• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Syytä muistaa kohdatessasi hevosen liikenteessä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika moni mooottoripyörälläkin joka ei ole ajajansa hallinnassa, ainakin päätellen ulosajo- ja kaatumistapaukdsia joita sattuu varmaan useammin kuin hepan hyppelya 🙂

Onko esittää tilastoja siitä, kuinka usein pyörät tai hepat vauhkoontuvat ajettua kilometriä kohden? Tietysti samat säännöt koskevat moottoripyöriäkin: jos ajopeli ei ole hallinnassa eikä ohjattavissa, ei sillä kannata yleisillä teillä ajella.

Täytyy alkuun todeta, etten ole hevosmiehiä, en kummemmin edes hevosihminen.

Vaikka omat asenteet monessa asiassa ovat hiemat "karheat", ei voi olla välillä ihmettelemättä
erilaisten moottorikäyttöisten laitteiden kuskien täysin kusipäistä asennetta muita tielläliikkujia kohtaan.

Edellä todettu ei liity mitenkään erityisesti hevosiin.
Yhtä hyvin se näyttää liittyvän asiallisesti parhaansa yrittäviin pyöräilijöihin, jalankulkijoihin,
vanhuksiin, lapsiin..... ylipäänsä kaikkiin muihin tielläliikkujiin.

Toki kaikissa ryhmissä liikutaan myös "huonolla asenteella", tai muuten vaan tehdään
ns. ilmiömäisiä suorituksia, ei siinä mitään.

Välillä tulee aina "lähdettyä leikkiin mukaan" jonkun kanssa, jolla pallit on suuremmat kuin pää.
Kun tällainen Fittibaldi sitten saa maistaa hieman omaa asennettaan ja käyttäytymistään,
hihathan siinä heti kaverilla palaa.

Ei ole vielä kertaakaan mennyt painiksi, kun seuraavan stopin kohdalla käy kysymässä:
Eikö oo hassua, että sulla menee heti hihat kun joku vetää samalla tapaa pää repussa kuin SINÄ ? :;):.
Yleisin reaktio on hetken hiljaisuus.... jonka aikana voi poistua ja jatkaa matkaa :;):.

Hauska muuten tuo.... On tainnut aika lailla useampi mopo "pillastua ja karata" käristä kuin esim. kopukka 😀.

Muhoksen nurkilla akelin tuossa jokin aika sitten moottoripyörällä ja kaukaa huomasin että tulee hevonen ja ratsastaja vastaan...vasenta reunaa. Hiljensin ihan reilusti ja siirryin oikeaan reunaan niin se heppatyttö huiskutti ja hymyili mulle :rakastunut:

Tuli hyvä mieli...

Näin sitä pitää! :thumbup: Heppailijana ja nyt uutena motoristina huomioin ratsukon liikenteessä erityisen hyvin ja tarpeen tullen vaikka sammutan pyörän jos siltä näyttää. Olen ollut tilanteessa jossa takaa tuleva enska on säikäyttänyt hepan niin, että kovaa mentiin pellon puolelle (tilanne tuli yllärinä mutkassa joten ei ollut kummankaan vika). Heppa onneksi säilyi ehjänä, oma käsi oli kolme viikkoa paketissa. Se 500 kg ponia kun päättää että nyt tarvii päästä karkuun, tuohan voi vaikka käydä kiinni! niin siinä ei paljon mietitä mennäänkö vai ei.

Minä ainakin kiitän leveällä hymyllä ja huiskutuksilla hepan selästä jokaista motoristia joka hiljentää ja väistää ratsukkoa. Kyllä myö kaikki sinne hiekkateille mahdutaan, se hetkeksi hidastaminen tuskin koko ajolenkkiä keneltäkään pilaa.

Varsin hyviä harrastuksia molemmat, ollaanhan siinä hevosvoimien kanssa tekemisissä kutenkin! :grin:

Mä sain paskahalvauksen kun luin sen uutisen, ku olin ajanut about siitä kohtaa aikaisemmin päivällä ohi. Rupesin miettii et jumalauta onko siinä ollu hevonen, mut sit luin uutisen tarkemmin että oli illalla tapahtunut ja idiootit tööttäillyt vielä...

