• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärien turvallisuus.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pasifsc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mua tossa Moottori-lehden jutussa pikkaisen jäi sillälailla kihertämään, joskaan ei nyt kovasti haittaamaan, se että siinä mainittiin minusta ehkä aavistuksen väärin sisustan "styroksin/solumuovin" jakavan iskun laajemmalle alueelle. No, kyllä niinkin... Ja korostettiin kuoren kestävyyttää. Joo, varmasti ihan oikein, mutta ongelma mun nähdäkseni ylipäätään on se että kun pään lyö, niin päähän kohdistuu iso määrä kipeää tekevää energiaa, ja kypärän tarvitsisi päästä tuosta energiasta jotenkin eroon ennemminkin kuin jakaa se energia vaan suuremmalle alueelle – mikä sekin on tietysti tärkeää.

Mun mielestä kypärän suunniteltu rikkoontuminen on ainut konsti millä sitä energiaa saadaan "kulutettua", eli muodonmuutokseen. Jos ajattelisi, että kypärä olisi suunniteltu rikkoontumaan hallitusti vaikka 60 km/h vauhdissa, niin se suojaisi patremmin päätä iskuenergialta tavallisissa ajotilanteissa kuin kypärä joka on suunniteltu suojaamaan päätä rikkoontumatta 200 km/h vaihdista. Joskus tuli dokumenttipätkä F1 autojen turvallisuuden historiasta, ja siinä joku Keken aikalainen taisi kertoa miten nykyään F1:ssä pyritään mahdollisimman isoon roju- ja pölymäärään kolarin yhteydessä, koska se rikkoontuvan kaman määrä vähentää suoraan kuljettajaan kohdistuvia voimia. Kypärässähän on täsmälleen sama tilanne, mutta pienemmässä paketissa. No, nää on nyt vaan mun kakssenttiä.
 
Mua tossa Moottori-lehden jutussa pikkaisen jäi sillälailla kihertämään, joskaan ei nyt kovasti haittaamaan, se että siinä mainittiin minusta ehkä aavistuksen väärin sisustan "styroksin/solumuovin" jakavan iskun laajemmalle alueelle. No, kyllä niinkin... Ja korostettiin kuoren kestävyyttää. Joo, varmasti ihan oikein, mutta ongelma mun nähdäkseni ylipäätään on se että kun pään lyö, niin päähän kohdistuu iso määrä kipeää tekevää energiaa, ja kypärän tarvitsisi päästä tuosta energiasta jotenkin eroon ennemminkin kuin jakaa se energia vaan suuremmalle alueelle – mikä sekin on tietysti tärkeää.

Mun mielestä kypärän suunniteltu rikkoontuminen on ainut konsti millä sitä energiaa saadaan "kulutettua", eli muodonmuutokseen. Jos ajattelisi, että kypärä olisi suunniteltu rikkoontumaan hallitusti vaikka 60 km/h vauhdissa, niin se suojaisi patremmin päätä iskuenergialta tavallisissa ajotilanteissa kuin kypärä joka on suunniteltu suojaamaan päätä rikkoontumatta 200 km/h vaihdista. Joskus tuli dokumenttipätkä F1 autojen turvallisuuden historiasta, ja siinä joku Keken aikalainen taisi kertoa miten nykyään F1:ssä pyritään mahdollisimman isoon roju- ja pölymäärään kolarin yhteydessä, koska se rikkoontuvan kaman määrä vähentää suoraan kuljettajaan kohdistuvia voimia. Kypärässähän on täsmälleen sama tilanne, mutta pienemmässä paketissa. No, nää on nyt vaan mun kakssenttiä.

Tuon ylläolevan teoria romuttuu käytännönssä sillä, että kypärään ei kohdistu vaan yksi isku, vaan useita.
Kypärän on kestettävä pomppimista asfaltilla, jotta se tekisi tehtävänsä. Ilman kuorta oleva kypärä ei sitä tee.
 
No niinpä kyllä... Totuuksiahan on paljon tässä. Kypärässä taitaa olla tärkeintä se, että siinä on sopivat kompromissit ja hyvä kokonaisuus.

Mukavuus on varmasti yksi tärkein kypärän turvallisuustekijä jokapäiväisessä ajossa. Kun kypärän unohtaa, niin ajaminen luonaa ja ajatukset pysyy ajamisessa ja liikenteessä. Kypärä joka ei sovi, vuotaa ja painaa otsaa väsyttää kuskin ja keskittyminen on muualla kuin ajamisessa ja liikenteessä.
 
