• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ZZR 1100 90-

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarvies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jarvies

New member
Tervehdys!

Onko kansalla minkälaisia kokemuksia ZZR 1100, vm. 91-93.
Jos mittarissa on yli 60tkm, niin mitä pitäisi olla koneelle tehty tai pitäisi tehdä. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota jos ko. pyörää aikoo ostaa... vai onko edes kannattavaa ostaa? Onko muuten millainen pyörä ajaa, eli sopiiko myös vähemmän ajaneelle?

Eikö toi ole aika painava tai noh mitä nyt itse koe istunneena voi todeta.
Mä mietin kanssa samaa, kun katselin uutta pyörää mut valinta napsahti hiukan kevyempään 6r:ään
sport05.gif

Mulla on ollut pari vuotta tuollainen C-mallin zetori ja sillä on ajetu pauttiarallaa 70 tkm. Itse olen ajellut tuosta ajanut 20 tkm siivun ilman ongelmia.  
sport05.gif

Zetori on hiukan raska käännellä, jos meinaa todella mutkaisille pätkille lähteä. Omimmillaan tämä on jos ajelee hiukan isompia teitä. Ajoasento on ok pidemmillekin vedoille. Voimaahan on tarjolla ihan kohtalaisesti mutta ei pyörä käsistä karkaa. Kaikkihan on kiinnin kaasukäden käytöstä. mielestäni  ei ole mikään ensimmäinen pyörä ole, mutta jos on hiukan kokemusta niin kyllähän sitä pärjää.

Koneesta pitää olla katsottu  venojen säädöt säännöllisesti, kun noilla on taipumusta kuulema painua kanteen. perus huollot pitää olla tehty: Öljyt pitää vaihtaa ja öljyä on syytä olla riittävästi (kapiakselin laakeri on ollut joillan ongelmana). Vaihteista kantsii tarkastaa 2 pykälän toiminta (omasta 2 ratas on vaihdettu). 60 tkm ei ole mikään ongelma Zetorille, jos pyörää on huollettu ja pidetty hyvin. Näillä myllyillä on ajeltu pitkälle yli 100 tkm ilman mitään isompia remontteja.

Itellä on n.85 tkm rullattu -91, hyvin pelittää eikä moitittavaa juurikaan löydy.

Muutamilla muutoksilla tuota kaarreajoa saa parannettua, ainaki itsellä tuntuu että alkaa kääntyä jo melko hyvin. Hyvin ajaa mutkapätkää, paremmin menee kuin veljen 600 CBR honda
cool.gif
Matka-ajossahan tuo on omimmillaan, helposti ajaa pitkät matkat pysähtymättä, ei puudu paikat.

Kulutuskin matka-ajossa n.5 litraa, pikku pyörittelyssä n.6-7 litran paikkeilla.

Ei voi muutakuin kehua omaani mutta kannattaa kattoa hyväkuntoinen ja huollettu peli, niinkuin se ei muissa pätis sama asia
biggrin.gif

kannattavuus ostaa riippuu hinnasta ja varallisuudesta huomioiden zetorin kunto tietysti. tuon ikäiset suht paljon ajetut prätkät ovat jo enemmän yksilöitä juurikin edellisten omistajien käyttötavoista, huolloista ja pyöräyksilöstä itsestään teknisesti johtuen.

ihan ensimmäiseksi pyöräksi en menisi suosittelemaan kenellekään, mutta jos on jo jonkin verran (muutama kesä olisi hyvä olla ja muutama kymmenen tuhatta kilsaa ainakin) kokemusta katupyörillä ajamisesta, niin silloin toki. eniten tämä asia on kiinni tai riippuu päänsisällöstä - maltti on valttia. näyttämisentarve tai pätemisentarve johtaa millä vain vehkeellä kuolemaan tai vammautumiseen, tehokkaalla pelillä jälki on tuhoisampaa lyhyemmässä ajassa kun se lähtee lapasista.

painavahan zetori on ja nykymittapuulla melko kankeakin käännellä. omallani olen toki käynyt radoillakin ja pärjää sillä kun huomioi jousituksen pehmeyden isohkolla kuskilla kovassa ajossa ja jarrujen väsymisen kovassa ajossa. mutkatieajossa nämä eivät tule niin helposti esiin ja kortinmenettämisnopeuksia voi ajaa vaivattomasti, mikäli tahtoo.

peruskestävä mosa on siinä ja myös nykymittapuilla katsottuna melko yksinkertaista ja helppohuoltoista tekniikka. runko on luja ja tukeva kovassakin ajossa. jos radalla haluaa käydä enemmän ja zetoria sinne kehittää, niin jousitukset ja jarrut päivittämällä zetorista saa paljon esiin uutta vauhtia. paino jää ainoaksi hidasteeksi sen jälkeen. kuivana c-mallille 228 kg ilmoitetaan ja d-mallille 233 kg, sekä uudemmalle 1200 zetorille 236 kg

taas mainittakoon, että omalla rottazetorilla on ajettu korjaamatta 170 000 km vähintään ja delvacit öljyinä. kahdesti sillä olen heittänyt volttejakin. nyt kulkee kuin suomenpystykorva vinosti takarunko sivulla, mutta rengaslinja sentään suht suorassa.

