Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meni tilaukseen tuo Fabbrin tuplakupla tummana, saa nyt nähdä vaikuttaako positiivisesti vai negatiivisesti (kuski 175cm). Onhan tuo jo tuolla nykyiselläkin pleksillä paljon parempi mitä entinen pyörä koskaan oli (naku suzuki).
 
Morjens,

Mistäpä saisi juoheesti virtaa kännykän usb latauspistookkeelle?

Näkyy olevan tuossa R1:ssä katteiden takana johtoo ihan pirusti. Mutta mistä passaa ´´varastaa´´ kännykälle /navigaattorille sähköä?

Vai onko mitään väliä

Edellisessä tais olla tökätty johto lähivalon liittimeen.
 
Morjens,

Mistäpä saisi juoheesti virtaa kännykän usb latauspistookkeelle?

Näkyy olevan tuossa R1:ssä katteiden takana johtoo ihan pirusti. Mutta mistä passaa ´´varastaa´´ kännykälle /navigaattorille sähköä?

Vai onko mitään väliä

Edellisessä tais olla tökätty johto lähivalon liittimeen.

Kylllä sillä on väliä; kaveri kytki kyseisen vekottimen FZS 1000:ssaan jonnekin, en muista minne, mutta tulos oli että ainakin matkamittari alkoi näyttää n. 10% liian vähän. Mugellossa käytiin :WAZAAP:
 
5w vai 7.5w öljyä 07 r1 keulaan? Vakio sisuskalut ja ajo reipasta katuajoa/muutama ratareissu kesään keskiryhmässä. Takapampunkin vissii pystyy huoltaa,vaiko?
 
Elikkä olisko viisainta laittaa vaikka tommonen:
https://www.storm-motor.fi/yleisosa...sat/healtech-thunderbox-alykas-virtarele-16a/

ihan ekaks? Tuntuu tuo hinta kalliilta?...

No onhan toi kallis kun ”älyrele”. Eli tunnistaa käykö pyörä ja voit valita toiminnan käynnissä tai ilman.

Noissa sähkö lisävarusteissa (USB portti, kahvanlämmittimet, yms) kannattaa periaatteena käyttää sitä, että sähköt voi ryöstää sieltä mitä ei tarvi jos lisälaite vikaantuu ja ko piirin sulake toimii.
Toiset ottaa ajovalolta, jotkut torvelta ja kolmannet sieltä mistä 12V sattuu löytyyn.

Ite en ole keksiny sellaista mitä en tarttis ja laitan aina välireleen ja oma sulake akulta.
Ensin pitää päättää haluaako siihen sähköt aina, sillon kun virrat päällä vai vasta kun pyörä käy.
Mulla edellinen omistaja oli poistanu kilpitelineen ja sitä myöden rekisterikilven valon. Sen piuha löyty penkin alta ja otin siitä releen ohjauksen. Sitten akulta suoraan sulakkeelle josta releen koskettimen kautta USB portille.
Käytännössä toimii sillon kun parkit palaa, eli virrat päällä tai sitten siinä tankolukon P-asennossa.

Hyvin mahtu kuskin penkin alle akun viereen rele ja pari sulakepesää. Toinen on ketjurasvarille minkä edellinen omistaja laittanu pyörään.
 
No onhan toi kallis kun ”älyrele”. Eli tunnistaa käykö pyörä ja voit valita toiminnan käynnissä tai ilman.

Noissa sähkö lisävarusteissa (USB portti, kahvanlämmittimet, yms) kannattaa periaatteena käyttää sitä, että sähköt voi ryöstää sieltä mitä ei tarvi jos lisälaite vikaantuu ja ko piirin sulake toimii.
Toiset ottaa ajovalolta, jotkut torvelta ja kolmannet sieltä mistä 12V sattuu löytyyn.

Ite en ole keksiny sellaista mitä en tarttis ja laitan aina välireleen ja oma sulake akulta.
Ensin pitää päättää haluaako siihen sähköt aina, sillon kun virrat päällä vai vasta kun pyörä käy.
Mulla edellinen omistaja oli poistanu kilpitelineen ja sitä myöden rekisterikilven valon. Sen piuha löyty penkin alta ja otin siitä releen ohjauksen. Sitten akulta suoraan sulakkeelle josta releen koskettimen kautta USB portille.
Käytännössä toimii sillon kun parkit palaa, eli virrat päällä tai sitten siinä tankolukon P-asennossa.