Mukavuus on varmasti yksi tärkein kypärän turvallisuustekijä jokapäiväisessä ajossa. Kun kypärän unohtaa, niin ajaminen luonaa ja ajatukset pysyy ajamisessa ja liikenteessä. Kypärä joka ei sovi, vuotaa ja painaa otsaa väsyttää kuskin ja keskittyminen on muualla kuin ajamisessa ja liikenteessä.

Komppaan. Kun ajoi kolarin ja kypärä meni "palasiksi" kävin Robin-Hoodista (en biltemasta) hakemassa parinkympin muoviämpärin siksi ajaksi ennen kun Arai tuli englannista. Kokemus sillä ajaessa oli helvetellinen, yhtenä esimerkkinä MP3 volumetaso ei riittänyt, että musiikki olisi kuulunut sieltä suhinan takaa.
 
Kypärä joka ei sovi, vuotaa ja painaa otsaa väsyttää kuskin ja keskittyminen on muualla kuin ajamisessa ja liikenteessä.


Eräs tuttuni, joka ajoi muutama vuosi sitten ekaa kesää pyörällä, oli päätynyt johonkin ilmeisesti Shoein kopioon, joka maksoi kuulemma "muutaman kympin".

Erehdyin kerran kokeilemaan kyseistä päähinettä, ja vaikka päiden muodoissa voi ihmisillä olla suuriakin eroja, niin olin kyllä silti todella ällistynyt, että hän oli pystynyt pitämään sitä ollenkaan päässään, puhumattakaan että vielä jotain pidempiä ajosiivuja vedellessä. Itselleni olisi 10 minuuttia tehnyt todella tiukkaa. Istuvuutta ja ylipäätään sisustuksen materiaaleja / rakennetta voisi kuvailla lyhyesti täysin katastrofaalisiksi. Fyllingit siinä vaikutti myös painuneen aikalailla kasaan vajaan ajokauden aikana, joten epäilen, ettei istuvuus hänellekään ollut enää ollenkaan samanlainen kuin silloin, kun ensi kertaa oli sen päähänsä laittanut. Varsinkin tuo viimeksimainittu vaikuttaa jo ihan suoraan myös kypärän suojaavuuteen. Liian väljästi istuva kypärä ei voi suojata hyvin (ja sehän on myös yleinen virhe, että ostellaan liian isokokoisia kypäriä).
 
Eräs tuttuni, joka ajoi muutama vuosi sitten ekaa kesää pyörällä, oli päätynyt johonkin ilmeisesti Shoein kopioon, joka maksoi kuulemma "muutaman kympin".

Erehdyin kerran kokeilemaan kyseistä päähinettä, ja vaikka päiden muodoissa voi ihmisillä olla suuriakin eroja, niin olin kyllä silti todella ällistynyt, että hän oli pystynyt pitämään sitä ollenkaan päässään, puhumattakaan että vielä jotain pidempiä ajosiivuja vedellessä. Itselleni olisi 10 minuuttia tehnyt todella tiukkaa. Istuvuutta ja ylipäätään sisustuksen materiaaleja / rakennetta voisi kuvailla lyhyesti täysin katastrofaalisiksi. Fyllingit siinä vaikutti myös painuneen aikalailla kasaan vajaan ajokauden aikana, joten epäilen, ettei istuvuus hänellekään ollut enää ollenkaan samanlainen kuin silloin, kun ensi kertaa oli sen päähänsä laittanut. Varsinkin tuo viimeksimainittu vaikuttaa jo ihan suoraan myös kypärän suojaavuuteen. Liian väljästi istuva kypärä ei voi suojata hyvin (ja sehän on myös yleinen virhe, että ostellaan liian isokokoisia kypäriä).

Tuohon istuvuuteen, ehkä se oli muotoutunut kaverisi päähän?
 
Tuohon istuvuuteen, ehkä se oli muotoutunut kaverisi päähän?

Ehkä niin. Mutta fyllinkien meneminen tuollalailla kasaan noin lyhyessä ajassa ei vaan silti oikein vakuuttanut. Ja meinasi kyllä itsekin, että seuraava kypäränsä olikin sitten ergonomian osalta jo huomattavasti parempi.. :p
 
Demo, kiinakypärä vs. japanikypärä. (kannattaa laittaa videosta äänet pois ja hypätä noin 0:25 kohtaan)

 
Perhan.. ois pitäny omaa kaaduttua ja yhdestä kohti tasaiseksi kulunutta Marushinia piestä testiksi..No nyt se myöhäistä..
 
