Talvisäilytys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venox69
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinpä… Joku on mun vanteiden reunoista aikoinaan ottanut maalit veke ja se on ihan helvetin hyvännäköinen aurinkoisessa kesäpäivässä just kiillotuksen jälkeen… kunnes pikkuhiljaa alkaa alumiini hapettumaan ja himmenemään…
 
Niinpä… Joku on mun vanteiden reunoista aikoinaan ottanut maalit veke ja se on ihan helvetin hyvännäköinen aurinkoisessa kesäpäivässä just kiillotuksen jälkeen… kunnes pikkuhiljaa alkaa alumiini hapettumaan ja himmenemään…

Hapettuminen hidastuu huomattavasti, kun pyyhit kiillotetun alumiinireunuksen Sinoliin kastetulla rätillä läpi muutaman kerran:thumbup:
 
Jos olis mahdollista, niin varmaan toisin pyörän talvisäilöön olohuoneeseen...:thumbsup: tosin kissan perkele varmaan teroittaisi kynsiä pyörän penkissä.:doh:
 
No kyllä talvisäilytys pakkasessa tuntuu tehokkaasti raiskaavan mopon.

Siis pahin lienee kevät kun se mopo ulkona jäätyy ja sulaa siinä maalis-toukokuussa sen 50-100 kertaa.

Kyllä käytännössä tuollainen viis vuotinen tallimopo on ihan eri maailmasta, kuin saman ikäinen kesät talvet raikasta ulkoilmaa saanut.

Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus:smoking:
 
Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus:smoking:
Veikkaan että pultit ja mutterit ottavat hapettumaa. Tai sitten niiden pintakäsittelyä on parannettu takavuosista.
 
Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus:smoking:

Pidätkö kuratiemopottimen seisomassa ulkoilmassa katoksen alla ajojen välissä? Jos, niin veikkaan että (myös) sähkö- ja/tai elektroniikkapuolelta alkaa löytymään häikkää. Jos ei kohta niin muutaman seuraavan ajokauden aikana... villiveikkaus :smoking:

Mutjoo, onneksi löytyy myös marinoimattomia kamppeita markkinoilta, eli kukin tavallaan... yx ikuisuustopikki taas otsikoissa ja örkkidebatin alla :paikallatuulee:
 
Kyllä se tallin tarjoaja on aivan oikeassa. Talvisäilytys kuivassa (ja mieluimmin tasalämpöisessä) tallissa on parempi kuin seisotus katoksessa missä ympäristön lämpötila ja kosteus heittelee laidasta-laitaan. Olosuhteet vaikuttavat pyörän vanhenemiseen ulkoisesti ja sisäisesti, sanokoon tuossa aikaisemmin kommentoineet mitä sanovat... :shoot:

-ugh :orgmp3:

Jep, uutena ostin vm. 2004 ja joka talvi on talvehtinut kylmässä (kylmä ulkovarasto) pressun alla tähän päivään asti, eikä mitään ole vanhentunut, samalla akullakin on lähtenyt joka kevät käyntiin ekalla starttauksella, akkua ei ole ladattu/ollut ns. älylaturissa talven aikana.
Tietty jokainen tekee omalla tavallaan, minulla näin.
 
Niinpä… Joku on mun vanteiden reunoista aikoinaan ottanut maalit veke ja se on ihan helvetin hyvännäköinen aurinkoisessa kesäpäivässä just kiillotuksen jälkeen… kunnes pikkuhiljaa alkaa alumiini hapettumaan ja himmenemään…

Eikös tuohon kannattaisi vetää kirkas lakka päälle?

Ainakin auton vanteissa olen paikkaillut kuminvaihtajan ronskeja otteita menestyksekkäästi kirkkaalla lakalla.
 
Lukemani mukaan lakkaaminen ei ole hyvä idea. En muista miksi, mutta on kumminkin, olisko ollut että se ei vaan loppuviimeksi… äh… jotain.
 
Altapäin kupruileva lakka nyt ei liene niin kovin hieno. Mutta siis ysinelkun mustan RF:n vanteet on violetit ja aika sysitylsät, mutta peilikirkkaiksi kiillotetut reunat muuttaa vanteiden luonteen täysin. Himmenneenä alumiinipintanakin hemmetisti parempi kuin alkuperäinen. Mustassa ja tummassa violetissa ei ole tarpeeksi valöörikontrastia, jos näin ammattitermein saa visuaalisuutta kuvailla.
 
Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus:smoking:

Tästä ei minulle selvinnyt että talvehtiiko tallimopo tasalämpöisessä paikassa vai sahaako sielläkin lämmöt keväällä plussan ja miinuksen molemmin puolin?


