• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Z1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhoz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kytkinremontti ei kyllä korjaa tai selitä sitä, miksi kakkosta isompaa vaihdetta ei saisi päälle. Ihan ensimmäiseksi katsoisin vaihdepolkimen ja vaihdevivuston nivelet, että kaikki liikkuu vapaasti eikä ole ruostunut / paskottunut jumiin. Nimittäin silloinhan vaihto isommalle ei onnistu, jos poljin ei palaa normaalisti lepotilaan kakkoselle vaihdon jälkeen.
 
Nyt ois semmoinen pulma että rattilukko päällä ja ei aukea vaikka mitä tekisi. Oisko kellään antaa vinkkejä vai meneekö koko lukkopesä vaihtoon ?
 
Nyt ois semmoinen pulma että rattilukko päällä ja ei aukea vaikka mitä tekisi. Oisko kellään antaa vinkkejä vai meneekö koko lukkopesä vaihtoon ?

Olet varmaan koittanut voidella lukkoöljyllä, että avain menee viimeistä hammasta myöten pohjaan? Kääntyykö avain edes parkkien ja nollan väliä? Varmaan olet myös heilutellut tankoa samaan aikaan kun koitat kääntää lukkoa auki?

Ps. Mikä pyörä kyseessä kun olet näköjään kirjoittanut saman kysymyksen useaan keskusteluketjuun?
 
Olet varmaan koittanut voidella lukkoöljyllä, että avain menee viimeistä hammasta myöten pohjaan? Kääntyykö avain edes parkkien ja nollan väliä? Varmaan olet myös heilutellut tankoa samaan aikaan kun koitat kääntää lukkoa auki?

Ps. Mikä pyörä kyseessä kun olet näköjään kirjoittanut saman kysymyksen useaan keskusteluketjuun?


Zx-6r ... Kokeiltu rasvata ja yms mutta ei siltikään lähde nousee. Voisko kokeilla teettää uuden avaimen ja sillä ? On tapeltu monta tuntia ja kokeiltu vaikka mitä
 
Voimalla ei kannata, mutta periksiantamattomuus saattaa palkita... Aikansa kokeilee niin voi aueta. Voihan olla että joku pirijonne on koittanut "yleisavaimella" vääntää lukkoa ja se on nyt pskana.
 
Kytkinremontti ei kyllä korjaa tai selitä sitä, miksi kakkosta isompaa vaihdetta ei saisi päälle. Ihan ensimmäiseksi katsoisin vaihdepolkimen ja vaihdevivuston nivelet, että kaikki liikkuu vapaasti eikä ole ruostunut / paskottunut jumiin. Nimittäin silloinhan vaihto isommalle ei onnistu, jos poljin ei palaa normaalisti lepotilaan kakkoselle vaihdon jälkeen.

Vaihdepoljin ei palaudu mihinkään suuntaan vaan jää ala asentooon (ykkönen) tai ylä asentoon (kakkonen) vapaa kyllä löytyy näiden välistä. Rasvasin polkimen nivelet mutta ei ollut mitään vaikutusta. Vaihde ei naksahda päälle vaan ns menee tahmeasti ja poljin jää niille sijoille. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan vielä huomenna kokeilen soitella mp huolto liikkeisiin.
 
Kyllähän tuo oikealta vialta haiskahtaa. Vaihteensiirtomekanismi tuossa on ihan perus. Haiskahtaa että ehkä olisi vaihteensiirtäjän palautusjousi poikki tai irti, jos ei palauta poljinta keskelle. Jos näin niin suht helppo ja halpa homma sinällään.

Ehkä tuo jousi 92145 on syypää.

https://www.motorcyclespareparts.eu/en/kawasaki-parts/2008-z1000-abs-motorcycles/gear-change-mechanism

Eihän sellaista mahdollisuutta ole, että kakarat tai joku olis esim hyppinyt vaihdepolkimen päällä kun pyörä parkissa ja jotakin kallista vääntynyt sisältä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo oikealta vialta haiskahtaa. Vaihteensiirtomekanismi tuossa on ihan perus. Haiskahtaa että ehkä olisi vaihteensiirtäjän palautusjousi poikki tai irti, jos ei palauta poljinta keskelle. Jos näin niin suht helppo ja halpa homma sinällään.

