Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edit2
Rupesin miettimään, että onko välilevyjen asennuksella väliä, mitenpäin ne asentaa kytkinkruunuun?


Kyllä niillä on. Pohjimmaiset välilevyt on erilaisia, kuin muut. Ongelma sulla luultavasti on kuitenkin siinä vivussa, joka painaa kytkintä, eli sen hammastus on jotenkin pielessä. Jos siis vika on, että kytkin ei irrota ollenkaan ?
 
Kiitos jo etukäteen.

4C8-11181-80 GASKET CYLINDER HEAD This is kit head-gasket (t =0.35mm) for 2007~2008 YZF-R1

Tuolla koodilla jos löytyy, niin täysosuma.

Myös seuraavat kiinnostaa:

5VY-11351-70 GASKET CYLINDER This is kit head-gasket (t =0.10mm) for 2004~2008 YZF-R1

5VY-11351-80 GASKET CYLINDER This is kit head-gasket (t =0.15mm) for 2004~2008 YZF-R1

Eli näillä tarkoitetaan lohkon ja sylinteriryhmän väliin tulevaa tiivistettä.

Siellä muistaakseni on paikoillaan toi 0,1mm sylenteriryhmän alatiiviste+kittikansipahvi ellet ole vaihtanu jossain välissä.
 
Edit2
Rupesin miettimään, että onko välilevyjen asennuksella väliä, mitenpäin ne asentaa kytkinkruunuun?

Ainakin itse olen XJ:hin ja RF:ään asentanut teräslevyt sitenpäin kuin ne on sieltä tulleet pois, eli kun niissä on yksi reuna pyöristetyn oloinen ja toinen terävämpi. En muista mitenpäin ne siellä oli, ehkä pyöristetympi reuna ulospäin… vois ajatella, että liukuis paremmin ja sais kytkimen avautumaan.
 
Ei mennyt ihan yksiin mitä mulla on hyllyllä suizakin tarpeisiin. :;):

Löytyy YEC kannentiiviste 4C8-11181-70, 0.30mm ja sylinteriryhmän 5VY-11351-00, 0.20mm

Vakio kansipahvi on ilmeisesti 0.40mm.

Löytyy myös seuraavia YEC:n osia:
- kytkinkopan, staattorinkopan, öljypohjan, huohottimen kopan ja kampiakselin jakopään puoleisen kopan tiiviste
- venttiilien kittijouset
- imu- ja pakoventtiilin ohjurin kumeja
- männäntapin lukko sokkia
- kiertokangen pultteja

Tuli joskus ostettua YEC:n kittisarja josta noi on ylimääräisenä. Venttiilin kitti jousia on peräti kaksi sarjaa. Jousisarjat on ainoastaan imupuolelle ja pakopuolella käytetään vakio jousia. Eräs moottorivelho Englannista selvensi mulle tätä, kun ostin sarjan ja rupesin perään kyselemään että miksi on vain 8 jousta. Ovat tehtaalla todenneet että pakopuolelle ei tarvitse jousia vaihtaa, jos vaihdetaan virinokat.
 
Kyllä niillä on. Pohjimmaiset välilevyt on erilaisia, kuin muut. Ongelma sulla luultavasti on kuitenkin siinä vivussa, joka painaa kytkintä, eli sen hammastus on jotenkin pielessä. Jos siis vika on, että kytkin ei irrota ollenkaan ?

Juu, ei irrota ollenkaan. Onko näin että pienin levy alimmaiseksi ja aina ns päällimmäiseksi se hiottu osa välilevystä? Ite kytkinlevyhän taitaa olla symmetrinen?
 
Juu, ei irrota ollenkaan. Onko näin että pienin levy alimmaiseksi ja aina ns päällimmäiseksi se hiottu osa välilevystä? Ite kytkinlevyhän taitaa olla symmetrinen?

