• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.

Penkissä ei saatu myös sitä vikaa pois että se pätkii alakierroksilla (alle 3000rpm) sen yli ku menee nii vetää hyvin
Ei tienny penkittäjä enkä tiia kyllä minäkää mikä ton voi aiheuttaa ni oisko ideoita?

Riippuu paljon penkistä onko lukema tontilla. Putki vaikuttaa toki paljon, yleensä noi itsetehdyt putket on enemmän tai vähemmän pielessä.

Miksi kukaan ajaisi tuolla pyörällä alle 4krpm? Ei sitä taida saada edes penkissä oikein ajettua ja säädettyä noin pienillä kierroksilla..
 
Riippuu paljon penkistä onko lukema tontilla. Putki vaikuttaa toki paljon, yleensä noi itsetehdyt putket on enemmän tai vähemmän pielessä.

Miksi kukaan ajaisi tuolla pyörällä alle 4krpm? Ei sitä taida saada edes penkissä oikein ajettua ja säädettyä noin pienillä kierroksilla..

Nii seki voi olla et nii matalalta ei saa oikee säädettyä. Ja no harvoin tuleeki kyllä ajettua niin pienillä kierroksilla mutta just jos joutuu keskustassa ajaa ni vähän häiritsee mutta eipä siitä sen enempää haittaa oo
 
Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.

Penkissä ei saatu myös sitä vikaa pois että se pätkii alakierroksilla (alle 3000rpm) sen yli ku menee nii vetää hyvin
Ei tienny penkittäjä enkä tiia kyllä minäkää mikä ton voi aiheuttaa ni oisko ideoita?

Itellä 06 -mallista Bike Doctor penkissä 151,88hp ja 101,12 Nm.
Kuulemma hänen penkki antaa vähän alakanttiin. Ketjujen tehohäviö noin 15% millä tuo 152hp ois 175hp konetehoa mitä tehtaalta siitä luvattukin ilman patopainetta.
itellä Leo-Vincen Y-haara + vaimentimet ja K&N ilmansuodatin ja noilla nyt lisääntyy enemmän ääni kun teho, joten ihan siellä oltiin missä pitikin.

Mullakin PCIII kuten sulla, mutta sen lisäksi mulla on siinä Ignition module, eli sytkän ennakoitakin voi säätää.
Ton yhdistelmän kanssa on ollut haasteita ja munkin pärrästä oli tuo sytkä yksikkö otettu pois kun käynti vaeltanu.
R1 Forum.com sivustolla aiheesta keskustelua ja ohjeet yhden maajohtimen poistoon. Tein sen ja päivitin uusimmat firmikset molempiin (PCIII + Ignition) niin alko käymään nätisti.

Penkeissä on eroja, mutta on tuo sun 137hp kyllä todella laimea tulos.
Mulla ois myydä alkuperänen koko putkisto. Löytyy myös Y-haara mistä on katti poistettu ja alkuperäset vaimentimet mistä otin sisukset pois ja tein suoriks. Viime kesän niillä ajoin ja pidin alkuperäsestä ulkonäöstä, mutta kun prkl hipit sai Kymiringillekin melurajan niin vaihdoin talvella Leo-Vincet takas, että saa Dp-killerit paikalleen.
 
Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.

Tyypillisesti 4-2-1 putkella saadaan parempi huipputeho, kuin 4-2-1-2 tai 4-2 putkilla. Jälkimmäiset mallit antavat usein paremman ala/keskialueen mutta huipputehoissa hieman vähemmän. Itse tehty putki ja käytetty konfiguraatio (4-2-1) voisi selittää huonoa käyntiä alle 3000rpm. Myöskään eri dynojen lukemat eivät ole vartailukelpoisia ja persdynolla ei myöskään huomaa ihan pikkuisia tehoeroja. 137,1hp takapyörältä vaikuttaa kyllä maltilliselta tulokselta tonnarille. Onhan dynosäätäjä ollut asiansa osaava?
 
Kaupallisesti valmistetuissa massatuotantomoottoreissa on aina suuria yksilöllisiä eroja. Myöskään putkistosta ei voi isoa päätelmää tehdä jos muu kokonaisuus ei toimi kyseisen putkiston kanssa. Paljon ajetuissa pyörissä esimerkiksi nokkaketjun venyminen tai kiristimen myötääminen voi aiheuttaa nokkien ajoituksen muuttumisen, jolloin paras puhti on poissa. Huono tulppa, puola tai ruiskusuutin voi helposti leikata tonnarissa 10hp tehosta pois. Vikaa voi olla vaikea löytää eikä se näy penkissä kuin huonona tuloksena.