Ehkä tuo jousi 92145 on syypää.

https://www.motorcyclespareparts.eu/en/kawasaki-parts/2008-z1000-abs-motorcycles/gear-change-mechanism

Eihän sellaista mahdollisuutta ole, että kakarat tai joku olis esim hyppinyt vaihdepolkimen päällä kun pyörä parkissa ja jotakin kallista vääntynyt sisältä?

Jatkoa että vaihteita alkoi löytymään kun koitti puoliraakana tai raakana ajon aikana laittaa tupaan, kytkimen painaa pohjaan niin pyörä hiljenee mutta tyhjä käynnillä pitää vähän enemmän ääntä.

Onhan tuokin mahdollista että joku on pyörän päällä pelleillyt, edellisen kerran ajoi ei ongelmaa mutta nyt vittuilee.
 
Jos pykälät eivät tahdo mennä päälle niin yleensä joko kytkin ei irrota kunnolla, tai vaihteensiirtäjä on vääntynyt jos pyörä on kaatunut esim pihassa paikallaan. Jos kytkin ei irrota, niin syy on yleensä sen hydrauliikassa. Linjassa on ilmaa, nesteet muuttuneet kuravelliksi ja vuotaneet yms. Jos kytkin luistaa, niin yleisin syy lienee että on käytetty autoöljyä jossain vaiheessa, työsylinteri jumittaa ruosteen takia yms, nestesäiliö on täytetty liian täyteen yms. Niitä pykäliä ei kannata kovin suurella voimalla runnoa sisään sillä se ohut siirtäjä vääntyy yllättävän helposti.
 
Jatkoa että vaihteita alkoi löytymään kun koitti puoliraakana tai raakana ajon aikana laittaa tupaan, kytkimen painaa pohjaan niin pyörä hiljenee mutta tyhjä käynnillä pitää vähän enemmän ääntä.

Onhan tuokin mahdollista että joku on pyörän päällä pelleillyt, edellisen kerran ajoi ei ongelmaa mutta nyt vittuilee.

Jos siellä on tuo palautusjousi poikki, niin pyörällä ei kyllä kannata ajaa metriäkään ylimääräistä. Huonolla onnella siellä on jousenpätkä rattaiden välissä ja vaihdelaatikolle täystuho.

Tuo vaihdelaatikko kuullosti itselläkin z1000sx:ssä sepelimyllyltä paikallaan vapaalla kytkin ylhäällä, se lienee ominaisuus.
 
Wanhan ketjun nostoa, mutta pohdin että onko kukaan tehnyt omaan 1gen Zetaan alustan ja jarrujen päivitystä? Netissä näkyi että tohon kävis suurin piirtein päikseen ZX6R ja zx10R osat samalta aikakaudelta. Sinällään houkuttelis tehdä tommoinen, hyödyt varmasti huomais, varsinkin jarrujen kanssa.
 
Onko muut Zeta kuskit käynyt ajamassa radalla?
Viime kesänä kävin kolmisen kertaa ja tänä vuonna käyntejä on ollut kaksi, Ahvenistolla ja Alastarolla ja jonkinlainen vauhti alkaa löytymään, mutta vähän mietityttää mihin pyörä riittää.
Viikko sitten Alastarolla ajoin useita kertoja 1:36 - 1:37 aikoja. Suorilla jää kyllä kilo kyykyille selkeästi, mutkissa pärjää ihan hyvin, gps:n mukaan pääsuoralla maksimit on siinä 185-187kmh.
Mopossa on säädettävät jalkatapit joten ne ei raavi rataa, mutta oikean puolen alakate ( metallinen pakoputkensuoja) alkoi raapimaan rataa joten kallistusvarat alkaa olla jo tapissa? Polvipalat sain jo rataan ihan kivasti, mutta silti ajoasennossa on varmasti vielä parannettavaa, renkaat kului ihan siististi.
Ketjunsäädön epäkeskoilla saisi perää vähän nostettua ja sitä kautta ehkä aavistuksen lisää maavaraa?
Pyörälle on tehty parit modit, teräspunosletkut, EBC Extreme Pro palat, putkiviri, power commander, shifter jne.
Keulahuollettu viime kesänä ja radalla alla Pirellin Supercorsa SP:t (takana 55-profiilinen) kyseessä on siis vm.2010 Zeta.
Mitä muuta kannattaisi tehdä vai pitäisikö suosiolla hankkia joku pari-kolmen kyykky ratapäiviä varten? Zetahan ei ole mikään kevyin mahdollinen pyörä…
 
Tuosta Zetasta ei saa perää nostettua sen epäkeskosäädön avulla, jarrusylinteri kinnaa vastaan.

