ZX-10R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anttari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Apua kaivataan! Ilmeisesti suht yleinen ongelma: kello ja trippi nollautuu aina kun sammuttaa/laittaa virrat päälle. En tiedä kummassa tilanteessa nollautuminen tapahtuu. Ennen starttaamista nollautuminen on siis jo tapahtunut. Pyörä starttaa ihan normaalisti eikä muita ongelmia ole.

Akun mittasin yleismittaria, mutta ehdin jo unohtaa tarkat lukemat kun olivat ihan normaalit. Käynnistäessä kävi 10.9V.

Voiko huono akku tehdä tuon vai lähdenkö selvittämään muita asioita? Monta ulkomaalaista keskustelua aiheesta luettu ja melkeen kaikki on liittynyt akkuun. Mietin vain kun akku vaikuttaa lukemien perusteella ihan hyvältä.

e: ja pyörä siis -04
 
Akun mittasin yleismittaria, mutta ehdin jo unohtaa tarkat lukemat kun olivat ihan normaalit. Käynnistäessä kävi 10.9V.
Onks sulla tarpeeks nopee loggaava/ piirtävä mittari, vaiko vain perus yleismittari joka arpoo jotain noin nopeassa tapahtumassa?
 
Onks sulla tarpeeks nopee loggaava/ piirtävä mittari, vaiko vain perus yleismittari joka arpoo jotain noin nopeassa tapahtumassa?

Bilteman halpa yleismittari eli tuskin mikään tarkkuuden huipentuma. Lähinnä toi ihmetyttää kun keskusteluissa vastaan tullut ongelma monilla oli, että startatessa kello nollaantuu vasta. Mutta kun tässä se on jo nollaantunut ennen kun starttiin koskettukaan. Mitään outouksia mittarissa ei tapahdu missään vaiheessa..
 
Apua kaivataan! Ilmeisesti suht yleinen ongelma: kello ja trippi nollautuu aina kun sammuttaa/laittaa virrat päälle. En tiedä kummassa tilanteessa nollautuminen tapahtuu. Ennen starttaamista nollautuminen on siis jo tapahtunut. Pyörä starttaa ihan normaalisti eikä muita ongelmia ole.

Akun mittasin yleismittaria, mutta ehdin jo unohtaa tarkat lukemat kun olivat ihan normaalit. Käynnistäessä kävi 10.9V.

Voiko huono akku tehdä tuon vai lähdenkö selvittämään muita asioita? Monta ulkomaalaista keskustelua aiheesta luettu ja melkeen kaikki on liittynyt akkuun. Mietin vain kun akku vaikuttaa lukemien perusteella ihan hyvältä.

e: ja pyörä siis -04

Viittaa kyllä heikkoon akkuun, mutta tarkistaisin akkukaapelit ja erityisesti akun maakaapelin. Hapettuvat mokomat joskus salakavalasti niin että päältä näyttää hyvältä.

Mitäs tapahtuu jos kytket starttikaapelit ja otat toisesta akusta lisävirtaa?

Jos ongelma jatkuu akusta ja kaapeleista huolimatta, voisi mittaristoa hakkeroida laittamallaa diodin ja isohkon kondensaattorin, joka pitäisi piirit hengissä notkahduksen ajan. Mutta sille pitäisi löytää kytkentäpiste josta ei tarvitsisi ruokkia merkkilamppuja.
 
Voiko huono akku tehdä tuon vai lähdenkö selvittämään muita asioita? Monta ulkomaalaista keskustelua aiheesta luettu ja melkeen kaikki on liittynyt akkuun. Mietin vain kun akku vaikuttaa lukemien perusteella ihan hyvältä.

Se tutkittava vaihtoehtoinen selitys lienee se, että mittaristolta jostain syystä puuttuu kokonaan se muistivirta, jolla kellon ja tripin pitäisi pysyä tallella. En tiedä kertoisiko ohjekirja, että onko tuolle asialle ihan oma sulakkeensa, vai pitäisikö kaivaa kytkentäkaaviota esiin.

