ZZR 1400

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darkkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt olisi muutaman vuoden ikäinen kohtuu kilsoilla (n. 20tkm) oleva Zetor kiikarissa. Kovasti lueskellut aiheeseen liittyviä juttuja mutta enpä ole juuri mitään tyyppivikoihin liittyviä juttuja näistä löytänyt. Kertokaapas nyt onko näissä mitään erityistä mitä olisi syytä tsekata ennen ostopäätöksen tekemistä?

Niin ja mitä kaikkea pyörän mukana pitäisi tulla, jos kaikki tehtaalta tulleet romppeet on vielä tallessa. Luulisin, että työkalut (missä ne on?), käyttöohjekirja, huoltovihko, kahdet avaimet. Onko muuta? Niin ja jostain punaisesta avaimesta oli juttua, mikä se on?

Mites muuten tuo traction control, toimiiko se myös keulimisenhankaloittamislaitteena vai estääkö vain sutimisen?

Pyörälle myös tuntuu maistuvan bensa. Tämä tuli huomattua viime kesän reissulla, kun parempi puolisko ajoi Zetorilla ja itse Busalla. Aina tankatessa Zetorin säiliöön meni 1-3l enempi gasoa. Onko tuolle kulutukselle tehtävissä mitään esim. ECU:n optimoinnilla vai onko se ominaisuus, josta ei pääse eroon?

No punaista avainta ei ainakaan mulla ole 3..4 viimeiseen Kawaan tullut uutenakaan. Aikanaan oli sellainen punapäinen MasterKey. Jos arveluttaa, että avaimia jää maailmalle, kannattaa koodauttaa pyörä/avaimet huollon yhteydessä uudelleen. Työkalupussi pitäisi olla penkin/takakatteen alla.

Kulutus muuttuu tehoksi ja teho vauhdiksi....mun ecuoptimoinnit on kaikki lisänneet kulutusta.

Normitsekkaukset, kulutusosat, renkaat, lisävarusteet, huollot, vaihtoehtoiset laitteet kuumetta hillitsemään....
 
[QUOTE: Niin ja jostain punaisesta avaimesta oli juttua, mikä se on?[/QUOTE]

Ainakin Yamahoissa sillä punaisella avaimella koodataan uusia avaimia, kannattaa muistaa että sitä käytettäessä poistuu kaikki aiemmin koodatut avaimet. Eli aina kun uusia koodaa, pitää myös vanhoilla avaimilla vetää sama proseduuri läpi jos niitä aikoo vielä käyttää.
 
Kulutus muuttuu tehoksi ja teho vauhdiksi....mun ecuoptimoinnit on kaikki lisänneet kulutusta.

Bensa muuttuu lämmöksi ja sitten onkin hankalampaa mihin sen lämmön käyttää. Tehoksi vai hukkalämmöksi. Itse pyrkinyt optimoimaan, että teho kasvaa ja normiajossa kulutus tippuu. Usein jopa onnistunut. Busahan on tässä aika hyvä esimerkki ja pieniruokainen normiajossa.

Jos kaksi pyörää ajaa letkassa matkaa samalla tavalla, pitäisi niiden viedä bensaakin saman verran, sillä tehontarve on ihan sama kummallakin. Jos toinen vie paljon enemmän, se haaskaa lämpöenergian jonnekin ja todennäköisimmin pakoputken ja syylärin kautta ulos, eikä takapyörälle.
 
Se punainen avain on tärkeä.
Mulla meni kerran ajonesto päälle. Ei mitään näkyvää syytä, ehkäpä lataus aiheutti jonkun jännitepiikin, samalla kun pistin virrat päälle.
Lähti pois vain punaisella avaimella.
Se on TODELLA tärkeä avain
 
Niin ja kiikarissa olevasta Zetorista puuttuu keskiseisontatuki. Mikä olisi tourinkireissuilla eri kätevä kapistus ketjujen voitelussa sekä mahdollisissa tien päällä tehtävissä takarenkaan korjauksissa. Pyörässä on myös Akrapovicin vaimentimet. Jos hommaan keskiseisontatuen niin sopiiko se Akran pönttöjen kanssa?

Käsitykseni mukaan keskiseisontatuki on yhteensopiva vain vakiopönttöjen kanssa.
 
Kyllä keskiseisontatuki on isossa sporttouringissa ihan ehdoton. Laittaa jonkun kiinalaisen manuaalisen ketjuvoitelusysteemin parikymppiä, niin ei tartte ketjuja tuella rasvailla. Omaan laitoin sellaisen. Vivusta strittaa, niin ei ole pelkoa edes siitä että työntää enemmän kuin on haluttu ja mutkassa syntyy rallimeininki.

