Yamaha Super ténéré 2010?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
IMG_7778.JPG

Pohjois-Italia on motukkamaailmaa. Kun enduron mm-kisa tulee kaupunkiin, niin kaikki ovat mukana. Jokaisen kaupan ikkunassa oli vanha enduro/luontsa/maantieajo motukka. Me pystyimme raapimaan vain ihan pintaa. Tässä muutama motukka, myös uusi ja Vespa.""


Kuva ja teksti lainaus http://www.kymalainen.net/ sivuilta.

Sieltä löytyy kaikkea kivaa aiheeseen...ei ehkä tenerestä.

Muuten, silloiseen aikaan ei luonnontiedettä kouluissa luettu, oli vain biologian tunnit johon se sisältyi.
 
ENSKAPYÖRÄ, hieman raskaampirakenteinen. Tehty ajettavaksi pääsääntöisesti erilaisissa maasto-olosuhteissa: metsä, tundra, aavikko, suo, vuoristo etc. Kuitenkin sen verran katuominaisuuksia, jotta pikitielläkin voi hissukseen siirtyillä. Crossipyörän ja enskan ero hiuksenhieno; crossit kai korkeampiviritteisiä ja eri välityksillä.

MÖHKÖ"ENSKA", ALLROUND, ominaisuudet pitkille reissuille raskaan kuorman kanssa. Tuommosen kevyen crossipyörän verran voi ottaa kuskin lisäksi kuormaa. Ajetaan pääasiassa pikiteillä, mutta ei jää matka kesken, jos pääsee soratiet/ huonokuntoiset hiekkatiet yllättämään (tai ainakin voi olla mukavampi ajaa kuin touringkyykkä). Perusrenkaina yleisesti käytetään vähän gruuvimpia renkaita kuin katupyörissä. Ja sitten tuo BttBn mainitsema mielikuvamarkkinointi ja että toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.
Kyllähän nuo möhkö-endurot ovat näiden paris-dakar yms. ralli pyörien siviili malleja alunperin...

Noilla kisa möhkäilläkään kuitenkaan ole mitään tai hyvin vähän tekemistä kannonkierto enskojen tai crossien kanssa...

Nykyään tietenkin jo asiat erillailla, sääntöjen sanelemana...

Rallye ténéré sivustolta Super Ténéréä...

Peterhansel_94_1990_Dakar_1.gif


Mikäs siinä mielikuvamarkkinoidessa...  
tounge.gif


Loutsa kuulostaisi paaaljon tutummalta kuin luontsa, luotettavuusajoa koskien...
 
Ajalin pari paivaa lainapyoralla. Hyva peli. Painava nostaa kun sarvia myoten suossa mutta kiintealla pohjalla loistava. Saattaa menna Fjr vaihtoon.

Xt600 kylla paljon keveampi ja parempi ryteikossa ja pehmealla hiekalla, mutta muuten...
thumbs-up.gif
 
Mantsapyöristä ja luotsapyöristä silloin puhuttiinkun minä IT 250 Yamahalla ajelin . Luotsa tuli sanasta luotettavuusajo .
 
Mantsa- ja luontsakeskusteluista takaisin asiaan, eli Yamahan uuteen Super Ténéréen.

Päätin viime syksynä luovuttaa Versykseni vakuutusyhtiön haltuun ("hallittu" ulosajo, itse onneksi säilyin vahingoitta...). Alkutalvi meni sitten pohtiessa seuraavaa pyörää, vaihtoehdoiksi valikoitui lopulta Triumphin uutuusmalli Tiger 800 ja Yamahan XT1200Z Super Ténéré, jollaista olin käynyt syksyllä pikaisesti testaamassa. Vuoden alussa tuli sitten tehtyä päätös ja Yamaha meni tilaukseen, lähinnä koeajolta jääneen fiiliksen ja maailmalta kuultujen kokemuksien perusteella.

Omat ajot ovat pääasiassa matkaa Keski-Euroopassa kaksipäällä, hupiajelua Etelä-Suomen pikkuteillä ja ensi kesänä tietenkin mahdollisimman paljon sorateitä. Hauska nähdä miten tuo toimii tuollaisessa sekakäytössä, luultavasti erittäin hyvin.

Onkos kukaan täällä ehtinyt vielä pahemmin varustelemaan Super Ténéréään (slipari, GPS-teline, yms.)?

