siellä on pykälä=sökö
En muista onko tossa kuula vai kartio laakerina mutta kiristämään pääsee kun ottaa yläkolmion pois.

Ja kun ottaa yläkolmion pois on parempi, että mopo ei ole etuputkien tai eturenkaan varassa, koska yläkolmion takaisin saaminen voi olla tällöin hankalaa.

Eli, emäputkesta tai vaikka koneen pohjasta keula ylös.

Eipä ollutkaan ohjauslaakerissa mitään vikaa. Naksuminen tuli etuakselilta. Oli löystynyt kuusiokoloruuvi renkaan oikealta puolelta. Akseli vähän liikahteli kolossaan. Kiristin ja naksuminen loppui.

Back