WKurki
New member
Mikä muuten on alumiinipinnalle pinnoitus? Tahtoo!!!
Yleisimmät alumiinin pinnoitteet taitaa olla maali, anodisointi, kromaus jne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä… Joku on mun vanteiden reunoista aikoinaan ottanut maalit veke ja se on ihan helvetin hyvännäköinen aurinkoisessa kesäpäivässä just kiillotuksen jälkeen… kunnes pikkuhiljaa alkaa alumiini hapettumaan ja himmenemään…
No kyllä talvisäilytys pakkasessa tuntuu tehokkaasti raiskaavan mopon.
Siis pahin lienee kevät kun se mopo ulkona jäätyy ja sulaa siinä maalis-toukokuussa sen 50-100 kertaa.
Kyllä käytännössä tuollainen viis vuotinen tallimopo on ihan eri maailmasta, kuin saman ikäinen kesät talvet raikasta ulkoilmaa saanut.

Veikkaan että pultit ja mutterit ottavat hapettumaa. Tai sitten niiden pintakäsittelyä on parannettu takavuosista.Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus![]()
Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus![]()

Kyllä se tallin tarjoaja on aivan oikeassa. Talvisäilytys kuivassa (ja mieluimmin tasalämpöisessä) tallissa on parempi kuin seisotus katoksessa missä ympäristön lämpötila ja kosteus heittelee laidasta-laitaan. Olosuhteet vaikuttavat pyörän vanhenemiseen ulkoisesti ja sisäisesti, sanokoon tuossa aikaisemmin kommentoineet mitä sanovat...
-ugh![]()
Niinpä… Joku on mun vanteiden reunoista aikoinaan ottanut maalit veke ja se on ihan helvetin hyvännäköinen aurinkoisessa kesäpäivässä just kiillotuksen jälkeen… kunnes pikkuhiljaa alkaa alumiini hapettumaan ja himmenemään…
Lukemani mukaan lakkaaminen ei ole hyvä idea. En muista miksi, mutta on kumminkin, olisko ollut että se ei vaan loppuviimeksi… äh… jotain.

Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus![]()
"Happamia,sanoi kettu pihlajanmarjoista".
Eiköhän näistä ulkosäilytyksen puolestapuhujistakin suurin osa säilyttäisi pyöränsä tallissa, jos heillä olisi siihen mahdollisuus.
Alumiini ei kestä vahvoja emäksiä, rauta ei ole siitä moinaankaan. Suola ja happamuus puree rautaan. Sekä emäkset että hapot (myös heikot) muodostavat vesiliuoksena elektrolyytin. Siihen kun tökätään kahta eri metallia niin syntyy sähköpari, epäjalompi metalli uhrautuu. Pyörässä on näkyvissä paljon näitä kohteita, autossa ei niinkään.Jos mun mopotin ruuvinkantojen hapettumisen syy ei olisikaan maantiesuola, niin toinen mieleen tuleva vaihtoehto olisi sitten huonosti huuhdottu emäksinen pesuaine.
( kuitenkin vasta sen jälkeen kun ajokausi ensimmäisen kerran venähti reippaasti marras-joulukuulle on alkanut tämä ruuvien vaihtorumba).
Siipeensä ovat ottaneet mm. Moottorin poskien, jarrulevyjen, bensapumpun, stongapainojen ja kahvakumien kiinnitysruuvit. Ym, ym.
Mopon omistaminen pitäisi kieltää niiltä, jotka ei saa sitä talveksi petiin untuvatäkin alle. Niin ja iltasatuna joka ilta parhaat palat .orgin viesteistä, ilman niitä se suuttuu niin, ettei lähde keväällä käyntiin.![]()
Jossain olen nähnyt pakkasessa säilytetyn ja halkeilleen renkaan, taisi olla kyllä ratarengas??