Pieni mahdollisuus tietty voisi olla se, että jo ruiskupumpun käynnistyminen aiheuttaisi jännitepiikin mikä kellon nollaa. Toisaalta tässä tapauksessa sen pitäisi sitten nollautua varmuudella myös startissa uudelleen, joten virrat päälle, kello aikaan, sitten starttaus ilman virrankatkaisua ja katsoo pysyikö se ajassa.
 
Jos tulkitsin oikein kymppiärrän sähkökaaviota niin ilmeisesti mittaristolle ei tule lainkaan jatkuvaa herätettä ja se on täysin sähköittä kun pyörä on sammuksissa. Tuossa tilanteessa kellon toiminta edellyttäisi esimerkiksi paristovarmisteista kellopiiriä. Piirilevystä ei löytynyt nopeasti mitään hyviä kuvia, mutta hieman epäilen, että siellä sellainen olisi.

Siispä voi olla niin, että kello ja trippi eivät tallennu lainkaan mittaristoon vaan ECU:lle. Sille tulee jatkuva herätevirta joten tiedot pysyvät muistissa ns. helposti. Tuo järjestely säästäisi tarvittavien komponettien määrää kun esimerkiksi ECU:n mikrokontrolleri (Renesas SH7052?) kuitenkin sisältää täydelliset tarpeet kellon pyörittelyyn; teknisiä toteutustapoja on toki useita, tämä on vain valistunutta arvailua.

Mikäli kuitenkin näin on, niin vikapaikkoja voi olla esimerkiksi ECU:n ja mittariston välinen kommunikaatiopiuha tai itse ECU:n virransaanti eikä niinkään varsinainen mittaristo.
 
Bilteman halpa yleismittari eli tuskin mikään tarkkuuden huipentuma. Lähinnä toi ihmetyttää kun keskusteluissa vastaan tullut ongelma monilla oli, että startatessa kello nollaantuu vasta. Mutta kun tässä se on jo nollaantunut ennen kun starttiin koskettukaan. Mitään outouksia mittarissa ei tapahdu missään vaiheessa..
Toimiiko töötti/ onko töötin sulake ehjä?
 
Jos tulkitsin oikein kymppiärrän sähkökaaviota niin ilmeisesti mittaristolle ei tule lainkaan jatkuvaa herätettä ja se on täysin sähköittä kun pyörä on sammuksissa. Tuossa tilanteessa kellon toiminta edellyttäisi esimerkiksi paristovarmisteista kellopiiriä. Piirilevystä ei löytynyt nopeasti mitään hyviä kuvia, mutta hieman epäilen, että siellä sellainen olisi.

Siispä voi olla niin, että kello ja trippi eivät tallennu lainkaan mittaristoon vaan ECU:lle. Sille tulee jatkuva herätevirta joten tiedot pysyvät muistissa ns. helposti. Tuo järjestely säästäisi tarvittavien komponettien määrää kun esimerkiksi ECU:n mikrokontrolleri (Renesas SH7052?) kuitenkin sisältää täydelliset tarpeet kellon pyörittelyyn; teknisiä toteutustapoja on toki useita, tämä on vain valistunutta arvailua.

Mikäli kuitenkin näin on, niin vikapaikkoja voi olla esimerkiksi ECU:n ja mittariston välinen kommunikaatiopiuha tai itse ECU:n virransaanti eikä niinkään varsinainen mittaristo.
Tosa vehkeessä ei oo mitään älyä/dataa/can-väylää/tms ecun ja mittarin välillä.
Pelkkää analogia tai kanttiaaltoo.
 
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Äskeisen saldoa:
- Virrat päälle -> kellon aika -> starttaus ei vaikuttanut kelloon eli startin aikana ei ainakaan nollaudu
- kello myöskään ei nollaudu jos pyörän sammuttaa tappokatkaisijasta
- töötti toimii, sulake vielä tsekkaamatta

Jotenkin vaikuttais siltä et kun virrat katkee niin kello lakkaa saamasta mitään virtaa mistään ja menee nollaan..?

