Yamaha FZS 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli hankittua tuollainen viisi vuotta seissyt fazeri (vm 2002 ja 32tkm) ja nyt kiinnostaisi vähän että mitä ja mistä kannattaa hankkia etukäteen työnpöydälle ennenkuin tuota lähtee purkamaan.

1. Viime huollosta ei tietoa eli mitä öljyä tuohon kannattaa laittaa? Mistä saa edullisesti suodattimet ja tulpat? Mitä muuta?

2. Käyntiongelma (ei käy tyhjää ja tuntuu että ainaki alemmilla kierroksilla yksi pytty pois pelistä) eli kaasarit pitää ottaa työpöydälle putsattavaksi. Mitä näihin kannattaa tilata etukäteen ja mistä?

3. Etustefat vuotaa. Mistä uudet ja mitä öljyä?

4. Onko jotain muuta mitä tälle kannattaisi tehdä ennenkuin lähtee heittämään pidempää reissua?

1. Ihan normi moottoripyöriin tarkoitettua öljyä. Storm / Motonet
2. Kaasarit purkuun ja perusteellinen putsaus. Kaasarien korjaussarja ja synkronointi lopuksi. Storm / Motonet / ebay.
3. Storm/ Motonet/ ebay
4. Heittää lyhyempiä lenkkejä ja tunnustella pyörää. Ainakin jarrunesteiden vaihto ja mahdollisesti jarrusatuloiden avaaminen ja putsaaminen.

1. Motonet/storm
2. Neulakuppien o-renkaat (samalla varmaan kaikki muutkin o-renkaat)
4. Takahaarukan laakerointi

Takahaarukan laakeroinnin tarkistamisen yhteydessä tietysti myös kaikki takalinkun neulalaakerit, tarkistus ja voitely vetoniveliin tarkoitetulla molybdeenirasvalla.

Exupin avaus ja Exup-portin voitelu kuparitahnalla ym. lämmönkestävällä voiteluaineella.

Tankin alla sijaitsevan johtosarjan ison liittimen tsekkaus ylikuumenemis- ja hapettumisjälkien varalta.

Ajovalopolttimoiden vaihto? Kirkkaus lisääntyy uusilla, vanhat voivat noilla kilsoilla olla vaikka alkuperäiset.

Terve!

Miten öljymäärän tarkistaminen onnistuu? Olen tehnyt niinkuin ohjekirjassa sanotaan eli antanut pyörän käydä jonkin aikaa keskituen varassa, ja sammuttamisen jälkeen odottanut öljyn pinnan tasaantumista. Silti en osaa sanoa tarkistusikkunasta katsomalla öljymäärästä yhtään mitään. Pyörä on 2005 fzs 1000.

Terve!

Miten öljymäärän tarkistaminen onnistuu? Olen tehnyt niinkuin ohjekirjassa sanotaan eli antanut pyörän käydä jonkin aikaa keskituen varassa, ja sammuttamisen jälkeen odottanut öljyn pinnan tasaantumista. Silti en osaa sanoa tarkistusikkunasta katsomalla öljymäärästä yhtään mitään. Pyörä on 2005 fzs 1000.
Sitten pitää kallistella öljysilmän puolelle kunnes silmässä näkyy raja jos öljyä on alle alarajan, ylitäytöllä voi jäädä raja näkymättä.
Toki tarkastusikkuna voi olla huonossa kunnossa (ei näy läpi kunnolla).

Terve!

Otat kaverin avuksi kallistelemaan pyörää samalla kun itse kurkit siitä tarkistusikkunasta miten se öljyn pinta siellä menee. Ikkunassa pitäisi olla merkit, joiden väliin öljyn pinnan pitäisi asettua. Jos ei ole merkkejä niin puoleen väliin ikkunaa kun öljymäärä osuu niin ollaan varmasti oikeassa öljymäärässä. Tämä siis silloin kun pyörä on suorassa ( ei sivutuella ). Jos pyörän kallistelusta huolimatta ei näy ikkunassa mitään liikettä niin silloin todennäköisesti öljyä on tosi paljon liikaa tai liian vähän. Sitten suosittelen öljyn vaihtoa ja tarkistaa manuskasta paljonko sinne pitäisi mennä.

