Mulla olis tarjolla tähän uusi näkökulma. Tuo "nypytys" tai millä nimellä sitä nyt haluaa kutsua, ei välttämättä johdu renkaasta tai edes levystä - tai siis ainakaan sen kieroudesta.
Ison Veden takaisella kawapalstalla on raportoitu ilmiöstä, joka liittyy jarrupalan ja levyn yhteensopivuuteen ja siinä avainsana on kitkakertoimen pitkittäinen vaihtelu.
Jarruttaessa tuntuva "hytkytys" ei näet välttämättä johdu niittien jumittumisesta tai ylipäätään sivusuuntaisesta liikkeestä, jota tässä ketjussa arvellaan syyksi. Toinen mahdollinen on jarrulevyn pinnan kitkakertoimen pitkittäinen vaihtelu. Jos levyn pintaan tarttuu johonkin kohtaan ainetta jarrupalasta, siinä kohden jarru "nappaa" tiukemmin, ja se tuntuu nytkytyksenä kahvoissa aivan kuten levyn heittokin.
Renkaan osuuteen voisi myös sanoa, että kumpi on syy, ja kumpi seuraus? Jos etujarru ottaa kiinni pätkimällä, se voi myös kuluttaa renkaan epätasaisesti, ja nämä kaksi vähitellen vahvistavat toisiaan.
No, tiedän kyllä myös kokemuksesta, että jollain eturenkailla on taipumusta kulua "hetuloille", jolloin myös syntyy tälläinen "hemputtava" jarrutustunto.
Että ota nyt tästä sitten selvää muuta kuin että tämä ei ainakaan ole tyyppivika isoissa zetoreissa, vaan yleisempikin vaiva, jos surffaa muiden merkkien "loosheissa".