Täytyy akun maajohto vielä tsekata, kaapelit näytti päälle tosiaan ihan hyvältä ja oli hyvin kiinni akussa.
 
Mulla meni -07 vehkeestä kans staattori... Onko toiminut tuo Ebaysta tilattu normaalisti?

Hieman myöhässä vastaan, mutta kyllä se toimi oikein hyvin ja lähemmäs 15volttia työnsi akulle sen aikaa mitä minulla oli. Nykyään joku muu ajelee teipatulla 10R Helsingissä...
 
Minulla olis 06-07 10R katin ohitusputki. Tehty englannissa rosterista ja siinä on paikat lambda-antureille ja kylkeen servo eliminaattori. Myös wasabin vesiletkusarja jäänyt ylimääräiseksi, jos jollain on tarvetta? 120€ koko läjä? Uusia käyttämättömiä.
 
Kiertarin alapään tai kampiakselin laakereista toi on. Ei muuta kuin pataa auki.

And we have a winner here! Kolmospytyn veiviä vituttanu niin että muuttui mustaksi.
Kävin tämän yksilön hakemassa omiin hoiviin talviprojektiksi ja kiskasin padan auki.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Täytyy kyllä todeta että 27tkm katuajoa tällä koneella kuulostaa melko kusetukselta. Pyörä tuotu virosta 2014. Viron tietojen mukaan katsastettu 2011 ja 2013 jonka jälkeen tuotu Suomeen.

Tätä pataa on käytetty useampaan kertaan auki, covereista löytyy erinäköistä ruuvikokoelmaa jota pyödältä on sattunut edellisen kasaajan toimesta löytymään. Imukanavat on muotoiltu jollain lohkeilevalla massalla ja kiertokanget ja männät eivät ole vakioita...

4.JPG

Onko kokemuksia kampiakselin korjaamisesta? Alimittaan tuon saa tietysti hiottua, mutta mistä sopivat veivit + laakerit. Useampi kymppi hävinnyt halkaisijasta, joten saapa nähdä vieläkö tuosta kampiakseli tulee.
 
And we have a winner here! Kolmospytyn veiviä vituttanu niin että muuttui mustaksi.
Kävin tämän yksilön hakemassa omiin hoiviin talviprojektiksi ja kiskasin padan auki.

katso liitettä 22442

katso liitettä 22443

katso liitettä 22441

Täytyy kyllä todeta että 27tkm katuajoa tällä koneella kuulostaa melko kusetukselta. Pyörä tuotu virosta 2014. Viron tietojen mukaan katsastettu 2011 ja 2013 jonka jälkeen tuotu Suomeen.

Tätä pataa on käytetty useampaan kertaan auki, covereista löytyy erinäköistä ruuvikokoelmaa jota pyödältä on sattunut edellisen kasaajan toimesta löytymään. Imukanavat on muotoiltu jollain lohkeilevalla massalla ja kiertokanget ja männät eivät ole vakioita...

katso liitettä 22444

Onko kokemuksia kampiakselin korjaamisesta? Alimittaan tuon saa tietysti hiottua, mutta mistä sopivat veivit + laakerit. Useampi kymppi hävinnyt halkaisijasta, joten saapa nähdä vieläkö tuosta kampiakseli tulee.

Jos se onkin että 27tkm katuajoa ja ilman mitään huoltoa ja loput 70tkm kuminpolttoa rajotinta vasten,
rinkulan kierto ja ties mitä kaikkea

laakerit jostain toisesta jos kawalta ei löydy ensin selvitä mitä mitä lähellä sopiva kokoja(paksuus/säde/kynnen paikka reunassa) muilta löytyy ja sitten sen mukaan hionta luiskan leydellä ei niin väliä jos on liika leveä niin reunasta ajaa siivun pois
 
Imukanavat on muotoiltu jollain lohkeilevalla massalla ja kiertokanget ja männät eivät ole vakioita...

