• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZX-6R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Iskarit tuli huollosta viime perjantaina. Perjantaina nappasin myös linkuston irti ja katoin kunnon. Rasvaa oli nimeksi. Liukulaakerit paistoi paljaana. Reilu rasvaus tuli siis tarpeeseen.
Laitoin keulan ja takaiskarin+linkuston paikalleen ja kiristin nimellisesti, koska momenttiavain oli toisella tallilla.

Mutta momentteja vaille tämäkin osio valmis!

K-tech dds-keula, öhlins ttx36 takaiskari sekä öhlins ohjausiskari; huoltohinta 225€ :thumbup:
 
PP-tuning cliparit oli vähän pyörinyt viime kesänä. Laitoin nyt kierrelukitetta, josko ne pysyis paikallaan.
Tanko tulee kiinni runkoon yhdellä ruuvilla. Sinne törkkäsin lukitetta. Mun mielestä ihan paska systteemi, mutta luulin ostaneeni erilaisella kiinnityksellä olevat cliparit.
https://pptuning.eu/motorcycle-clip-on-handlebars-o-51-mm-type-sport-g125

Maalasin itse etulokarin, tankinkuoren sekä takakatteen. Ihan komeet, kun katsoo reilun 20 metrin päästä. Täytyy laitta vähän teippejä koristeeksi :bisseä:
 
PP-tuning cliparit oli vähän pyörinyt viime kesänä. Laitoin nyt kierrelukitetta, josko ne pysyis paikallaan.
Tanko tulee kiinni runkoon yhdellä ruuvilla. Sinne törkkäsin lukitetta. Mun mielestä ihan paska systteemi, mutta luulin ostaneeni erilaisella kiinnityksellä olevat cliparit.
https://pptuning.eu/motorcycle-clip-on-handlebars-o-51-mm-type-sport-g125
Noissahan on se kiva ominaisuus, että tuo konstruktio vääntää sitä yhtä pulttia vinoon ja väsyttää sen ja lopulta murtaa sen, ja sen jälkeen on vauhdista klipari kädessä.
Varsinkin jos kippaa mopon, ja klipari ottaa hittiä, niin sen jälkeen ei välttämättä kestä kauaakaan kun tuo yksi pultti antautuu.
Toinen mikä väsyttää tuon pultin, on kahvoihin tulevat kiinnitysliinat mopon kuljetusta varten.
Ja jos klipari pyörii keulaputkessa, niin sehän korjaantuu kiristämällä tuo yksi pultti rannemomenttiin, samalla toki lyhentää sen pultin kestoikää.
 
Surkea on rakenne. Vielä en oo kipannut enkä clipareista kärryyn sitonut. Viime syksynä laitoin nuo kiinni ilman lukitetta. Se tuntuu olevan välttämätön. Kaasukapula on pyörähtänyt asteen-pari (jarrukahva noussut ylemmäs).

Nyt lukitteen kanssa laitoin rannekireyteen+1. Uudet tangot odottaa varalla, jos tarttee.

No, kokemusta rikkaampana. Ajaessa nuo ovat oikein hyvät. kunhan vaan toimivat!
 
Keula linjattu ja momentissa.
Linkusto rasvattu ja momentissa.
Takaiskarikin momentissa.
Ohjausiskari kiinnitetty.

Sähköt pistetty nippusiteillä nätiksi sekä tulpattu kaikki ylimääräiset liittimet.

Katteita koemallattu.
Penkin alle rakennettu alumiinista tuki, joka korottaa penkkiä. Arvio 50 mm vakiota korkeampi.

Takajarrun paisuntasäiliö poistettu ja jätetty pelkkä tulpattu letku.

Oikealla puolella moottorinposkessa oli ~10 mm pitkä hiushalkeama, josta on tihkuttanut öljyä. Uus poskiosa tilalle.

Tänään pitäis:
vaihtaa öljyt ja suodatin.
Säätää cliparit suunnilleen oikeaan asentoon.
Säätää kahvat oikeaan asentoon.
Yksi lifepo4-akku näyttää olevan kuollut. Ei meinaa herätä henkiin. Uuden akun haku kaupasta. Sähköongelma ei taida sittenkään olla 100% selätetty, kun oli imassut akun tyhjäksi :(
 
Viimeksi muokattu:
Multa meni kans yksi LiFepo4 akun kenno epäkuntoon. Tilasin HobbyKingistä uuden 4200 mAh, avasin vanhan akun, otin vanhan BMS:n johon juotin uuden kennoston. Toimii OK, hinta n.45e.

Hetken joutuu tietysti odottamaan mutta tulee noi saksasta suht nopeesti.
 
Eilen niputettiin kaverin kanssa pyörä täysin kuntoon. Paljon varmistuslankoja laitettu sokkien ja clipsien avustamina. Nyt on mukava tehdä huoltoja ja turvallista ajella radalla.

Öljyt ja öljysuodatin vaihdettu.

