shyhander
Rahastonhoitaja
Mua tossa Moottori-lehden jutussa pikkaisen jäi sillälailla kihertämään, joskaan ei nyt kovasti haittaamaan, se että siinä mainittiin minusta ehkä aavistuksen väärin sisustan "styroksin/solumuovin" jakavan iskun laajemmalle alueelle. No, kyllä niinkin... Ja korostettiin kuoren kestävyyttää. Joo, varmasti ihan oikein, mutta ongelma mun nähdäkseni ylipäätään on se että kun pään lyö, niin päähän kohdistuu iso määrä kipeää tekevää energiaa, ja kypärän tarvitsisi päästä tuosta energiasta jotenkin eroon ennemminkin kuin jakaa se energia vaan suuremmalle alueelle – mikä sekin on tietysti tärkeää.
Mun mielestä kypärän suunniteltu rikkoontuminen on ainut konsti millä sitä energiaa saadaan "kulutettua", eli muodonmuutokseen. Jos ajattelisi, että kypärä olisi suunniteltu rikkoontumaan hallitusti vaikka 60 km/h vauhdissa, niin se suojaisi patremmin päätä iskuenergialta tavallisissa ajotilanteissa kuin kypärä joka on suunniteltu suojaamaan päätä rikkoontumatta 200 km/h vaihdista. Joskus tuli dokumenttipätkä F1 autojen turvallisuuden historiasta, ja siinä joku Keken aikalainen taisi kertoa miten nykyään F1:ssä pyritään mahdollisimman isoon roju- ja pölymäärään kolarin yhteydessä, koska se rikkoontuvan kaman määrä vähentää suoraan kuljettajaan kohdistuvia voimia. Kypärässähän on täsmälleen sama tilanne, mutta pienemmässä paketissa. No, nää on nyt vaan mun kakssenttiä.
Mun mielestä kypärän suunniteltu rikkoontuminen on ainut konsti millä sitä energiaa saadaan "kulutettua", eli muodonmuutokseen. Jos ajattelisi, että kypärä olisi suunniteltu rikkoontumaan hallitusti vaikka 60 km/h vauhdissa, niin se suojaisi patremmin päätä iskuenergialta tavallisissa ajotilanteissa kuin kypärä joka on suunniteltu suojaamaan päätä rikkoontumatta 200 km/h vaihdista. Joskus tuli dokumenttipätkä F1 autojen turvallisuuden historiasta, ja siinä joku Keken aikalainen taisi kertoa miten nykyään F1:ssä pyritään mahdollisimman isoon roju- ja pölymäärään kolarin yhteydessä, koska se rikkoontuvan kaman määrä vähentää suoraan kuljettajaan kohdistuvia voimia. Kypärässähän on täsmälleen sama tilanne, mutta pienemmässä paketissa. No, nää on nyt vaan mun kakssenttiä.

. Toimi ihan hyvin ja pin lockilla ei huurtunu, oli ehkä hieman raskas, mut siinähän ne niskat vahvistuu. Sisus oli kohtalainen, ei painunut ihan hirveesti, kerta kauteen pesulla oli aina kuin uudelleen syntynyt