• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Z750 Stonga resonoi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sami71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toiseksi tuohon keulimiseen, veljen kanssa kiihdytettiin vierekkäin, siis minä niin paljon ku omasta pyörästä lähti ja veli niin paljon ku omalla pyörällä osaa ilman että menee ympäri(2003 R1) niin 0-150km/h meni kohtuu tasaseen, alle pyörän verran ero kokoajan, mutta itsellä ei keula noussut kun korkeintaan 5cm, niin R1: se oli joka vaihteella puolimetriä ilmassa, siis onko niin eri paina jakauma, että jos yhtämatkaa kiihdyttää, niin toisella pyörällä pitää yrittää ettei keulat hypi liikaa ilmaan ja zetalla taas nouse yhtään, vaikka samaa vauhtia mennään?
Johtuiskohan se kuitenkin siitä, että rykkösessä on Voima läsnä, toisin kuin zetassa?
Ei johdu, jos yhtä matkaa kiihdyttää ja toinen keulii ihan täysillä niin se ei voimasta johdu se keuliminen, vaan painojakaumasta, siis R1:llä ei kiihdytetty ihan täkyllä, vaan samaa matkaa Zetan kanssa, toki kuskeilla on 25kg painoeroa...

Olis kivä päästä testaan Buelin Lightning XB12S:ää, keulii vissiin kohtuu helpolla, vaikka tehoja ei oo ku Zaten luokkaa, vääntöä on sitten vaikka muille jakaa, varsinkin alakierroksilla...
Kyllä se nyt vaan ikävä kyllä on niin, että se keuliminen johtuu siitä voimasta. Rykkösessä sitä vääntöä on kuitenkin n. 30 newtonia enemmän kuin zetassa. Ja uskoisimpa että zetan painojakauma varsinkin kuskin kanssa on huomattavasti taaempana/ ylempänä kuin rykkösen. Onhan rykkösessä tosin hieman lyhyempi akseliväli, mutta siltikin keuliminen johtuu pääasiallisesti voimasta. Piste.

Palaanpas takaisin aiheeseen.. Mulal ei ainakaan resonoi stonga olleskaan, eikä peilitkää kovasti sumene..saati sitten löysty.. Ainoo tärinä mitä oon huomannu ni on tuo bike-lehdenkin huomauttama 6k:ssa tapahtuva vibra..Mutta sehän vaan tuntuu kivalta!!!
Muuten on mopo kyllä mukava ajaa..on tätä ootettukkin...
sport05.gif

Toiseksi tuohon keulimiseen, veljen kanssa kiihdytettiin vierekkäin, siis minä niin paljon ku omasta pyörästä lähti ja veli niin paljon ku omalla pyörällä osaa ilman että menee ympäri(2003 R1) niin 0-150km/h meni kohtuu tasaseen, alle pyörän verran ero kokoajan, mutta itsellä ei keula noussut kun korkeintaan 5cm, niin R1: se oli joka vaihteella puolimetriä ilmassa, siis onko niin eri paina jakauma, että jos yhtämatkaa kiihdyttää, niin toisella pyörällä pitää yrittää ettei keulat hypi liikaa ilmaan ja zetalla taas nouse yhtään, vaikka samaa vauhtia mennään?
Johtuiskohan se kuitenkin siitä, että rykkösessä on Voima läsnä, toisin kuin zetassa?
Ei johdu, jos yhtä matkaa kiihdyttää ja toinen keulii ihan täysillä niin se ei voimasta johdu se keuliminen, vaan painojakaumasta, siis R1:llä ei kiihdytetty ihan täkyllä, vaan samaa matkaa Zetan kanssa, toki kuskeilla on 25kg painoeroa...

