• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osaisiko joku kertoa miten pyörien vakuutus suhtautuu pyörän lainaamiseen, kattaako kasko jos pyörä on lainattu vai ollaanko silloin ihan oman onnen nojalla? Ja sitten miten jos lippaa lainapyörällä ni onko se niin että oma kotivakuutus kattaa ajovarusteet?

withstupid.gif
withstupid.gif
withstupid.gif

Osaisiko joku kertoa miten pyörien vakuutus suhtautuu pyörän lainaamiseen, kattaako kasko jos pyörä on lainattu vai ollaanko silloin ihan oman onnen nojalla? Ja sitten miten jos lippaa lainapyörällä ni onko se niin että oma kotivakuutus kattaa ajovarusteet?

withstupid.gif
withstupid.gif
withstupid.gif
Vakuutus on ajoneuvokohtainen.
Ei siis riippuvainen käyttäjästä, mutta tarkista että mopossa varmasti on kasko ja että millainen on omavastuu.
Ajovarusteiden mahdollinen korvaaminen kotivakuutuksesta on ihan vakuutuskohtainen juttu eli selvitä asia vakuutusyhtiöltäsi.

TuijaM, minulla oli se inssi tänään kello 9.55 ja ai tätä riemua, se meni viimein läpi
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Todella voittajafiilis, nyt yritän olla jännittämättä pitkään aikaan yhtään mitään ;) mulla oli se mies inssinä, oli tosi reilu. Luulin että se käskee minun ottamaan pujottelun uusiksi kun se tuli sanomaan, että viimeinen kiekka oikealle (juuri se mikä oli mulle koko ajan helpoin) meni vähän laajaksi mutta jatkossa tulisi muistaa katsoa reilusti sinne minne menee, koska siinä edessä ei ole yhtään mitään katsottavaa.

Käännyttiin heti konttorilta Hanko-Mäntsälä tielle (pelastus, jännitin sitä konttorin ristaustakin järkyttävän paljon) ja sieltä Martin kautta Jokelantielle ja keskustaan, kymppikerroksen vierestä oikealle, kaistanvaihto ja suoraan ja sieltä Kauppakadulle, poliisilaitoksen ohi Sveitsin valoihin ja konttorille. Aika helppo reitti. Virhemerkintä tosin tuli siitä kun ajoin jonkun matkaa 70 km/h 80 alueella, kunnes tajusin vilkaista nopeusmittariin ja vääntää kaasua
smile_org.gif
lisäksi paikoitellen 50 alueella ajoin hiukkasen alle. Plussa kevyen liikenteen havainnoinnista ja eriarvoisista ristauksista, en oikein tiedä mitähän tuo viimeisin mahtaa tarkoittaa..

Kuinkas sulla, nousitko pyörän selkään viikonloppuna
smile_org.gif
? Kuinkas muuten on ihmisillä ensimmäiset ajelut sujuneet?

Onnea SnaS! Meinaatko heti tänään vähän kokeilla ajoa kortillisena?

Mä olin viikonlopun reissussa, molemmat omilla pyörillä miehen kanssa ajeltiin etelärannikolla ristiin rastiin.
Aika-ajoin tulee joku tenkkapoo ja sitten mahdollisuuksien mukaan seis ja koittaa vaan miettiä ja keskittyä, ni hyvin kulkee. Ja tulipahan testattua nopeet ajot (tuuli välillä ikävästi heitteli ku risua moottoritiellä) ja vesisateetkin.
Töihin olen ajellu usein ja ainakin koti-työ- väli sujuu kaupunkiajossa jo loistavasti verrattuna mun alun rävellyksiin.

Totesin eilen, ku tultiin kotiin reissusta, että ei se mun pyörä enää on heittäny mua selästä, se vaan selkeesti kokeili ajajaansa alussa (joo, suhtaudun siihen vähän ku heppaan...
biggrin.gif
).

SnaS , huippua ja onnea!
062802jumpie_prv.gif

Loma selvästi teki sulle hyvää.

