• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha TRX

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja latenight
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarkoitin kaasarin pohjassa olevat kartio ruuvia. Ne on ainoastaan kohokammion tyhjennystä varten, joten jos bensa vuotaa sieltä se tarkoittaa sen että ruuvit on löysällä tai ei muuten pidä bensaa.
Se toinen ongelma voi myös johtua siitä bensahanasta koska se on tunnettu tyyppivika tässä pyörässä. Sekin toimii ailpaineella ja jos sen kalvo on kovettanut, bensa ei tule niin paljon kuin pitää. Hana ja bensapumppu voi testaa erikseen jollain alipaineen tuottava työkalulla (esim. jarruneste imulaite) silleen että yrität bensaa kulkemaan johonkin astiaan. Bensahanalle saa korjaussarjat mutten tiedä saako pumpulle mitään. Itse vaihdoin hanan ihan tavalliseen sen takia että olis yksi ongelma kohde vähemmän.

Yhdessä TRX:ssä oli se alipaineletku hanalle vaihdettu ja meni lämpimämmällä ilmalla luttuun niin että meno loppui. Se alkuperäinen alipaineletku on melko mutkikas.

Jos kaasarit tulvii vaikka neulaventtiilit on vaihdettu niin miten neulaventtiilien o-rankaat. Ne voi vaurioitua siinä vaihdon yhteydessä. Silloin tulee neulan ohi kakkua ja alkaa tulvia.
 
Olisin ehdottanut sen tiivisteen vaihtamisen myös mutta jos ymmärrän ongelma oikein, kyse ei ole tulvimisesta koska bensaa tulee väärästä paikasta siihen. Toki hän ehdottomasti pitää tarkistaa että öljy korkista ei tule bensan hajua. Jos kaasarit on tulvinut ja bensaa tullut läpi sen verran että sylinterit on täynnä polttoainetta, ongelma on ihan eri mutta selkeämpi.
 
Moi.

Asentajakaverini oli kattonut neulaventtiilin sisään ja oli kuulemma OK. Myös ne tyhjennysruuvit oli kiinni ja tiiviit. Eli kaasarit tulvii ja kun pinta nousee riittävästi niin tulee ulos sieltä messinkisestä pikkuputkesta johon ne ohuet letkut ymmärtääkseni tulee.
 
Sitten pitää vaihtaa neulaventtiili pesien o-renkaat. Nosta se muovi osa ulos ja sieltä se löytyy. Kannattaa vaihtaa kaikki kaasarin tiivisteet samalla kun korjaussarjassa löytyy melkein kaikki. Itse ostin Stormilta TourMaxin sarjat ja hinta laatusuhde on hyvä. Tais olla niin että XTZ750 korjaussarjat käy myös ja niissä oli pääsuutin o-rengas myös. Edit: tai joku pikku ero niissä sarjoissa on, olen ostanut molempia ja Super Teneren oli parempi. Mulla taitaa olla aika paljon tiivisteet jäljellä ja voin jeesaa jos Stormilla ei ole niitä varastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Menin tekemään sen virheen, että en tilannut nuukana Kedolta tiivistesarjaa. Vaihdoin Mikunin omat suuttimet ja jouduin laittamaan Dynojetin sarjasta uudet o-renkaat pääsuuttimiin ja olivat uraan hieman kapeat. Dynojetin suuttimissa on ilmeisesti ohuempi ura o-renkaalle kuin alkuperäisissä.

Täytyy kattoa ne neulaventtiilin o-renkaat. Alipainepumpun kalvot oli kuulemma ehjät.
 
Huomasin saman ongelman Dynojetin sarjan kanssa, niiden pääsuutin o-renkaat olivat niin pieni etten uskaltanut käyttää niitä. Sen takia hommasin sen XTZ750 tiiviste sarja koska siinä oli oikea kokoinen o-rengas. Se sarja mikä Storm suosittelee tähän pyörään on kalliimpi ja siitä puuttuu yhden o-renkaan jostain syystä, en oikein ymmärrä miksi.
 
Mulla on tällaisia kaasarin tiivisteet jäljellä. Molemmat pääsuutin ja seosruuvien o-renkaat puuttuu ja yksi neulaventtiilin pesän o-rengas puuttuu. Kaivan mun työpöydän laatikot kohta ja katson jos jotain löytyy sieltä. Edit: kappas, oli sinne tippunut yksi neulaventtiilipesän tiiviste!
 

