• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-6R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No kaasarissahan se vika oli :D meneekö toi kaasarin puhdistus ensikertalaiselta ihan noin vaan YouTube videonn mukaan, vai pitäiskö viedä ultraäänipesuriin tai ostaa semmoinen itselle? Aika hintava (200€) olisi kyllä tommonen 10l mihin mahtuisi koko kaasari.
 
Joo eipä toi videon perusteella kovin hankalalta näyttänyt. Kävin motonetistä jotain liuotinpohjaista moottorinpesuainetta millä kuulema saa pestä kaasarin sisältä ja ulkoa.
 
Joo eipä toi videon perusteella kovin hankalalta näyttänyt. Kävin motonetistä jotain liuotinpohjaista moottorinpesuainetta millä kuulema saa pestä kaasarin sisältä ja ulkoa.

Ja yks tärkee vinkki ennen kuin alat purkamaan: Ne kohokammion ristipääruuvit on todennäkösesti JIS -kannalla. Elikkäs perus ristipäämeisseli tuntuu istuvan siihen ihan kivasti, mutta ristipääsyvennyksen kulma on erilainen, joten noiden kantojen nuljaaminen on todella helppoa. Elikkäs suosittelen joko passelin JIS -ristipään hankkimista tahi varautumaan vaihtamaan nuo kohokammion ruuvit uusin.
 
Ja tosiaan kaasarit on jotain sinkkivalua tms. ja ovat melko pehmeää metallia = ei voimaa!

Ite suosittelisin joko ostamaan uudet tyhjäkäyntisuutteimet (pilot jet) tai halpisultraäänipesurin ja pestä vanhat suuttimet siellä vaikka fairitippavedellä, tai huonoin vaihtoehto koittaa rassailla ne kemiallisella tökötillä auki. Sit kannattaa samalla ottaa luisteista neulat ja katsella niitä merkitsevästi otsaa rypistellen, että ovatko mahdollisesti kuluneen näköiset, kuluu tärinästä neulaputkien sisällä (vaikuttaa seokseen/kulkuun kun kaasua alkaa olla annosteltuna). Kuten myös luistien kumikalvoja varovasti venytellä valoa vasten, jos vaikka löytyy halkemnamia = ilmavuoto ja luisti ei nouse niin hyvin kuin tarvis. Uus tiivistesetti.
 
Ja yks tärkee vinkki ennen kuin alat purkamaan: Ne kohokammion ristipääruuvit on todennäkösesti JIS -kannalla. Elikkäs perus ristipäämeisseli tuntuu istuvan siihen ihan kivasti, mutta ristipääsyvennyksen kulma on erilainen, joten noiden kantojen nuljaaminen on todella helppoa. Elikkäs suosittelen joko passelin JIS -ristipään hankkimista tahi varautumaan vaihtamaan nuo kohokammion ruuvit uusin.

Ensimmäinen aukaisu monesti vaatinut iskumeisselin. Sen jälkeen olen suosiolla laittanut kuusiokoloruuvit.
 
Muistaakseni tselläkin meni yks ruuvinkanta pyöreäksi, oli onneksi paikassa että sa pihdeilla kiinni kannasta.
 
Minusta kaasareiden purku ja kasaus ei ole ensikertalaiselle ihan triviaali juttu. Ohessa muutama huomioon otettava asia:

- työskentele ainoastaan aivan puhtaalla pinnalla
- mieluiten lattialla, jotta yllättävästi irtoavat pienosat eivät katoa pudotessaan. Itsellä oli kerran pilot -ruuvi häveyksissä - löytyi painepesurin sisältä :grin:
- pilot -ruuvien yhteydessä on pieniä osia, joiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Siellä on pientä prikkaa sekä o-rengasta, joista jälkimmäiset jäävät helposti bensasta märkään kaasarirunkoon kiinni, ja bensan haiduttua putoavat pois
- liuottimella 'pesu' ei useinkaan poista saostumia. Ultrapesuri tai runkojen keittäminen fairyvedessä tehoavat
- kumikalvot ovat vanhoissa kaasareissa monesti hieman turvonneet eivätkä enää meinaa mahtua takaisin uraansa. Asennushommaa helpottaa, kun voitelee uran vaikkapa silikonirasvalla. Epäonnistunut asennus aiheuttaa ilmavuodon, eikä moottori toimi kunnolla
- Kun kalvot ovat paikoillaan ja kannet kiinni, niin kannattaa sormin nopeasti nostella luisteja ylös. Vuotava kalvo tekee sen, että luisti nousee muita helpommin ja äänikin on erilainen. Näin vuoto löytyy ennen kuin paketti on pyörässä ja kaikki muukin kasattuna
 
Ja yks tärkee vinkki ennen kuin alat purkamaan: Ne kohokammion ristipääruuvit on todennäkösesti JIS -kannalla. Elikkäs perus ristipäämeisseli tuntuu istuvan siihen ihan kivasti, mutta ristipääsyvennyksen kulma on erilainen, joten noiden kantojen nuljaaminen on todella helppoa. Elikkäs suosittelen joko passelin JIS -ristipään hankkimista tahi varautumaan vaihtamaan nuo kohokammion ruuvit uusin.