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Motorcycle/2000/R1%20-%20YZFR1M/CLUTCH/parts.html

Tuosta räjäytyskuva ja tuolta manuaali, kytkin on sama 98-03:

http://carlsalter.com/yamaha-service-manuals.asp

Levyt voi laittaa miten päin vaan, mutta välilevyt kannattaa laittaa kaikki samoin päin. muistaakseni ohje käskee laittamaan ne terävämpi nurkka ulos päin, mutta sillä ei ole väliä. Kruunun pohjalla olevan jousen, prikan ja ohuemman massalevyn voi korvata normaalilla massalevyllä (niin kuin vissiin EBC:n sarjassa on tarkoitus), mutta kytkimen irroitusherkkyys kärsii. Kytkin tuppaa pikkaisen haukkailemaan jos ton modauksen tekee. Itse en käytä sitä pienolankaa kruunun pohjalla kun yksi moottori poksahti irronneen pienolangan takia. Moni tuon onkin poistanut.

Tarkasta nyt että osia on siellä oikea määrä ja ne ovat oikein päin, esimerkiksi noissa tarvikesarjoissa ei välttämättä ole niitä pohjimmaisia levyjä ollenkaan. Räjäytyskuvan ja manuaalin kanssa kun kasailee niin pitäis onnistua.



- T -
 
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Motorcycle/2000/R1%20-%20YZFR1M/CLUTCH/parts.html

Tuosta räjäytyskuva ja tuolta manuaali, kytkin on sama 98-03:

http://carlsalter.com/yamaha-service-manuals.asp

Levyt voi laittaa miten päin vaan, mutta välilevyt kannattaa laittaa kaikki samoin päin. muistaakseni ohje käskee laittamaan ne terävämpi nurkka ulos päin, mutta sillä ei ole väliä. Kruunun pohjalla olevan jousen, prikan ja ohuemman massalevyn voi korvata normaalilla massalevyllä (niin kuin vissiin EBC:n sarjassa on tarkoitus), mutta kytkimen irroitusherkkyys kärsii. Kytkin tuppaa pikkaisen haukkailemaan jos ton modauksen tekee. Itse en käytä sitä pienolankaa kruunun pohjalla kun yksi moottori poksahti irronneen pienolangan takia. Moni tuon onkin poistanut.

Tarkasta nyt että osia on siellä oikea määrä ja ne ovat oikein päin, esimerkiksi noissa tarvikesarjoissa ei välttämättä ole niitä pohjimmaisia levyjä ollenkaan. Räjäytyskuvan ja manuaalin kanssa kun kasailee niin pitäis onnistua.



- T -


Tuossa EBC:n kitissä on se alin levy, mikä on samanlainen kuin alkuperäinenkin.. Välilevyt taasen ovat kaikki samanlaisia.
Purin sen kytkimen nyt taasen, heitin vielä varuiksi pariksi päiväksi levyt öljyyn likoamaan.. Pianolangan poistosta mitään haittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pienolangan poistolla en ole havainnut mitään vaikutusta. Enkä sen olemassa ololle oikein ole mitään järkevää selitystä keksinyt..



- T -
 
Onko muilla pystynyt kytkinlevyjen vaihdon jälkeen työntämään kytkin pohjassa vaihde päällä eteenpäin? Vai pitääkö tota käytellä lämpöseksi, että alkaa skulaamaan. Kääntelin välilevyt oikeinpäin, kytkinlevyt uineet 2 päivää öljyssä, kaikki kasattu räjäytyskuvan mukaan, mutta ei se prkl ota toimiakseen. Vien kohta jollekin ammattilaiselle tuon.... En ole siis vielä öljyjä laittanut sisään koneeseen, enkä näin ollen käynnistänyt koko laitetta...
 
Onko muilla pystynyt kytkinlevyjen vaihdon jälkeen työntämään kytkin pohjassa vaihde päällä eteenpäin? Vai pitääkö tota käytellä lämpöseksi, että alkaa skulaamaan. Kääntelin välilevyt oikeinpäin, kytkinlevyt uineet 2 päivää öljyssä, kaikki kasattu räjäytyskuvan mukaan, mutta ei se prkl ota toimiakseen. Vien kohta jollekin ammattilaiselle tuon.... En ole siis vielä öljyjä laittanut sisään koneeseen, enkä näin ollen käynnistänyt koko laitetta...