Itseä pelottaa aina että putki rupee paukkumaan ku ohittaa hevosen / koiranulkoiluttajan ym. Tasakaasulta jos höllää nii satunnaisesti paukkuu...

Ratsastaja on samalta kylältä ja kuulin että olkapää rikki ja kuuteen kuukauteen ei saa kättä liikuttaa. Siitä alkaa sitten kuntoutus...
Kunnioittakaa muuta liikennettä arvoisat kaksipyöräisellä kulkijat. Tämä ei tarkoita että aina pitää madella, mutta hiljaa ajamisellakin on sijansa.

Jep! Kyllä nuo tiellä liikkuvat hepat nimenomaan on pahin painajainen liikenteessä ja niiden omistajat, HuH Hu:grin:

Hevonen on useampia tuhansia vuosia vanhempi liikkumismuoto, jota on käytetty jo kauan ennen kuin motoista, autoista tai muistakaan kone vempaimista osattiin edes haaveilla, joten kyllä niilläkin pitää olla oikeus liikkumiseen edelleen. Suomessakin suuri osa nykyisestä tiestöstä on rakennettu alunperin muille, kuin moottoriajoneuvoille, ja nämä muut ovat useimmiten olleet hevosia.

Hevoset yleensä sopivat hyvin tielle muiden liikkujien kanssa, mutta valitettavasti niiden muiden joukkoon aina mahtuu noiden ketjussa mainittujen mopopoikien kaltaisia ajattelemattomia pentuja "hauskoine" tempauksineen ja Motoristi1958:n kaltaisia kyläpoliisja, jotka tulevat omankäden oikeudella pelottelemaan ratsuja tai kieltämään laillista ja luvallista liikkumista. Fakta kuitenkin on, että hevonen aiheuttaa huomattavan vähän mitään jälkiä tielle tai luontoon, kun verrataan sitä ihmisen tai ihmisten käyttämien koneiden jättämiin jälkiin. Suomessakin kaikki tiet pakkaavat olevaan enemmän tai vähemmän täynnä kuoppia, vaikka useimmilla ei taida kovin usein hevosia juoksennella.

Ihan vaan tiedoksi, että Suomessa lainsäätäjä nyt vain on katsonut aiheelliseksi liittää ratsastuksen jokamiehenoikeuden piiriin kuuluviin liikkumismuotoihin, joten sitä ei voi rajoittaa yksityisteillä eikä maastossa ilman vahvaa perustetta. Motoilu taas ei ole vastaavasti vapaata.

Itse parikymmentä vuotta ratsastusta harrastaneena voin vain sanoa, että kyseessä on vähintään yhtä hieno harrastus, kuin itselleni uusi motoilu. Suomi on niin harvaan asuttu maa, että meidän kyllä pitäisi kaikkien mahtua tänne omine harratuksinemme.

Yrittäkää nyt vain malttaa mielenne, kun näette ratsukon tai valjakon liikenteessä, antakaa tilaa ja varokaa, se hevonen voi oikeasti hypätä vaikka sen moton kyytiin, jos säikähtää ja siinä vaiheessa ratsastaja on vain matkustaja.
Kuinkahan monen tuhannen tai satojen tuhansien vuosien takaa pitäisi kulkuoikeuksia alkaa peräämään ja ottamaan huomioon. Kait tässä Sukken esimerkkiä noudattaakseen on siten Gorilloillekin annettava tietä ja otettava niiden liikkumiset huomioon.:)- Olkaatte siis kohteliaita esim. Korkesaaressa ja ilman muuta väistänette jos vaikkapa käärme ylittää tietä edessänne.:;): Sitä paitsi täysin väärin johdatettu, pelottelemasta jne, kun kyseessä on laajempi huomioiminen kaikkien tietämme tarvitsevien kannalta.