Jos mun mopotin ruuvinkantojen hapettumisen syy ei olisikaan maantiesuola, niin toinen mieleen tuleva vaihtoehto olisi sitten huonosti huuhdottu emäksinen pesuaine.
( kuitenkin vasta sen jälkeen kun ajokausi ensimmäisen kerran venähti reippaasti marras-joulukuulle on alkanut tämä ruuvien vaihtorumba).

Siipeensä ovat ottaneet mm. Moottorin poskien, jarrulevyjen, bensapumpun, stongapainojen ja kahvakumien kiinnitysruuvit. Ym, ym.
 
"Happamia,sanoi kettu pihlajanmarjoista".
Eiköhän näistä ulkosäilytyksen puolestapuhujistakin suurin osa säilyttäisi pyöränsä tallissa, jos heillä olisi siihen mahdollisuus.
 
"Happamia,sanoi kettu pihlajanmarjoista".
Eiköhän näistä ulkosäilytyksen puolestapuhujistakin suurin osa säilyttäisi pyöränsä tallissa, jos heillä olisi siihen mahdollisuus.

Joo, tallissa mulla oli sen parikymmentä vuotta kun Hesassa tuollainen asunnon yhteyteen siunaantui. Nyt ei ole.
Parempihan tuon varmasti olisi olla suojassa, mutta, kuten puutyökurssilla todettiin, että "se on vaan puuta", niin tästä voisi sanoa ihan samaa, "se on vaan jautaa".
 
Jos mun mopotin ruuvinkantojen hapettumisen syy ei olisikaan maantiesuola, niin toinen mieleen tuleva vaihtoehto olisi sitten huonosti huuhdottu emäksinen pesuaine.
( kuitenkin vasta sen jälkeen kun ajokausi ensimmäisen kerran venähti reippaasti marras-joulukuulle on alkanut tämä ruuvien vaihtorumba).

Siipeensä ovat ottaneet mm. Moottorin poskien, jarrulevyjen, bensapumpun, stongapainojen ja kahvakumien kiinnitysruuvit. Ym, ym.
Alumiini ei kestä vahvoja emäksiä, rauta ei ole siitä moinaankaan. Suola ja happamuus puree rautaan. Sekä emäkset että hapot (myös heikot) muodostavat vesiliuoksena elektrolyytin. Siihen kun tökätään kahta eri metallia niin syntyy sähköpari, epäjalompi metalli uhrautuu. Pyörässä on näkyvissä paljon näitä kohteita, autossa ei niinkään.
Vahaus varmaan auttaa. Olen joskus suihkinut metalliosiin wd40 (muoviosat taas voi muuttaa väriä jos ne on öljyssä pitkään). Pultit pysyivät siisteinä, mutten osaa sanoa oliko vahasta vai öljystä suurempi hyöty.
 
Tätä on hyvä ihmetellä ensikesänä kun vertaillaan Beastejä. Toisella ajettu koko talvi ja toinen uinunut tallissa talviunia. Veikkaan että jos ei kerrota. Eroja ei löydy. Tämä mun villiveikkaus:smoking:

Pakoputken alkukäyrät ottaa aika raskaasti korroosioo itteensä jos ei pese joka reissun jälkeen suolakuraa pois. Nimim. Yhden talven 990 Dukella suhannut.
 
Mopon omistaminen pitäisi kieltää niiltä, jotka ei saa sitä talveksi petiin untuvatäkin alle. Niin ja iltasatuna joka ilta parhaat palat .orgin viesteistä, ilman niitä se suuttuu niin, ettei lähde keväällä käyntiin. :p

Mulla mopo rupes kiukuttelemaan. Vastauksena kiukutteluun purin sen atomeiks ja kiikutin osat eri puolille Suomee. Oppii olemaan s**tana. :p
 
Jossain olen nähnyt pakkasessa säilytetyn ja halkeilleen renkaan, taisi olla kyllä ratarengas??

Mikä muuten on alumiinipinnalle pinnoitus? Tahtoo!!!

Sliksit tuppaa olemaan niin pehmeetä kumiseosta, että Suomen talvessa mennään reilusti kumin lasittumislämpötilan alapuolelle. Rengas siis muuttuu riittävän kylmässä samalla tavalla hauraaksi kuin lasi. Tosin ei rengas halkeile pakkasessa jos ei saa kovaa iskua. Yleensä nuo halkeilleet sliksit on tulosta siitä, että ne on lähetetty pakkasten aikaa postissa ja saaneet matkalla muutaman kovemman tällin.

Alumiini muodostaa luonnostaan suojaavan oksidikerroksen alumiinin pintaan, joka suojaa itse metallia korroosiolta.
 
Back
Ylös