Hyvin mahtu kuskin penkin alle akun viereen rele ja pari sulakepesää. Toinen on ketjurasvarille minkä edellinen omistaja laittanu pyörään.

Just näin. :thumbup:

Motonetistä ja Biltemasta löytyy relejä ja valmiita relepohjiakin, jos sellaista haluaa käyttää. Samoista kaupoista löytyy myös valmiita sulakepesiä johtoineen. Ilman releä on aina se vaara että akun tyhjentää huomaamattaan.
 
Yamaha r1 2007 exupista, tarvis tietää onko se putken läppä auki ku kääntää vasta vai myötä päivään..
 
Yamaha r1 2007 exupista, tarvis tietää onko se putken läppä auki ku kääntää vasta vai myötä päivään..

Vastapäivään. https://www.youtube.com/watch?v=B0xHlw6CxTM

Sitten: miun 69 k ajetun Ryxin vetoaxelin laakeri sanoi nyt sopimuxensa irti. Hitaasti liikkeelle lähtiessä kuuluu rax, rax ja ne tuntuu myös nykäisyinä. Ajelin vielä 150 km kotiin tuon huomattuani.. 200 e on eu-partsilla uusi näköjään.

Kymiringin ratapäivien jälkeen alkoi 2. vaihde pitämään pientä vonkunaa.. Tuon rattaat lie syytä vaihtaa samalla kun tuon laakerin uusii? Odotettavissa lie että tuo vonkuna pahenee nopeasti? Harmi kun Yamaha ei enää valmista pienempää (5VY-17121-00-00) noista rattaista.. Japanilaiselta eBay-myyjältä (kauppa) ostin kyseisen rattaaan, mutta tämä perui kaupat; ei ookkaan enää osaaa varastossa..
 
Sitten: miun 69 k ajetun Ryxin vetoaxelin laakeri sanoi nyt sopimuxensa irti. Hitaasti liikkeelle lähtiessä kuuluu rax, rax ja ne tuntuu myös nykäisyinä. Ajelin vielä 150 km kotiin tuon huomattuani.. 200 e on eu-partsilla uusi näköjään.

Kymiringin ratapäivien jälkeen alkoi 2. vaihde pitämään pientä vonkunaa.. Tuon rattaat lie syytä vaihtaa samalla kun tuon laakerin uusii? Odotettavissa lie että tuo vonkuna pahenee nopeasti? Harmi kun Yamaha ei enää valmista pienempää (5VY-17121-00-00) noista rattaista.. Japanilaiselta eBay-myyjältä (kauppa) ostin kyseisen rattaaan, mutta tämä perui kaupat; ei ookkaan enää osaaa varastossa..

Eiköhän toi ääni johdu siitä viallisesta laakerista? Akseli pääsee hiukan vinoon ja tulee epäpuhdas hammaskontakti. Toisaalta jos oot sillä ajellut menemään, niin onhan ne rattaat varmaan vaihtokunnossa. Saattaa olla myös silppua siitä laakerista vähän joka paikassa. Varmaan ton rattaan löytää käytettynä jostain, ne rattaat noissa yleensä kuluu missä on kytkentähampaat. Suorakylkisiä rattaita ei helposti rikki saa, ellei laatikossa pyöri jotain semmoisia palasia mitkä ei sinne kuulu.

Hinnan olet varmaan katsonut koko vetoakselille? Laakeri maksaa muutaman kympin, joskus hain tommoseen ton laakerin ihan laakerikaupasta ja maksoi muistaakseni 20€.
 