Näissä heppajutuissakin on huomioitava ainakin kaksi tekijää. Satunnaisesti kohdalle sattuvat ratsukot ja niiden huomioiminen, josta tämä triidi kaiketi sai alkunsa, sekä sitten jatkuvasti asian kanssa elämään joutuvat / joutuneet - jota itse edustan.
Sattuneesta syystä yksityistiemme, jonka kyläpoliisinakin valitettavasti aika-ajoin on toimittava, varteen ilmestyi uudistila pari v. sitten omistajan kommentilla.: "Olis pari hevosta, mitenköhän niitten kanssa"? Katsotaan - oli vastauksemme viime tiekokouksessa. Ja niinhän siinä kävi, että paskapuhetta ihmisten sanaan luottaminen.

Rupes niitä heppoja tulemaan ja ratsukkoa ilmaantumaan ja valitettavasti oli ratsastusta harrastettu pareittain, ja missäpä muualla kuin ajouralla. Ja on täysin paskapuhetta faktoilla, etteikö heppa valtavana ja painavana eläimenä jätä kaviomonttuja tiehen, tiedät sen Sukke oikein hyvin, ja pitäskö nyt sitten jo iät ja ajat teillämme ajaneiden sietää tätä tärytystä, vaikka olisi kuinka hyvä jousitus kotilossa. Sillä yhtä fakta on, että sitä kunnossapitoa ei heppojen omistajilta ja ratsastajilta aina heti tule - vaikka periaatteessa pitäisi.

Nyt sitten on kuusi heppaa, joita ao. talli jollain tavalla hoitaa, kolme v. sitten ei ollut yhtään.

Ongelma siis oli, ja minä ratkaisin asian näin. Juurikin olleessa kokouksessamme asetin ao. ratsutallin omistukseen kytköksessä olevan hlön tiekuntamme hoitokuntaan ja jäin itse siitä pois. Saapi nyt sitten tallin omistaja ihan ihte seurata ja vastata muille tien käyttäjille ketjusta: aiheuttamisesta johtuvat seuraukset ja vastuut jotka siitä lankeavat.
Ihan mielenkiintoista katsoa, että miten seuraavat pari vuotta sujuvat. Minähän en kapealla, kuka puhuikaan kauas väistämisestä, soratien rengasuralla juurikaan siedä kavionjälkiä vettä keräämässä ja mm. lenkkeilyä häiritsemässä, koska vituttaa se kävellessäkin noita kavionjälkiä väistellä, muutoin tasaisella soratieuralla.

Ja nyt muuten tarkoitan sellaista tiestöä, jota huippuluokan idyllissään on nautittavaa kulkea - ja ihan ihte sen hommasin ja rakennutin 10 - 20 v. sitten. Rahat tietysti keräsin kaikilta tasapuolisesti.😛

t. Motoristi - ainakin toistaseksi, silloin tällöin kyläpoliisikin Suomen Hollolan kulmilta.

Pakko kommentoida sen verran että itselläni on nyt vissiin 30. ajovuosi menossa ja kilometrejä niiden aikana on taittunut vuosittain jotain välillä 5000 - 42 000 kilometriä. Uskoisin että uudeltamaalta ei löydy sellaista asfaltoitua tienpätkää jota en olisi jossain vaiheessa joko yksin tai letkan kanssa liikkunut.

Hevosia olen kohdannut hyvä jos edes kahta kertaa per kesä (laitsalla ja aitauksessa olevia en laske tähän) !?! Ystäväpiirissä on hevostallien omistajia, ratsupoliisia, kasvattaja/jalostaja ja huima määrä makkaransyöjiä. Kenenkään en ole kuullut koskaan kommentoivan aihetta yhtä lausetta enempää. Joten olisiko syytä laittaa aiheen käsittely oikeaan mittakaavan ja todeta että jos kohdalle ratsukko osuu tällä tilastolla, niin ainakaan itse en ota sitä riskiä että joku tyllerö kuolee kaakkinsa alle, tai että tuo säikky lihavuori vyöryy minun saati takanani tulevien päälle. Vauhtia siis alas, kytkin pohjassa ohi rullaten (LC8) ja kun sivuutus on kaikille mukavalla tavalla ja tarpeeksi etäälle tehty niin ei ku sinkki taas pinkeeks ja kaikilla elämä ja harrastus jatkuu.

Ja sehän on totta että kauemmin ne konit on polkuja tallaanneet mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä että ei ollut vielä valinnanvaraa...

