Yamaha Super ténéré 2010?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt sitten on ecu päivitetty meikkäläisenkin tennarissa, samalla pyörä penkittettiin ja säädettiin hieman rikkaammalle. Turbotec jyväskylässä suoritti ko.toimenpiteen kilpailukykyiseen hintaan. Kaasuläppä aukesi 1,2,3,ja 4 vaihteella noin 50% ja 5:kin vasta 6500 rpm vasta 90%. Elikkä aika raju on muutos päivityksen jälkeen, suu meni virneeseen väkisin kun pääsi kokeileen.
 
Paljonko kustansi? Onnistuiko yhdellä käynnillä vai tarvittiin ECU:sta jotain tietoja pajalle etukäteen?
 
Laiton ecun kuvan missä numerosarja näkyy poksin päällä pari päivää ennen ku ajelin paikalle. 350€ oli pyynti päivitykselle ja penkitykselle. Reipas kaks tuntia kesti kaikkinensa koko operaatio. Jarmo Niskanen on kaverin nimi joka päivityksen tekee.
 
Kiitos infoista, Niskasen kanssa tänään asiasta sovittu ja vielä kun saadaan aikataulu osumaan niin menen poikkeamaan paikalla.
 
no niin näinhän sen puskaradion pitääkin toimia. Ajelin ensimmäisen pitemmän lenkin kaks päällä ja siinä tuon rajoituksen poiston vasta huomasikin. Atlantin valli fiilikset vain nousee, viikon kärvistely vielä.
 
Laitetaampas tänne Tennari miehille tiedoksi että
hyllystä löytyis pakasta vedetyt (käyttämättömät) orkkis laukkujen sisäkassit.
Espoosta löytyy, 50€ ois aika sopu hinta.
:jippikaijee:
 
No Niin,
talvi lähestyy ja tuli viikonloppuna vaihdettua ensimmäistä kertaa tenereen Öljyt (moottori + perä)
Meniköhän tämä nyt oikein? Öljyntaso tarkistusikkunassa antaa niin vaihtelevia arvoja, jottein ole tosikaan.

Tyhjensin vanhat öljyt pois keskituella ( en vaihtanut tälläkertaa Ö-suodatinta) ja kun ei enää tippunut öljyä ulos => Lisäsin 3,1 L uutta öljyä, mutterit kiinni ja siinä epähuomiossa en huomannut tarkkailla öljyn tarkistusikkunaa. Nooo, ikkuna oli täynnä öljyä eli reippaasti yli maximin.
Laitettiin kuitenkin moottori käyntiin ja annettiin lämmetä kunnolla. Moottori sammuksiin odotin minuutin.. odotin kaksi. Tarkistusikkunaan ei ilmestynyt öljyä olenkaan. Lisäsin hitusen öljyä lisää ja öljytaso oli Min- ja Maxin puolivälissä. Kaikki siis kunnossa?:blink:

Pesin pyörän ja ajoin talliin.. Tunnin päästä kävin ohimennen katsomassa keskituella olevaa pyörää. Öljyn tarkistusikkuna oli taas "täynnä".. :O
Joo kuivasumppu on tämä pyörä (ensimmäiseni) ja ulkomaan tenere foorumissa oli 27 sivua saman aiheen ihmettelyä.

Kertokaapa tenereläiset mikä on minun tapaukseksessa tilanne. Öljyä on oikea määrä vai liikaa (vai liian vähän?)
Olisiko pitänyt jättää viimeinen lisäys tekemättä ja seuraavaksi poistaa tarkistuksen jälkeen lisätty öljy vai antaa olla näin?
 
Viimeksi muokattu:
Super Tenere harkinnassa,onko jotain tyyppivikoja joita kannattaa huomioida ?

Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.. Ulkomaisissa foorumeissa on jonkin verran spekulaatiota gen1 teneren ( <2015)
Clutch basket kalinasta, mistä en kyllä ole päässyt perille mitä tuo oikein lopulta tarkoittaa loppukäyttäjälle. Ilmeisesti tuossa kytkinjouset? alkaa kalkattamaan häiritsevästi, en ole kuullut tästä Suomen puolella tai yhtään kytkinrikkoa en on kuullut tapahtuneen. Ovat vaihtaneen 2015 mallin osia sinne ja kuulemma kalina/värinä loppuu. Taitaa olla varotoimenpide. Googlesta löytyy lisää.

