Tossa itelle vähän taas enduro kuume iski, tällä hetkellä kun Härrykkä persiin alla.
Aikasempaa kokemusta, ja monta kymmentä tuhatta kilometriä persiin alla oli, -93 Honda NX 650 Dominator.
Yks pyttynen lätkytin.
Erittäin mukava ja kevyt, muistaakseni joku 180 kg??
Painopiste takarenkaalla enempi, ei tule tunnetta että eturengas lähtisi alta.
Talvella piikkirenkaillakin helppo käsitellä.
Mutta silti pitkällä reissulla, tuntuu pieneltä.
Kaipaa isompaa.
----
No toinen tuttavuus. 40 tkm tuli ajettua.
-92 Honda XRV 750 Africa Twin.
Painoo muistaakseni 240 kg?
Erittäin etupainoinen, usein pienemmillä hiekka teillä, ja varsinkin irto soralla, tuntuie ttä etupää lähtee helposti alta.
Talvella ei tullut edes kokeiltua.
Pitkällä matkaa hyvä ajaa, kulkee tasaisesti ja jaksaa mennä.
-----
Yleisesti ottaen varmasti 50 % soralla ja 50 % asfaltilla, minun ajoista.
Dominaattorilla ehkä enempikin soran puolella.
Ja aina vähän karkeampaa rengasta alla oli.
----
Customin ajo asento ei minulle oikein tunnu hyvältä.
Tai sitten ei vain ole sitä oikeaa asentoa löytynyt.
Selkä väsyy, selkinoja olisi pakko olla.
Jalat väsyy, sojottaa eteenpäin.
Ja kun miehellä pituuttakin 187 cm.
Tänään kävin sitten paikallisessa Yamaha Centterissä.
Oli vaihto rivissä -09 XT 660 Z Tenere.
Sitä kävin koeajaan.
Oma painohan tässäkin on jossain tuolla 180 kg tienoolla.
Hyvinkin Dominator mainen, mutta silti potkua tuntui olevan paremmin.
Silti ilmoitetut kilowatit vain 35 kw (tässä Teneressä oli tehoputket), (domi 34 kw, mutta vanhat hevoset on väsynyt).
Ruiskun vastaa käden liikeeseen hyvin, verraten vanhaan kaasuttajaan.
Pienempää tietä kivan kevyt päästellä. Äkkiseltää tuntui kevyemmältäkin kuin Domi, varmaan paino piste alempana lie.
Mutta kuitenkin yli 100 km/h maantie nopeuksissa tuli se tunne,e ttä haaro välissä on joku perseen suristin, minun makuuni aivan liian pieni ja tehoton matkan tekoon.
Varmasti "rälläys" pyöränä erittäin toimiva kampe.
Hintaakin kuitenkin 8990, sivulaukut oli ja sit leovinsen tehoputket.
Mutta myyjän kanssa vähän aikaa keskustellessa, hän ei oikein innokkasti ollut myymässä minulle tuota 660:iä.
Koe-ajo rivissä oli 2011, XT 1200 Z Super Tenere.
Äkkiseltään iso ja painavan näköinen möhkö.
Yllätys yllätys, se tuntuu oikeasti kevyeltä.
Paljon kevyemmän tuntuinen kuin Africa.
Ruiskun sportti ja tourinki asetukset.
Sportilla selkeästi sai "roikkua" kahvoissa, eli pyörä lähtee.
Tourinki oli vähän kuminauhamaisempi, Africalaisen tyyppinen, kaasari vehe.
Paino piste tuntui hyvältä, takana tai melko keskellä.
Mutta ei ainakaan minun ielestäni etupainoinen, kuten AT.
Oikeasti erittäin köykäisen tuntuinen.
Ja kuitenkin maantiellä hyvä ajaa kovempaakin.
Tällä olis ilo lähteä parin viikon pohjosen reissuun jänkhälle vetään...
Tiukka hinta vähän yli 20 te.
Vakiona sivulaukut, pohjapanssari, ym.
(sano että kaikki virallisten maahantuojien kautta myydään laukkujen kera. Vain epäviralliset myy, ilman laukkuja. En sitten tiedä totuutta).
Kardaani minun mieleastä plussaa, huolto vapaampi.
Ja ainakin ite tykkäsin, ei tullut mitenkään "jäykkä" olo.
Kun joskus on kuullut Bemarista,e ttä vaihteen vaihdossa olisi hyvä ola moottorin kierrokset kohdillaan, että muuten nopeus erojen myötä töksähtelee. Mutta itse en isommin huomannut mitään outoa.
Joskus BMW R100 matka pyörälläkin reilu 500 km reissun ajanut, Ja ryssän K-750 pyörällä paljonkin, eli sinnänsä kardaani on tuttu.
Minä ainakin pidän tuossa Teneressä kardaania hyvänä asiana.
Ym. Ym. Ym.
Kunhan tuon Härrykän saan myydyksi, niin noin 90% varmuudella, tuollainen Yammu olis se seuraava mikä minulla tulee olemaan.
Mutta aina suunnitelmiinkin voi tulla muutoksia...
Mutta kerran enduro, niin aina enduro, se vaan tuon customin selässä istuessa tuntunut,e ttä tästä ajamisesta puuttuu se jokin, eli hiekkabaana.