Onkos kukaan asentanut takalaukkua Traceriin vielä? Yamahalta näyttäisi saavan varsin fiksun kokoisen (39l) laukun + telineen ilman adaptereita ja lukon saisi ilmeisesti sarjoitettua tuolle pyörän omalle avaimelle. Lähinnä kiinnostaisi tietää onko tuolla millainen vaikutus pyörän käyttäytymiseen moottoritienopeuksissa. Muutenkin välillä keula tuntuu vähän levottomalle ja kevyelle. Yamaha ei vissiin suosittele sivulaukkuja ja takalaukkua käytettäväksi samaan aikaan. Ilmeisesti liittyy kantavuuteen.(?) Aika paljon löytyy kuvia tuolla 50l Yamahan laukulla, joka näyttää jotenkin suhteettoman isolle pyörään nähden, mutta tuo 39l voisi olla tarpeisiin sopiva ja suhteessa pyörään paremman näköinen myös.
Ostaessani aikoinaan omaa pyörääni, sanoin myyjälle että tarvitsen jonkun takalaukun johon mahtuu sisään 15” läppäri repussa. GT:n sivulaukkuihin ei mahtunut tuon kokoinen.
Kun pyörän saavuttua hain sitä, niin takalaukkua tai sen telinettä ei sitten ollutkaan vielä saatavilla. Mun pyörä taisi olla ensimmäistä GT-erää joka Suomeen tuli. Sovittiin myyjän kanssa että ensimmäisen huollon yhteydessä sitten laittavat telineen paikoilleen ja sarjoittavat takalaukun lukon. Sain alkuun käsityksen että 39l kokoinen laukku piti tulla mutta olikin sitten tuo 50l malli sarjoitettu pyörän avaimeen yhteensopivaksi. Mulle kävi sitten tuo 50l takalaukkukin. Sinne mahtuu nyt kivasti kuskin ja kyytiläisenkin kypärät sisään suojaan. Sivulaukut eivät ole nyt mitkään kovin suuret joten mä tarvitsen myös takalaukkua suhteellisen usein.
Tämä pyörä ei nyt mitenkään erityisen nätti muutenkaan ole ja mulle on melkein sama miltä se näyttää, kunhan se on vain käytännöllinen. Hain joka tapauksessa mahdollisimman käytännöllistä ja monipuolista pyörää tarpeisiini ja ulkonäkö ei ollut prioriteetti 1. Onhan tuo 50l takalaukku aikamoinen säkki.
Pyörän ohjaus on omaan makuuni kevyehkö ja mietin jo uutena että joku ohjausiskari voisi tulla tarpeeseen mutta vielä ei ole mennyt asia kipukynnyksen yli jotta olisin semmoisen hankkinut. Vaikka tuo takalaukku on aikamoinen takasiipi, niin ei se ole mun menoa haitannut edes sivulaukkujen kanssa. Mutta en mä tällä mitään Euroopan reissuja ole tehnytkään jossa syötettäisiin parin sadan vauhtia autobahnalla pidempää siivua. Suomalaiset motarinopeudet semmoisella omaan makuun sopivalla marginaalilla menee mukavasti kaikkien laukkujenkin kanssa.
Ja onneksi nuo laukut saa todella helposti ja nopeasti irti jos niitä ei halua kantaa mukanaan silloin kun tarvetta lisätavaralle ei ole. Noi laukkujen kiinnityssysteemit on ihan fiksusti suunniteltu.
Tällä nykyisellä setupilla olen nyt voinut tehdä oikeastaan minkälaisia ns. hyötyajoja tahansa huviajeluiden lisäksi. Käydä kaupassa ilman että täytyy reppua raahata selässä että saa edes kohtuullisen määrän tavaraa tuotua kotiin. Kypärän ja hanskat saa takalaukkuun suojaan asiointien ajaksi.
Työmatkakulkineena mun ei tarvitse enää erillistä selkäreppua kantaa selässä, johon kyllästyin edellisten pyörien kanssa. Sadetakki ja -housut kulkee aina sivulaukuissa jos vähänkin epävakaista plus jotain visiirin puhdistusainetta ja muuta työkalu yms roinaa. Mä en käytä kalvollisia ajotakkeja tai housuja. Vaihtovaatteet mahtuu hyvin mukaan yms.
Teen tällä välillä myös adhoc vkonloppu metsäreissuja. Reissun pituudesta riippuen, joko isompaa rinkkaa takapenkille nojaamaan takalaukkuun tai sitten pienempää reppua joka menee tarvittaessa 50l takalaukkuun tai 2 hengen absidi-tunnelitelttakin sinne mahtuu, riippuen miten pyörän haluaa pakata.
Tosin ihan hirveästi painoa ei voi tuohon takaboxiin laittaa, muistaakseni jossain luki että max 5kg kuorma mutta kyllä mulla usein enemmänkin on ollut painoa ja vielä on kasassa pysynyt vaikka vähän röykötystäkin on saanut osakseen.