YAMAHA Tracer 9 / 9 GT (2021-)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ankara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No nyt voin kertoa kokemukset tuosta smartmoton härvelistä. Tiivistelmä: En suosittele :D
Toi smarmoton härveli kyllä toimii eli kuhan moottorinvikakoodi on nollattu ja tuon palikan heittää tilalle, niin vikavalo ei syty. No miksi en suosittele? No siksi, että tuo huijausloota aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin, röpötystä tasa kaasulla ajaessa, toimii hyvin kun antaa happea :D

Satuitko pistämään merkille tai yleensäkään ajamaan niin paljon, että mitä tuo teki bensankulutukselle? Röpötys tasakaasulla ajaessa kuulostaa melkoisen rikkaalta ja pidemmän päälle katalysaattorin tuholta.
 
Onko jollakulla kertynyt jo kokemuksia 2-päällä reissaamisesta Tracer 9 GT:llä?
Hyvää?
Huonoa?

Mä voin kertoa kokemuksia elokuun ekan viikon jälkeen :;):

Satuitko pistämään merkille tai yleensäkään ajamaan niin paljon, että mitä tuo teki bensankulutukselle? Röpötys tasakaasulla ajaessa kuulostaa melkoisen rikkaalta ja pidemmän päälle katalysaattorin tuholta.

Tankillisen ajoin ja tankkaus.comin tietojen perusteella mahdoton sanoa oliko huomattavaa eroa vai ei, samassa ballparkissa aikaisempien tankkausten kanssa.
 
Kävin koeajaan Tracer 9GT:n sivulaukuin, kun Oulussakin oli nyt koeajopyörä. Ihan hauska ja pirteä pyörä oli ajaa ja todella kivat äänet.

Pientä epävakautta oli varmaankin tuulen ottaessa sivulaukkuihin kiihdyttäessä ja samalla loiva mutka, muttei pahasti lähtenyt vatkaamaan - oon kai tottunu ohjausvaimentineen... Penkki tuntui itselle aika kovalta, mutta vaikea sanoa miltä tuntuis kun tottuu. Jaloille on hyvin tilaa ja kevyt ajaa. Pleksiin kaipailis minun pituiselle (186) jotain lisälippaa - loppuu hiukan säätövara kesken.

Jousitus tuntui kantavammalta kuin kokeilemassani Hondassa (NT1100), mutta paha sanoa enempää, kun ajoin yksin. Käsisuojat oli kivat.
 
No nyt on 1890km lenkki heitetty kyytiläisen ja laukkujen kanssa (keskikulutus oli 4.44L/100km).

Reissuun mahtui motaria, rajua tuulta ja sadetta, mopo käyttäytyi hyvin kaikissa oloissa ja vaikka oli kovaa sivutuulta motarilla niin rauhallisesti käyttäytyi vehjes. Mopon päällä painoa ehkä noin 175kg, säädin vain takaiskarin esijännitystä ehkä noin +8 klikkiä "keskiasennosta" ja takapää toimi tosi hyvin ajossa, tosin olisi pitänyt etupäätä säätä kanssa, vaikka sport säädössä niin aika löysä, jonka huomasi hitaissa käännöksissä.

Ekaa kertaa ikinä ajelin matkaa kaksi päällä ja vaati omalta osalta vielä totuttelua risteyksien osalta ja kiihdytysten :p

Vaimo ei digannut motari ajosta, eniten nautti maanteista (ns 80 km/h teistä siis), joissa oli kivaa mutkaa yms. Kyllä tuolla motarilla ajaa jos on pakko, mutta ei se ole mikään nautinto. GPS:n perusteella mittari heittää 8km/h, jos ajaa mittarin mukaan 108, niin GPS näyttää 100km/h.

Yhteenvetona, ihan hyvä peli kaksi päällä ajettaessa :WAZAAP:
 
Tänks :thumbup:

Vaihdoin NT1100 Hondan, kun pääsin siedettäviin kauppoihin ja heitettiin kaks päällä parin viikon Euroopan reissu, mutta Hondan iskarit ei oo häävit ja ajosta tulee epävakaata - korostui tuolla reissussa, joten tämä Jammu kiinnostaa edelleen. Painoa oli aikalailla sen kantavuuden verran tavaroineen 190+ kg. Ehkä käytän Hondan iskaripäivitykseen kuluvat eurot Jamahaan. Pitää yrittää päästä kokeileen kaks päällä.

