Kävin äsken minäkin koeajamassa Super Teneren. Helppo ajaa, kevyt pyöritellä ja vakaa motarillakin. Pleksi tosiaan saisi olla parempi, mutta siinä on ilmeisesti korkeussäätö, joka ei ollut ylimmässä asennossa. Testailin omaa korkeuttani vaihtelemalla, ja korkeammalla olisi saanut pleksi olla.
Moottori tuntui alkuun laiskalta, mutta kun vaihtoi kartan sport-asentoon, oli selkeästi eloisampi. Kun tajusin laittaa myös luistoneston kokonaan pois päältä, alkoi olla ihan siedettävä potku. Minusta se ykkösasentokin, joka sallii jonkin verran luistoa, on turhan ankara. Ei sillä oikein soralla sladittelu onnistu, ja kun kävelyvauhdista lähtee kiihdyttämään urku auki, pyörä nyykähtää pari kertaa. Tosin noin kai sen kuuluukin toimia...Pois päältä vain, niin saa sarvet otsaan ja soran lentämään. Jos laittaisi luistoneston asentoon 2 (ei salli lainkaan sutimista) ja kartan touring-asentoon, tuolla uskaltaisi antaa vaikka mummon ajaa. Tai 15-v bomberin.
Pyörän paino ei todellakaan tunnu, minnekään poluille en kyllä ehtinytkään. Pientä off-roadia kokeilin pesiskentän ympäristössä penkoilla ja pikku ojissa

Kyllä tolla voi mun mielestä kuvitella ajavansa pieniäkin polkuja.
Välitykset on sopivan lyhyet, ykkösellä otti 85 mittariin ja kakkosella 115. Isommat vaihteet käy hyvin matkantekoon, kutosella satasen vauhdissa kierrokset on noin kolmessa tonnissa.
Korkeus ei haitannut, vaikka olen 168 cm lyhyt. Penkki matalammassa asennossa ylti ihan luontevasti toinen jalka hyvin maahan pysähtyessä. Molemmat jalat maassa ylsi juuri ja juuri päkiät maahan. Ei siis todellakaan estä ainakaan minua valitsemasta tätä pyörää. Ajoasento on kyllä tosi väljä ja pystyy muuttelemaan asentoaan paljon. Oma fasu tuntui kyllä ihan kyykyltä tuon jälkeen, ja pieneltä.
Positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan, mietityttää vain riittääkö nuo tehot pitemmän päälle. Jännä kun oma täysin vakio kilofasu tuntuu kaikilla vaihteilla ja kierroksilla todella paljon äkäisemmältä, vaikka Teneressähän pitäisi olla selvästi vääntävämpi kone. Ja fasussa on kuitenkin pitkät välitykset siihen verrattuna.
Onkohan siihen 261 kg painoon ajovalmiina laskettu nuo sivulaukutkin? Ne oli ainakin paikoillaan koeajopyörässä. Lähteehän ne pois ottamalla varmaan parikymmentä kiloa pois.