Yamaha FZS 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mistähän tuo väljä tulee? Väljyyttä ei ole ainakaan iskarin yläpäästä tuntunut. Ennemin sieltä alhaalta. En ole kuitenkaan ihan varma että mistä tulee. Mihin tuollainen takarengasta nostettaessa ilmenevä pystyklappi viittaa?

Ei ole enää, ainakaan vielä akun vaihdon jälkeen sammunut (kop kop kop). Ehkä se sieltä tulee...

Tuo laitteen käynnistäminen on täysi mysteeri erityisesti lämpimänä. Välillä ei lämpimänä meinaa parilla kolmella starttikerralla luvatakaan ja sitten neljännellä lähtee vaikka kaasua annettu joka kerralla samoin??

Takaiskarin alapään pallonivel tekee klapin useimmiten. Se on kurasuihkulle alttiina ja ruostuu.

Monella ruiskupyörällä ei saa antaa kaasua ollenkaan startatessa. Joko ei lähde ollenkaan käyntiin tai tyhjäkäynti menee vituix tms.
 
Takaiskarin alapään pallonivel tekee klapin useimmiten. Se on kurasuihkulle alttiina ja ruostuu.

Huollossa todettiin väljän tulevan juuri tuolta takaiskarin alapäästä.

Lisäksi käyntiongelma laajeni niin, että toisen puolan sylinterit putoilivat välillä pois pelistä. Todettiin, että jo valmiiksi vaatimaton lataus oli hävinnyt käytännössä kokonaan. Sovittiin, että vaihdetaan samalla sekä staattori että jännitteensäädin.

Jokohan näiden jälkeen alkaisi pelaamaan luotettavasti:blink:
 
Lisäksi käyntiongelma laajeni niin, että toisen puolan sylinterit putoilivat välillä pois pelistä. Todettiin, että jo valmiiksi vaatimaton lataus oli hävinnyt käytännössä kokonaan. Sovittiin, että vaihdetaan samalla sekä staattori että jännitteensäädin.

Jokohan näiden jälkeen alkaisi pelaamaan luotettavasti:blink:

Muotoillaan asia niin, että nyt vähän harmittaa:rant:

Tilanne lyhyesti:

Minun ensimmäisten 600 km jälkeen pyörä sammui parilla kolmella eri ajokerralla kesken ajon ihan pystyyn. Näinä kertoina mitään rykimisiä eikä kakomisia ollut vaan pyörä sammui kerrasta. Sammumisten jälkeen lähti heti käyntiin ja pelasi ko. ajolenkin normaalisti loppuun.

Vein pyörän heinäkuun lopulla ns. isoon huoltoon, minkä yhteydessä latauksen todettiin olevan heikkoa, mutta että latasi joten kuten. Kun hain pelin huollosta sammui se noin 5 km ajon jälkeen. Nyt tosin ensin hieman nykien ja sitten käynnin asteittain menettäen. Pienen kiroamisen jälkeen lähti käymään ja pelasikin suht normaalisti takaisin huollolle. Tosin juuri ennen huoltoapistettä alkoi taas käydä huonosti.

Huolto totesi, ettei lataa enää ollenkaan. Olin vaihtanut ennen huoltoa akun uuteen. Loppulausunto oli että staattori ja jännitteensäädin vaihdetaan. Kun vajaan viiden viikon jälkeen pyörä tuli tänään kasaan ja hain sen illalla huollon pihasta pois, sammui se täysin samalla kaavalla kuin edellisenkin kerran noin 5 km ajon jälkeen.

Siis tasakaasulla ensin pientä vedon hetkellistä menetystä ja nypytystä ja sitten sammuminen moottoritien penkalle. Ensin ei meinannut lähteä käyntiin. Parin minuutin hapen vedon jälkeen lähti heikosti käyntiin. Nilkuttelin ja röpeltelin muutamia satoja metrejä ykkösellä pois motarilta. Käynti kuitenkin parani sen verran että pystyi vaihtaan isommalle. Käynti koheni vielä lopulta niin, että pääsin kotiin suht normaalisti ajaen. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä ja vastasi kaasuunkin mutta tasakaasulla tuntui nypytystä.

Pihassa mittasi infrapunalämpömittarilla alkukäyriä ja oikean puoleisin putki oli jotain 83 astetta kun muut oli 100 asteen luokkaa.

