• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha TRX

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja latenight
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ducati 600 tuntuisi toimivan nyt melko hyvin. Ainoastaan tyhjäkäynnin yläpuolella on hienoista rykimistä. Saattaa kyllä johtua näistä kylmistä ilmoistakin.
Todennäköisempi syy Ducatin huonoon käyntiin oli takimmaisen sylinterin puola/ sytytysjohdin, joka aiheutti sytytyskatkoksia. Kaasuttimet olivat mielestäni ok

Tulipa vaan tuosta Yamahan ongelmasta mieleen: kaasuttimien välissä on kaksi muovista melko samannäköistä t- mallista liitintä. Toiseen menee bensaletku ja toinen on huohotinputki. Tulihan ne kytkettyä kiireessä oikein, ettei bensaletku mene väärään liittimeen?
 
Kävisikö pyörä edes, jos letkut t-haaroissa väärin päin?!

Kumpi on kumpi?

Edellisen jälkeen on nyt vaihdettu suutinrungon tiivisteet ja neulaventtiilin alla olevat o-renkaat. Edelleen sammuu tyhjäkäynniltä ja liruttaa jonka jälkeen ei halua käydä. Kun saisi edes kunnolla käymään...

Akku on muuten kaput, olen joutunut kaapeleilla käynnistämään, mutta ei sekään selitä sammumista ja sen jälkeistä ylivuotoa.

PeteJ kyseli neulaventtiilin pesien kuntoa. Miten molemmissa kaasareissa voisi olla sama ongelma eli yhtäkkiä kulunut pesä? Kun en ole huomannut tuota ongelmaa aiemmin eli vuotoa ja nyt olisi sitten tullut sama ongelma molemmin puolin?! En ymmärrä... :dunno:

En myöskään usko suutinputkien aiheuttavan vuotoa, vaikka ne onkin alkuperäiset. Eivät ole ainakaan aiemmin vuotaneet. Loppuu ideat...
 
n myöskään usko suutinputkien aiheuttavan vuotoa, vaikka ne onkin alkuperäiset. Eivät ole ainakaan aiemmin vuotaneet. Loppuu ideat...

En minäkään mikään kaasariekspertti ole, mutta suutinputket+luistin neula saa bensaa vain kohokammiosta pääsuuttimen kautta, eli ei liity tulvimiseen.

Tuli mieleen että voisit koittaa laittaa kirkkaan letkun kohokammioiden tyhjennysnippaan ja sitten tyhjennysuuvi auki, nostat sen letkunpään ylös yli kaasareiden ja katot minne asti bensapinta kohokammioissa nousee kun kone käy sen hetken. En tiedä onko siitä iloa, mutta ainakin on jotain tekemistä :grin: Mutta jos bensapinta nousee käydessä letkussa niin neulaventtiili vuotaa.
 
Niin ja yks on kanssa kun kaasarit on kädessä, niin puhaltaa bensalinjaan ilmaa ja samalla kallistaa kaasaripakettia niin että neulaventtiilien pitöisi olla sulkeutunut, ei pitäisi pihaustakaan pystyä puhaltamaan kaasareihin ilmaa.
 
Sain aikanaan nettikaupan kanssa niin paskan korjaussarjan että mm. neulaventtiilit vuosivat. Kannattaa tarkistaa.
 
Onkohan bensapumppu sellainen, että siinä on sisäänrakennettu painekytkin, jonka pitäisi pätkiä pumpun käyntiä uimurikammioiden ollessa täynnä?

Ajattelin vaan, että jos painekytkin ei toimisi ja pumppu väkisin puskisi bensaa? Tuon voisi testata ottamalla ennen starttaamista pumpun piuhan irti.
 
PeteJ kyseli neulaventtiilin pesien kuntoa. Miten molemmissa kaasareissa voisi olla sama ongelma eli yhtäkkiä kulunut pesä? Kun en ole huomannut tuota ongelmaa aiemmin eli vuotoa ja nyt olisi sitten tullut sama ongelma molemmin puolin?! En ymmärrä... :dunno:

Niin, on vähän vaikea uskoa että molemmat olis viallisia, se vaan tuli mieleen.
Seuraava askel olis testata ne kaasarit pöydällä ja katso jos ne tulvii siinä. Siinä pitää saada samanlainen asento kun ne on moottorissa kiinni ja sitten laitat niihen joku bensa säiliö missä on normaali hana. Tietysti kaikki pitää olla isossa astiassa ettei mene bensat pitkin poikin. Jos kaikki on asennettu oikein, kaiken järjen mukaan bensaa pitäis pysyä sisällä.
Se on taas toinen mahdollisuus että on väärät tiivisteet laitettu väärään paikkaan. Paketissa oli kaksi suunnilleen sama kokoiset isommat o-renkaat, se ohuempi menee neulaputken yläpuolelle ja se paksumpi menee neulaventtiilin pesään. Toivottavasti ne meni oikein koska jos ei, sitten varmasti kaasarit tulvii sen jälkeen.
 
Kyllä tässä nyt täytynee tunnustaa oma hölmöytensä. Tyhjäkäynti löytyi ja vuoto lakkasi *koputan puuta*.

Näyttää siltä, että ne letkut t-haaroissa oli mennyt väärin päin niin kuin Vespister vinkkasi. :tyhmäminä:

Jos tästä hakee jotakin positiivista niin ainakin kaasarit on nyt putsattu perin pohjin ja tiivisteet uusittu likipitäin joka paikkaan.

