• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

z-one?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -timpe-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-timpe-

New member
Olen aikeissa vaihtaa nykyisen kulahtaneen ja meluisan lintupöntön uuteen ja olen lähinnä ajatellut shoein Z-onea. Kokemuksia? Tarkoitus ois saada sellanen potta ettei tartteis käyttää tulppia tuplaäksällä päästellessä.. tarjoaako ko kypärä mahdollisuuden tähän vai meneekö fyffet hukkaan? Mikä mahtais olla Arailta vastaava malli (arai fanaatikot tietty sanovat ettei niin huonoja löydy...)

Suosittelen ehdottomasti käymään koeajolla tuon kypärän kanssa, ennen kuin ostat sen !

Tämä siksi, että ostin pyörän kanssa Shoein X-Spiritin ilman koeajoa ja ainakin se on mielestäni melkoisen äänekäs (tuuli suhisee), tästä johtuen pidän aina tulppia päässä.

Pyörien katteissakin on suuria eroja, että mihin ohjaa pyörteet. Koeajoin oman pyöräni jollain Bieffen halppispotalla ja se pesi nykyisen Shoein hiljaisuudessa 10-0 !

Itse harkitsen vakavasti kypärän vaihtoa, tarkoituksena kokeilla juuri Shoein halvempia malleja ja verrata sitten kokemuksia Arain vastaaviin ja vaihtaa potta, jos Arait ovat vähääkään hiljaisempia ja mikä tärkeintä istuvat hyvin päähän...

Eipä ole tarpeeksi hiljainen että ilman tulppia kuulo säilyisi. Riippuu tietysti katteista , joten ilman koeajoa asia ei selviä. Todennäköisesti nakumopolla z-one on hiljaisimmillaan, ainakin itse asian huomaan kun nousen pyörän päällä seisomaan pois katteen takaa niin melu loppuu. Sama oli edellisen pyörän kanssa.

Juu, samaa mieltä edellisen kanssa, ei se mikään äärimmäisen hiljainen ole ja ainakin itse pidin tuplaäksällä ajaessa tulppia, ei tullut mieleenkään ajaa ilman.

Sitä, meneekö rahat hukkaan, täytyy vastata ko. potan omistajana tietenkin, että ei.

Joo, ei se hiljainen ole, tosin tulppia koskaan käyttänyt, mutta kolme viikkoa euroopassa laittoi vakavasti harkitsemaan niiden käyttöä ainakin matka-ajossa.

Samaa mieltä ettei ole hiljainen. Mulla suhina tulee niskasta. Kun hartiat nostaa ylös loppu suhina ja on hiljainen.
Tai mul niska täynnä monttuja.

Tupla äksän meteleistä en tiä, itellä yzf750r, ei mulla ainakaa oo ollu mitää valittamista... Tosin en kovin montaa kypärää ole koittanu, mutta kaikki mitä oon, ainaki mun mielestä Z-One voittaa...
cool.gif
Ainut vika on mulla visiiris, pienis nopeuksis kosteilla keleillä alkaa huurtumaan
033102ass_1_prv.gif
AGV:llä ei ole tätä ongelmaa, ilmeisesti ovat visiireis kehittyneet Shoeita edelle
withstupid.gif

Kaikkien päät ovat erimallisia ja kokoisia, kannattaa koittaa mikä on hyvä
nixweiss.gif

Joo, ei se hiljainen ole, tosin tulppia koskaan käyttänyt, mutta kolme viikkoa euroopassa laittoi vakavasti harkitsemaan niiden käyttöä ainakin matka-ajossa.
Itse reippaaseen aikuisikään ehtineenä olen aikaisempina vuosina käyttänyt tulppia vain pitkälle matkalle lähtiessä kun ne on tuntuneet niin epämukavilta jokapäiväisessä käytössä. Tänä keväänä korvat tuntuivat soivan jo ensimmäisten lenkkien jälkeen joten päätin yrittää pelastaa sen mitä pelastettavissa enää on. Nyt muutaman kuukauden säännöllisesti tulppia käyttäneenä olen tottunut niihinkin ja ilman ajo vaikkapa vain kaupungissa tuntuu oudolta. Jatkossa siis käytän tulppia ainakin kaupunkiajon ulkopuolella niin vanhempanakin jos jotain kuulisi vielä...
wink.gif

Suosittelen ehdottomasti käymään koeajolla tuon kypärän kanssa, ennen kuin ostat sen !