Akun kanssa taistelin aika pitkään. Kaksi lifepo-akkua on dead. Vähän niinku herää henkiin, mutta ei riitä potku starttaamaan pyörää. Mittaristolle ja bensapumpulle sähköä riittää, mutta staratessa starttirele vaan nakuttaa.

Nyt on kiinni bilteman geeliakku, jonka senkin herätin henkiin. Täytyy tänään hakee uus lifepo-akku kaupasta, niin on lauantain Alastaroa varten vara-akku olemassa.

Pyöräytin takarenkaan ympäri, kun oikea puoli rupes oleen paljon kuluneempi kuin vasen. Nyt saa taas lisää kierroksia.

Cliparit ja kahvat on säädetty ja kiristetty.

Sellaiset katteet laitettiin kiinni, jotka ei ole ollut mun aikana kiinni. Olihan vääntämistä, että sai ruuvit paikoilleen. Lisäksi takajarrupoljin otti alakatteeseen kiinni. Leikkasin palan katteen reunasta pois, niin nyt on tilaa polkimen painua alas.
 
Multa meni kans yksi LiFepo4 akun kenno epäkuntoon. Tilasin HobbyKingistä uuden 4200 mAh, avasin vanhan akun, otin vanhan BMS:n johon juotin uuden kennoston. Toimii OK, hinta n.45e.

Hetken joutuu tietysti odottamaan mutta tulee noi saksasta suht nopeesti.

Hyvä idea :peukutpystyyn:
 
Iltaa. Nyt ois semmoinen pulma että rattilukko päällä ja ei aukea vaikka mitä tekisi. Oisko kellään antaa vinkkejä vai meneekö koko lukkopesä vaihtoon ?
 
Murheellisten laulujen maa. Tai kyllä se kawa laulaisi, ellei työntäisi öljyjä pihalle.
Nyt selvisi koko kauden piinannut mysteeri.

Alastaro, Ahvenisto ja yksi päivä Kymiringillä meni pilalle, koska pyörän oikea kylki oli aina ekan tai tokan setin jälkeen aivan täynnä öljyä. Parilla ekalla kerrralla öljy tuli startin kopan välistä (koppa oli ihan aavistuksen kiero, mutta yleensä tiivistemassa ja tiiviste hoitaa noin pienet irvistykset). Kymiringillä sitten venttiilikannentiivisteen puolikuut pamahti molemmat irti ja sieltä tuli öljyt paineella pihalle. Tottakai ajelin pari kierrosta, kun en öljystä itse mitään tiennyt.

Tällainen vika ei ole mikään yleisin.

Talvella modailin pyörääni (2011, zx6r) tekemällä siihen pair-modin. Eli venttiilikannen pair-liittimestä letku moottorin alakertaan. Tällä tehdään alakertaan pieni alipaine, jolloin mäntien on helpompi liikkua alaspäin = enemmän tehoa.

Tallin kahdessa muussa zx6r-pyörissä ja vanhassa tonni kikserissänikin oli tämä sama modi tehtynä. Nyt se ei vaan toiminut. Kävi ilmi, että männänrenkaat olivat koneestani aivan finaalissa.
Niiden takia sylintereistä puhaltaa männänrenkaiden ohi alakertaan ilmaa, joka pair-modin takia rupee tuottamaan painetta.

Tyhjäkäynnillä, lyhyellä ajamisella ja ajamisella ilman kuormaa, ei painetta synny niin paljoa, että siitä mitään haittaa tulisi. Mutta kun kymiringillä painetaan 1.1 km suora täydellä kuormalla ja muutenkin raskas rata, niin sitä painetta syntyy näköjään ihan tolkuttomasti.

Toinen asia minkä huomasin (pair-mod + kuluneet männänrenkaat) oli, että öljy meni sumeaksi. Aivan kuin olisi jäähdytysnestettä sekoittunut pikkuisen. Jäähdytysnestettä siellä ei kuitenkaan ole. Vaan se on sieltä sylintereistä tullutta tauhkaa, joka öljyyn sekoittui.

Lauantaina purin pair-modin. Alakerrasta menee letku taas normaalisti ilmaboksiin, joten alakerta tuulettuu vaivatta. Sunnuntaina pyörä toimi taas hienosti!

Jos tuolla tämän kesän ajot vielä saisi kurvailtua. Talvella sitten uutta mäntää sisään, muun huollon mukana.
Tuo selittää myös, missä on puuttuvat hevoset sekä Newtonit! (9 hp puuttuu, koneen parhaista ajoista. Samassa penkissä tehty mittaukset).

Koneessa on nyt vakiomännät 13:3.1 ja mietin, että laittaisinko sinne JE pistonsin 13:5.1 vai Wisecon 13:8.1 männät? Vaihtoehtona voi ehkä harkita vielä CP Carrillon 13.8:1 mäntiä.
Täytyy vähän selvitellä, miten venttiilivälykset menee ja pitääkö ajoituksia pyöritellä johonkin suuntaan, että isommat männät mahtuu olemaan.
Todennäköisesti uusilla männänrenkailla vaan mennään. On tuossa löylyä ihan ok 600:ksi.