Lisäksi kiinnostaa minkälaista kestoa ensiasennusrenkailta (Metzeler Tourance EXP) on lupa odottaa?
 
Lisäksi kiinnostaa minkälaista kestoa ensiasennusrenkailta (Metzeler Tourance EXP) on lupa odottaa?
Mulla Varadero ja lueskelin Varadero International-sivustolta
Metzeler Tourance EXP käyttäjäkokemuksia; itellä ei ole noita ollut.

Sain niistä jutuista pikaisesti laskettuna keskiarvoksi 10tkm normaalissa ajossa. Sain sen käsityksen, että olisi hyvä allround-rengas. Tää eka koskee Metzelerin Tourancea ja sille siis tuo 10tkm. Tuo EXP on ilmeisesti pehmeämpi ja kilsoja ilmeisesti sitten vähemmän. Nuo 20tkm jutut on varmaan suht rauhallisella ajolla.....
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtop....p?t=149


http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtop....p?t=151
 
Kiitos linkeistä W-P.

Näin minäkin olen käsittänyt, ettei toi EXP-versio kestäisi aivan yhtä hyvin kilsoja, kuin normi Tourance. Ensi kesälle on taas suunnitteilla n. 5 tkm:n Euroopan kierros, niin pitää hieman funtsia renkaiden vaihdon ja 10 tkm:n huollon ajankohtaa. Tosin noita renkaita on kai saanut myös tuolla Keski-Euroopassa ostettua ja vaihdettua, jos hätä pääsee yllättämään kesken reissun.  
omg.gif


Edit: Tuohon renkaan etsimis/vaihto touhuun ei kyllä huvittaisi uhrata yhtään reissupäivää, eli täytynee tarkastella tilannetta ennen matkalle lähtöä.
 
Odotin mallilta enemmän pikkuteneren suuntaan etenkin painon suhteen...
Nyt kokonaisuus aivan liian painava kuten muutkin tyylilttään samanlaiset, poikkeuksena Adventure, joka alkaa olemaan siedettävä jos enduro-ominaisuutta hakee.
Kaiken kaikkiaan näille sopinee hyvin nimitys "citymaasturi", enduro on yhtä kaukana kuin Dakar Helsingistä...
 
Onkos kukaan täällä ehtinyt vielä pahemmin varustelemaan Super Ténéréään (slipari, GPS-teline, yms.)?
Täällä on jo ehditty varustelemaan, ihan mielenkiintoista seurattavaa.
Jep, tuota Advrider.com-sivustoa on tullut viime aikoina kohtalaisen ahkerasti luettua, tuntuu löytyvän mukavasti tietoa uudesta Super Ténéréstä...  
omg.gif


Itse ajattelen tän luokan pyörien olevan suunniteltu monipuoliseen matkailuun hieman huonommillakin teillä ja raskaammalla kuormalla. Sitten kun tie loppuu, niin voi tulla ton painon kanssa ongelmia, mutta onhan Yamahalla mallistossa myös Ténéré kevyempää vaihtoehtoa haluavalle (+ esim. KTM:n yksipyttyiset).

Tietenkin jos kevyessä vaihtoehdossa pitää olla potkua yksipyttyisiä enemmän, niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin.
 
Kiitos linkeistä W-P.

Näin minäkin olen käsittänyt, ettei toi EXP-versio kestäisi aivan yhtä hyvin kilsoja, kuin normi Tourance. Ensi kesälle on taas suunnitteilla n. 5 tkm:n Euroopan kierros, niin pitää hieman funtsia renkaiden vaihdon ja 10 tkm:n huollon ajankohtaa. Tosin noita renkaita on kai saanut myös tuolla Keski-Euroopassa ostettua ja vaihdettua, jos hätä pääsee yllättämään kesken reissun.  
omg.gif


Edit: Tuohon renkaan etsimis/vaihto touhuun ei kyllä huvittaisi uhrata yhtään reissupäivää, eli täytynee tarkastella tilannetta ennen matkalle lähtöä.
Tuosta EXP kestävyydestä vielä sen verran, jotta kasikessuni alla on kulunut 2 ko mallin takarengasta loppuun, molemmat alle 10 000 km. On mielestani loppuvaiheessa miellyttävämpi asfaltilla kuin esim Anakee 2. Siis suomessa ei renkaat kestä, mutta euroopan sileillä teillä voi kestääkin, kun siellä noi nastat ei karhenna teitä. Tuskin toi painavampi Tenere on kasikessua armeliaampi renkaille, Motorradin testissä taisi 12gs:n alla kestää noin 6 000 km (nehän antaa sillä siis hanaakin).
 