Voisiko olla niin, että jouset pohjaa ennen kuin kytkin irroittaa tarpeeksi? Näin kävi yhden GSX-R:n kytkimen kanssa kun asensin EBC:n jouset. Ei irroittanut tarpeeksi, koska jouset pohjasi. Orkkikset takaisin ja heti toimi.
 
Tossa on jousilevy (jos on vakio painelevy paikoillaan), eli jous(i)en pohjaaminen ei oikein ole mahdollista jos kytkin on oikein kasattu.

Toi kytkimen irroittaminen on vähän kakspiippuinen haulikko.. Jos kone käydessä pysty vaihteen laittamaan päälle, niin irroittaa tarpeeksi. Aina kytkin laahaa pikkuisen ja varsinkin uutena voi olla että pyörii naheesti jos yrittää vaihde päällä kytkin pohjassa työnnellä. Samanlailla laatikkokin laahaa kylmänä jos pukilla käyttelee, niin aina vähän aikaa takarengas pyörii mukana vaikka vaihde ei ole päällä.

Varsinkin pitkän seisotuksen jälkeen kytkin voi liimata pidemmänkin aikaa ennen kuin lähtee kunnolla irroittamaan. Eli voi pahimmillaan vaatia pienen ajolenkin ennen kuin alkaa toimia.

Jos kytkin muuten tuntuu normaalilta, niin kokeilisin käyttää kunnolla lämpöiseksi ja kokeilla kytkeä vaihdetta päälle. Siinä se sit näyttää että toimiiko vai ei..



- T -
 
Tossa on jousilevy (jos on vakio painelevy paikoillaan), eli jous(i)en pohjaaminen ei oikein ole mahdollista jos kytkin on oikein kasattu.

Toi kytkimen irroittaminen on vähän kakspiippuinen haulikko.. Jos kone käydessä pysty vaihteen laittamaan päälle, niin irroittaa tarpeeksi. Aina kytkin laahaa pikkuisen ja varsinkin uutena voi olla että pyörii naheesti jos yrittää vaihde päällä kytkin pohjassa työnnellä. Samanlailla laatikkokin laahaa kylmänä jos pukilla käyttelee, niin aina vähän aikaa takarengas pyörii mukana vaikka vaihde ei ole päällä.

Varsinkin pitkän seisotuksen jälkeen kytkin voi liimata pidemmänkin aikaa ennen kuin lähtee kunnolla irroittamaan. Eli voi pahimmillaan vaatia pienen ajolenkin ennen kuin alkaa toimia.

Jos kytkin muuten tuntuu normaalilta, niin kokeilisin käyttää kunnolla lämpöiseksi ja kokeilla kytkeä vaihdetta päälle. Siinä se sit näyttää että toimiiko vai ei..



- T -


Ei mene vaihde päälle kuin helvetinmoisen rusahduksen kanssa. Sitä mietin että onkohan tuo kytkinvaijeri niin venynyt että säätövarat ei vaan riitä? Vanha 51tkm ajettu vakiokytkin irroitti aivan ylhäällä nimittäin.. Mutta kokeilen käyttää tuon kunnolla kuumaksi vielä.
 
Kyllähän tuossa on niin paljon säätövaraa että vaijerin pitäisi venyä senttitolkulla ennen säätövarojen loppumista..

Sitä kahvanpään säätöä ei ole tarkoitus käyttää kuin hienosäätöön. Ensin säätö tehdään siinä kytkimen poorilla, eli mihin asentoon laitat sen osan mihin vaijerin pää tulee kiinni. Sitä voi siis kääntää eri kulmaan, jolloin vaijerin pitus muuttuu. Seuraava säätö tehdään siinä jakopäänkopan kiinnikkeellä, josta säädetäään löysät pois kun yläpään säätö on minimissä. Yläpäästä sitten säädetään kahvan välys sopivaksi.