Säälittävän vähän olen nyt päässyt tai ehtinyt ajamaan, yritän joku päivä tällä viikolla saada asiat natsaamaan jotta voisi töihin tulla Reetuksonilla. Kerro sitten kun olet oman pyöräsi kesyttänyt, voisi ainakin hyvinkääläiset mimmit käydä kimpassa kahvilla jossain. Toki muualtakin saisi tulla mukaan
062802moto_prv.gif

Kiitoksia
smile_org.gif
heh, kai nekin sitten alussa kokeilee kuskiaan ;)

Meillä ei tällä hetkellä ole kuin tuo miehen 900 Ninja, jossa varpaat yltää maahan. Kyllähän tuo eilen jo kuitenkin puheli, että lähteä kokeilemaan sillä ajamista varovasti jossain syrjempänä
smile_org.gif
ehkäpä tänään sitten.

Oman pyörän hankinta näillä näkymin siirtyy ensivuoden puolelle, vielä ei ole varaa hankkia. Mutta kahvittelu ja muukin ajelu kuulostaisi oikeinkin hyvältä varsinkin sitten
smile_org.gif

Onnea SnaS:lle kortista!  
062802jumpie_prv.gif

Olenko ymmärtänyt oikein, että ketjuja pitäisi rasvata noin tuhannen kilometrin välein? Suunnilleen tonni tullut ajettua, enkä ole kyllä malttanut tarkistella pyörää, mitä nyt muutaman kerran tankkaamassa käynyt  
smile_org.gif

Ei ole muka oikein kerinnyt lähiaikoina ajelemaan, mutta tänään otin itseäni niskasta kiinni ja hyppäsin pyörän päälle.

Ajatuksena oli lähteä ajamaan joku pikku lenkki, mut ensin ajettuani hyvinkäälle ajattelin et voishan sitä vielä matkaa jatkaa. Seuraava etappi oli Iitalassa tätiäni moikkaamassa ja siinä vaiheessa totesinkin, et näin lähellä olen Valkeakoskea niin käydäänpä samalla moikkaamassa vanhoja kavereita. Sieltä sitten ajelin kotiin yhden pysähdyksen taktiikalla
smile_org.gif

Ajaminen tuntui todella hyvältä, eikä tullut kuin muutama tilanne mikä olisi paremminkin mennä.

Mä voisin lähteä joku päivä kohti Hyvinkäätä, paikalliset vois näyttää jonkun helpon reitin ja sen jälkeen kahville tekemään yhteen veto ajosta
smile_org.gif

Eka postaus foorumille
smile_org.gif

Muutaman vuoden kuume on orastanut ja tänä kesänä räjähtänyt täyteen liekkiin, pyörä täytyy saada, viimeistään ensi kesänä. Nyt sitten mietityttää malttaisiko odottaa tuon kortin ajamisen kanssa ensi kevääseen vai ajaisiko vielä syksyä vasten, vaikka sitten jää ajokokemus pyörän kanssa aika minimaaliseksi (ajotunnit ja ehkä joku hassu pyörän vuokraus...) ennen oman pyörän hankintaa ensi kesänä...

Hellou! Kuukausi kortista ja pyörän mittariin kunnioitettavat +5500km lisää
062802moto_prv.gif
Voi olla että pyörän joutuu vaihtamaan ensivuonna kilometrien täyttyessä.  
crazy.gif
Syylliseksi voisin mainita loistavat ajokelit + kesäloma  
cool.gif

Olisi pitänyt ottaa eilen kuvia teille muille ekakertalaisille aiheesta miten cebariin ei vaihdeta poltinta takavaloon.