Toki olen heti aamusta huoltoon yhteydessä, mutta kertokaa nyt että mikä tätä uutta kumppania vaivaa:(
Olis kiva vaikka ajella välillä
 
Tässä on nyt niin monenlaisia oireita vuoronperään, että aiheuttajan löytäminen on melkoista lottoa. Todennäköisesti vikoja on useita, enkä sinänsä tältä pohjalta sanoisi etteikö pyörässä latausvikaakin olisi voinut olla. Muutama ”täky”:

Jos pyörä sammuu ”veitsellä leikaten” niin todennäköinen syy on sähkövika. Silloin syypää voi olla esim.
- tappokytkin
- sivujalan kytkin
- kulunut virtalukko
- kontaktihäiriö pääsulakkeella, sulakerasiassa, jossain johtosarjan liitoksessa yms.

Jos veto hyytyy pikkuhiljaa, ja hetken odottelulla taas pääsee vähän matkaa, niin todennäköisemmin vika on polttoaineen saannissa. Kaasaripyörässä mahdollisia ongelmapaikkoja:
- bensahana (varsinkin alipainetoiminen, jos on pri-asento sitä kannattaa vikatilanteessa koittaa)
- tankin korvausilma tukossa (koita avata korkkia kun meno ryytyy)
- tankin pohjasihti tai erillinen suodatin tukossa

Toki muitakin mahdollisuuksia on ihan liikaa. Tuo pakoputkien lämpötilaero kertoo sen, että kyseisen sylinterin kaasarissa tai kipinässä on jotain ongelmaa, mutta ei se tuota kokonaan hyytymistä selitä. Toki jos bensansaannissa yleensäkin on ongelmaa, niin voihan se olla että kauimmaiseen kaasariin päätyy vähiten polttoainetta ja se osaltaan selittäisi lämpötilaeroa.
 
Onko jo ehdotettu lutussa olevaa bensaletkua?

Kävin pikkaisen testailemassa. Ajelin nurkka-ajoa ja kiersin tuollaista muutaman kilometrin lenkiä 40 ja 50 kmh teitä. 15 km, ei ongelmia. Lähdin hieman isommalle tielle, missä saa ajaa tasaisella kaasulla pidempään niin jo muutamien kilometrien jälkeen alkoi nykytys ja kun ajoin sivuun niin sammui. lähti käyntiin huonosti käyden. Kuin ei olisi käynyt kaikilla pytyillä.

Käännyin kotia päin ja kun ajosta vedin kytkimen niin sammuu. Siitä "mäkilähdöllä" kone käyntiin ja kun vedin ryyppyä niin vapaalla kierrokset huitelee siellä 3000-4500 kierroksen paikkeilla. Ryyppyllä siis pystyy säätelemään kierroksia muutamasta tuhannesta sammumiseen ikään kuin käsikaasuna.

Ryyppy ei itsessään saa käyntiä mitenkään raikkaaksi, vaan myös se päällä käy kuin vajailla pytyillä mutta pysyy käynnissä. Tosin jos pitää hiemankin vetoa päällä niin pysyy silloinkin. Ryypyn jos vetää liian nopeasti täysin auki niin sammuu. Mutta jos sitten starttaa isosti kaasua avaten jää käyntiin sinne noin 4000 kierroksen hujakoille.

Kun pääsin kotipihaan niin kävikin taas tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä ja kun kävin vielä nurkissa muutamat käännökset ajamassa niin pelasi suht normaalisti.

Niin ja tankin korkin avaamisilla ei ollut vaikutusta tilanteeseen. Eikös kurttuinen bensaletku toisi heti ongelmia?

Vaikuttaisi, että ongelmat alkaa kun lämmöt nousee ja/tai ajaa riittävän pitkään tasakaaslla, tai en minä tiedä enää mistään mitään. Toivottavasti saisi nopeasti takas pajalle ja sitten kohta joskus ajoon:sad:
 
Kyllä se bensavika pitäs oireet kokoajan päällä. Vaikuttaa silti että jossain on huono kontakti joka lämpenee ja vastus kasvaa jonka jälkeen jännite tippuu. Onko se pääsulake jo katottu? Kerran korjaamolla sanovat ettei lataa niin huono liitos katkaisee latauspiirin. Virtalukkoa tässä jo ehdotettiin
 
Tässä on nyt niin monenlaisia oireita vuoronperään, että aiheuttajan löytäminen on melkoista lottoa. Todennäköisesti vikoja on useita, enkä sinänsä tältä pohjalta sanoisi etteikö pyörässä latausvikaakin olisi voinut olla. Muutama ”täky”:

Jos pyörä sammuu ”veitsellä leikaten” niin todennäköinen syy on sähkövika. Silloin syypää voi olla esim.
- tappokytkin
- sivujalan kytkin
- kulunut virtalukko
- kontaktihäiriö pääsulakkeella, sulakerasiassa, jossain johtosarjan liitoksessa yms.

