• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Syytä muistaa kohdatessasi hevosen liikenteessä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jatketaan edellistä...
Hepan kohdatessa kannattaa vetää levikkeelle tai levähdyspaikalle. Helpompi syyä.

Meillä on kaksi heppaa (tavallinen ja poni) ja ratsastajat ovat kertoneet, että semmoinen rauhallinen, riittävän etäältä ja TASAINEN ohitus riittää.
Kun ei tee äkkiliikkeitä, niin kyllä se hepo (ainakin meidän) pärjää.

Hevosta koskee ihan sama sääntö kuin koiriakin, ellei se ole ohjaajan hallinnassa pitää pysyä poissa paikoilta joissa se voi aiheuttaa vaaraa muille liikkujille. En ymmärrä sellaisen ihmisen järjenjuoksua joka tuo häntälottokoneensa liikenteeseen ellei se osaa siellä liikkua pelkäämättä. Johan siinä on omakin terveys kysymyksessä, muiden lisäksi. Olen ihan varma että jos joku motoristi saa hevosen päälleen yleisellä tiellä niin on aika vahvoilla kun aletaan hakea maksajaa. Eikä tämä ole mitään hevosvihaa, siellähän ne voivat ja saavat mennä kuten muutkin kulkijat mutta mun mielestä on vastuutonta lähteä seikkailemaan elukalla jota ei kykene hallitsemaan.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että siellä tiellä voi tulla vastaan muitakin eläimiä, hirvi, poro, peura ja muut pienemmät, joiden kohdalla ainakin itse hiljennän aina ja kunnolla samoin aina hevosenkin nähdessäni, oli se sitten tiellä tai tien vieressä laitumella, sillä kaikki nuo on eläimiä, jotka voivat tehdä mitä vaan odottamatonta.

Pitääkö muuten hevoisella olla liikennevakuutus, jos sillä ajetaan yleisillä teillä? Rekisterikilpiä en ole niillä nähnyt, toisin kuin lehmillä.

Mua ei sinällään hevoset häiritte ja niihin usein törmää kun nykyään niin korvessa asustaa mutta oon usein miettinyt että minkä takia vastuu tunnutaan hyvin usein sysättävän sille vastapuolelle eikä sen hevosen ohjastajalle.

Eikö lähtökohtaisesti kuitenkin jokaisen tulisi voida olettaa että jos ratsastaja tuo hevosen tielle jonka valtakäyttäjänä on moottorikulkuneuvot olisi hevonen kykenevä toimimaan siellä hyvin. Tottakai perseily ja pelottelu on erikseen ja tällaisiin tilanteisiin ei kukaan voi varautua.

Jotenkin mun mielestä on kuitenkin kohtuutonta että mutkantakaa ilmestyvä massiivisen kokoinen eläin ja sen rauhallisena pitäminen kuuluukin yhtäkkiä sille vastaan tulijalle joka kaikessarauhassa kukee omalla kaistallaan/tien oikeassa laidassa. :crash:

En tiedä miten tilanteita opetetaan ratsastajille ja varmaan painotetaan heille omaa vastuuta asiassa. Uutisointi ulospäin vain aina korostaa nimenomaan muiden vastuuta. Tosin... täällä tuntuu olevan valloillaan käsitys että autoilijan tulee jokatilanteessa väistää kuningasmotoristia joka keulii stopristeyksentä 200km/h läpi. 😉

Eikö lähtökohtaisesti kuitenkin jokaisen tulisi voida olettaa että jos ratsastaja tuo hevosen tielle jonka valtakäyttäjänä on moottorikulkuneuvot olisi hevonen kykenevä toimimaan siellä hyvin.

Tietenkin näin. Samaa voisi sanoa muuten ihmisistä, että jos vaikka moottoripyörä/auto tuo ihmisen liikenteeseen, niin ihmisen olisi kyettävä toimimaan siellä hyvin. Jep, ihan saa haaveilla. Hevonen nyt on vielä epämääräisempi tapaus ihmiseen nähden, sille kun ei voi faktoja ja liikennesääntöjä lukea. Ja se hevonenkaan ei ihmisen ajatusta/kieltä ymmärrä jotta sille voisi niin monimutkaisia asioita opettaa, kuten vaikka ihminen liikenteessä.

Tietenkin näin. Samaa voisi sanoa muuten ihmisistä, että jos vaikka moottoripyörä/auto tuo ihmisen liikenteeseen, niin ihmisen olisi kyettävä toimimaan siellä hyvin. Jep, ihan saa haaveilla. Hevonen nyt on vielä epämääräisempi tapaus ihmiseen nähden, sille kun ei voi faktoja ja liikennesääntöjä lukea. Ja se hevonenkaan ei ihmisen ajatusta/kieltä ymmärrä jotta sille voisi niin monimutkaisia asioita opettaa, kuten vaikka ihminen liikenteessä.

Lähinnä kai tuo on sitä ratsastajan/ohjastajan vastuuta ettei tuntematta hepon luonnetta tuo sitä suoraan moottoriliikenteen sekaan, vaan tutustelee ensin sen luonteen ja oikut.
Ja jos tietää että on arka liikentelle niin sit pitää sen poissa tuosta stressi tilanteesta - sen minkä on mahollista ja/tai totuttaa sen liikenteeseen pikkuhiljaa.
Ajoneuvon kuljettajalla sit vastaavasti on vastuu on omasta ajotaidosta, asenteesta ja ajoneuvon kunnosta.

Mut Kaiken kaikiaan kannattaa pitää mielessä että Eläimet ja Lapset liikenteessä on semmosia ettei koskaan voi olla varma ettei ne tee jotain täysin yllättävää- kummallekaan ei oo liikennesäännöt ihan selvillä ja niiden ajatuksen juoksu on toisinaan poukkoilevaa -PALLO! VUH!

Kaikille muistutuksena: http://www.youtube.com/watch?v=Jmg86CRBBtw

Totta totta. Mutta niin vaan ne mopotkin lähtee hiekasta tms. sinne mutkan tangentin suuntaan vaikka asia on hyvin tiedossa ja kuskille opetettu. Tossa jokuaika sitten juoksulenkillä tuli pari "ekaluokkalaisen näköstä/ikästä" kaveria jalkakäytävällä vastaan ja olivat hiukan huoletttoman oloisia siinä juoskennellessaan ja jutellessaan. Siinä sitten siirtyivät lähemmäs ajorataa. Jonkun kymmenen metriä siinä kuljettuansa mua vastaan täysin yllättäen huppupäiset pojat hyökkäsivät juosten ajoradalle :kääk: jolla liikenne tulee suoraan heidän takaansa! Joku hiljainen auto tms. ja mitään ei olis ollut tehtävissä. Siis tossa http://goo.gl/maps/w72tf pojat tuli vastaan ja katsomatta juoksivat tielle missä toi paku tulee kuvassa. :sad3:

Eläimet ja Lapset liikenteessä on semmosia ettei koskaan voi olla varma ettei ne tee jotain täysin yllättävää- kummallekaan ei oo liikennesäännöt ihan selvillä

Eräs ammatikseen mm. liikenteen ongelmien parissa työskentelevä hlö sanoi minulle: lapsiin pitää suhtautua kuin ne olisivat elävä varoituksesta kertova liikennemerkki. Eo. viitaten pätenee eläimiinkin, sovellan tätä opetusta havaitessani liikenteessä myöskin mopedistin tai skootteristin.

Back