Aikanaan -80 mallinen pyöräni oli niin tarkka pyörän pystyasennosta että jos halusi vertailukelpoisia tuloksia niin piti laittaa vatupassi tankin päälle että saa tasan suoraan. Pienikin kalistus sai näyttämään mitä sattuu.

Jammuissa tietty on varoitus öljyn pinnasta niin lisää sitten kun alkaa vilautella. FJ:ssä aikanaan ekana alkoi vilauttaa öljyn määrästä kun kääntyi oikealle ja ylämäkeen. Nykyisiin ei mun rauhallisella ajolla ole tarvinnut lisäillä.

Hiukan yllätyksenä tuli toi sivulaukkutelineitten ja laukkujen hinta. Stormilta löytyy hepco&beckerin settiä hintaan 720€. Huh!

Onko kokemuksia pehmeistä laukuista fzs 1000 fazerissa? Onko pehmeät laukut ja kyytiläinen yhdistelmä mahdoton?

Kiitos vastauksista!

Moro,

Ketjun säätämisestä: ohjekirjassa lukee,

1. Löysää akselin mutteri ja vastamutteri takahaarukan kummaltakin puolelta.

-mun pyörässä ei oo vastamutteria. Onko ohjekirjaan suomennoksessa virhe, vai mistähän on kysymys?

2. Jos haluat kiristää ketjua...kierrä SÄÄTÖPULTTEJA!? Kumpaakin pulttia täytyy kiertää yhtä paljon.

- Ohjekuvaan on merkitty akselin mutteri, säätöpultti (1), ja lukkomutteri. Onko taas virhe suomennoksessa? Mitä pultteja täytyy kiertää yhtä paljon, kun säätöpultteja on vain 1?

Säätöpulttien lukitusmutterit (=vastamutteri) löysälle ja sit akselin mutteri löysälle. Muistaakseni fasussa pitää vielä löysätä se jarrusatulan tukitanko. Säätöpulteilla siirretään akselin paikkaa haarukassa ja siksi niitä pitää pyörittää saman verran, että akseli pysyy suorassa. Haarukassa/liukupaloissa on viivoitus suoruuden tarkastuksen helpottamiseksi.

Kannattaa etsiä netistä alkuperäinen service manual, siellä asia on selitetty kuvien kera. Tuolta ainakin saattaisi löytyä https://www.carlsalter.com/yamaha-service-manuals.asp

Vähän hiljainen on ollut tämä ketju? Tulikohan 1. viestini oikeaan paikkaan:paikallatuulee:

Hommasin 2004 mallin isomman Fazerin, mittarissa 55000. Tuntuu ihan jees pelille näin ensimmäisten 600 km jälkeen. Sellainen kiusallinen juttu kuitenkin on, että pyörä on sammunut muutaman kerran kesken ajon ihan pystyyn. Ensimmäiset pari kertaa ykkösellä kävelyvauhdista ja nyt viimeisimmän kerran moottoritien ramppiin.

Mitään rykimisiä eikä kakomisia ole edeltänyt vaan pyörä sammui kerrasta. Ominaista näille sammumisille on, että on sitten lähtenyt heti käyntiin kun virtaavaimen on laittanut offiin ja takas.

Tosin, joskus on kyllä lämmintäkin konetta saanut startata, eikä ole lähtenyt vaikka on kaasuakin avattu. Sitten on kuitenkin lähtenyt. Nämä starttaamattomuudet eivät siis ole olleet näiden yllätysryymisten yhteydessä vaan eri kertoja. Olen kyllä lukenut että nämä voivat olla keskimääräistä haastavampia käynnistettäviä mutta em. kuvatussa tilanteessa ei ole edes lupaillut. Sitten kuitenkin lähtenyt lopulta.

Onko vastaavista pystyynsammumisista kokemuksia? Toki tähän voi olla kuusi miljoonaa eri syytä mutta mistä lähtisitte itse asiaa purkamaan?

- Virtalukko?
- Tappokatkaisija?
- Sivujalan "turvakytkin"?
- Johdot ylipäätään:sad3:
- Staattori?
- Bensapumppu?
- Akku? Akun vaihdoin tänään. Heitin 30 km lenkin eikä ongelmia esiintynyt. Tosin ei niitä aieminkaan aina tullut vaan muutamilla ajokerroilla.

Onko kokemuksia vastaavista oireista?