Tämä siksi, että ostin pyörän kanssa Shoein X-Spiritin ilman koeajoa ja ainakin se on mielestäni melkoisen äänekäs (tuuli suhisee), tästä johtuen pidän aina tulppia päässä.
Haa, klassinen virhe. Kilpäkäyttöön tarkoitetuissa kypärissä on panostettu mm. tuuletukseen eikä niinkään hiljaisuuteen joten siksi niissä onkin suurempi melu. Sama ilmiö havaittavissa Arain Rx-7RR (tai sinnepäin) Corsairista. Paljon meluisampi kuin esim. Quantum tai Condor.

Sama homma kun katumotoristit ostaa rei'itetyn 1-os nahkapuvun kun sillä on kiva kukkoilla ratapäivillä. Ei olekaan niin kiva ajaa sinne radalle sillä katumopolla kun tuulee rei'istä ilkeästi sisään...
biggrin.gif

Kantsii oikeasti miettiä sen kypärän käyttötarkoitusta ennen ostoa...

Tomi

Haa, klassinen virhe. Kilpäkäyttöön tarkoitetuissa kypärissä on panostettu mm. tuuletukseen eikä niinkään hiljaisuuteen joten siksi niissä onkin suurempi melu. Sama ilmiö havaittavissa Arain Rx-7RR (tai sinnepäin) Corsairista. Paljon meluisampi kuin esim. Quantum tai Condor.

Sama homma kun katumotoristit ostaa rei'itetyn 1-os nahkapuvun kun sillä on kiva kukkoilla ratapäivillä. Ei olekaan niin kiva ajaa sinne radalle sillä katumopolla kun tuulee rei'istä ilkeästi sisään...  
biggrin.gif

Kantsii oikeasti miettiä sen kypärän käyttötarkoitusta ennen ostoa...

Tomi
Juu klassinen virhe tosiaan,  
withstupid.gif
, mutta mikä parasta niin virheistä oppii ja taas kerran olen hieman viisaampi tälläkin alalla (vai olenkohan sittenkään???). Rahalla tästäkin taas selviää...

Tässä kohtaa annan samalla kypärän myyneelle liikkeelle pitkän miinuksen, koska eivät hekään sanallakaan muistuttaneet esim. siitä että race-kypärät ovat meluisampia... Kun itse ei siinä huumassa, kun tein kaupat pyörästä osannut moista edes ajatella. Ja halusin tosiaan hieman erilaisemman ja värikkäämmän potan, kun vielä tämä kypärä sopi päähän kuin valettu, niin otin sen ilman koeajoja.

Nyt onkin sitten ongelmana löytää joku hiljaisempi ja päähän sopiva potta, jossa olisi hieno "replica" maalaus. Täällä suomenmaalla kun on liikkeissä pääsääntöisesti vain "tusinamaalauksia"... Arain Condor olisi hieno Nakanon maalauksella, mutta mistään en ole löytänyt M kokoa.

Mulla on tuplax ja kypäränä z-one. Alle moottoritienopeuksissa pärjää ilman tulppia, mutta jo 120km/h vaatii korvatulppien käyttöä. Tosin Saksassa joillakin tankkausväleillä unohtui tulpat taskuun ja ajeltiin 250km/h, ei se meteli nouse päätähalkovaksi, mutta kuulovaurio varmasti syntyy ennemmin tai myöhemmin.

Schuberth S-1 saattaisi olla se ratkaisu, jos hakee nimenomaan hiljaisempaa kypärää. Istuvuuskin on siinä melkoisen sopiva moniin pään muotoihin, koska pehmusteiden paikkoja voi hieman säätää.

Z-One ja XSpirit samoin kuin XR1000 ovat kaikki hienoja kypäriä, joista Z-One on hiljaisemmasta päästä. Kaikissa on kiitettävä tuuletus, joka automaattisesti tarkoittaa myös, että tuulen suhina kuuluu katetuissa pyörissä vaihtelevasti.