Jos veto hyytyy pikkuhiljaa, ja hetken odottelulla taas pääsee vähän matkaa, niin todennäköisemmin vika on polttoaineen saannissa. Kaasaripyörässä mahdollisia ongelmapaikkoja:
- bensahana (varsinkin alipainetoiminen, jos on pri-asento sitä kannattaa vikatilanteessa koittaa)
- tankin korvausilma tukossa (koita avata korkkia kun meno ryytyy)
- tankin pohjasihti tai erillinen suodatin tukossa

Toki muitakin mahdollisuuksia on ihan liikaa. Tuo pakoputkien lämpötilaero kertoo sen, että kyseisen sylinterin kaasarissa tai kipinässä on jotain ongelmaa, mutta ei se tuota kokonaan hyytymistä selitä. Toki jos bensansaannissa yleensäkin on ongelmaa, niin voihan se olla että kauimmaiseen kaasariin päätyy vähiten polttoainetta ja se osaltaan selittäisi lämpötilaeroa.

:jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee:

Nykimisen ja ryytymisen aiheuttaja löytyi:thumbup:

Ajattelin autotallia järkkäillessa kuitenkin vähän vilaista pyörää, kun takaisin huoltoon saaminen olisi mennyt ensi viikon alkuun. Ajattelin josko ihan vähän kurkkaisin tankin alle että olisiko siellä jotain, kun kuitenkin tankki on ollut irti isossa huollossa, missä tehtiin mm. tulppien vaihto, venttiilien säätö, ilmanputsarin vaihto, kaasarien synkronointi jne.

Hämmästyksekseni mutta kuitenkin ilokseni huomasin että tankin alla piilossa oleva bensahana oli huollon jäljiltä off-asennossa:paikallatuulee: Kun otin bensaletkun irti niin hana päästi off asennossa bensaa läpi. Hana auki ja testissä pyörä toimi luonnollisesti pidemmänkin ajolenkin.

Toki perus-pessimistinä heräsi uusia kysymyksiä:

- vaihdettiinko staattori ja jännitteensäädin ison huollon jälkeen turhaan?
- Onko tehty synkronointi jotenkin pielessä, kun on todennäköistä että synkronoitaessa hana on ollut kiinni ja bensan virtaus näin ollen ei ole ollut varmastikaan kohdillaan?
- Jos bensahana päästää bensaa läpi kiinni ollessaan niin toimiiko se kunnolla auki ollessakaan?

Varmaanki viimeistään talvella tuon hanan voisi vaihtaa. Hyvä kuitenkin että mopotti toimii ja pääsee ajeleen:orgmp:

Kuten aika usein muutenkin niin tässäkin ongelma oli yksinkertainen mutta tietyllä lailla ihan turha jumppa.
 
Toki perus-pessimistinä heräsi uusia kysymyksiä:

- vaihdettiinko staattori ja jännitteensäädin ison huollon jälkeen turhaan?
- Onko tehty synkronointi jotenkin pielessä, kun on todennäköistä että synkronoitaessa hana on ollut kiinni ja bensan virtaus näin ollen ei ole ollut varmastikaan kohdillaan?
- Jos bensahana päästää bensaa läpi kiinni ollessaan niin toimiiko se kunnolla auki ollessakaan?

Hienoa että pyörä toimii. :thumbup:

Jos latauksen huonous todettiin asianmukaisella mittauksella, niin eiköhän se ihan aiheellinen ollut. Huonolla onnella latausvika olisi katkaissut matkanteon johonkin ikävämpään tilanteeseen.

Synkkaus tehdään yleensä tyhjäkäynnillä tai hieman siitä korotetuilla kierroksilla ilman kuormaa (en tiedä mikä on fazerin virallinen ohje), niin bensaa tarvitaan aika vähän. Pidän epätodennäköisenä, että se olisi vaikuttanut jos pyörä käy ja käynnistyy hyvin eikä röpellä.