Voitko kuvailla enemmän motariajelua? Oliko lähinnä se tuulen pyörtely, miksi tuntui ikävältä? Meneekö vakaasti?
 
Kannattaa kyllä yrittää järkätä koeajo, ja mielellään yrittää sopia myyjän kanssa niin että alustan esijännitykset oikeasti käännellään suositeltuun asentoon. GT:ssähän on sähköaivolla ohjatut iskarit, ja se kyllä oikeasti sopeuttaa itseään lennosta tienpinnan mukaan. Tasaisella tiellä on jämäkkä ja kuitenkin syrjäkulmien tilkkutäkkipaikkakynnöspelto menee pehmeästi. Valikosta voi valita kaksi eri kovuutta, en muista millä termeillä ohjekirja sitä kutsui, olkoot vaikka comfort ja sport tms, niin itse ainakin ajan noista pehmeämmällä eikä sekään todellakaan mikään keinutuoli ole vaikka olen 190cm ja 100kg+ -osastolla.
 
Voitko kuvailla enemmän motariajelua? Oliko lähinnä se tuulen pyörtely, miksi tuntui ikävältä? Meneekö vakaasti?

Siis vaimo ei digannut siitä normaalista ajoviimasta joka tulee 120km/h+ vauhdissa. Ajoin esimerkiksi tuota hämeenlinnan motaria hyvinkäälle ja siinähän on muuta peltoaukea jossa hyvin puhaltaa sivusta, mopo käyttäytyi vakaasti siinä sivutuulessa, senkuin vähän piti vain vastaan. Vaikea selittää, mutta ei siinä tullut mitään omg sivutuuli.

Käy ehdottomasti koeajamassa kaksi päällä, niin saat käsityksen siitä mitä tuolla on ajaa kaksi päällä. Sitä takaiskarin preload:a on helppo säätää, senkun kääntää pampusta mieluisaksi. Keulan säätämiseen tarttee ruuvimeiselin (muistaakseni) :D Mä väitän, että noi Yamaha myyjät eivät lähtökohtaisesti ymmärrä mitään niistä säädöistä, sanovat vain, että kokeile.
 
Käy ehdottomasti koeajamassa kaksi päällä, niin saat käsityksen siitä mitä tuolla on ajaa kaksi päällä. Sitä takaiskarin preload:a on helppo säätää, senkun kääntää pampusta mieluisaksi. Keulan säätämiseen tarttee ruuvimeiselin (muistaakseni) :D Mä väitän, että noi Yamaha myyjät eivät lähtökohtaisesti ymmärrä mitään niistä säädöistä, sanovat vain, että kokeile.

Keulan preloadia säädetään mutterikannasta, ulkomuistista 10mm mutta voi olla myös 11mm, pikkuräikkä jatkovarrella ja hylsyllä taisi olla kätevin. Jos muistan niin tsekkaan huomenna. Vaikka myyjä ei mitään ymmärräkään, pyörän käyttöohjeessa ne lukee ja sellainen pitäisi löytyä. :grin:
 
Oli Oulun koeajopyörä Jänkhällä menossa, kun kävin koettaan testata. Harmi, kun tämä vko oli itellä vielä lomaa. Alustan ruuvaus tuttua puuhaa eli ei sinänsä ongelma. Koeajot vaan tuppaa oleen sen verta lyhyitä, ettei siinä kauheasti ehi ruuvailla ja testata eri asetuksia. Pitää kattoa ehtiikö testailla vielä kyytiläisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli Oulun koeajopyörä Jänkhällä menossa, kun kävin koettaan testata. Harmi, kun tämä vko oli itellä vielä lomaa. Alustan ruuvaus tuttua puuhaa eli ei sinänsä ongelma. Koeajot vaan tuppaa oleen sen verta lyhyitä, ettei siinä kauheasti ehi ruuvailla ja testata eri asetuksia. Pitää kattoa ehtiikö testailla vielä kyytiläisen kanssa.

No eipä niitä tosiaan koeajolla paljoa ruuvailla ehdi, mutta pääasia ettei tule ajettua kaksipäällä säädöillä, jotka on tarkoitettu yhdelle 50-kiloiselle ja sen perusteella tuomittua pyörää ihan liian löysäksi ja kantavuudeltaan riittämättömäksi. Omani oli koeajopyörä ja ostohetkellä siitä oli joku väännellyt takajousen esijännityksen ihan nolliin. Kätevin työkalu lienee pikkuräikkä 12mm pitkällä hylsyllä tai sitten tavishylsy ja nysä jatko. Etupamput tosin todennäköisimmin on tehdasasetuksissa joka tapauksessa työkalutarpeen vuoksi, mutta takapään säädin kannattaa pyöritellä kohdilleen.
 