Joo yks niistä oli jo vähän nyplääntynyt, ja nyplääntyi vaan lisää. Mut kaasari on nyt purettu ja putsattu ja toimii.
Paitsi semmonen Pikku vika tuli että kun laitettiin kaasuvaijeria kiinni niin se katkes. Jonkun verran vituttaa. Olis siis ihan paskana ollut jo valmiiksi. Onneks hajos nyt eikä vastaantulevien kaistalla. Kukaan tietäisi mistä sais haettua suoraan hyllystä? Stormilla näytti et tilausaika 2-4 viikkoa. Just kävin ostaa ton prätkän ja kolme päivää kerkesin ajaa..
 
Ja tosiaan kaasarit on jotain sinkkivalua tms. ja ovat melko pehmeää metallia = ei voimaa!

Ite suosittelisin joko ostamaan uudet tyhjäkäyntisuutteimet (pilot jet) tai halpisultraäänipesurin ja pestä vanhat suuttimet siellä vaikka fairitippavedellä, tai huonoin vaihtoehto koittaa rassailla ne kemiallisella tökötillä auki. Sit kannattaa samalla ottaa luisteista neulat ja katsella niitä merkitsevästi otsaa rypistellen, että ovatko mahdollisesti kuluneen näköiset, kuluu tärinästä neulaputkien sisällä (vaikuttaa seokseen/kulkuun kun kaasua alkaa olla annosteltuna). Kuten myös luistien kumikalvoja varovasti venytellä valoa vasten, jos vaikka löytyy halkemnamia = ilmavuoto ja luisti ei nouse niin hyvin kuin tarvis. Uus tiivistesetti.


Hiottiin niitä neuloja ihan tosi hienolla semmosella karhunkielen tapasella jutulla. Ne oli sekä paskaset että vähän epätasaset. Olikohan ne nyt sitten ne tyhjäkäynti suuttimet missä on ihan tosi pieni se reikä niin niistä yks olis ehkä vaihtokunnossa. Oliskohan ollut 25e yhdelle kaasarille se huoltokitti missä tulis se uus suutin.
 
Hiottiin niitä neuloja ihan tosi hienolla semmosella karhunkielen tapasella jutulla. Ne oli sekä paskaset että vähän epätasaset. Olikohan ne nyt sitten ne tyhjäkäynti suuttimet missä on ihan tosi pieni se reikä niin niistä yks olis ehkä vaihtokunnossa. Oliskohan ollut 25e yhdelle kaasarille se huoltokitti missä tulis se uus suutin.

Carpimotolta tulee parissa päivässä, jos on hyllyssä. Tahi sit ebayta ihmettelemään.
 
Carpimotolta tulee parissa päivässä, jos on hyllyssä. Tahi sit ebayta ihmettelemään.


Carpimotolta en löytänyt koko tuotetta. Ebaystä en ole koskaan saanut tilattua onnistuneesti perille mitään, niin arveluttaa vähän sen käyttö. Alibabasta on tullut tilattua enemmänkin mutta sieltä ei löytynyt.
 
Missähän korjaussarjassa lienee tyhjäkäyntisuuttimet mukana? Ei ainakaan noissa yleisimmin myytävissä sarjoissa, joissa vain tiivisteet, neulaventtiili ja joissakin seosruuvi.

Ja mikä on suuttimessa niin iso vika, että on vaihtokunnossa? Meisselikanta nylpätty pilalle?
 
Carpimotolta en löytänyt koko tuotetta. Ebaystä en ole koskaan saanut tilattua onnistuneesti perille mitään, niin arveluttaa vähän sen käyttö. Alibabasta on tullut tilattua enemmänkin mutta sieltä ei löytynyt.

MItkä kaasarit tossa nyt sitten onkaan, mutta....