Liitetiedostot

  • IMG_20200430_192615_copy_1560x2080.jpg
    IMG_20200430_192615_copy_1560x2080.jpg
    90,9 KB · Katselut: 19
  • IMG_20200430_192627_copy_1560x2080.jpg
    IMG_20200430_192627_copy_1560x2080.jpg
    80,7 KB · Katselut: 14
Viimeksi muokattu:
Mulla on tällaisia kaasarin tiivisteet jäljellä. Molemmat pääsuutin ja seosruuvien o-renkaat puuttuu ja yksi neulaventtiilin pesän o-rengas puuttuu. Kaivan mun työpöydän laatikot kohta ja katson jos jotain löytyy sieltä. Edit: kappas, oli sinne tippunut yksi neulaventtiilipesän tiiviste!

Näyttää olevan lähes samoja kuin yzf 750 r kaasareissa, onkos mikuni 38 kyseessä?
https://www.ebay.co.uk/itm/383514497281
 
Joo, sama sarja käy siihenkin. Stormilla on se MCI-CAB-Y36 sarja Vantaalla varastossa joka on halvempi ja parempi kuin se toinen. Nyt mun muisti vähän petti minut kun molemmissa on pääsuutin tiiviste mutta tässä toisessa on seosruuvin tiiviste lisäksi. Ne on hieman hankala vaihtaa mutta kannattaa jos kaasari on jo palasena.
 
Mulla olis myös ylimääräinen Tourmax kaasuttimen kumikurkkusarja jos joku tarvii niitä. Ostin kaksi paketteja Motonetistä vahingossa ja voin myydä eteenpäin kympillä jollekin. Tuotekoodi on 98-13786 ja uutena ne maksaa 17.90e.
 
Allekirjoittaneella taasen on varastossa TRX pisteosia, pakoputkia, polkimia ja jalkatappeja, projektikuntoisia etukatteita, pleksejä, jarruosia jne. Eli voi multa kysellä, jos puuttuu joku osa. Koneen osia ei ole.

Katsotaan saanko PeteJ:n osilla nyt kaasarit pitämään bensat sisällä ja pyörän ajoon.
 
Allekirjoittaneella taasen on varastossa TRX pisteosia, pakoputkia, polkimia ja jalkatappeja, projektikuntoisia etukatteita, pleksejä, jarruosia jne. Eli voi multa kysellä, jos puuttuu joku osa. Koneen osia ei ole.
Katsotaan saanko PeteJ:n osilla nyt kaasarit pitämään bensat sisällä ja pyörän ajoon.

Toivottavasti saat sen toimimaan pian, kelit on ollut mainiot viime aikoina.
Minultakin löytyy osia kuten takaiskari, pari pleksit, kuitu etukate/lokari ja vakio koiranluut.
Mulla on myös uudet rattaat (vakio hammas luvut) jos joku tarvii niitä.
 
Noniin. Taas on laitteita tutkittu ja Kaasareihin perehtynyt kaveri kertoi, että kohon asentoa(metallista runkoa) säätämällä olisi ainoa keino saada tulviminen loppumaan.

Kohoa säädetty nyt siten, että mitta oli aluksi 11mm ja nyt 12mm, jossain netin syövereissä oli toleranssiksi merkitty 11-13mm. Edelleen tilanne on sama, että kun pyörä käynnistyy, käy 10 sekuntia tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu ja työntää 0,5 desilitraa bensaa ylivuotoletkuista. Tämän jälkeen lupailee eikä lähde enää käymään.

Eli tutkittu jo:

-neulat (säädetty ja ehjät)
-pääsuuttimet uudet Mikunin 142,5 + istuu tiiviisti
-uudet kohokammion tiivisteet
-uudet neulaventtiilit
-kohot testattu, ei reikiä
-alipainepumppu ehjä
-bensahana ehjä


Ei vaihdettu muita o-renkaita eikä suutinputkia, tyhjäkäyntisuuttimia

Ideoita tulvimiseen ja sammumiseen???!!

Tekis mieli työntää keksintö Vantaanjokeen lohien kutupaikaksi.
 
Oliko pyörä kunnossa ennen talvisäilytystä? Mitä pyörään oli tehty talven aikana ennen kuin tämä ongelma synytyi?
 
Kohoa säädetty nyt siten, että mitta oli aluksi 11mm ja nyt 12mm, jossain netin syövereissä oli toleranssiksi merkitty 11-13mm. Edelleen tilanne on sama, että kun pyörä käynnistyy, käy 10 sekuntia tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu ja työntää 0,5 desilitraa bensaa ylivuotoletkuista. Tämän jälkeen lupailee eikä lähde enää käymään.