Testasin mielenkiinnosta, käänsin epäkeskosäädön 180 astetta ja perä nousi, kävin testaamassa pikku lenkin mutta hoksasin että epäkeskojen kääntö aiheutti sen, että ketjut laahaa takahaarukan ohjuriin/suojaan koko ajan.
 
Wanhan ketjun nostoa, mutta pohdin että onko kukaan tehnyt omaan 1gen Zetaan alustan ja jarrujen päivitystä? Netissä näkyi että tohon kävis suurin piirtein päikseen ZX6R ja zx10R osat samalta aikakaudelta. Sinällään houkuttelis tehdä tommoinen, hyödyt varmasti huomais, varsinkin jarrujen kanssa.

Noh otin ja tein tämän. Pistin tohon ZX6R 2003-2004 keulan ja jarrut ja lisäks ZX10R 2005 takapampun ja linkun. Homma oli aika pitkälti niinkuin netissä kerrottiin. Vaihdetut osat oli:

ZX6R etuhaarukat
ZX6R radiaalijarru
ZX6R akseli
ZX600 holkit
ZX10R takaiskari
ZX10R Linkku + koiranluut
HEL teräspunokset
Brembon jarrupalat
Brembon pultti- ja 10mm holkkisarja jarruille

Kävin yhden lenkin tolla ajamassa vaihdon jälkeen ja sen perusteella pyörän käytös muuttui vakaammaksi, ryhdikkäämmäksi ja vähemmän "sohvamaiseksi". Iskarit vaatii vielä tarkempaa säätöä, mutta tommosenaankin eron huomasi. Jarrut myös paranivat reilusti.

Vaihto ei sinällään ollut kovin vaikea. Huoltomanuaalista kattoo momentit kohilleen ja tekee keulan pomputuksen ja jarrujen kohdistuksen tämän mukaan. Isoin jumppa oli keksiä miten pyörän saa ylös (pistettiin tunkilla öljypohjasta ja putkisto piti irroittaa). Takaiskarin ois teoriassa voinu vetää pyörän omaan linkkuun kiinni, näyttivät päällisin puolin identtisiltä. Koiranluut oli ainakin samanmittaiset, mutta vaihdoin itse ne kun noi uudet oli huomattavasti paremmassa kunnossa. Pidin Zetan omat ylä- ja alakolmiot. Ninjan putket on vähän pidemmät, joten niistä piti ottaa vartta näkyviin enempi ku orkkiksilla. Jätin 30mm näkyviin.

Ainoo minkä olisin jälkikäteen muuttanut, on letkujen pituus. Otin muistaakseni 4cm normaaleja letkuja pidemmät, mutta olisi voinut olla 6cm raiserien takia. Nyt ne on vähän rajoilla, mutta toimivat kyllä.
 

Liitetiedostot

  • _DSC7427.jpg
    _DSC7427.jpg
    94,1 KB · Katselut: 51
  • _DSC7428.jpg
    _DSC7428.jpg
    93,8 KB · Katselut: 36
  • _DSC7463.jpg
    _DSC7463.jpg
    83,8 KB · Katselut: 35
Noh otin ja tein tämän. Pistin tohon ZX6R 2003-2004 keulan ja jarrut ja lisäks ZX10R 2005 takapampun ja linkun. Homma oli aika pitkälti niinkuin netissä kerrottiin. Vaihdetut osat oli:

ZX6R etuhaarukat
ZX6R radiaalijarru
ZX6R akseli
ZX600 holkit
ZX10R takaiskari
ZX10R Linkku + koiranluut
HEL teräspunokset
Brembon jarrupalat
Brembon pultti- ja 10mm holkkisarja jarruille

Kävin yhden lenkin tolla ajamassa vaihdon jälkeen ja sen perusteella pyörän käytös muuttui vakaammaksi, ryhdikkäämmäksi ja vähemmän "sohvamaiseksi". Iskarit vaatii vielä tarkempaa säätöä, mutta tommosenaankin eron huomasi. Jarrut myös paranivat reilusti.