AGV GP Pro ja Titech ovat myös hyviä mutta sama asia tuulen suhinasta koskee niitäkin.

Spagu

Tosin Saksassa joillakin tankkausväleillä unohtui tulpat taskuun ja ajeltiin 250km/h, ei se meteli nouse päätähalkovaksi, mutta kuulovaurio varmasti syntyy ennemmin tai myöhemmin.
Ongelma on siinä että ihmisen kuulo adaptoituu meluun, eikä se tunnu kovalta.. kuulo lähtee varmasti. Hyvin huomaa ajon jälkeen kun ottaa tulpat pois niin kaikki äänet tuntuvat kovilta kun kuulo adaptoitunut meluttomuuteen. Tulpat korvissa kuulee puhua kännykkäänkin, ellei taustahälyä ole paljon.

Tullut kokeiltua moista tositoimissakin ja vaikuttaa toimivan. Nyt toinen samanlainen menossa.

Ilman tulppia en koe tuota häiritsevän meluisaksi ainakaan Ducati 749:n tai Ducatin Supersporttien kanssa vakiokatteilla, mutta tiedä sitten miten toimii itselläsi XX:n kanssa. Kuten monet sanovat, käy kokeilemassa (Maantielle mentäessä käytän tosin tulppia niistä syistä, joita täällä moni on tuonut esille).

Jotain mitä en tuosta äkkiseltään huomannut muista vastauksista on visiirin vaihto. Varsin näppärä, noin 10-15 sekunin operaatio.

Huurtumisen osalta kypärä ei viileällä ilmalla ole ihan parhaimpia - ainakaan omien kokemusten perusteella. Samaan tulokseen tultiin muistaakseni Riden 2003 Rider Surveyssä (eli n. 15.000 motoristin kootut näkemykset). Samaa mieltä taisi olla myös esim. Bomber (???).

Näkyvyyden osalta yksi kypärän hyviä puolia on kuitenkin se, että silmikko ulottuu varsin pitkälle reunoille, katselu-aukko on iso ja reunoiltaan suora. Kyykymmillä pyörillä tuo helpottaa kummasta takaviistoon katsomista. Käytin tuossa joitakin viikkoja Roofin R010:aa, joka Z-Oneen verrattuna on näkökentältään huomattavasti suppeampi.

Piilolasien käyttäjänä kypärässä vakiona oleva kaulaverho on ehdoton. Estää tehokkaasti ilman pyörteilyn silmissä.

Kokonaisuudessaan pidän kuitenkin hyvänä kypäränä. Parempaakaan en ole löytänyt.

Huurtumisen osalta kypärä ei viileällä ilmalla ole ihan parhaimpia - ainakaan omien kokemusten perusteella. Samaan tulokseen tultiin muistaakseni Riden 2003 Rider Surveyssä (eli n. 15.000 motoristin kootut näkemykset). Samaa mieltä taisi olla myös esim. Bomber (???).
Tänä vuonna vakiona on jo pinlock-visiiri joten huurtumista ei enää esiinny. Itselläni on viime vuotinen z-one johon keväällä pakkasaamujen innoittamana ostin pinlockin jälkikäteen. Ensin kokeilin pari viikkoa pro-gripin kalvoa joka myös esti huurtumisen mutta pienensi näkökenttää, joten ostin sitten alkuperäisen pinlockin siihen.

Ja kommenttina joihinkin kirjoituksiin: ei kai z-one nyt mikään race-kypärä ole? Vai onko?

062802moto_prv.gif
ainakin minun päähän z-one istuu kuin valettu, silkki huppua käytän aina, niin ei lähde korvat irti ku vetää pottaa pois päästä, (liian isot korvat ??) ainakin äffä suzalla ku ajelen, niin suhina on aika kovaa, mutta mököpöntön takia käytän tulppia, niin ei siinä suhinat haittaa.
ja huurtumista estän sillä vasemmallapuolella olevalla lirpukalla, joka estää visiirin menemästä kokonaan kiinni  
sport05.gif

itse olen ainakin tyytyväinen pottaan  
thumbs-up.gif

Back