Venttiilikoneistossa oli himppu painetta. Tuolta tuli ihan ok määrä öljyä ulos. Kuulemma pyörä vähän savutti, kun oli valunut pakoputkiston päällekin.
14992255.jpg


Liuotinaineilla öljyt pois ja kunnon pesu. Sunnuntaina puhtaalla pyörällä näki, että ei vuotanut enää yhtään.
14992256.jpg
 
Miks mä oon aina yksin varikolla? :grin:

218294212_1002319600592899_6405708446871541153_n.jpg


Pyörä parkissa sadeajon jälkeen.
217391466_208229034554381_2570172990326541405_n.jpg


212641043_10222624598336046_3955714177573674494_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse pitäisin vakiomännät jos vaan ovat ehjät ja ainakin lähellä vakiomittaa. Uusilla renkailla antaa monesti paremmin voimaa kun männät ovat jo kuluneet sopivasti ja sen lisäksi noi männät ovat turkasen kalliita hankkia.

Mielummin sitten pelaa lisää ruttua matalammalla kannentiivisteellä jos männän ja venttiilin välyksessä on varaa. Kannattaa mitata se välys purkuvaiheessa ja sen perusteella lähteä miettimään mistä ja paljonko on varaa kiristää. Puristuksen ja imunokan ajoituksen kanssa pelaaminen onkin sit se taiteen laji: edellinen yritys meni itsellä pieleen, katotaan onnistuuko ens talvena uusi yritys paremmin.
 
Itse pitäisin vakiomännät jos vaan ovat ehjät ja ainakin lähellä vakiomittaa...

Hyvä kommentti! Kiitoksia. Täytyy mittaa huolella nykyiset männät.
Uudet männät maksaa joo, mutta "rahaa on" :D

Äärimmäisen hyvä pointti toi ajoituksilla neppailu. On se sen verran arpapeliä, kun ei omaa dynoa ole. Että päätös on tehty. Uudet männänrenkaat tai uudet vakiomännät, jos vanhat eivät ole mitoissaan.

Kantta on modattu jo huolella. Täytyy kysäistä edelliseltä omistajalta, onko siellä mikä kansipahvi kiinni.

Mitenkä olisi paras mitata nykyinen männän ja venttiilin etäisyys? Kun tuossa mainitsit, että "mittaa purkuvaiheessa".
 
Jos pääset painamaa venttiiliä alas ja samaan venttiiliin vielä mittakellon, niin 15 BTDC - TDC, 5 asteen välein paolle ja imulle TDC - 15 ATDC. Pakotahdin lopusta ja imutahdin alusta mitattuna.

Jos ei pysty painamaan ja mittaamaan samaan aikaan, niin sitten mittakellolla venttiilin painumat taulukkoon noissa asteissa ja purkaa nokat pois. Sen jälkeen painelee venat mäntiin kiinni samoissa asteissa ja mittaa kellolla painuman. Erotus on välys.
 
Excellent! :bisseä: Painetaan varmaan niin paljon, kunnes venttiili stoppaa?

Pääsenhän mä painamaan, kun kone on remppaa tehdessä pöydällä.

Moottoripukinkin meinasin hitsata. Useampi kone on tulossa huoltoon ja yksi pitäisi atomeista alkaa rakentaa.

PS. Hetkinen. Pitääkö siis painaa ja mitata venttiiliä silloin, kun nokat on kiinni? Mission impossible. Miten sinne mitään mahtuu väliin?
 
Viimeksi muokattu:
Miten sä muuten välyksen mittaat?

Pako on tiukummilla pakotahdin lopussa, yleensä välillä 15-0, ja tällöin nokka painaa venttiiliä alas. Pitää tietää matka mäntään.

Imussa sama homma. Yleensä tiukimmillaan välillä 0-15 imutahdin alussa, ja tuolloin nokka painaa jo venttiiliä.

Eli jos ei mahdu, menee pariksi mittaukseks ja matikaksi.

On muitakin keinoja:

Tinalanka
Rakotulkki paininkupin ja nokan välissä
Kasaa ilman tiivaria ja katsoo pyöriikö
jne.
 
Talvella modailin pyörääni (2011, zx6r) tekemällä siihen pair-modin. Eli venttiilikannen pair-liittimestä letku moottorin alakertaan. Tällä tehdään alakertaan pieni alipaine, jolloin mäntien on helpompi liikkua alaspäin = enemmän tehoa.
Samaan aikaan mäntien on vaikeampi liikkua ylöspäin = ei vaikutusta tehoon.

Ja jos tuolla modilla keräsi painetta, niin sehän vain kertoo sen että modi on ihan paska jo ajatuksenkin tasolla.
 
Samaan aikaan mäntien on vaikeampi liikkua ylöspäin = ei vaikutusta tehoon.

Ja jos tuolla modilla keräsi painetta, niin sehän vain kertoo sen että modi on ihan paska jo ajatuksenkin tasolla.

Kovasti käytetty modi. Ainakin siitä löytyy tarinaa vuosien saatolta rutkasti.
 
Back
Ylös