Alottaessani motoilun uudelleen 2009 ostin ensikypäräksi lazerin kestrelin :grin: . Toimi ihan hyvin ja pin lockilla ei huurtunu, oli ehkä hieman raskas, mut siinähän ne niskat vahvistuu. Sisus oli kohtalainen, ei painunut ihan hirveesti, kerta kauteen pesulla oli aina kuin uudelleen syntynyt :thumbsup:. Päätin sitten viime keväänä pyörää vaihtaessa hankkia samalla paremman potan päädyin monen vertailun (hjc ben spies replica, shoei pari mallia, schubert, arai) Arain viper gt pottaan ja on kyllä toiminut niin perskeleen hyvin, mitä nyt ilman kalvoa hieman huurtuu :thumbup:. Asian pointti kun olen kamoja ostanut, olen myyjiltä aina kysellyt kypäristä ja eka kypärä oli hyvä(hinta/ laatu) aloittelevalle motoristille, jos olisi vaikka sattunut into lopahtaan, niin ei heti olisi tullut +500 kypärä hyllyyn makaamaan turhan panttina.Mut älkää ostako niit minimani kypäriä se o sit sama, ku ajat ilman pottaa!!!!!!!!!!!!!
 
Mua tossa Moottori-lehden jutussa pikkaisen jäi sillälailla kihertämään, joskaan ei nyt kovasti haittaamaan, se että siinä mainittiin minusta ehkä aavistuksen väärin sisustan "styroksin/solumuovin" jakavan iskun laajemmalle alueelle. No, kyllä niinkin... Ja korostettiin kuoren kestävyyttää. Joo, varmasti ihan oikein, mutta ongelma mun nähdäkseni ylipäätään on se että kun pään lyö, niin päähän kohdistuu iso määrä kipeää tekevää energiaa, ja kypärän tarvitsisi päästä tuosta energiasta jotenkin eroon ennemminkin kuin jakaa se energia vaan suuremmalle alueelle – mikä sekin on tietysti tärkeää.

Mun mielestä kypärän suunniteltu rikkoontuminen on ainut konsti millä sitä energiaa saadaan "kulutettua", eli muodonmuutokseen. Jos ajattelisi, että kypärä olisi suunniteltu rikkoontumaan hallitusti vaikka 60 km/h vauhdissa, niin se suojaisi patremmin päätä iskuenergialta tavallisissa ajotilanteissa kuin kypärä joka on suunniteltu suojaamaan päätä rikkoontumatta 200 km/h vaihdista. Joskus tuli dokumenttipätkä F1 autojen turvallisuuden historiasta, ja siinä joku Keken aikalainen taisi kertoa miten nykyään F1:ssä pyritään mahdollisimman isoon roju- ja pölymäärään kolarin yhteydessä, koska se rikkoontuvan kaman määrä vähentää suoraan kuljettajaan kohdistuvia voimia. Kypärässähän on täsmälleen sama tilanne, mutta pienemmässä paketissa. No, nää on nyt vaan mun kakssenttiä.
Hä, hö ja hu?

Kuoren tehtävä on pitää paketti kasassa.
Styroksi jakaa iskuenergian laajemalle alueelle/hidastuvuus/G-voima. (Ei pääse se hyytelö kallon sisällä heilumaan niin pahoin)
Atomeiksi hajoava kypärä ei suojaa yhtään paremmin, kuin hallitusti kokoon painuva. Voi olla että on jopa heikopmpi, kun ei enää suojaa toiselta iskulta.

Kypärähän nimenomaan hajoaa iskussa.

P.S Energia on häviämätöntä. Ville 8v. Ala-asteelta!
 
Luettaisiin, jos saisi ilmatteeks lehden jostain...Ei taida olla netissä missään artikkelia luettavissa?

Kaikki rahat menny pyörään, niin kenellä paskaduunarilla nyt enää lehtiä on varaa tilailla/ostaa:D

Löytynee kirjastoistakin.
 