Ensiksi satula irti, sitten kappa-merkkinen boksiteline, kyytiläisen kauhukahva, takakatteet pois, ja lopuksi puretaan vielä se koko valoumpio sieltä katteista irti. Huomataan ettei meillä ole sopivia polttimoita, isäntä kävi klo 20 autolla hakemassa Teboililta sopivan - kuulemma löytyi ihan tuurilla pari liki homeista pakettia (7,50e/kpl) . Mulla oli jo mielessä pirauttaa uudelle tuttavuudelleni Tellulle, olisko heillä ollut lainata...
Vaihdettiin molemmat polttimot ja huomattiin että kun vain olisi uskaltanut vääntää, olisi polttimon vaihtaminen onnistunut ilman katteiden irroitusta. Mutta helppoa se ei ole, jaappanialaisilla on pienemmät kädet sinne mopon uumeniin. Samanlaista kiroamistahan se on autonkin valojen kanssa, hirveän hankalaksi tehty koko homma.
No sitten kasaamaan peräpäästään aika atomeina olevaa mopoa. Minä voimanaisena väänsin ne isot pultit väärille jengoille, ne joilla boksin teline kiinnitetään kauhukahvan reikien läpi mopon runkoon. Isäntä kaivoi käsittämättömän jutun esille, oliko se nyt jenkapakka nimeltään. Sillä teki "uudet" kierteet sekä pulttiin että rungossa olevaan pultinreikään (??).
Naapuri nauroi hyväntahtoisesti nähdessään mut imuroimassa mopoa, piti saada ne metallilastut pois reijistä. Kuittasin vain että eikös autojakin imuroida sisältä, miksei siis näitäkin
idea3.gif

Sitten rupesi homma joutumaan ja klo 22.30 tyrkättiin kasattu mopo katokseen.
Juuri ennen nukahtamista hihittelin miehelle että odotas vaan kun ajovalojen polttimo menee, irroitetaanko sitten ensin etuhaarukka ja mennään lopulta perän purkamisen kautta sinne eteen.
ghostface.gif

Taisi olla huonoa huumoria sillä jouduin tulemaan autolla töihin tänään. Isäntä vei mopon. Siihen viitaten meillä on alkanut keskustelu siitä että mitäs jos hankittaisiin vielä yksi (ei, ei lapsi) vaan mopo. Haha, rytinällä perikatoon
buttrock.gif

Siihen viitaten meillä on alkanut keskustelu siitä että mitäs jos hankittaisiin vielä yksi (ei, ei lapsi) vaan mopo. Haha, rytinällä perikatoon  
buttrock.gif
Samat keskustelut täällä.
biggrin.gif
Yksi mopo (joka toimii noin 10% ajasta) kahden kortillisen taloudessa ei riitä. Perustelin vielä hienosti että kun mun pitäisi nyt saada kovasti kilometrejä alle että opin ajamaan eikä se onnistu kun Spora ei halua olla yhteistyössä mun kanssa...

Huomenna on pankkiin varattu aika, saa nähdä miten käy.
thumbs-up.gif

(Ja hei, tuohon lapseen verrattuna mopo vie aika vaatimattomasti perikatoon.
biggrin.gif
)

Kävin eilen illalla ajamassa ekan "huvin vuoksi" lenkin, vai pitäisikö sanoa harjoituksen vuoksi. Kävimme Suvirannassa Turengissa.
Kyllä jännitti ja hermostutti etukäteen. Mitä jos mä en osaa, mitä jos sataa, mitä jos jos.. Oppaana mulla oli hyvinkin kokenut naismotoristi tonniselle suzukillaan.
Oi että oli turvallista ajella osaajan perässä, sain etukäteen tiedot hiekasta tiellä, ajolinjat kävi selviksi jokaiseen mutkaan. Hän ennakoi sivuteiltä tulevat autot hidastamalla siten että autoilijoille oli varsin selvää että pyöriä tulee peräkkäin kaksi. Osaaja sanoi ettei kiirettä ole, ettei ole tarvetta yrittää väkisin pysyä perässä, hän kyllä odottelee. Ajonopeus oli minulle kuitenkin sopivaksi sovitettu.

Osaajana hän ei aloittelijaa ajattanut alas kahvion pihalle saakka vaan jätimme asvalttitien laitaan pyörät. Tuumasin että varsinkin se ylöstuleminen sieltä notkosta soratietä pitkin, kenties jyrkkäkin mäkilähtö olisi voinut olla turhan haastavaa.