Liitetiedostot

• image.jpg
    image.jpg
    49,9 KB · Katselut: 66
Hevosen nähdessään on syytä laskea nopeutta ja ohitus kannataa tehdä vapaalla/tasakaasulla.Liian hiljaa lähestyvää motoa kuski ei huomaa ja hätkähtää jonka hevonen tuntee ja pakenee kuten sen luonnolle on ominaista eli pieni katse kontakti kuskiin ei ole pahitteeksi .Itsellä on tuhansia kilsoja Mp selässä ja hevosen rattailla.Yksi yhteinen seikka on kaikilla jotka eivät ota muita huomioon liikenteessä ASENNE:WAZAAP: esim: kapea kylätie kotilo puskee vastaan 80km lasis naama norsun tötteröllä nyrkkiä heristäen,enpä ole itse törmännyt asiattomasti vastaantulevaan joka olisi nostanut kättä ja hymyillyt millään laitteella 😛.Muistetaan hymyillä ja nostella org tervehdystä....Son kesä nyt.

1958:lle ihan mielenkiinnosta; miten paska tie sulla siellä on alun alkaen perustettuna? Anoppilassa talon editse kulkee n. kilometrin pätkä soratietä, jota viereinen kaupallinen ratsastustalli saa käyttää. Ja käyttää kanssa, eikä tiessä ole vaurioita heppojen jäljiltä. Ei, vaikka ovat reilun vuosikymmenen tietä käyttäneet.
Toimii erinomaisena siedätyshoitona hevosille, kun meidän koirat ovat välillä anopilla ja appiukolla hoidossa. Hirvikoiran sukuisina huomaavat ja ilmoittavat jokaisen isomman nelijalkaisen. Lisäksi itsellä, vaimolla, anopilla ja appiukolla on omat moottoripyörät riittävällä äänentasolla varustettuna. Mitään kiusaa tai tahallista harmia ei hevosille kylläkään harrasteta, turha niille ylimääräistä stressiä on aiheuttaa. Sovussa on toistaiseksi mahduttu kulkemaan.

1958:lle ihan mielenkiinnosta; miten paska tie sulla siellä on alun alkaen perustettuna?
Jos jotain tiedät sorateiden rakenteesta ja sen semmoisesta, niin tämä kertonee. Esim. viime kesä, joka oli rankka, sateisena kesänä, perussorateille. Mainitulla rakenetulla pätkällä riitti keväällä tapahtunut lanaus pitkällä lanalla. Eikäs sitten muuta, ja kotiloliikenne on vilkasta, ja raskaampaakin liikennöintiä on.
Kerrassaan mainion kovapintaisena pysyi väylä, semmoinen savisen kova - jos se jotain kertoo. Vanhemmat pätkät, jotka syntyneet muulla tavalla, olivat lujilla.
Tämä ratsastustsydeemi ilmaantui viime syksynä voimallisempana ja nyt mennen talven aikana. Ihmettelin mm. sitä, että miten kovapintainen ajosta tamppaantunut lumi särkyy kengitetyn kavion alla. Sitä kun ajeli, eipä ollut tasaista meno, jollaiseen olen tottunut ja muutkin myös.
Ja tässä kun nyt yhteisymmärryksessä on väistämistä tehtävä, ei kaukaa voi väistää, pitäisi muuten nykästä ojan kautta pellolle ja tuosta nyt, väistämisestä, harmia ole, minulle. Mutta tuo kunnossapito sitten aprikoittaa - kahtellaan nytten miten pärjäillään - ja miten tämä tallin pitäjä vastuussaan pysyy, nytten kun laitoin hemmon hoitokuntaan.:paikallatuulee:

Ja jos oikein aletaan pikkutarkakaksi niin tieliikennelaki sanoo myös jotain hevosen kohtaamisesta. Pykälä 46:

Ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään tiellä olevaa hevosta, karjaa tai vastaavia kotieläimiä noudatettava tarpeellista varovaisuutta ja käytettävä riittävän alhaista nopeutta.

Jos jotain sattuu tien päällä, niin tuolla lauseella saadaan moottoriajoneuvon kuljettajalle aika helposti määrättyä jälkiseuraamuksia, vaikka mitään muuta liikennesääntöä ei olisikaan rikottu.