Vaihto ei sinällään ollut kovin vaikea. Huoltomanuaalista kattoo momentit kohilleen ja tekee keulan pomputuksen ja jarrujen kohdistuksen tämän mukaan. Isoin jumppa oli keksiä miten pyörän saa ylös (pistettiin tunkilla öljypohjasta ja putkisto piti irroittaa). Takaiskarin ois teoriassa voinu vetää pyörän omaan linkkuun kiinni, näyttivät päällisin puolin identtisiltä. Koiranluut oli ainakin samanmittaiset, mutta vaihdoin itse ne kun noi uudet oli huomattavasti paremmassa kunnossa. Pidin Zetan omat ylä- ja alakolmiot. Ninjan putket on vähän pidemmät, joten niistä piti ottaa vartta näkyviin enempi ku orkkiksilla. Jätin 30mm näkyviin.

Ainoo minkä olisin jälkikäteen muuttanut, on letkujen pituus. Otin muistaakseni 4cm normaaleja letkuja pidemmät, mutta olisi voinut olla 6cm raiserien takia. Nyt ne on vähän rajoilla, mutta toimivat kyllä.

Hieno projekti:thumbup:
Miltä Zeta on tuntunut kun osat ovat olleet kiinni jonkin aikaa?
 
Tässä vähän tarinaa ja kuvia omasta Zetasta, ulkonäkö on vähän muuttunut 2019 jolloin ostin pyörän ja pieniä parannuksia on tullut tekniikkaankin.
Mutta tässä vähän infoa, pyörä on vm.2010 ja mittarissa on jo jonkin verran kilsoja, tällä hetkellä noin 72tkm joista itse olen ajanut noin 30tkm.
Pyörä on alunperin valko/oranssi ja ostohetkellä oranssit osat oli teipattu vihreäksi. Omaan silmään valkoinen väri ei iskenytkään joten hommasin vähän mustat osat valkoisten tilalle, purkaamoilta ja ebaystä. Jossain vaiheessa otin vihreät tarrat pois koska ne alkoivat jo repsottamaan vähän ja moposta tuli musta/oranssi.
Seuraava steppi oli vanteiden ja vaimentimien maalaus mustaksi ja sen jälkeen hankin oranssien osien tilalle mustat osat ja nykyään mopo on koko musta.
Tekniikkaan on vähän päivitetty, ostaessa kiinni oli ja sliparit ja power commender, jonka jälkeen kiinni on laitettu y-putki katin tilalle, shifter, teräspunosletkut ja nyt viimeisempänä Öhlinsin perus takaiskari paketti ja Suzuki GSX-R 750 Brembon monoblock satulat ja vielä on tulossa Öhlinsin vieterit eteen.

Nyt herääkin sitten kysymys, mitä voisi seuraavaksi tehdä:D
Talli on jo täynnä osia, tankki, katteita, toiset vanteet levyineen ratapäiville jne joten mopoa ei kyllä raaski myydä, mutta jotain tuolle voisi vielä tehdä perus huoltojen lisäksi…
 

Liitetiedostot

  • 77D4A7A4-C664-4310-A9CE-A2663289CD0E.jpg
    77D4A7A4-C664-4310-A9CE-A2663289CD0E.jpg
    100,8 KB · Katselut: 47
  • BF016F59-264E-4283-B67D-04ADEBF64D54.jpg
    BF016F59-264E-4283-B67D-04ADEBF64D54.jpg
    102,7 KB · Katselut: 46
  • D1A1ECF1-D030-4EB9-BAE0-758C73FAEC12.jpg
    D1A1ECF1-D030-4EB9-BAE0-758C73FAEC12.jpg
    101,2 KB · Katselut: 44
  • D3C41151-DFEF-46F9-8B28-B6F80BB3EEB5.jpg
    D3C41151-DFEF-46F9-8B28-B6F80BB3EEB5.jpg
    102,6 KB · Katselut: 47
  • EE1BB7F1-2F4C-48E9-9C5E-558910DCAF0C.jpg
    EE1BB7F1-2F4C-48E9-9C5E-558910DCAF0C.jpg
    100 KB · Katselut: 59
Z1000 2007-2009 omistajat jotka ovat vaihtaneet tangon huomio!

Kaipaisin leveemmän tangon hankintaan käytännön vinkkejä. Mikä tanko ja mitkä kiinnikeet/korotuspalat? Itse olen 175cm pitkä. Pyörässä vakio alusta. Kuinka paljon tankoa kärsii leveentää ilman, että tarvii jarruletkua alkaa vaihtamaan pitempään?

Aikaisemmassa isossa bandiitissa oli LSL/Renthalin tanko (en muista tarkalleen) ja tuo vakiotanko tässä laitteessa vaikuttaa lapselliselta.
 
Back
Ylös