Murheellisten laulujen maa. Tai kyllä se kawa laulaisi, ellei työntäisi öljyjä pihalle.
Nyt selvisi koko kauden piinannut mysteeri.
Alastaro, Ahvenisto ja yksi päivä Kymiringillä meni pilalle, koska pyörän oikea kylki oli aina ekan tai tokan setin jälkeen aivan täynnä öljyä. Parilla ekalla kerrralla öljy tuli startin kopan välistä (koppa oli ihan aavistuksen kiero, mutta yleensä tiivistemassa ja tiiviste hoitaa noin pienet irvistykset). Kymiringillä sitten venttiilikannentiivisteen puolikuut pamahti molemmat irti ja sieltä tuli öljyt paineella pihalle. Tottakai ajelin pari kierrosta, kun en öljystä itse mitään tiennyt.
Tällainen vika ei ole mikään yleisin.
Talvella modailin pyörääni (2011, zx6r) tekemällä siihen pair-modin. Eli venttiilikannen pair-liittimestä letku moottorin alakertaan. Tällä tehdään alakertaan pieni alipaine, jolloin mäntien on helpompi liikkua alaspäin = enemmän tehoa.
Tallin kahdessa muussa zx6r-pyörissä ja vanhassa tonni kikserissänikin oli tämä sama modi tehtynä. Nyt se ei vaan toiminut. Kävi ilmi, että männänrenkaat olivat koneestani aivan finaalissa.
Niiden takia sylintereistä puhaltaa männänrenkaiden ohi alakertaan ilmaa, joka pair-modin takia rupee tuottamaan painetta.
Tyhjäkäynnillä, lyhyellä ajamisella ja ajamisella ilman kuormaa, ei painetta synny niin paljoa, että siitä mitään haittaa tulisi. Mutta kun kymiringillä painetaan 1.1 km suora täydellä kuormalla ja muutenkin raskas rata, niin sitä painetta syntyy näköjään ihan tolkuttomasti.
Toinen asia minkä huomasin (pair-mod + kuluneet männänrenkaat) oli, että öljy meni sumeaksi. Aivan kuin olisi jäähdytysnestettä sekoittunut pikkuisen. Jäähdytysnestettä siellä ei kuitenkaan ole. Vaan se on sieltä sylintereistä tullutta tauhkaa, joka öljyyn sekoittui.
Lauantaina purin pair-modin. Alakerrasta menee letku taas normaalisti ilmaboksiin, joten alakerta tuulettuu vaivatta. Sunnuntaina pyörä toimi taas hienosti!
Jos tuolla tämän kesän ajot vielä saisi kurvailtua. Talvella sitten uutta mäntää sisään, muun huollon mukana.
Tuo selittää myös, missä on puuttuvat hevoset sekä Newtonit! (9 hp puuttuu, koneen parhaista ajoista. Samassa penkissä tehty mittaukset).
Koneessa on nyt vakiomännät 13:3.1 ja mietin, että laittaisinko sinne JE pistonsin 13:5.1 vai Wisecon 13:8.1 männät? Vaihtoehtona voi ehkä harkita vielä CP Carrillon 13.8:1 mäntiä.
Täytyy vähän selvitellä, miten venttiilivälykset menee ja pitääkö ajoituksia pyöritellä johonkin suuntaan, että isommat männät mahtuu olemaan.
Todennäköisesti uusilla männänrenkailla vaan mennään. On tuossa löylyä ihan ok 600:ksi.
Venttiilikoneistossa oli himppu painetta. Tuolta tuli ihan ok määrä öljyä ulos. Kuulemma pyörä vähän savutti, kun oli valunut pakoputkiston päällekin.
Liuotinaineilla öljyt pois ja kunnon pesu. Sunnuntaina puhtaalla pyörällä näki, että ei vuotanut enää yhtään.