Tänx Tumppi. Onkohan mitenkään mahdollista että 2007 R1 ja FZ1 2nd gear pinion kävisi tuohon..? FZ1 2007 tuo axeli mille se tulee on nääs mallia 5VY.. Ratas on mallia 2D1-17121-10-00 ja on 16T. Lähikuvia siitä: www.ebay.com/itm/123221774935
 
Tänx Tumppi. Onkohan mitenkään mahdollista että 2007 R1 ja FZ1 2nd gear pinion kävisi tuohon..? FZ1 2007 tuo axeli mille se tulee on nääs mallia 5VY.. Ratas on mallia 2D1-17121-10-00 ja on 16T. Lähikuvia siitä: www.ebay.com/itm/123221774935

Nää on näitä yamahan hauskoja temppuja, varma ei voi olla ennen kuin osat on kourassa ja pääsee kokeilemaan. Ehkä jostain jenkkifoorumilta vois löytyä tieto.

Yleensä osanumero siirtyy pyörästä toiseen tai ainakin siitä löytyy osaluettelosta vastaavuus, eli vanhemman mallin kohdalle tulee tieto, että uudemman mallin osanumero on korvaava osa ja yleensä vain etuliite ja ehkä yksi numero lopusta vaihtuu (kuten tämänkin rattaan kohdalla).

Joidenkin osien kohdalla osanumero voi olla täysin erilainen ja silti kyseessä on täysin sama osa.
 
Sitte kannattaa muistaa että siinä vetoakselin laakerissa on tappi, mitä ei tarvikelaakerissa varmastikkaan ole. Laakerin ulkokooli on niin kovaa että siihen ei poralla niin vain poratakkaan itse tapille paikkaa vaikka näin voisi kuvitella. Tappi estää laakerin pyörimisen, jottei lohkot kulu, jos laakeri sattuisi mukana pyörähtämään.
 
Sitte kannattaa muistaa että siinä vetoakselin laakerissa on tappi, mitä ei tarvikelaakerissa varmastikkaan ole. Laakerin ulkokooli on niin kovaa että siihen ei poralla niin vain poratakkaan itse tapille paikkaa vaikka näin voisi kuvitella. Tappi estää laakerin pyörimisen, jottei lohkot kulu, jos laakeri sattuisi mukana pyörähtämään.

Wanhassa Z750 -81 kawassa oli myös tappi alkuperäisessä laakerissa, mutta ei laakeriliikkestä ostetussa. Alkuperäistä laakeria ei kyselyillä löytynyt, joten liimasin laakerin lohkon puolikkaisiin laakeriliimalla ja kyllähän tuo tuntui kestävän ainakin sen muutaman kesän, jotka pyörä minulla oli.
 
Piti oikein taas muistin virkistykseksi käydä kääntelemässä osalaatikoita. Kyllähän sitä näköjään kaikenlaista on tullut jemmattua. Löyty kaikki koneen OEM laakerit. :)

Tuossa alla olevassa kuvassa näkyy minkälainen se laakeri on. Vanhasta laakerista pitää ottaa ohjuri rengas mikä menee laakerissa olevaan uraan.

Yamaha_laakeri.jpg
 
Vaihteisto oottaa jo postissa ja nyt tuli mieleen että varmaan uusia tiivisteitä tarviis kans.. Mitkä kaikki tiivisteet ja mistä? Riittääkö pelkkä lohkojen välinen tiiviste..? Tänx.
 
Vaihteisto oottaa jo postissa ja nyt tuli mieleen että varmaan uusia tiivisteitä tarviis kans.. Mitkä kaikki tiivisteet ja mistä? Riittääkö pelkkä lohkojen välinen tiiviste..? Tänx.

Lohkojen välissä ei ole tiivistettä, moottorisilikonilla tiivistetään tuo. Itse vaihtaisin ainakin vetoakselin stefan, jos varmanpäälle haluaa pelata niin vaihteiston akselien lukkorenkaat. Purkaessa mahdollisesti hajoaa jakopään-, kytkinkopan- ja öljypohjan tiiviste. Vesiputkien o-renkaat on monesti aika huonossa kunnossa. Kytkinakselin mutteri ja toisen pään kiinityspultit pitäisi kaiketi vaihtaa joka kerta.

Yamahan merkkarilta kannattaa tilata, toimitus 2-3 arkipäivää. Osat pystyy keräämään varaosaluettelosta ja siitä tallentaan PDF:n tilauslistaksi. Sähköpostin liitteenä se lähimpään merkkiliikkeeseen.
 
Back
Ylös