Ajellessa ei sattunut läheltäpiti-tilanteita, mutta sanoinkin heti kahvikupin ääressä että kaikki elämässä on ajoituksesta kiinni. Jos se musta iso paku olisi tullut pari sekuntia aiemmin mutkatiellä vastaan ja ehtinyt aloittaa kääntymisen kulkusuunnastaan vasemmalle, olisi meillä mäennyppylän takaa tullessa ollut edessä kaistallinen pakettiautoa. Tällaisia pikkujuttuja oli pari jotka jäi mieleen, normaalia liikennettä joista huonolla tuurilla voisi kehittyä niitä vaaratilanteita.

Voimakas syksyn tuoksu tuntui ajaessa, ilma on päivän jytinän jälkeen kaunis. Kyllä minä nautin.
Mutta oikeastaan asiani oli se, että jos teillä muilla aloittelijoilla on suinkin mahdollisuus, yrittäkää saada kokenut ajaja opastamaan.

Minunkin oppaani on täältä orgista emmekä olleet tavanneet aiemmin.
Iso kiitos Tellulle!
bowdown.gif

Joo, kyllä se on ihanaa, kun on kokenut ajaja mukana.
Ehkä huonompi homma, että se on oma mies, kun sille voi tuiskahtaa välillä.
biggrin.gif
Kärsivällinen se on mun kanssa kyl ollut, kiitos siitä.
Yleensä se on ajellu mun perässä, ni mennään mun tahdin mukaan ja tuntemattomimmilla pätkillä tai ku olen halunnut, se on ajellut edellä.

Toisaalta kyllä olen tykännyt ajella itsekseenki, ni ei tarvii miettiä mitään muuta ku itteensä, omia reittejä ja omia aikatauluja. Mulla ainakin lähdöt kestää, ku peruuttelen ruudusta rauhassa, laitan pyörää suoraan, katson, että on tarpeeksi tilaa lähteä, asettelen kamoja, hengitän syvään ja ja ja.
biggrin.gif

Joo, kyllä se on ihanaa, kun on kokenut ajaja mukana.
Ehkä huonompi homma, että se on oma mies, kun sille voi tuiskahtaa välillä.
biggrin.gif
Mä en ole vielä kenenkään kanssa ajanut mutta ehkä kohta saadaan toinen pyörä taloon niin pääsee miehen kanssa ajelemaan.
inlove.gif

Se ehdotti vielä että hankitaan kypäräpuhelimet.
crazy.gif
Ei käy mulle, mä haluan vaan ajaa enkä höpöttää samalla. Säästyy sitten mieskin noilta tuiskahteluilta, niitä kun multa tulee.
biggrin.gif

Sitten kunhan saan hommattua oman pyörän, olisi niin kivaa päästä juuri jonkun kokeneemman kuskin kanssa liikenteeseen, mm. ajelemaan perässä jotta voisi katsoa mallia ajolinjoista ja jolla ei olisi kova kiire.

Miehellä on kokemusta jo vuosia mutta itse aloittelen varmasti ajeluni rauhaksiin, verkalleen. En oikein tiedä malttaako mies ajella minun tahtiini.

Suvirantaan on minusta tosi kiva reitti, ollaan käyty siellä torstaisin muutamia kertoja. Sitä olis tosi kiva ajella. Minuakin hirvittäisi se alas kahvion pihaan ajaminen, olen maalaillut kauhukuvia jo sellaisesta domino-ilmiöstä kun menen sadan muun pyörän joukkoon parkkeeraamaan omaani...

Se ehdotti vielä että hankitaan kypäräpuhelimet.
crazy.gif
Ei käy mulle, mä haluan vaan ajaa enkä höpöttää samalla. Säästyy sitten mieskin noilta tuiskahteluilta, niitä kun multa tulee.
biggrin.gif
Joo, meillä on kypäräpuhelimet ja ymmärrän nyt miksei autokoulussa ole kuin yhteensuuntaan linja auki!
biggrin.gif
No oikeesti: on ne ihan kätevät, ni voi sopia kaikki suunnanmuutokset ja kahvittelut.

Back