Rikkinäinen alipainehana on arvoitus, ja huonolla onnella se laskee alipaineletkun kautta bensat koneeseen öljyn sekaan riippuen miten letkut menee. Vaihtoehtoisesti bensat voi lorahtaa koneeseen myös jos jonkun kohokammion neulaventtiili alkaa vuotaa eikä hana pidä. Itse korjaisin sen asap, toimiva bensahana on tärkeä osa kaasaripelissä.
 
Tässä on vissiin kyseessä ihan mekaaninen tankin ns. huoltohana mikä on tankin alla piilossa.

Se on unohdettu huollossa kiinni, mutta pyörä on käynyt kun hana on vuotanut vähän läpi. Tietysti tuo olisi pitänyt huollon ilmoittaa asiakkaalle ja vaihtaa uuteen kun on tankki kuitenkin ollut irti huollossa kun kerran hanakin on väännetty kiinni..
 
Tässä on vissiin kyseessä ihan mekaaninen tankin ns. huoltohana mikä on tankin alla piilossa.

Se on unohdettu huollossa kiinni, mutta pyörä on käynyt kun hana on vuotanut vähän läpi. Tietysti tuo olisi pitänyt huollon ilmoittaa asiakkaalle ja vaihtaa uuteen kun on tankki kuitenkin ollut irti huollossa kun kerran hanakin on väännetty kiinni..

Juuri näin, eli mekaaninen on/off huoltohana.
Juu huolto olisi voinut ilmoittaa hanan vuotavan ja muistaa laittaa hana on asentoon. Kuitenkin pääasia että nyt pelaa:thumbup:
 
Synkassa ollut varmaan joku huoltotankki kiinni. Vähän outoo etteivät huomanneet tankin olevan kiinni. Toivottavasti ei oo vaan apinaa koijattu.
 
Haluaisitko avata tätä koijaus-teoriaa? Mikä tässä keississä kokonaisuutena saa sinut uumoilemaan koijausta?
No,empä juuri. Mutta tuntui että bensahana on ollut kiinni jo ostettuaasi pyörän ja käynyt pari kertaa pajalla,jossa sitä ei huomattu. Luulisi että olisi ensimmäisten tarkastettavien asioiden joukossa. Kuitenkin hyvä,jos pyörä nyt kunnossa. Aika harvinaisia olleet tässä ketjussa nuo staattorin vikaantumiset,ettei olisi ollut eka tapaus (tai sitten kukaan ei viitsinyt kertoa moisesta). Mutta onhan näillä jo ikääkin.
 
Hienoa että pyörä toimii. :thumbup:

Jos latauksen huonous todettiin asianmukaisella mittauksella, niin eiköhän se ihan aiheellinen ollut. Huonolla onnella latausvika olisi katkaissut matkanteon johonkin ikävämpään tilanteeseen.

Synkkaus tehdään yleensä tyhjäkäynnillä tai hieman siitä korotetuilla kierroksilla ilman kuormaa (en tiedä mikä on fazerin virallinen ohje), niin bensaa tarvitaan aika vähän. Pidän epätodennäköisenä, että se olisi vaikuttanut jos pyörä käy ja käynnistyy hyvin eikä röpellä.

Rikkinäinen alipainehana on arvoitus, ja huonolla onnella se laskee alipaineletkun kautta bensat koneeseen öljyn sekaan riippuen miten letkut menee. Vaihtoehtoisesti bensat voi lorahtaa koneeseen myös jos jonkun kohokammion neulaventtiili alkaa vuotaa eikä hana pidä. Itse korjaisin sen asap, toimiva bensahana on tärkeä osa kaasaripelissä.

Fasussa bensapumppu huolehtii siirrosta ja hana on vain huoltoa/tankin irrotusta varten. Aikoinaan FZS 600:lla kävi niin, että tankin huohotinletku oli jäänyt huollossa pinteeseen ja vedin 300 km ennen seuraavaa tankkausta. Käyntihäiriöitä ei ollut mutta korvausilmaa oli tullut niin niukasti että pumppu oli vetänyt tankin sisäänpäin lommolle.

Synkkanopeus FZS 1000:sessa on mielestäni isompi kuin tyhjäkäynti, olisiko 3000 rpm tms. jotta alipaineet eri sylinterien välillä tasoittuvat.

Jos muuten joku fasunisti pk-seudulla haluaa lainata Carbtunen synkronointivehjettä (https://www.carbtune.com/) niin pistä YV. On melko joutilaana hyllyssä.
 
Back
Ylös