Olis kivä päästä testaan Buelin Lightning XB12S:ää, keulii vissiin kohtuu helpolla, vaikka tehoja ei oo ku Zaten luokkaa, vääntöä on sitten vaikka muille jakaa, varsinkin alakierroksilla...
Kyllä se nyt vaan ikävä kyllä on niin, että se keuliminen johtuu siitä voimasta. Rykkösessä sitä vääntöä on kuitenkin n. 30 newtonia enemmän kuin zetassa. Ja uskoisimpa että zetan painojakauma varsinkin kuskin kanssa on huomattavasti taaempana/ ylempänä kuin rykkösen. Onhan rykkösessä tosin hieman lyhyempi akseliväli, mutta siltikin keuliminen johtuu pääasiallisesti voimasta. Piste.
Off topickiksi menee mutta menköön...
___
Jos kaksi kappaletta kiihdyttää samalla kiihtyvyydellä, ja jos ne ovat about saman painosia(tässä tilanteessä kokonais paino sama), niin sillon kiihdyttämiseen käytetään samanverran voimaa. Jos tälläsessa tapauksessa toinen kappale, tässä tilanteessa moottoripyörä käyttäytyy erinlailla, niin kyse ei ole voimasta, vääntö kyllä vaikuttaa jonkin verran, mutta eniten vaikuttaa painon jakautuminen, mihin taas vaikuttaa ajajan paino, akseliväli, ja moottorin/rungon painon jakautuminen.

Toinen esimerkki on polkupyörässä, eli jos vaihtaa stemmin vähän korkeammaksi ja siirtää penkkiä esim vain 5cm taaksepäin, niin vaukuttaa tosipaljon keulan keveyteen...

En kuitenkaan väitä etteikö se R1:sen voima auta keulimiseen, tietenkin auttaa, mutta tässä tapauksessa kyse ei niinkään ole mielestani voimasta, voitaisiin esimerkiksi kiihdyttää vierekkäin niin että Zeta voittaisi kiihdytyksen reilusti(eli R1 ei kiihdyttäisi täysillä) ja silti R1 keulisi paljon enemmän.

-------------------------------

Vielä tangon resonointiin sen verran että lisää tankopainoja niin luulis loppuvan, toissaalta jokin vika siinä on jos resonoi nuilla vakio painoilla, kun ovat aika tukevaa tekoa. Itse siirsin vakio painot alu-tankoon minkä vaihdoin, sellaisella kumi mutteri sydemillä kiinnitin, kun nuissa alutangoissa tietenkään ole mitään kierteitä...

Resonoi todella ikävästi alkaa n 4500 rpm kohdalla
moottoritie vauhdeissa peilit on enään koristeet, joissa
näkyy vain sumua... tuntuu myös jalkatappeihin asti.

Muuten ollu ihan kiva mitäs nyt vähän öljyä alko vuotaan
pikkasen ennen 1000km huoltoa, oli kuulemma vähän löysälla
paikat ja nyt vähän vuoti jäähdytys nesteitä letkun välistä.

liekkö saanu "maanantai" pyöran...
confused_orig.gif

Punanen Z750, Oulu

Keuliminen ei johdu tehosta, hevosvoimilla saavutetaan vain ja ainoastaan loppunopeus. Se mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen ja keulimiseen on vääntö. Mitä suurempi vääntö, sitä herkemmin se yrittää pyörittä massaa vääntöakselin keskipisteen kautta. Tässä tapauksessa se on takarenkaan ja maan kosketuspinnan välinen piste. Juuri samasta kyseisesta syystä mm. kiihdytysautot säädetään tahallisesti siten, että laatikko luistaa, jollon saadaan aikaiseksi se ettei takarenkaiden ja maan välinen kitka yhdistettynä vääntöön saa keulaa ylös. Samaa tekniikkaa käytetään momenttiavaimissa, tosin käänteisessä tarkotuksessa. Siinä johdetaan momenntti (vääntö) varrella kääntökeskiöön.

Oulussa testasin paikallisen jälleenmyyjän koeajopäivillä Z750:stä. Muuten alkoi jo käsi hamuta lompakkoa, mutta tuo tärinä oli tosi häiritsevää: tuntui sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa.  
sad_orig.gif

Mulla oli muuten semmonen homma zetan kanssa tuossa kesäkuussa, että ennen myyntiä heitin alkuperäisen pakoputken paikoilleen ja vedin (kiinnitys)mutterin niin kireälle ku habaa löyty. Ajelin sitten pyörän semmosen 450km päähän ja kädet puutu tärinästä jo ekan 100km jälkeen. En sitten tiedä oliko se just tuo putken kireys, joka vaikuttaa. Eipä tärissy tuolla lailla kuitenkaan hiilarisliparin kanssa.