Rengasprofiilista tulee muutakin kuin ajotuntumaseikka, jos on painava pyörä ja keskiseisontatuki.
Kun se tuen geometria on tehty tietylle rengasprofiilille, silloin kun ne renkaat ovat uudet.
Sitten kun jos sulla on viisi tonnia ajettu vakiota matalaprofiilisempi nakki takana tai jopa myös edessä, niin tuelle nosto saattaa muuttua mielenkiintoiseksi. Älkää kysykö mistä keksin aiheen. Toinen seikka on vanhempien pyörien kulahtaneet jouset.
 
Viimeksi muokattu:
Ittellä on leovincet ja hyvin keskijalka toimii.

No perhana, kaikkea sitä oppii, kiitos kun korjasit. Omassa pyörässä oli Yoshit, jotka sittemmin vaihdoin Akrapovicin pönttöihin. Yoshien kanssa keskijalka ei sopinut, Akrojen kanssa ei sitten tullut testattua.
 
Se punainen avain on tärkeä.
Mulla meni kerran ajonesto päälle. Ei mitään näkyvää syytä, ehkäpä lataus aiheutti jonkun jännitepiikin, samalla kun pistin virrat päälle.
Lähti pois vain punaisella avaimella.
Se on TODELLA tärkeä avain

Mikä vuosimalli? Muistaakseni esim 2012 z1000sx:n mukana ei enää tullut punaista avainta, ja mielikuva on, että noihin aikoihin sen käytöstä olisi luovuttu muissakin malleissa. Pikainen googlaus ei kylläkään tuottanut tuloksia muun kuin tuon sx:n osalta.
 
Tämäkin asia saatiin päätökseen. Minusta tuli sitten elämäni ensimmäisen Kawan omistaja. Kaksi Suzukia vaihtui Zetoriin mutta yksi Suzy sentään jäi vielä talliin :)

Onko kellään näistä Gen2 Zetoreista Vihdintien Velhon jarrupenkkikäppyröitä?
 
Mikä vuosimalli? Muistaakseni esim 2012 z1000sx:n mukana ei enää tullut punaista avainta, ja mielikuva on, että noihin aikoihin sen käytöstä olisi luovuttu muissakin malleissa. Pikainen googlaus ei kylläkään tuottanut tuloksia muun kuin tuon sx:n osalta.
06-11 Eli gen1
 
Kertokaapa viisaammat.

Pitäisi asentaa 2019 malliseen Zetoriin kahvalämppärit (Oxford Premium Touring virran automaattikatkaisulla eli relevirityksiä ei tarvita).

Mistä saisi otettua virran kätevimmin näille? Akulta suoraan ajattelin laittaa +/- johdot mutta se edellyttää pitkähköä johtotyötä akulta ohjaustangolle ja pitänee ilmeisesti irrotella oikean puolen katteita ja/tai mahdollisesti bensatankkia, jotta johdot saa ujutettua piiloon. Tuntuu työläältä. Olisiko helpompaa vaihtoehtoa?
 
Kertokaapa viisaammat.

Pitäisi asentaa 2019 malliseen Zetoriin kahvalämppärit (Oxford Premium Touring virran automaattikatkaisulla eli relevirityksiä ei tarvita).

Mistä saisi otettua virran kätevimmin näille? Akulta suoraan ajattelin laittaa +/- johdot mutta se edellyttää pitkähköä johtotyötä akulta ohjaustangolle ja pitänee ilmeisesti irrotella oikean puolen katteita ja/tai mahdollisesti bensatankkia, jotta johdot saa ujutettua piiloon. Tuntuu työläältä. Olisiko helpompaa vaihtoehtoa?

Jos sähköt ovat samalla tapaa kuin Z1000sx:ssä, niin keulaan tulee virtalukon kautta ohjattuna torvelle suhteellisen ison sulakkeen takaa jatkuva plussa. Tuohon minulla edellinen omistaja tai korjaamo oli lämppärit tökännyt ja hyvin toimi ne vuodet mitä pyörä omistuksessa oli.
 
Kiitos tööttivinkistä. Taidan kuitenkin tehdä kytkennän perinteisesti suoraan akulta. Lämppäreiden teho lie kuitenkin öpaut 100W niin ne syövät virtaa ihan kohtalaisesti. Turvallisempi vaihtoehto vetää sille omat sulakkeella suojatut 1,5mm^2 kaapelit akulta.
 
Minulla on Givin Monolockit SW-Motechin raudoilla. 2019 malli,Akran pöntöillä. Kannattaa huomioida, että vakiovaimentimien kanssa ei oikein mitkään sivulaukut mahdu.
 
Moi :)

Kolme kysymystä:
1. Pystyykö uudempikoppaseen Zetoriin asentaa vakionopeudensäädintä?
2. Pystyykö vaihdekaavion muuttamaan käänteiseksi?
3. Vaatiiko shifterin asentaminen kommanderin kaverikseen?
 
Back
Ylös