lootasta löytyy ihan yleisesti välivapaita ja varsinkin paljon ajetuissa kuten omani, on syytä vaihtaa huolellisesti perille asti. ylöspäin vaihdot sujuvat helposti ilman kytkintä ainakin 2. vaihteesta ylöspäin.

kone on tavallisesti kawantapaan melko äänekäs, sepelimyllyä muistuttava kakofonia on suositeltava, silloin kawa on säädöissään ja ehjä.

Itselläni oli vuosimallin 1992 pyörä, joka oli eka oma pyöräni.

Kyllähän sillä pääsee, mutta pienempikin pyörä on riittävä.

Öljyä saattaapi vähän viedä ja venttiiliongelmiahan noissa tapasi olla.

Älytönhän kulkee kun sitä polkee, mutta miehellä on äly!!

Itselläni on ZZR 1100 -94 eli ns D-malli. Ostin pyörän muutama vuosi sitten liikkeestä ja vaihteisto meni (juuri se kakkonen) onneksi takuu aikana rikki. En usko että ostaisin ko pyörää yksityiseltä juuri kalliin remontin pelossa.
Pyörä on kestänyt hyvin 30tkm. Saman verran ajetussa pyörässä olen vaihtanut nyt ketjut ja rattaat perus huoltojen lisäksi. Alkuperäiset pyörän laakerit uusin nyt talven aikana. Venttiilien säädöistä pitää huolehtia Kawoissa ja johtuneeko ajotavasta vai mistä, mutta jarrupaloja saa vaihdella jatkuvasti...

Ajo-ominaisuudet maantiellä ovat erinomaiset ja matkapyöräksi se soveltuu hyvin. Kaupungissa raskas ajettava ja pitkän akselivälinsä takia huonosti kääntyvä, mutta kaikkeen tottuu kun on pakko :-)

Ripeä ajaminen vatii kierroksia enemmän kuin monen kilpailijan pyörä, mutta silloin mennään aina tietysti yli sakkorajan. Voimaa pyörässä on ihan riittävästi.

Tietynlaisen pehmeytensä ansiosta pidän 1100 zetorista enemmän kuin koeajamastani zzr-1200. Liekö säädöistä vai mistä, mutta isompi oli vielä kankeampi ja kovempi. Myös takapenkkiläinen sanoi samaa.

Matkamittarin lukemiin en vanhoissa pyörissä luottaisi. Enemmän uskoisin edellisten omistajien kuitteihin ja tositteisiin sekä tietysti pyörän yleiseen kuntoon. Siisti pyörä on todennäköisesti paremmin huollettu kuin nuhjuinen.

Jos vaihteistoa ei ole rempattu (niitäkin on!) voisin kuvitella sen olevan edessä. Eli huolellinen koeajo kylmällä ja lämpimällä moottorilla. Eikä missään nimessä kauppoja talvella ilman kunnon koeajoa! Mitä vanhempi pyörä sitä pidemmät ajot ennen kauppoja. Itse moottori on maineeltansa kestävä ja olen törmännytkin zetoreihin joilla on ajettu yli 200tkm.

Onnea pyöräkauppoihin! Jos tulee lisää kyssäreitä ko pyörästä niin vastaan mielelläni.

Itsellä oli tuollainen -93, eli D-mallisarjan ensimmäinen yksilö. Toistakymmentätuhatta kilsaa päästelin kesässä raskaalla kaasukädellä ilman mitään murheita (kokonaiskilsat n.65tkm). Renkaita ja muita painoon/tehoon yhdistettäviä kulutusosia tuo raskas pyörä syö kohtuu nopeasti. Perkuleen vakaa peli ajaa isolla tiellä, mutkissakin taipuu suht ketterästi kun voimalla vie  
wink.gif

Laatikosta kakkonen on heikko lenkki, samoin kakkospytyn kiertokangen laakerointi. Kansivikojahan näissä D-malleissa ei esiinny samaan malliin kuin C-sarjassa. Riittävän tiuhaan vaihtelee öljyt koneeseen ja tsekkaa venttiilit, niin huolta ei pitäisi olla.

Jos olisin hankkimassa, niin alkaisin tutkailemaan tarjontaa 93-> eli D-mallisarjaa ja kannattaa käydä katsomassa ja kuuntelemassa useampaa pyörää, n.4000ekellä saa nykymittapuunkin mukaan varsin soivan pelin. Jos talvella ostat, niin pyörä ennen ostoa dynoon ja faktat paperille...

Back