Yksilöllisiä eroja pyöriin aiheuttaa:

- käytetty kate ja ilmanottoaukkojen ja -torvien muotoilu ja sovitukset toisiinsa
- ilmansuodatin (puhtaus tai jos on vaihdettu alkuperäisestä) ja airboxin liitokset
- imutorvien kohdistus
- imukurkkujen kohdistus kanteen
- venttiilin välykset (varsinkin jos sylinterikohtaiset erot ovat isot tai ovat toleranssin ulkopuolella)
- imu- ja pakokanavien valmistustekniset muotovirheet
- imu- ja pakoventtiilin seetien kohdistus imukanaviin
- palotilojen valmistustekniset virheet (epäsymmetrisyys)
- todellinen puristussuhde ja eri sylinterien erot
- nokka-akselien todellinen ajoitus ja ketjun kiristimen toiminta
- sytystystulpat ja -puolat
- käytetty polttoaine
- kaasuttimien tai ruiskutussuutinten toiminta
- pakoputken kohdistus sylinterinkanteen
- pakoputken valmistusepätarkkuus ja toiminta yhdessä moottorin kanssa

Tuossa nyt on noita yleisempiä juttuja mistä eroja löytyy, kun miettii ihan pelkästään palotapahtumaa. Voimansiirto ja moottorin muu mekaniikka on tietysti vielä tähän päälle. Tuohon lisätään vielä ympäristöolosuhteet ja muut tehonmittauksessa syntyvät virheet, niin hajonta on aika suurta.

Samassa penkissä ajettuna, kaikki muuttuvat tekijät minimoituna, uusissakin pyörissä voi olla useiden prosenttien ero voimantuotossa.
 
Tyypillisesti 4-2-1 putkella saadaan parempi huipputeho, kuin 4-2-1-2 tai 4-2 putkilla. Jälkimmäiset mallit antavat usein paremman ala/keskialueen mutta huipputehoissa hieman vähemmän. Itse tehty putki ja käytetty konfiguraatio (4-2-1) voisi selittää huonoa käyntiä alle 3000rpm. Myöskään eri dynojen lukemat eivät ole vartailukelpoisia ja persdynolla ei myöskään huomaa ihan pikkuisia tehoeroja. 137,1hp takapyörältä vaikuttaa kyllä maltilliselta tulokselta tonnarille. Onhan dynosäätäjä ollut asiansa osaava?

On varmasti, bike doctorilla käytin
 
Itellä 06 -mallista Bike Doctor penkissä 151,88hp ja 101,12 Nm.
Kuulemma hänen penkki antaa vähän alakanttiin. Ketjujen tehohäviö noin 15% millä tuo 152hp ois 175hp konetehoa mitä tehtaalta siitä luvattukin ilman patopainetta.
itellä Leo-Vincen Y-haara + vaimentimet ja K&N ilmansuodatin ja noilla nyt lisääntyy enemmän ääni kun teho, joten ihan siellä oltiin missä pitikin.

Mullakin PCIII kuten sulla, mutta sen lisäksi mulla on siinä Ignition module, eli sytkän ennakoitakin voi säätää.
Ton yhdistelmän kanssa on ollut haasteita ja munkin pärrästä oli tuo sytkä yksikkö otettu pois kun käynti vaeltanu.
R1 Forum.com sivustolla aiheesta keskustelua ja ohjeet yhden maajohtimen poistoon. Tein sen ja päivitin uusimmat firmikset molempiin (PCIII + Ignition) niin alko käymään nätisti.

Penkeissä on eroja, mutta on tuo sun 137hp kyllä todella laimea tulos.
Mulla ois myydä alkuperänen koko putkisto. Löytyy myös Y-haara mistä on katti poistettu ja alkuperäset vaimentimet mistä otin sisukset pois ja tein suoriks. Viime kesän niillä ajoin ja pidin alkuperäsestä ulkonäöstä, mutta kun prkl hipit sai Kymiringillekin melurajan niin vaihdoin talvella Leo-Vincet takas, että saa Dp-killerit paikalleen.