Jos jotain sattuu tien päällä, niin tuolla lauseella saadaan moottoriajoneuvon kuljettajalle aika helposti määrättyä jälkiseuraamuksia, vaikka mitään muuta liikennesääntöä ei olisikaan rikottu.
Tässäpä tämä vaikeus sitten onkin eräs merkittävä, missä määrätyt asiat kiteytyvät. Kun on eräs mökkinaapuri ja 14v nassikan isä ja nassikan mopo on siellä mökillä, kun ei voi yleisillä teillä ajaa. Ja nassikan isä kantaa huolta, että ei kyllä mopokolaria hevosten kanssa kaivattasi, kun täällä mökkitiellä voisi ees pikkusen ajaa - on se polte sen verran kova, luulenpa, että aika moni sen tietää.
Ja sitten on nämä teinityttöjen ymmärtäjät, jotka niin soman näköiseksi maalaavat, kun tytöt ratsullansa liikkuvat huomioliivit päällään iloisesti vilkuttaen.
Kummasta tästä nyt sitten huolta kantaa ja kumpaa tukee. Joteskii sykkii tuo ymmärtämys enämpi tuon mopon suuntaan, vaikkeihan se ihan laillista ole...
Aika-ajoin kun oloa kuvaa vaikkapa Christer Lybeckin kirja: Veitsen Terällä, niin hakee siihen sitten tukea ja vaikkapa aasin siltaa kunnosspito silmällä pitäen.:dunno: Ajatellen niitä kaikkia meitin tien käyttäjiä ja tarvitsijoita.

ns. maalaisjärjellä varustetut ymmärtänevät että myös hevosenkuljetusajoneuvot ohitetaan sukkasillaan....
Eläimiä ei prkl ressata turhaan!

Eräs ravitallin omistaja on sanonu että kun hevonen jotain kuljetuksessa säikähtää niin se alkaa jäkittäämään ja on sitten ihan jumissa kun pitäs esim. juosta....

No kun motareilla paljon liikun, niin kaikenlaista näkeneenä oli sitten melekonen hämmästys tältä keväältä kun yxi
hevoskuljetuskiesi veteli semmosta reipasta 100 kmh nopeutta. Kun peräkärryllä se suurin sallittu on 80 kmh. Ja joteskin ei yhtään huolta kanna etteikö pärjää esim. jokin Yamaha Racing - kalusto reilussakaan nopeudessa, mutta joskus sitä näkee hurjia suorituksia peräkärryillä ja kyllä minä ao. heppakuljetusta seurasin yllättyneenä, tais vedellä vielä ohituskaistaa. Siinä kun olis käynyt jotain äkillistä, niin voi polle parkaa.:no:

No kun motareilla paljon liikun, niin kaikenlaista näkeneenä oli sitten melekonen hämmästys tältä keväältä kun yxi
hevoskuljetuskiesi veteli semmosta reipasta 100 kmh nopeutta. Kun peräkärryllä se suurin sallittu on 80 kmh. Ja joteskin ei yhtään huolta kanna etteikö pärjää esim. jokin Yamaha Racing - kalusto reilussakaan nopeudessa, mutta joskus sitä näkee hurjia suorituksia peräkärryillä ja kyllä minä ao. heppakuljetusta seurasin yllättyneenä, tais vedellä vielä ohituskaistaa. Siinä kun olis käynyt jotain äkillistä, niin voi polle parkaa.:no:

Ilmoitithan poliisille?

Ja jos oikein aletaan pikkutarkakaksi niin tieliikennelaki sanoo myös jotain hevosen kohtaamisesta. Pykälä 46:

Ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään tiellä olevaa hevosta, karjaa tai vastaavia kotieläimiä noudatettava tarpeellista varovaisuutta ja käytettävä riittävän alhaista nopeutta.

Koskee myös muita ajoneuvoja, kuten polkupyöriä.

Törmäyksessä voi tulla penalty, en muista että kukaan olisi koskaan saanut saanut sakkoa tahi tuomiota eläimen tai ihmisen pelästyttämisestä.

Itse olen monasti maastopyörällä pikkuteillä ja poluilla kohdannut hevosen, pilkkopimeässäkin, ja on aina yllätys miten eläin käyttäytyy.