Niin ja sellainen vielä että noin 3000 kierroksen paikkeilla +/- kuuluu kypärän sisään asti välillä surinaa/ininää. Aluksi ajattelin sen olevan jotain resonanssia mutta sitten tuli mieleen että voisiko se olla exupi servo? Jos näin on niin onko syytä olla huolissaan?

Seitsemäs kesä menossa samanlaisella laitteella ja ei ensimmäistäkään yllätyssammumista. Sähkövialta kuulostaa, jos kerrasta loppuu käynti. Eli tuskin bensapumppu, kyllä se veto hiipuisi pikkuhiljaa bensan vähetessä.

Mulla on kyllä aikoinaan ollut toisessa ja vieläpä melkein uudessa pyörässä samanlainen vika ja silloin se johtui virtalukosta. Kun opin kuvion, kääntelin koneen sammuttua virta-avainta jo vauhdissa pari kertaa edestakaisin ja heti käynnistyi.
Kun purin virtalukon, sieltä löytyi kontaktipinnoista mustaa karstaa eli kipinöintiä on ollut.

Akku ja staattori tuskin aiheuttavat moista, jos kerran virtaa riittää sammumisen jälkeen normaaliin starttailuun.

Tappo- ja turvakytkimet voisivat varmaankin saada aikaan tuollaisia ilmiöitä.

Mulla ainakin esiintyy koneen värinöitä juuri tuolla mainitulla kierrosalueella, jotain 3-4 tuhannen kieppeillä ja useasti on jostain kohtaa katteita tai niiden sisältä löytynyt sirinän/särinän aiheuttaja. Eli ainakin itse yrittäisin vielä katella jotain sellaista.

Tuo exup on mulle täysin tutkimaton paikka, kertaakaan en ole näiden vuosien aikana siihen kajonnut.....en tiedä olisiko siellä jotain voideltavaa....

Takapyörää keskijalalla pyöritellessä ja käännellessä tuntui välystä. Aluksi mieleen tuli takapyörän laakerit mutta välystä ei tuntunut takapyörää sivuille renkuttaessa. Tarkemmin käpisteltyä huomasin takapyörää nostaessa tuon välyksen ilmenevän.

Mistähän tuo väljä tulee? Väljyyttä ei ole ainakaan iskarin yläpäästä tuntunut. Ennemin sieltä alhaalta. En ole kuitenkaan ihan varma että mistä tulee. Mihin tuollainen takarengasta nostettaessa ilmenevä pystyklappi viittaa?

Ei ole enää, ainakaan vielä akun vaihdon jälkeen sammunut (kop kop kop). Ehkä se sieltä tulee...

Tuo laitteen käynnistäminen on täysi mysteeri erityisesti lämpimänä. Välillä ei lämpimänä meinaa parilla kolmella starttikerralla luvatakaan ja sitten neljännellä lähtee vaikka kaasua annettu joka kerralla samoin??

Vääntörauta renkaan alle ja nostelemaan, samalla toisella kädellä tunnustellen kaikki laakeroidut kohteet.

Takapyörää keskijalalla pyöritellessä ja käännellessä tuntui välystä. Aluksi mieleen tuli takapyörän laakerit mutta välystä ei tuntunut takapyörää sivuille renkuttaessa. Tarkemmin käpisteltyä huomasin takapyörää nostaessa tuon välyksen ilmenevän.

Mistähän tuo väljä tulee? Väljyyttä ei ole ainakaan iskarin yläpäästä tuntunut. Ennemin sieltä alhaalta. En ole kuitenkaan ihan varma että mistä tulee. Mihin tuollainen takarengasta nostettaessa ilmenevä pystyklappi viittaa?

Ei ole enää, ainakaan vielä akun vaihdon jälkeen sammunut (kop kop kop). Ehkä se sieltä tulee...

Tuo laitteen käynnistäminen on täysi mysteeri erityisesti lämpimänä. Välillä ei lämpimänä meinaa parilla kolmella starttikerralla luvatakaan ja sitten neljännellä lähtee vaikka kaasua annettu joka kerralla samoin??

Takahaarukan laakerit (pystyväljä), samalla kun vaihdat laita takahaarukkaan rasvanippa,niin ei tarvi jatkossa tästä enää tuskailla. Vaikea uskoa,että akku vaikutti tohon sammumiseen.Mun pyörälle ei ikinä anneta kaasua käynnistäessä (ostin uutena 2004).

Back