Mikunin kaasareihin (noihin mun 90-luvun laitteisiin, yammu, suzuki) tilailin joskus Saksasta sales@mikuni-topham.de Niillä oli silloin ainakin ihan kuppaset nettisivut jne. ei verkkokauppaa, mutta sähköpostilla kysymällä sai luettelon ja jollain etukäteen-pankissa tilisiirrolla-ulkomaille sai maksettua. Hankalaa oli muistaakseni arpoa putiikin katuosoitetta mikä vaadittiin omassa verkkopankissa ulkomaan tilinumeroille maksussa (vaikka EU), eikä noista tiedä mikäsana tarkoittaa mitä osoitteen kohtaa. Google Translatella ihmettelin saksankieltä englanniksi. Tuolta sai sellaisia osia erittäiin järkihintaan mitä ei oikein muualla ollut. kuten neulaputkia, luisteja tms.
 
www.mpartz.eu

Uskallanko tilata tuolta? Pitäis tulla suht nopee.

Luottokortilla kun tilaa niin uskaltaa. Emäntä kokeeksi tilasi "merrelit" suomesta(!) mutta tuli converset kiinasta :kääk: Oikeasti.

Sitten kiinalainen koitti kovasti kaikkea luikertelua sähköpostitse, vastaus oli meiltäpäin että rahat takaisin ja ei palauteta omalla kustannuksella, kiinalainen luikerteli lisää. Täällä päässä saatiin rahat kivuttomasi luottokorttiyhtiöltä takaisin, en tiedä tekeekö kiinalainen enää sopimuksia luottokorttifirmojen kanssa... tai paremminkin toisinpäin.
 
Kerkesin tilaa saksasta sen vaijerin. Vähän kuulosti että niilläkään ei sit ollu sitä kuitenkaan hyllyssä. löysin kun löysinkin sen sit tosta purkaamolta. 10min maksusta niin tuli jo postilta viesti.
 
Ostin viime kesänä nykyisen pyöräni. Koko ajan siinä on ollut jotain häikkää sähköissä.
Söi akun tyhjäksi, vaikka oli avain pois paikoiltaan. Dynolappu sanoi, että heppoja on hukkunut johonkin.

Testailin hieman, niin mittaristo syttyi himmeästi päälle (ilman taustavaloa), kun avain oli poissa ja tappokatkaisijan laittoi käynnistys-asentoon. Jostain siis vuosi hieman virtaa virtalukon ohi.
Nappasin virtalukon irti (oli 6-koloruuveilla kiinni :grin: ) ja avasin sen ja katoin, että se oli ihan tehtaan jäljiltä ja täysin kunnossa. Vähän putsailin, mutta en varsinaisesti tehnyt mitään.

No nykäisin kaikki sähköt irti ja rupesin laittaa race-sähköjä kiinni. Ei alkua pidemmälle päästy, kun sytkäboksiin menevä liitin oli erilainen ja siinä oli eri määrä johtoja. Oisko ollut jotku kitti-sähköt?

Ei muuta ku vakiosähköjen kimppuun. Nyt kun nippu oli kädessä, ni oli hyvä tutkailla. Otin kaikki ylimääräiset kilkuttimet pois. Suihkin kaikki liittimet tällaisella https://m.motonet.fi/fi/tuote/606066/CRC-Oxide-Clean--Protect-PRO-Kontaktipuhdistaja-200-ml ja puhalsin paineilmalla puhtaaksi. Katoin suurennuslasin kanssa koko johtosarjan läpi, josko jostain olisi kuori kulunut puhki ja kuparia esillä. Pari tosi pientä paikkaa löytyi ja ne paikkasin.

Sit sähkösarja takaisin ja kokeilemaan miten toimii. Ja sehän toimi hienosti! Wohoo! Enää ei vuotanut sähköä ja kaikki toimi niin kuin pitääkin. Pyörä lähti käyntiin moitteetta, kuten aina ennenkin.

Kadulla kun tuolla en tänä kesänä ainakaan aja, niin nappasin kaikki valojen ja vilkkujen piuhat irti liittimistä. Nappasin myös kytkimen puoleisen tangon valokatkaisimen pois. Nappasin kaikkea muutakin irti ja lopulta laskin, että 17 liitintä on tyhjänä, joista 8 on valoja, vilkkuja ja rekkarivalo. Sit oli kyllä vilkkurelettä ja pakoputken servoa ja muuta mitä ei pyörässä oo enää kiinni.

Nyt vielä jätin sähköt löysälle. Täytyy ne pakata ja sitoa kunnolla. Sit projekti on valmis.
Jossain vaiheessa vois ottaa virtalukon kokonaan pois, koska sitä ei enää tarvii mihinkään. Tekee nappikäynnistyksen.
 
Back
Ylös