Paljos niillä ois hintaa?
 
Kaupallisesti valmistetuissa massatuotantomoottoreissa on aina suuria yksilöllisiä eroja. Myöskään putkistosta ei voi isoa päätelmää tehdä jos muu kokonaisuus ei toimi kyseisen putkiston kanssa. Paljon ajetuissa pyörissä esimerkiksi nokkaketjun venyminen tai kiristimen myötääminen voi aiheuttaa nokkien ajoituksen muuttumisen, jolloin paras puhti on poissa. Huono tulppa, puola tai ruiskusuutin voi helposti leikata tonnarissa 10hp tehosta pois. Vikaa voi olla vaikea löytää eikä se näy penkissä kuin huonona tuloksena.

Yksilöllisiä eroja pyöriin aiheuttaa:

- käytetty kate ja ilmanottoaukkojen ja -torvien muotoilu ja sovitukset toisiinsa
- ilmansuodatin (puhtaus tai jos on vaihdettu alkuperäisestä) ja airboxin liitokset
- imutorvien kohdistus
- imukurkkujen kohdistus kanteen
- venttiilin välykset (varsinkin jos sylinterikohtaiset erot ovat isot tai ovat toleranssin ulkopuolella)
- imu- ja pakokanavien valmistustekniset muotovirheet
- imu- ja pakoventtiilin seetien kohdistus imukanaviin
- palotilojen valmistustekniset virheet (epäsymmetrisyys)
- todellinen puristussuhde ja eri sylinterien erot
- nokka-akselien todellinen ajoitus ja ketjun kiristimen toiminta
- sytystystulpat ja -puolat
- käytetty polttoaine
- kaasuttimien tai ruiskutussuutinten toiminta
- pakoputken kohdistus sylinterinkanteen
- pakoputken valmistusepätarkkuus ja toiminta yhdessä moottorin kanssa

Tuossa nyt on noita yleisempiä juttuja mistä eroja löytyy, kun miettii ihan pelkästään palotapahtumaa. Voimansiirto ja moottorin muu mekaniikka on tietysti vielä tähän päälle. Tuohon lisätään vielä ympäristöolosuhteet ja muut tehonmittauksessa syntyvät virheet, niin hajonta on aika suurta.

Samassa penkissä ajettuna, kaikki muuttuvat tekijät minimoituna, uusissakin pyörissä voi olla useiden prosenttien ero voimantuotossa.
Juu, venttiilivälykset kyllä tekis mieli tarkistaa. Tosin ne on kyllä säädetty 13tkm sitten ni sinällää en usko et ne ois viturallaa, putken vaihtoo kyllä vois kokeilla ja en tiiä vaukuttaako miten ku pakosarjan yhessä putkessa on pien lommo.. sekää ei kyllä iso oo
 
Nyt on käytetty jammu -04 säädössä penkissä. Lukemaks tuli 137.10hp eikös siitä pitäs lähtee enemmän? Sano penkittäjäkin että samanlaisista pyöristä on otettu siellä yli 140hv en tiiä voikoha putki vaikuttaa ku se on jonkun ite tekemä ja se on tehty silleen että ne kaks putkee pyörän alla on yhistetty ydeksi ja se sit tulee siihen sivulle. Eli ei silleen miten vakiona penkin alta kahtena.

Penkissä ei saatu myös sitä vikaa pois että se pätkii alakierroksilla (alle 3000rpm) sen yli ku menee nii vetää hyvin
Ei tienny penkittäjä enkä tiia kyllä minäkää mikä ton voi aiheuttaa ni oisko ideoita?

Laittaisin alkuperäisen, vaikka yputkella. Noissa omatekoisissa voi ne putkiliitokset olla niin paskoja että haittaa virtausta puhumattakaan mitoituksista. Miglanganpätkiä tai muita jäysteitä.
 
Laittaisin alkuperäisen, vaikka yputkella. Noissa omatekoisissa voi ne putkiliitokset olla niin paskoja että haittaa virtausta puhumattakaan mitoituksista. Miglanganpätkiä tai muita jäysteitä.

Juu, pitää kokeilla sillä vakio putkella jos saisin ostettua sen
 
Purin tuota pyörää vähän ni satuinpa huomaamaan että siitä ilmansuodatinkotelosta lähtee letku johki sinne moottorii, en tiiä onko se joku alipaine letku vai mikä se oikee on mut se oli irti kokonaan siitä ilmansuodatin kotelosta.....
 