Renthalin krossitanko zetassa ilman kahvapainoja tärisi luonnollisesti aika kovasti, mutta ei se kovin vakaa se originaalikaan ollu, vrt. nykyisen fazerin orggistangon painot kun tuntuu olevan monta kertaa raskaampia, ei paljon tärrää.

Mulla oli muuten semmonen homma zetan kanssa tuossa kesäkuussa, että ennen myyntiä heitin alkuperäisen pakoputken paikoilleen ja vedin (kiinnitys)mutterin niin kireälle ku habaa löyty. Ajelin sitten pyörän semmosen 450km päähän ja kädet puutu tärinästä jo ekan 100km jälkeen. En sitten tiedä oliko se just tuo putken kireys, joka vaikuttaa. Eipä tärissy tuolla lailla kuitenkaan hiilarisliparin kanssa.

Renthalin krossitanko zetassa ilman kahvapainoja tärisi luonnollisesti aika kovasti, mutta ei se kovin vakaa se originaalikaan ollu, vrt. nykyisen fazerin orggistangon painot kun tuntuu olevan monta kertaa raskaampia, ei paljon tärrää.
Mitä kiinnitysmutteria tarkoitat? Oliko sulla muuten alkukäyrätkin uudet vai pelkkä slipari?

Minun Zeta ei ainakaan hirveen helposti keuli kaasulla, silleen vähän nostaa muutaman sentin, jos esim ykkösella ajaa 6000 kierroksella ja sitten kaasut pohjaan ja yrittää keulia pelkällä kasulla niin sutasee vähän ja ei keula nouse...
No kyllä zeta ykkösellä keulii helposti ilman kytkintäkin. Ja sliparin vaihto toi voimaa selkeästi 6-8krpm alueelle, sitten keulii ihan nätisti pelkällä kaasulla. Laitetas pätkä videota: video
(Tossa videossa on Z750 vakiovälityksillä).
Mikähän rengas ja millaset paineet on jos kerta sutii?

Mitä kiinnitysmutteria tarkoitat? Oliko sulla muuten alkukäyrätkin uudet vai pelkkä slipari?
Pelkkä slipari.

Ja puhe oli juuri siitä sliparin kiinnityspultista, joka tulee siihen matkustajan jalkatappiin.

edit:
Niin ja se tuntu kyllä koko pyörä tärräävän vähän enemmän siis.

zpete, jos mahollista ni olis erikiva nähdä lisää pätkää zetasta... Jos joskus jaksat ni ota pidempää?
blush.gif

Minun Zeta ei ainakaan hirveen helposti keuli kaasulla, silleen vähän nostaa muutaman sentin, jos esim ykkösella ajaa 6000 kierroksella ja sitten kaasut pohjaan ja yrittää keulia pelkällä kasulla niin sutasee vähän ja ei keula nouse...
No kyllä zeta ykkösellä keulii helposti ilman kytkintäkin. Ja sliparin vaihto toi voimaa selkeästi 6-8krpm alueelle, sitten keulii ihan nätisti pelkällä kaasulla. Laitetas pätkä videota: video
(Tossa videossa on Z750 vakiovälityksillä).
Mikähän rengas ja millaset paineet on jos kerta sutii?
Niin eli siis tässä on taas tämä ikuinen käsite-ero. Toisen mielestä kaasulla keuliminen on sitä, että vaan vääntää yhtäkkiä hanat kaakkoon niin hytti nousee ylös ja kivaa on. Monesta pyörästä ei oo kokemusta, mutta aika harvassa taitaa olla vakikuntoiset <1000kuutioiset, jolla se onnaa. Ei se zeta sillä nosta, ei ainakaan itellä nostanu. Mutta jos ihan pikkusenki siinä 7krpm:n kohdalla höllää kaasua ja saman tien vetää täysille (kuten tossa zpeten videossa näkyy), niin nousee taatusti, eikä tartte kytkintä. Ite en edes osaa kytkimellä nostattaa, pelkää että nurin menee.
Zetalla en ehtiny oppia vetään niin pitkiä siivuja, että ois vaihteen vaihdosta uskaltanu puhuakaan. Nyt fazerilla alkaa olla siinä jo, että ehtii melkein heittää kakkosen silmään ennenku keula tippuu :P Siitä se lähtee, kyllä se on kohta nurin
biggrin.gif