YouTubesta kun ihmetteli vastaavia kaasareita ja niiden purkamista niin mun kaasarit on olleet jo alun perin tosi siistit ja puhtaat. Noissa Monstereissa kaasarit oli maailmalla ihan karmeassa kunnossa. :kääk:

Nyt sitten uudet Motulin öljyt sisään ja testilenkkiä ajamaan, onko käynti/veto parantunut. :orgmp:
 
Mahtavaa että ongelma on ratkaistu!
Milloin pidetään kokoontumisajot?

Täytyy nyt kokeilla ensin, että kaikki pelaa ja pyörä on kaikilta osin ajokuntoinen. Viime kesä meni vain noin 1000km ajeluilla, kun pyörä ei oikein vetänyt halutulla tavalla ja takajarrun kanssa sai askarrella, kun laahasi rajusti, piti purkaa lopulta satulasta männät kokonaan pois.

Alkaa nämäkin pyörät olemaan siinä iässä, että jos on vähällä käytöllä niin tulee jo seisomisesta aiheutuvia ongelmia. Pyörättömät kaveritkaan ei ole halunneet lainata TRXää, vaikka olen avaimia tyrkyttänyt. :dunno:
 
No hienoa että ongelma ratkesi!

Nuo ovat vähän kinkkiset kaasuttimet muutenkin.
Olin tänään taas pojan Monsterilla 60 km lenkillä. Hitto kun tuollainen nakupyörä on kylmä ajaa +10 asteessa! Pienikin kate auttaisi kummasti viimaa vastaan.
 
Jep.

Tuli eka lyhyt koeajo heitettyä ja täytyy sanoa, että keskikierrosalueen nahkeus on poissa, vetää hienosti ylärekisteriin asti. Myöskin tuntuu, että ei käy enää niin rikkaalla eli kulutuskin voi laskea.

Nyt vielä pitäis löytää uusi akku vanhan itseensä ottaneen tilalle. Puuilo ja Biltema myy ei-oota, motonetissä vain Yuasaa hintaan 69.90€.Täytyy katsella, mistä saisi järkevämmän hintaisen.
 
Roihupellon Motonetistä saa MTX ja Exide akkuja reippaasti halvemmalla kuin Yuasan vastaava. Ja jos tarvit laturin ennen käyttöönotto, voit lainata semmonen minulta.
https://www.tori.fi/vi/68717009.htm
Löysin tän ilmoituksen eilen illalla, ehkä joku täällä tarvii jotain osia siitä.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200520_151459_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_20200520_151459_com.brave.browser.jpg
    91,4 KB · Katselut: 18
Viimeksi muokattu:
Mulla oli Motonetin MTX, mutta se kesti tasan kaksi kesää eli alle 3tkm. Ilmeisesti pari kennoa pääsi talvella kuivaksi ja sen jälkeen ei ottanut enää latausta vastaan.

Sain juuri viestiä Biltsusta, että heillä uusi erä akkuja, joten käyn sieltä hakemassa.
 
Kallis akkuakaan ei kestä liian vähän latausta, varsinkin jos heti uutena eivät saa kunnon lataus ennen käyttöä. Joskus kun olen ostanut akun jostain mp kaupasta, kyselin huvin vuoksi että tarviiko lataa ennen kun laitan sen pyörään kiinni ja myyjä sanoi ettei tarvi. Kai ne vaan haluu myydä enemmän akkuja koska tää neuvo vähentää niiden käyttö ikää roimasti.
 
Kolmenkympin akkukin pelittää kohtalaisella hoidolla usein 6-7 vuotta hienosti.
Joskus taas ei.

Vanhan luottopatterin, kalliin Yuasan kanssa taas on alkanut nykyisin
tulla huolestuttavan usein ongelmia.

"Kuivumiset" ovat toki asia erikseen.
 
Normaalisti en ole ikinä lisännyt akkuvettä kennoihin, ei ole tarvinnut. Sen takia tuli puun takaa, että toi MTX:n AGM-akku, mikä se sitten onkaan, meni kerrasta vainaaksi.

Katotaan, miten Biltsun 12Ah geeli-akku kestää. Yleensä noissa kait lukee, että ei pidä ladata ennen käyttöä, mutta pitäähän se napajännite tsekata ennen käyttöönottoa.
 
Kyllä se on niin että kaikki akut paitsi lithium akut pitää ladata ennen käyttöönottoa. Yuasan omalta sivulta lukee näin:
Common mistakes with commissioning include:
– Not following the correct electrolyte filling procedure. Forcing electrolyte into the battery, rather than allowing it to flow naturally, can in extreme cases cause internal damage and premature failure
– Not allowing enough time for the electrolyte to be fully absorbed. The battery must be left to stand for at least two hours once the battery has been filled.
– Not top charging prior to instillation. Due to the manufacturing process, motorcycle batteries will not be in a fully charged state prior to commissioning so will require a top charge before instillation. Check your battery’s instructions for the recommended minimum charge time.
 
Ostin hetki sitten geeliakun skootteriin ja sitä ei saanut ohjeiden mukaan ladata, eikä kyllä tarvinnutkaan sillä ylläpitolaturi ei alkanut edes ladata.

Suurimmat ongelmat tulee, kun jännite tippuu jonnekin 6-8V tienoille, kun akku pääsee tyhjentymään joko talvisäilössä tai jonkun hävikin johdosta. Yleensä tässä kohtaa omat akut ei ole enää ottaneet latausta kunnolla vastaan. Eli kesällä riittävän usein ajoa ja talvella akku irti ja lataukseen, jännitteen tarkistus aika ajoin talvella.

Tuo MTX:n kennojen tyhjentyminen on edelleen mulle mysteeri. En ole päästänyt akkua tyhjäksi missään vaiheessa.
 
Back
Ylös