Nyt on kyläsepällä ollut hieno visio. Oiskohan dremeli surahtanut vähän syvälle, vaiko kyseessä tarkkaan speksattu high velocity kansi?
 
Toi imukanavien epoksi on ainakin ihan samannäköistä ainetta, millä noita on ihan tekijämiehetkin tehneet. Eli näyttäisi yritys olleen ihan oikeansuuntainen, mutta vissiin vähän jäänyt huokoiseksi tai jotain.
 
Jos se onkin että 27tkm katuajoa ja ilman mitään huoltoa ja loput 70tkm kuminpolttoa rajotinta vasten,
rinkulan kierto ja ties mitä kaikkea

laakerit jostain toisesta jos kawalta ei löydy ensin selvitä mitä mitä lähellä sopiva kokoja(paksuus/säde/kynnen paikka reunassa) muilta löytyy ja sitten sen mukaan hionta luiskan leydellä ei niin väliä jos on liika leveä niin reunasta ajaa siivun pois

Ei kawa tarjoa OEM laakereita kuin kolmea eri kokoa - nämä vain tietyille kampiakseli/kiertokanki toleranssiyhdistelmille. Service manualissa on tarkkaan sepostettu tuo laakerin valinta.

Jos kampiakseli on alimittainen, kuten nyt on käynyt -> Kawa käskee ostamaan uuden kampuran.

Tähän pitää siis löytää joku aftermarket kikkailu tai uusi kampura...
 
Toi imukanavien epoksi on ainakin ihan samannäköistä ainetta, millä noita on ihan tekijämiehetkin tehneet. Eli näyttäisi yritys olleen ihan oikeansuuntainen, mutta vissiin vähän jäänyt huokoiseksi tai jotain.

Heh, mutta esim. nokkien ajotuksia ei ole muutettu mihinkään
 
Ei kawa tarjoa OEM laakereita kuin kolmea eri kokoa - nämä vain tietyille kampiakseli/kiertokanki toleranssiyhdistelmille. Service manualissa on tarkkaan sepostettu tuo laakerin valinta.

Jos kampiakseli on alimittainen, kuten nyt on käynyt -> Kawa käskee ostamaan uuden kampuran.

Tähän pitää siis löytää joku aftermarket kikkailu tai uusi kampura...

niin se monesti on jotain kirjain tai numero yhdistelmä tai molemat niinliuskan väri on jotain
siitä katsoo mikä laakeri nyt on ja sen paksuus sitten mikä on niiden muiden saatavilla olevien liuskojen
paksuus ja jos on sopivasti paksumpia että erotus on sen mitä kampuraa pitää hioa, niin semoien välyshän ratkisee ei se koodaus

muista merkeistä voi löytyä laakeri kun tietää minkä kokoinen reikä kiertokangessa/tai kampuranpukissa on
sitten jonkun merkin missä sama reikä koko mutta kampuran tapit ohuempi niin liuskat on paksumpia sitten
liuskan paksuudet siitä tietoon ja valitsee sopivan paksuuden mikä riittää siihen ohuemaksi hiotavaan kaulaan erotukseksi mitä hiotan pois

mahtoikohan tuo selventää mitään ajatuksesta
 
Melkonen savotta etsiä ylikoon laakereita. Mulla on tallissa kolme R1:sen kampuraa joissa jokaisesta on yks kaula saanut siipeensä. Yamahalta löytyy neljää eri laakeria, mutta laakereiden paksuuserot on ihan olemattomat, joten niillä ei kampea pelasta. Paikallisen moottorihiomon kanssa selviteltiin laakeri vaihtoehtoja, mutta eipä niitä löytyny.

Luulisi että tuollasia liuskalaakereita pystyis valmistamaan hyvinkin helposti, mutta ilmeisesti ei.
 
Back
Ylös