Eli tutkittu jo:

-neulat (säädetty ja ehjät)
-pääsuuttimet uudet Mikunin 142,5 + istuu tiiviisti
-uudet kohokammion tiivisteet
-uudet neulaventtiilit
-kohot testattu, ei reikiä
-alipainepumppu ehjä
-bensahana ehjä

Kaasari tulvii, jos neulaventtiili ei pidä. Neulaventtiili ei pidä jos neulaventtiilin kärki on kulunut tai se neulaventtiilin istukan (usein oranssinruskeaa muovia) tiiviste (o-rengas) vuotaa kaasarin runkoa vasten. Kolmas vaihtoehto on että neulaventtiili ei ole kiinni kohossa sillä pikki lenksukalla, eli kohon kieli on oltava nelaventtiilin neulan takapään lenksukassa. Nämä kun on kunnossa niin kaasari ei tulvi.

Ja sitten tosiaan se kohokammion pohjassa oleva tyhjennysproppu kiinni.

Neulojen säädöstä oli alunperin kyse, sehän ei pitäisi liittyä tähän vuotoon mitenkään, koska silloin vain luistikammioiden kannet auki, luisti ylös ulos ja neulaa luistissa ylemmäs == ei liity bensan saantiin kohokammioon.

Itsellä jää auki ihan satavarma ajatus siitä mistä bensa tulee, nuo letkut missä on mokkula, on luistikammioiden "paineletkut" joista tulee ilmakehän paine mikä nostaa luisteja luistin kalvon takana olevaa imutahdin alipainetta vastaan ja saa luistin nousemaan kaasua avattaessa. Niistäkin taitaa bensaa tulla jos tulva on kova. :)

Tässä laitoksessa service manuaalin mukaan taitaa olla kaasareiden lämmitys jäähdystysnesteellä, joten niillä ilmeisesti omat nippansa ja letkunsa.

attachment.php
 

Liitetiedostot

  • Screen Shot 2020-05-10 at 17.48.33.png
    Screen Shot 2020-05-10 at 17.48.33.png
    179,1 KB · Katselut: 147
Kiitos vinkeistä. Pyörä toimi suht ok ennen remonttia, tehonpuutosta oli perstuntumalla täyskaasukiihdytyksissä ja yläkierroksilla + kävi rikkaalla selkeästi pakokaasun perusteella.

Ensimmäisellä kerralla en tehnyt muuta kuin putsasin kohokammiot pohjat punertavasta hartsista ja nostin neuloja pykälän laihemmalle. Tämän jälkeen alkoi tulviminen.

Palataan vielä niihin neulaventtiileihin ja niiden pesiin. TourMaxin sarjassa oli erimuotoiset neulankärjet, joten vaihdetaan kokeeksi ne vielä ja katsotaan ettei myöskään neulan vastapuoli vuoda.
 
Kohojen säätäminen on ikiaikainen kehoitus polttoaineesta johtuvien käyntiongelmien mahdolliseksi ratkaisemiseksi.

Onko se ollut kellään oikeasti vian syy, kun ennen toimivaan moottoriin on tullut ongelmia kesken käyttöä tai seisonnan jälkeen, ilman että kaasuttimia on lähdetty muuten peukaloimaan?:right:
 
Nuo ovat muuten samat kaasuttimet kuin on Ducati Monsterissa.

Juuri eilen laitoin pojan Ducatin kaasuttimet takaisin paikalleen. Pyörä kävi rikkaalla ja nyki ajossa, ei tosin tulvinut. Bensan kulutus kohosi 30%!!
Laitoin kaasuttimiin uudet neulat ja suutinputket sekä kaikki tiivisteet. Tyhjäkäynti suuttimet vaihdoin hieman pienempiin.

Nyt akku latautuu ja vuorossa tänään koekäynnistys. Ajamaan ei pääse, koska sataa räntää.
 
Palataan vielä niihin neulaventtiileihin ja niiden pesiin. TourMaxin sarjassa oli erimuotoiset neulankärjet, joten vaihdetaan kokeeksi ne vielä ja katsotaan ettei myöskään neulan vastapuoli vuoda.

Mä mietin just tän saman asian, voisiko se muovinen neulapesä/t olla jotenkin vauriotunut?! Ne on jo aika vanhat ja ei ole mahdoton että ne on kulunut tai halkeatunut. Varsinkin jos tankissa on ruostetta ja jos ei ole bensasuodatin käytössä. Tai sitten pieni ruoste palasia tulee läpi ja estää neulaventtiilien tiivistyminen.
Edit: mulla on tämmönen suodatin ratkaisu, paitsi nyt itse suodatin on laitettu oikeinpäin. :)-
 

Liitetiedostot

  • IMG_20200312_185651_copy_1560x2080.jpg
    IMG_20200312_185651_copy_1560x2080.jpg
    86,5 KB · Katselut: 22
Back
Ylös