Renkaiden sopivuuden/kuluttavuuden puolesta Super Ténéréä voi varmaankin verrata juuri tuohon 1200GS:ään, eli ei varmaan 10 tkm noilla rinkuloilla pääse.

Täytyy selvitellä, jos löytäis jotkut hieman kestävämmät alle noiden ensiasennusrenkaiden jälkeen.
 
Kiitos linkeistä W-P.

Näin minäkin olen käsittänyt, ettei toi EXP-versio kestäisi aivan yhtä hyvin kilsoja, kuin normi Tourance. Ensi kesälle on taas suunnitteilla n. 5 tkm:n Euroopan kierros, niin pitää hieman funtsia renkaiden vaihdon ja 10 tkm:n huollon ajankohtaa. Tosin noita renkaita on kai saanut myös tuolla Keski-Euroopassa ostettua ja vaihdettua, jos hätä pääsee yllättämään kesken reissun.  
omg.gif


Edit: Tuohon renkaan etsimis/vaihto touhuun ei kyllä huvittaisi uhrata yhtään reissupäivää, eli täytynee tarkastella tilannetta ennen matkalle lähtöä.
luotsakuskit kuljettivat, silloin kun miehet olivat rautaa ja enskat terästä, vararenkaat ja vaihtotarpeet mukanaan kun vähänkin pitempi reissu oli aikeissa. saattoi vaihtaa kumen mettässä.
 
Pyörä tulikin ennakkokaavailuista poiketen Battle Wingeillä, aika näyttää miten nuo kestää. Olen myös lisäillyt kotisivuilleni hieman juttua mm. Super Ténérén varustelusta.

Juhannuksena alkaa sitten kuukauden ja n. 7500 km:n pituinen Euroopan kierros, pääsee kunnolla tutustumaan pyörän ominaisuuksiin.  
062802moto_prv.gif
 
Pyörä tulikin ennakkokaavailuista poiketen Battle Wingeillä, aika näyttää miten nuo kestää. Olen myös lisäillyt kotisivuilleni hieman juttua mm. Super Ténérén varustelusta.

Juhannuksena alkaa sitten kuukauden ja n. 7500 km:n pituinen Euroopan kierros, pääsee kunnolla tutustumaan pyörän ominaisuuksiin.  
062802moto_prv.gif
Millä muuten liimasit Fenda Extendan?
Kontakti- ja muoviliimalla (+ jatkeen kaksipuoliset teipit).
 
Tossa itelle vähän taas enduro kuume iski, tällä hetkellä kun Härrykkä persiin alla.

Aikasempaa kokemusta, ja monta kymmentä tuhatta kilometriä persiin alla oli, -93 Honda NX 650 Dominator.
Yks pyttynen lätkytin.
Erittäin mukava ja kevyt, muistaakseni joku 180 kg??
Painopiste takarenkaalla enempi, ei tule tunnetta että eturengas lähtisi alta.
Talvella piikkirenkaillakin helppo käsitellä.

Mutta silti pitkällä reissulla, tuntuu pieneltä.
Kaipaa isompaa.
----

No toinen tuttavuus. 40 tkm tuli ajettua.
-92 Honda XRV 750 Africa Twin.
Painoo muistaakseni 240 kg?
Erittäin etupainoinen, usein pienemmillä hiekka teillä, ja varsinkin irto soralla, tuntuie ttä etupää lähtee helposti alta.
Talvella ei tullut edes kokeiltua.

Pitkällä matkaa hyvä ajaa, kulkee tasaisesti ja jaksaa mennä.
-----

Yleisesti ottaen varmasti 50 % soralla ja 50 % asfaltilla, minun ajoista.
Dominaattorilla ehkä enempikin soran puolella.
Ja aina vähän karkeampaa rengasta alla oli.
----

Customin ajo asento ei minulle oikein tunnu hyvältä.
Tai sitten ei vain ole sitä oikeaa asentoa löytynyt.
Selkä väsyy, selkinoja olisi pakko olla.
Jalat väsyy, sojottaa eteenpäin.
Ja kun miehellä pituuttakin 187 cm.