Onko sulla vakio kytkinkahva? Joskus olen nähnyt kiinalaisen tarvikekahvan minkä geometria oli ihan vääränlainen ja riittävää liikettä vaijerille oli vaikea saada. Eli kahvan liikerata ei yksikertaisesti meinannut riittää riippumatta säädöistä.


- T -
 
Kyllähän tuossa on niin paljon säätövaraa että vaijerin pitäisi venyä senttitolkulla ennen säätövarojen loppumista..

Sitä kahvanpään säätöä ei ole tarkoitus käyttää kuin hienosäätöön. Ensin säätö tehdään siinä kytkimen poorilla, eli mihin asentoon laitat sen osan mihin vaijerin pää tulee kiinni. Sitä voi siis kääntää eri kulmaan, jolloin vaijerin pitus muuttuu. Seuraava säätö tehdään siinä jakopäänkopan kiinnikkeellä, josta säädetäään löysät pois kun yläpään säätö on minimissä. Yläpäästä sitten säädetään kahvan välys sopivaksi.

Onko sulla vakio kytkinkahva? Joskus olen nähnyt kiinalaisen tarvikekahvan minkä geometria oli ihan vääränlainen ja riittävää liikettä vaijerille oli vaikea saada. Eli kahvan liikerata ei yksikertaisesti meinannut riittää riippumatta säädöistä.


- T -

Vakio kytkinkahva on paikoillaan, ja kahvan säädöt minimissään, jakopäänkopan vierestä säädetty moneen otteeseen ilman vaikutusta, sekä vipua kokeiltu useammassa asennossa booreilla ilman vaikutusta.. vai onko tuossa vielä jokin kolmas säätö, mitä en ole huomannut? Kytkin tuntuu kuitenkin kahvasta ihan normaalilta..
 
Jos se kahva tuntuu normaalilta ja välyksen saa säädettyä pois, niin kyllä se liike on silloin kytkimelle riittävä mikäli vivun asento poorissa on lähellekään 90 astetta. Parhaiten tuo toimii kun vaijerin, vivun ja kytkimen akselin keskenäiset kulmat on siinä suoran kulman tietämillä. Tuo kulma siis tietenkin muuttuu kytkintä käytettäessä, mutta kun kulmat pysyy lähellä 90 astetta niin toiminta on optimaalisin.

Eli ei ole kuin nuo kaksi säätöä ja tuo mahdollisuus kääntää vipua poorilla. Eli olisko tässä kohtaa kuitenkin kyse siitä "normaalista" liimaantumisesta?


- T -
 
Jos nyt sitten oletetaan että vipu / vivut ja vaijeri on ok niin mites ne välilevyt?
Vaihdoitko ne? Jos et, niin mittasitko / olivatko varmasti suorat?
Jos kyllä, niin mites se kytkin kori? Eihän sen sakaroiden reunat (joihin ne massalevyn sakarat vastaa) olleet kuopalla? Yhtään?
Viimeisenä sitten vois ne massalevyt tarkistaa (hifistellä) ja hioa pois mahdollisen terävän reunan/leikkaus purseen sakaroiden reunoista.
 
Kyllä sen kytkimen kuuluu irrottaa ilman öljyjä tai mitään. Eli kyllä pitäisi pystyä työntämään vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Raskaasti kylläkin, mutta täytyy pystyä työntämään. Olisin edelleen sanonut, että se hammastus on jotenkin vituillaan siinä vivussa, mutta jos kytkin tuntuu normaalilta kahvasta, niin....:paikallatuulee:
 
Et ilmeisesti vielä ole kokeillu laittaa vaihdetta silmään pyörän ollessa maassa? Pyrkiikö se jatkuvasti eteen päin vaikka kytkin on pohjassa? Vai sammuuko peräti jos laitat jarrut lukkoon(kytkin edelleen pohjassa)?

Ainahan nää vehkeet vähän kolahtaa ku laittaa vapaalta ykkösen sisään.
 
Back
Ylös