Joku sanoi että heppa pelkää kun ei tunnista ihmistä, pitäiskö sille jäädä juttelemaan? 🙂

-J-

Joku sanoi että heppa pelkää kun ei tunnista ihmistä, pitäiskö sille jäädä juttelemaan? 🙂

Itse asiassa, niin tyhmältä kuin se tuntuukin, jos tulee semmoinen olo että heppa jää epäilevänä tuijottamaan, kannattaa sanoa jotain. Itse hevosen kanssa liikkuessa olen usein yrittänyt virittää hepan mielestä Epäilyttävän Möykyn kanssa jotain keskustelua. Joskus olen jopa pyytänyt Möykkyä ihan suoraan että "Sano jotain, ihan vaikka vaan 'Moi moi, täältä tullaan'". Tuolloin heppakin yleensä havahtuu että Möykky onkin ihminen, eikä Sapelihammastiikeri. Niitä kun on pahimmillaan kaikissa postilaatikoissa. Myös siinä omassa, päivästä riippuen.

Aika harva mitään "hullua kaakkia" itsellään hyysää - siinä lähtee henki jos 700kg ottaa joka päivä ihan tavaksi sinkoilla mihin sattuu. Mutta ne lauhkeimmatkin pelästyy välillä. Jopa poliisihevosetkin, vaikka ne treenaa ihan työkseen sitä ettei mitään pelästyttäisi.

Toki tieliikenteessä täytyy olla tieliikennekelpoinen. Ja myös hevosten täytyy ihan erikseen opetella se tiellä kulkeminen. Ehkä täytyisi laittaa häntään/kärryihin joku autokoulukolmio :grin:

Mietiskelin tätäkin hommaa mökille ajellessani, ja monia kannanottoja tähän triidiin, omaakin osuuttani. Niin merkillistä kuin onkin, nyt kaikkea tilaa katsellessa, kuinka ahtaaksi se tila toisinaan käy, eri osapuolille. Taiteile siinä välissä sitten, mutta varmasti kaikille on selvää, että asioihin on puututtava olevan tietämyksen nojalla, ennen kuin ikävyyksiä tapahtuisi. Kahtellaan miten suvi mänöö, voi se mopopoika ajaa ja se teinityttö ratsastaa. Ties vaikka joskus naimisiin menisivät, eihän sitäkään etukäteen voi tietää, mutten sellanen vaikuttaisi hyvältä, äkkiä aatellen. Yritän muistaa ja kaivaa tämän triidin suven jälkeen kommentilla, miten sitten menikään🙂

Itse asiassa, niin tyhmältä kuin se tuntuukin, jos tulee semmoinen olo että heppa jää epäilevänä tuijottamaan, kannattaa sanoa jotain. Itse hevosen kanssa liikkuessa olen usein yrittänyt virittää hepan mielestä Epäilyttävän Möykyn kanssa jotain keskustelua. Joskus olen jopa pyytänyt Möykkyä ihan suoraan että "Sano jotain, ihan vaikka vaan 'Moi moi, täältä tullaan'". Tuolloin heppakin yleensä havahtuu että Möykky onkin ihminen, eikä Sapelihammastiikeri. Niitä kun on pahimmillaan kaikissa postilaatikoissa. Myös siinä omassa, päivästä riippuen.

Aika harva mitään "hullua kaakkia" itsellään hyysää - siinä lähtee henki jos 700kg ottaa joka päivä ihan tavaksi sinkoilla mihin sattuu. Mutta ne lauhkeimmatkin pelästyy välillä. Jopa poliisihevosetkin, vaikka ne treenaa ihan työkseen sitä ettei mitään pelästyttäisi.

Toki tieliikenteessä täytyy olla tieliikennekelpoinen. Ja myös hevosten täytyy ihan erikseen opetella se tiellä kulkeminen. Ehkä täytyisi laittaa häntään/kärryihin joku autokoulukolmio :grin:

😛😛😛 futaakse jos hepalta kysele ystävälliseen sävyyn josko on menossa Kotivaralle tahi jopa Huhtahyvillekö on matka... 🙂🙂🙂
Sorry oli pakko...

Back