Tulipa tuota kypärätestivideota katsoessa mieleen, että tuskinpa on kuoren kestävyydestä kiinni selviytyminen, jos vähänkään kalliimpien kypärien kestävyys tuota tasoa. Samaa mieltä kun Pecha, eli luulisin että istuva ja sopiva kypärä on turvallisin, ja se ei aina ole se halvin (itsellä schuberth sr1). Ennen omistin agv:n joka oli saanut täydet pisteet tuosta turvallisuustestistä, mutta tuntui suorastaan vaaralliselta tuon schuberthin oston jälkeen, kun ei istunut niin hyvin ja tuntui että voisi kovemmissa lipoissa pyörähtää irti päästä.

Iskuilta suojaavuuden lisäksi turvallisuutta lisää mielesäni hyvä näkyvyys. Esimerkiksi sateella huurteinen visiiri voi olla paljon enemmän turvallisuuteen vaikuttava tekijä kun arain tarra kypärän kyljessä. Jos haluaisin itse sijoittaa lisää turvallisuuteen niin ostaisin luultavasti jonkinlaisen niskatuen.
 
Tulipa tuota kypärätestivideota katsoessa mieleen, että tuskinpa on kuoren kestävyydestä kiinni selviytyminen, jos vähänkään kalliimpien kypärien kestävyys tuota tasoa. Samaa mieltä kun Pecha, eli luulisin että istuva ja sopiva kypärä on turvallisin, ja se ei aina ole se halvin (itsellä schuberth sr1). Ennen omistin agv:n joka oli saanut täydet pisteet tuosta turvallisuustestistä, mutta tuntui suorastaan vaaralliselta tuon schuberthin oston jälkeen, kun ei istunut niin hyvin ja tuntui että voisi kovemmissa lipoissa pyörähtää irti päästä.

Iskuilta suojaavuuden lisäksi turvallisuutta lisää mielesäni hyvä näkyvyys. Esimerkiksi sateella huurteinen visiiri voi olla paljon enemmän turvallisuuteen vaikuttava tekijä kun arain tarra kypärän kyljessä. Jos haluaisin itse sijoittaa lisää turvallisuuteen niin ostaisin luultavasti jonkinlaisen niskatuen.

No se ei päähän istunu ja tuntuu lentävän veks ni väärän kokonen tai muuten ei päähän sopiva. Kuori mielellään kestää iskun niin ettei esim jalkatappi tai vastaava läpi mossaha. Omassa päässä nykyään keikkuu X-liten 701 juurikin siksi että istuu hyvin ja toivo ja kovasti toivonkin sitä kun lipat otan niin ei mene läpi esim stonga ja varmaa on se että päässä se pysyy kun kerran päähäni istuvan ostin.
 
Hä, hö ja hu?

Kuoren tehtävä on pitää paketti kasassa.
Styroksi jakaa iskuenergian laajemalle alueelle/hidastuvuus/G-voima. (Ei pääse se hyytelö kallon sisällä heilumaan niin pahoin)
Atomeiksi hajoava kypärä ei suojaa yhtään paremmin, kuin hallitusti kokoon painuva. Voi olla että on jopa heikopmpi, kun ei enää suojaa toiselta iskulta.

Kypärähän nimenomaan hajoaa iskussa.

P.S Energia on häviämätöntä. Ville 8v. Ala-asteelta!

Kuoren tehtävä on tietysti se mikä sille on suunniteltu, voi olla tarkoitettu hajoamaan hallitusti tai kestämään maksimaalisesti. Kyllä styroksi jakaa iskua kuten mielestäni sanoinkin, mutta pitäisin muodonmuutosta vähintäänkin yhtä tärkeänä, koska se syö iskuenergiaa muodonmuutokseen. Energia ei tietty häviä, energia on (yhden määritelmän mukaan) kyky tehdä työtä, ja niin se on sitten joko aivojen ja kallonhajottamistyötä tai kypäränhajottamistyötä.
 
Eiks kypärän pitänyt olla hyvän näköinen? :;): Näin kävi viime keväänä kun olin motokaupassa ja sillä kertaa ne kaupat jäi tekemättä. :grin:
 
Tuossa moottori-lehden jutussa mainittiin hyvin myös ilmastoinnin merkitys. Lämpötilan nousu kypärän sisällä vaikuttaa sydämen sykkeeseen, nostaen sykettä 4 lyöntiä/aste. Aika oleellinen juttu kesähelteellä. Shoein xr-1100 ilmastointia hehkutettiin ylivoimaiseksi!! Minulla muuten on xr-1100. :)
 
Back
Ylös