Tiesin tuosta ja ostin siitä huolimatta tämän vanhemman version. Öljynvaihto on itselle vähän mysteerihommaa ja ei tuosta tullu apuja tässäkään foorumissa. Ulkomaississa foorumeissa tuostakin kirjoitettu kymmeniä sivuja, nuo kuivakytkimet on näköjään omanlaisensa laitos.

omassa mielessä kuitenkin luotettavuudessa xt1200z > gs1200 > venäläinen perseen suristin
 
Yhden pyörän elämää seuranneena ja omistajan juttuja kuunnelleena, eipä noissa taida mitään normaalia poikkeavaa olla. Satunnaisia vikoja mitä voi tulla mihin kulkineeseen tahansa jos niitäkään.

Kova polte on ollut pitkän aikaa vaihtaa nykyinen isoon Teneen mutta tyhjän lompakon läpsyttely poskille on rauhoittanut poltetta, ainakin toistaiseksi.
 
Ulkomaississa foorumeissa tuostakin kirjoitettu kymmeniä sivuja, nuo kuivakytkimet on näköjään omanlaisensa laitos.

Märkäkytkinhän siinä on. Kuivasumppuvoitelu eli erillinen säiliö öljylle. Teen öljynvaihdon siten, että 3,1 litraa Delvac -voiteluainetta tyhjennettyyn öljytilaan (molemmista propuista valutettuna) ja käyn pikku ajolenkillä. Mopo keskituelle ja ainakin puolen tunnin odotusaika jotta akkuna alkaa näyttämään oikeata "lukemaa". Jos puolen tunnin odottelun jälkeen ei ala olla öljypinta tarkistusikkunan puolessa välissä niin pikku loraus ihmeainetta lisää.:thumbup:

Oma on 2010 ja aavistuksenomainen jakoketjun aamukalkatus katosi kun siirryin tuohon yllämainittuun voiteluihmeeseen.
Pinnat on kerran kiristetty momenttiavaimella ja se huolto kannattaa tehdä ehkäpä kerran vuodessa. Oli aika monta löysää pinnaa.
 
Fjr vaihtui Tenere 1200 ZE -15:seen ja hyvältä veres polle tuntuu.. Kaasun herkkyys kyllä hieman vaatii tottumista, reippaan puoleinen aivastus kohtaus ja mopo meinaa lähteä. :) Meikäläisen reaktio kyky tosin oli parhaimmillaan Apollo lentojen alkupuolella. Koiranluut joutuu vaihtamaan, kun madallettu, mikähän lie pulttien momentti?
 
Oma on vuodelta 2010 ja siinä näyttää olevan huoltomanuskan mukaan 59Nm molemmat, ylempi ja alempi M14 pultti.
 
Onko sitä sun pyörää kuinka paljon madallettu? Pidän satulan yläkorkeudessa polvikulman takia mutta hieman joutuu varvastelemaan. Jos hävität ne madalletut koiranluut pois ja madallus on sopiva niin voisin niistä jotain maksaa.
 
Olen tuota samaa miettinyt. Teneren jakkara on vakiona 50 mm ylempänä kuin FJR:ssä ja se on minun pituiselle liikaa. Kuinkahan paljon se on madallettu?
 
Onko sitä sun pyörää kuinka paljon madallettu? Pidän satulan yläkorkeudessa polvikulman takia mutta hieman joutuu varvastelemaan. Jos hävität ne madalletut koiranluut pois ja madallus on sopiva niin voisin niistä jotain maksaa.

Olen tuota samaa miettinyt. Teneren jakkara on vakiona 50 mm ylempänä kuin FJR:ssä ja se on minun pituiselle liikaa. Kuinkahan paljon se on madallettu?

Dodii, nyt on luut vaihdettu. Madallettu musta luu on 125mm keskeltä reikää keskelle. Alkuperäiset, jotka vaihdoin tilalle ovat noin 15mm lyhyemmät. Lyhennetyn sivujalan mitta on noin 280mm. Ja mopohan oli -15 ZE. Jonkun sentin perä nousi ja tuntuisi sopivan minulle. Yv:tä.
 

Liitetiedostot

  • FDC0F64F-AA16-439C-9CF3-71A6FDA03453.jpg
    FDC0F64F-AA16-439C-9CF3-71A6FDA03453.jpg
    19,3 KB · Katselut: 63
Back
Ylös