Itsellä on eka kesä takana Tracer 9GT:llä ja 3500km mittarissa. Olen todella tyytyväinen pyörään FJR:n jälkeen, joka oli meikäläiselle himpun verran liian raskas käsiteltäväksi. Toki FJR oli myös karvan verran parempi (vakaampi) matkapyöränä, mutta Tracerin keveys ja ketteryys ja kiihtyvyys kyllä korvaavat tuon eroavaisuuden.
Penkki tuntui ensivaikutelmalta liian kovalta, mutta yllättäen osoittautuikin paremmaksi matka-ajossa kuin FJR:n vastaava geelipenkki. Se tarjoaa kuitenkin hyvän tuen laajalta alueelta, joten takapuoli ei puudu niin äkkiä kuin FJR:ssä teki. Alkuperäinen tuulilasi ei ollut hyvä, kun olkapäitä myöten päästi viiman läpi. Korvasinkin sen Givin isommalla pleksillä, mikä on toiminut hyvin. Parhaimmat varusteet Tracerissa mielestäni ovat vakkari, kahvanlämmittimet ja shifteri, joka alaspäin vaihtaessa ei tosin ole niin sulava kuin ylöspäin. Ajomoodina olen käyttänyt ykköstä, jossa kaasuvaste on nopein. En edes ymmärrä, mihin tilanteeseen vaikka nelosta voisi käyttää...(sateella ehkä).
Jousitus on timanttia! Tuntuu, että mitä isompi kuorma, sitä paremmin se ottaa töyssyt vastaan. Myös teho ja kiihtyvyys on rautaa, keulimisen esto on tosiaan syytä pitää päällä. Samoin kaarreluistonesto tuo turvallisuutta. Kaarrevalo sen sijaan vaikuttaa aika lelulta, pieni lisävalo jota tuskin huomaa syttyy kallistaessa. Ajovalot pimeällä ovat ihan ok, mutta eivät vedä vertoja kaverin Bemarin xenon-valoille.
Sivulaukkuja on moitittu pieniksi, mutta itse olen saanut sinne mahtumaan viikonlopun vaihtovaatteet petivaatteita ja pyyhkeitä myöten. Myös sadekamppeet kulkevat siellä aina mukana.
Ja kirsikkana kakun päällä on todella cool ulkonäkö :jpstyle:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään kokeileen matkustajan kans Traceri 9GTn ja jäi hyvä fiilis. Jousitus kantoi hyvin 95 ja 70 kiloiset kuskin ja matkustajan, kun ruuvaili esarit kohilleen. Kuskin kannalta oli tosi kiva ajella, paitsi edelleen se täristävä pleksi, jonka saa varmasti kuntoon - pituutta kuskilla 186. Tykkäsin edelleen moottorista ja kahdestaankin pystyi ihan reilusti ajaan mutkiin liikoja himmailematta. Ajoasento sopi itselle. Matkustajalta tuli kritiikkiä tilojen ahtaudesta - lähinnä eteen ja taaksepäin ei ole liikkumavaraa ja asentoa ei voi sen vuoksi vaihtaa. Jalkatilaa oli ihan hyvin molemmilla paitsi kuskin ja matkustajan kengät meinas hiukan kolista yhteen. NT1100 on tilavampi, mutta moottori täryyttää reilusti enemmän ja varsinkin matkustajan jalkatappeja ja twininä käyttökelpoinen kierrosalue on aika kapea. Jousitus Jammussa on reilusti parempi. Kerkesin jo vaihtaa takaiskarin Hondassa parempaan ja sen jälkeen takajousitukset on aika samalla viivalla, mutta keula menee Jammussa paremmin ja uskaltaa reilummin ajella mutkiin. Perstuntuma Jamahassa on paljonkin ärhäkämpi, mutta luulen, että numeroissa ei ole kovin iso ero oikeasti, koska Hondan kate suojaa paremmin ja vauhti ei siksi tunnu samalla tavalla ja twininä eteneminen on lepposampaa puksutusta.

Mutta hyvä fiilis jäi Jammusta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös