Yamaha YZF-R1

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten tuollainen pirellin supercorsa 200/60 rengas mahdollisesti sopisi takarenkaaksi vm-07 laitteeseen? Vai olisiko esim. 190/55 koko paremmin sopiva rata käyttöön?

En näe mitään isoa ongelmaa, tohon uusimpaan vanhanmalliseen pitäisi mahtua pyörimään hienosti. Noi koot on muutenkin aika viitteellisiä eri valmistajien välillä. Voi olla että toisen valmistajan 190/55 on ihan saman kokoinen (ainakin kehältään) kuin Pirellin 200/60.
 
Miten tuollainen pirellin supercorsa 200/60 rengas mahdollisesti sopisi takarenkaaksi vm-07 laitteeseen? Vai olisiko esim. 190/55 koko paremmin sopiva rata käyttöön?

Sopii kyllä, mutta jos mopo on säädetty lyhyeksi niin haarukkaan raapii kiinni kyllä ja lämppäri on aika tiukka laitettava.
 
Jarrupääsylinteri menossa uusiksi rytköseen. Kumpi laitetaan -05 vuotiseen ratakäyttöä silmllä pitäen brembon rcs 17 vai 19?
 
Oisko jollakin tietoa, että mistä vuosimallista lähtien luistonesto/sutimisen esto toimii hyvin? Tai onko jostain vuosimallista lähtien isompi harppaus?
 
Saako rn19 kopan rykkösestä ketjunkiristimen naksahtaa seuraavaan pykälään löysäämällä kahta pulttia sen verran et naksahdus kuuluu? Hieman erilainen tekele kuin kawoissa/suzukeissa taitas olla mutta periaate kai sama et öljynpaine/jousi hoitaa kireyden.
Mulla vaan välillä jää ketju räklättää jos kuumalla koneella sammuttaa ja muutaman minuutin päästä starttaa nii varmaa ohuet öljyt tyhjenee kiristimestä..kierroksia kun antaa nii sitten loppuu ja alkaa käydä puhtaasti. Ketju ei oo venyny ainakaan ajotusmerkkien perusteella(myös tulpan reiästä kokeiltu ykk ja nokat täsmää merkkeihin sillonkin).
 
Jos ketju metelöi vain joskus eikä joka kerta, niin ainakaan minun järkeeni ei mahdu miten yhden naksun tiukkaus auttaisi ongelmaan. Kuvista päätellen tuo on tosiaan yhdistetty räikkä- ja öljynpainetoiminen kiristin, niin todennäköisesti kyse on enemmänkin siitä ettei tuo räikkämekanismi pidä vaan pääsee vapautumaan tahattomasti. Ymmärtääkseni öljynpaineen pitäisi siis työntää se sopivaan kireyteen ja räikän pitää se siinä myös silloin kun painetta ei ole. Ja jos kikkailemalla saisitkin sen tiukemmalle tilapäisesti, niin se tuskin siinä pysyy. Lisäksi tuo rautalankamekanismi näyttää heiveröiseltä, niin en tiedä kestäisikö se tuota naksun löysäys-kiristystemppua.

Joku ensikäden kokemusta kyseisestä mallista omaava toki täydentäköön spekulaatiotani.
 
Silläpä kyselenkin kun kawan/suzukin tapauksessa tuo metodi pelannu,toki pitää aika skarppina olla ettei naksahda useempaa pykälää:D

Edit:: nää pyörien kiristimet on semmosia hammastukseltaan et ei voi liikkua käytössä sisäänpäin(löysemmälle) pelkästään kireämmälle eli ulospäin. Joskus vaan jostain syystä kiristin ei jaksa hypätä seuraavalle pykälälle,joko jousen hieman väsyessä tai kiristimen jumiessa. Sen takia en uutta ekaks oo vaihtamassa kun aiempien kokemuksien kohdalla tuo löysäys kikka toiminu. Toki jos pyörällä ois ajettu enemmän nii ois fiksua jo ketju/kiristin uusia.

Jos ketju metelöi vain joskus eikä joka kerta, niin ainakaan minun järkeeni ei mahdu miten yhden naksun tiukkaus auttaisi ongelmaan. Kuvista päätellen tuo on tosiaan yhdistetty räikkä- ja öljynpainetoiminen kiristin, niin todennäköisesti kyse on enemmänkin siitä ettei tuo räikkämekanismi pidä vaan pääsee vapautumaan tahattomasti. Ymmärtääkseni öljynpaineen pitäisi siis työntää se sopivaan kireyteen ja räikän pitää se siinä myös silloin kun painetta ei ole. Ja jos kikkailemalla saisitkin sen tiukemmalle tilapäisesti, niin se tuskin siinä pysyy. Lisäksi tuo rautalankamekanismi näyttää heiveröiseltä, niin en tiedä kestäisikö se tuota naksun löysäys-kiristystemppua.

Joku ensikäden kokemusta kyseisestä mallista omaava toki täydentäköön spekulaatiotani.
 
Edit:: nää pyörien kiristimet on semmosia hammastukseltaan et ei voi liikkua käytössä sisäänpäin(löysemmälle) pelkästään kireämmälle eli ulospäin. Joskus vaan jostain syystä kiristin ei jaksa hypätä seuraavalle pykälälle,joko jousen hieman väsyessä tai kiristimen jumiessa.

Normaalisti noin, mutta kuvista päätellen tämä Yamahan rakenne on hyvin erilainen kuin noissa räikkäkiristimissä yleensä. Tuossa on selkeästi tiukka sovite lohkoon, öljynpainekanava ja isohalkaisijainen mäntä, ja hammastusta pitää lukittuna vain tuollainen onneton jousilanka.

Esim tuossa eka kuva (suurenee klikkaamalla): https://allegro.pl/oferta/yamaha-r1-rn19-napinacz-rozrzadu-11476668606
 
Silläpä kyselenkin kun kawan/suzukin tapauksessa tuo metodi pelannu,toki pitää aika skarppina olla ettei naksahda useempaa pykälää:D

Edit:: nää pyörien kiristimet on semmosia hammastukseltaan et ei voi liikkua käytössä sisäänpäin(löysemmälle) pelkästään kireämmälle eli ulospäin. Joskus vaan jostain syystä kiristin ei jaksa hypätä seuraavalle pykälälle,joko jousen hieman väsyessä tai kiristimen jumiessa. Sen takia en uutta ekaks oo vaihtamassa kun aiempien kokemuksien kohdalla tuo löysäys kikka toiminu. Toki jos pyörällä ois ajettu enemmän nii ois fiksua jo ketju/kiristin uusia.

Normaalisti noin, mutta kuvista päätellen tämä Yamahan rakenne on hyvin erilainen kuin noissa räikkäkiristimissä yleensä. Tuossa on selkeästi tiukka sovite lohkoon, öljynpainekanava ja isohalkaisijainen mäntä, ja hammastusta pitää lukittuna vain tuollainen onneton jousilanka.

Esim tuossa eka kuva (suurenee klikkaamalla): https://allegro.pl/oferta/yamaha-r1-rn19-napinacz-rozrzadu-11476668606

No vitales. Niinpä näyttää :blink: Pitäny jampun näköjää pyörä keksiä uusiks tuonki kohdalla....
 
Onkos muilla hajonnu staattorit RN19 (07-08) mosista?
Itellää vaa tuossa viime sunnuntaina sano ittensä irti reissun päällä ja kivast moskaa ympäri konetta.
Menee siis kone purkuu täs, kun jaksaa.

Lähinnä sitä kyselen, onko mahollisest ehtin hajottaa muutakii, jos omaa kokemusta samasta....?
 
On päjähtänyt, kyseessä on nimenomaan staattorin ympärille tuleva "vauhtipyörä", josta magneetit menee silpuksi. Omasta meni tänä keväänä karvan alta 80tkm ajettuna. Silppu oli oikeastaan täysin siellä paketin sisässä, eikä staattorikaan hajonnut. Uudemman mallinen korjattu osa tilalle, sotkun siivous tarkkaan staattorin ympäriltä, öljyjen vaihto ja vetoja. Ei ollut öljyjen seassa mitään. Käytin tuon kopan auki pari vuotta sitten eikä se silloin näyttänyt yhtään normaalista poikkeavalta.
 
Sen mitä jo purkailin, ni magneetti mujuu näky vähä ympäriinsä. Öljypropussakii oli aika isohko lastu.

Nyt kun vähä tarkemmin tutkiskeli, ni joo tuo vauhtipyörähän tuos menis vaa vaihtoo, mut voi olla et tulee kyl koko paketti vaihettuu samal...

Eihän tuol omal oo ajettu ku 42tkm ;D
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka yleistä toi staattorin hajoaminen on näissä? Kuinka suurta tuhoa voi saada aikaiseksi? Itellä -07 ja kohta 55tkm mittarissa... pitääkö olla huolissaan?
Onko täällä ihmisillä kokemuksia tankkilaukusta ja takalaukusta mikä sopis hyvin tohon -07 vuoden rytköseen? Onko sellasta tankkilaukkua olemassa tän vuotisee missä tulis kiinnike tankinkorkkiin?
 
Aika yleinen taitaa loppujen lopuksi olla.
-04-08 R1, samalla pohjalla olevat FZ8 ja FZ1 moottorit myös. Mitä nyt muualta löytänyt.

Et suosittelen avaamaan tuon ja kattomaan missä kunnossa.

Oman mahdollisista tuhoista ei tietoa vielä tarkemmin, mut jos öljypropussa oli jo magneetin palasia ja lohkojen sisältä löytyy, kun valolla tuon staattorin aukosta kattelee.
Suoraa lootalle ja kampuralle pahimmillaa menee nuo säpäleet.
 
Ite oon ihan perus magneetti kiinnikkeistä tankkilaukkua käyttänyt, pysynyt hyvin kiinni kahdella pinnalla ja saa nopeasti pois edestä tankatessa.

Vasta ostin uudet sivulaukut mallikohtaisilla sivuraudoilla (sw-motech, poistunut jo valikoimista).
Nuo istuu ja pysyy hyvin paikallaa, verrattuna halvempiin.
Iso säkki ollut sitten siinä poikittan päällä.
 
Enpä jättäisi konetta avaamatta jos ne magneetit on palasina koneessa. Muutenkin jos 04 ' - 08' vuosimallien R1:sellä on ajettu 40 tkm on ne kammen ja kiertokangen laakerit hyvä tarkastaa. Useampi kone tullut korjattua millä on hätinä päästy ensimmäisen venttilien tarkastuksen yli (40 tkm) ja sitten on alakerrasta laakerit porsinu. Yhdellä pyörällä oli ajettu 34 tkm ja alakerta hajos.

Tokihan tuo kestävyys riippuu paljolti siitäkin minkälaisessa käytössä se pyörä on ollut.

Mulla oli aikanaan R1sessä Bags Connectionin tankkilaukku ja sen kiinnitys tapahtu tankinkorkin ympärille asennettuun evosenkenkä malliseen kiinnikkseesen. Oli kyllä erittäin toimiva. Sama laukku on käytössä nyt Bmw:ssä, kun valmistajalta löyty siihenkin oikeanlainen kiinnike. :thumbup:
 
Mietin vaan että voishan sen magneeton vauhtipyörän vaihtaa ennakoivasti kun siihen paranettu malli on olemassa.
Jos alakerrasta laakerit porsii niin onko varotellu mitenkään? Itellä r1 ollu nyt 8 vuotta ja sen 25tkm ite ajanu. Ja aika kevyessä käytössä ainaki itellä ollu ku vaan katuajoa ollu. Oon ollu siinä uskossa että kyllä näillä kilokyykyillä sen 80-100tkm pääsee ilman koneen avaamista jos kadulla normaalisti ajelee.
 
Jos tuuri käy ajoituksen suhteen niin öljynvaihdon yhteydessä tulee kultakaivos vastaan ennen kuin alkaa kolina tai leikkaa kiinni.

Edit: ja luulis nyt normi katuajossa menevän satatuhatta ihan nauramatta
 
Back
Ylös