Tänään kävin sitten paikallisessa Yamaha Centterissä.
Oli vaihto rivissä -09 XT 660 Z Tenere.
Sitä kävin koeajaan.
Oma painohan tässäkin on jossain tuolla 180 kg tienoolla.

Hyvinkin Dominator mainen, mutta silti potkua tuntui olevan paremmin.
Silti ilmoitetut kilowatit vain 35 kw (tässä Teneressä oli tehoputket), (domi 34 kw, mutta vanhat hevoset on väsynyt).
Ruiskun vastaa käden liikeeseen hyvin, verraten vanhaan kaasuttajaan.

Pienempää tietä kivan kevyt päästellä. Äkkiseltää tuntui kevyemmältäkin kuin Domi, varmaan paino piste alempana lie.
Mutta kuitenkin yli 100 km/h maantie nopeuksissa tuli se tunne,e ttä haaro välissä on joku perseen suristin, minun makuuni aivan liian pieni ja tehoton matkan tekoon.
Varmasti "rälläys" pyöränä erittäin toimiva kampe.
Hintaakin kuitenkin 8990, sivulaukut oli ja sit leovinsen tehoputket.

Mutta myyjän kanssa vähän aikaa keskustellessa, hän ei oikein innokkasti ollut myymässä minulle tuota 660:iä.
Koe-ajo rivissä oli 2011, XT 1200 Z Super Tenere.

Äkkiseltään iso ja painavan näköinen möhkö.
Yllätys yllätys, se tuntuu oikeasti kevyeltä.
Paljon kevyemmän tuntuinen kuin Africa.
Ruiskun sportti ja tourinki asetukset.
Sportilla selkeästi sai "roikkua" kahvoissa, eli pyörä lähtee.
Tourinki oli vähän kuminauhamaisempi, Africalaisen tyyppinen, kaasari vehe.

Paino piste tuntui hyvältä, takana tai melko keskellä.
Mutta ei ainakaan minun ielestäni etupainoinen, kuten AT.
Oikeasti erittäin köykäisen tuntuinen.
Ja kuitenkin maantiellä hyvä ajaa kovempaakin.
Tällä olis ilo lähteä parin viikon pohjosen reissuun jänkhälle vetään...

Tiukka hinta vähän yli 20 te.
Vakiona sivulaukut, pohjapanssari, ym.
(sano että kaikki virallisten maahantuojien kautta myydään laukkujen kera. Vain epäviralliset myy, ilman laukkuja. En sitten tiedä totuutta).
Kardaani minun mieleastä plussaa, huolto vapaampi.
Ja ainakin ite tykkäsin, ei tullut mitenkään "jäykkä" olo.
Kun joskus on kuullut Bemarista,e ttä vaihteen vaihdossa olisi hyvä ola moottorin kierrokset kohdillaan, että muuten nopeus erojen myötä töksähtelee. Mutta itse en isommin huomannut mitään outoa.
Joskus BMW R100 matka pyörälläkin reilu 500 km reissun ajanut, Ja ryssän K-750 pyörällä paljonkin, eli sinnänsä kardaani on tuttu.
Minä ainakin pidän tuossa Teneressä kardaania hyvänä asiana.

Ym. Ym. Ym.

Kunhan tuon Härrykän saan myydyksi, niin noin 90% varmuudella, tuollainen Yammu olis se seuraava mikä minulla tulee olemaan.
Mutta aina suunnitelmiinkin voi tulla muutoksia...
Mutta kerran enduro, niin aina enduro, se vaan tuon customin selässä istuessa tuntunut,e ttä tästä ajamisesta puuttuu se jokin, eli hiekkabaana.
 
Omia kokemuksia S 10:tä. Tosi vakaa, hyvin tilaa, hyvä, säädettävä jousitus. Huonoa, surkea alkuperäispleksi. Vaihdoin Puigiin, laskin penkin, parani aikas paljon, mutta yhä ilmavirta osuu kypärän yläosaan. Kellään kokemuksia esim. Touratechin säädettävästä pleksinsäätölaitteesta? Entä kunnon suojarautoja? Turhateciltä ei tahdo saada. Ja vielä moottorin alasuoja pitäisi löytää. H&B olis ainakin tukeva. Niin ja uusi satula, tää alkuperäinen puuduttaa 150 km jälkeen aika pahasti. Ilmeisesti geelipenkkejäkin myynnissä?
 
Back
Ylös