Jees, ihan samaa mieltä olen Ulpe. Ns. powerwheelie onnistu aika harvalla pyörällä. Mutta jos keulia haluaa niin siihen kyllä käy oikeastaan mikä tahansa pyörä, miehestä se on kiinni.

Ja en minäkään tota keulimista hallitse, paljoa en kyllä ole kokeillutkaan. Etutassu tulee pidettyä aika matalalla ettei käy vahinkoa... Tossa videossakin keula oli vielä aika alhaalla. Silloin ei edes vaihto kakkoselle onnistu: Jotta 2. menisi sisään pitää kaasua vähän höllätä ja silloin keula tippuu heti. Keula pitäis nostaa korkeamalle että ehtisi vaihtamaan vaihdetta.

se kakkonen kannattaa tuupata samantien sisään kun keula nousee ykkösellä..menee paljon nätimmin..

Motarivauhdissa peilit tosiaan näyttävät tilataidetta. Lisäksi kytkinkahva alkaa 7000 kierroksessä rämisemään TODELLA häiritsevästi. Pitänee avata, sillä tuota tärinää ei ollut alun perin...

Mulla on kanssa HYVIN voimakasta tärinää havaittavissa...
On jo kaks peilii hajonnut tärinästä tänä kesänä
veryangry.gif

Kaikki pultit ja mutterit on tarkastettu... kaikki on kireellä ja kiinni... ja sliparikin on hiilari kiinnikkeellä joten sekään ei varmaan hirveästi välitä tärinää runkoon...
nixweiss.gif

Mulla täristi ex-kawa siellä ~6000rpm alueella. Peilit sumeni ja
ilmeisesti samasta syystä kiinnitykset löystyivät alituiseen.
Ei tärinä mua pahemmmin häirinnyt, toimi lähinnä tekosyynä lisätä
kierroksia. Peilien sumentumisen/löystymisen ratkaisin poistamalla
mokomat turhakkeet - parantaa muuten ulkonäköä melkoisesti!

Mulla täristi ex-kawa siellä ~6000rpm alueella. Peilit sumeni ja
ilmeisesti samasta syystä kiinnitykset löystyivät alituiseen.
Ei tärinä mua pahemmmin häirinnyt, toimi lähinnä tekosyynä lisätä
kierroksia. Peilien sumentumisen/löystymisen ratkaisin poistamalla
mokomat turhakkeet - parantaa muuten ulkonäköä melkoisesti!
Mulla on ollu vähän samaa efektiä
wink.gif

Mulla resonoi myös kate (vaikkei suuri olekaan) kytkimen lisäksi. Samainen 6000-7000 ku on lasissa ni johan alkaa konsertto. Onneksi tulpat korvissa ei kuule. Oisko ideoita millä saisi katteen hiljaseksi? Ne ristipäiset ruuvit kera sen muovitulpan ei kestä kiristämistä...
veryangry.gif

Joo mullakin resonoi joku etu päässä siinä 6000-7000 kohalla. Varmaan kate? muuta resonointia en oo huomannu ja stongakin on ihan jees. Keulimaan toi pyörä kyl lähtee ihan hyvin vaikka kakkosella, kun pikkasen kytkintä livauttaa ja nykäsee. Ite lähen nykyään aina suoraan kakkosella keulimaan. Saa vedettyä ihan kunnon siivuja.

Back