Purin tuota pyörää vähän ni satuinpa huomaamaan että siitä ilmansuodatinkotelosta lähtee letku johki sinne moottorii, en tiiä onko se joku alipaine letku vai mikä se oikee on mut se oli irti kokonaan siitä ilmansuodatin kotelosta.....

Eipä siellä taida olla kuin moottorin huohotin ja AIS:n letku mitkä tulee airboxiin. Yritin räjäytyskuvista katsoa mihin ne tulee, mutta eipä tuosta ota tolkkua. Sen verran on aikaa kun olen ton mallin ykkösen kanssa touhunnut, ettei muista.

Todennäköisesti huohotin tulee boxin takaosaan ja AIS altapäin etuosaan. Eipä tuo irti oleva letku nyt hirveästi haittaa, mutta ei se hyväkään ole.

Kuva olis kiva, tai runkonumero millä voi hakea Yamahan nettisivuilta varmasti oikeat räjäytyskuvat.
 
Eipä siellä taida olla kuin moottorin huohotin ja AIS:n letku mitkä tulee airboxiin. Yritin räjäytyskuvista katsoa mihin ne tulee, mutta eipä tuosta ota tolkkua. Sen verran on aikaa kun olen ton mallin ykkösen kanssa touhunnut, ettei muista.

Todennäköisesti huohotin tulee boxin takaosaan ja AIS altapäin etuosaan. Eipä tuo irti oleva letku nyt hirveästi haittaa, mutta ei se hyväkään ole.

Kuva olis kiva, tai runkonumero millä voi hakea Yamahan nettisivuilta varmasti oikeat räjäytyskuvat.

Tuossa on kuva mihi se menee siihe koteloo ja toine kuva missä se menee sinne johki moottorii tai mihi meneekää:D
 

Liitetiedostot

  • D8AFBC89-3451-4CBB-AD4D-E8AEC124C216.jpg
    D8AFBC89-3451-4CBB-AD4D-E8AEC124C216.jpg
    20,7 KB · Katselut: 70
  • F3EBBE0C-312F-455B-9ED6-FD94AEB7A87E.jpg
    F3EBBE0C-312F-455B-9ED6-FD94AEB7A87E.jpg
    20,3 KB · Katselut: 66
Tuossa on kuva mihi se menee siihe koteloo ja toine kuva missä se menee sinne johki moottorii tai mihi meneekää:D

Tuo on nimenomaan se moottorin huohotin putki. Lähtee moottorin takaosasta päältä ja menee ilmansuodatinkotelon takaosaan. Tuskin aiheuttaa suurempaa ongelmaa vaikkei kiinni olekkaan, Päästöjen takiahan nuo mahdolliset moottorikäryt yritetään johtaa takaisin polttoon.
 
Tuo on nimenomaan se moottorin huohotin putki. Lähtee moottorin takaosasta päältä ja menee ilmansuodatinkotelon takaosaan. Tuskin aiheuttaa suurempaa ongelmaa vaikkei kiinni olekkaan, Päästöjen takiahan nuo mahdolliset moottorikäryt yritetään johtaa takaisin polttoon.

Joo, no just kävin kokeilee pyörää nyt ku tuo letku oli kiinni ni ei enää temppuile alakierroksillakaan, nyt toimii normaalisti
 
Paljos niillä ois hintaa?

hyvä kysymys..
Tuskin ratkasee sun tehovajetta, muttta jos muuten kiinnostaa niin oiskos 250 Eur:
- Alkuperänen koko putkisto sisältäen EXUP servon + vaijerit
- toinen Y-haara josta katti poistettu
- toiset vaimentajat joista tehty suorat
 
Joo, no just kävin kokeilee pyörää nyt ku tuo letku oli kiinni ni ei enää temppuile alakierroksillakaan, nyt toimii normaalisti

Saattaa kyllä olla vaikutusta jonkin verrankin jos tuo letku on irti. Kävin katsomassa irrallaan olevaa imukoteloa ja letkun liitoshan on suoraan imutorvien päällä eli ei varmastikkaan ole hyvä että tuosta ilmaa imee koneeseen.
 
Back
Ylös