Ostan pyörän, mutta minkä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mäkine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mäkine

New member
Pikaisella selailulla ei vastaavaa ketjua löytynyt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Itselläni tulee ensivuonna 20v täyteen, jolloin saan korottaa nykyisen A2-korttini rajoittamattomaan "iso"-A:han. Kokemusta löytyy tällä hetkellä mopoista, kevareista, kurapyöristä ja nykyisestä pikkubandiitista, noin 20tkm ja lisää tulee kun kelit lämpeää. Voisin sanoa, että perusteet ja hieman enemmänkin on hallussa. Pyörän käsittely ei tuota ongelmaa.

Ajelu on maantiepainotteista. Silloin tällöin tulee kaupungissa päristeltyä. Radalle tuskin aion pyörää viedä.
Kerran pari kesässä saattaisin heittää jonkun hieman pisemmän reissun, mutta mikään matkalehmä ei ole hakusessa. 6-10tkm vuodessa. Omat mitat 180/90-95.

Minkä pyörän siis ostaisin seuraavaksi pyöräkseni?
Kriteereinä max 6000 euron hinta, sopivasti tehoa (mieluiten 100...150), luotettava ja käyttövarma. Mitä vähemmän ajettu, sen parempi. Ruutta ja nestejäähdytys olis plussaa, ABSitkaan ei olis pahitteeksi.

Kategoriakin on vähän auki. Onko nuo sporttipyörät niin huonoja normikäyttöön? Siistin näkösiä ja pirteitä ainakin olisivat.
Kawasaki Z750&1000, Yamaha Mt-01&09, Suzuki gsx-r600-750, gsr750, 1200/1250 bandiitit, sekä sv 1000 on kiinnostaneet eniten.
Jos jollakin on heittää jotain faktaa/kokemuksia kys. pyöristä, niin antaa tulla vaan :orgmp2:

Viimeksi muokattu:
Oma neuvoni on: Mene pyöräliikkeisiin ja koeaja kaikkea mikä vähänkään kiinnostaa.

Sporttipyörät sopii kaikkeen käyttöön, tosin kaupunkirälläämisessä menee ominaisuudet hukkaan mutta muuten toimii lähes kaikessa ajossa vähintäänkin hyvin. Turha niitä on pelätä.

Pistä tonni lisää ja tingi vähän pyynnöistä niin saat uuden karhean Nudan (nettimoto).
Ps. Nudistina on kiva olla!:)

Oma neuvoni on: Mene pyöräliikkeisiin ja koeaja kaikkea mikä vähänkään kiinnostaa.
Juu, näinhän se varmaan olis kaikkein parasta ja näppärintä, mutta ei taida mp-liikkeet antaa A-luokan pyöriä koeajettaviksi A2-kortilla? Satulassahan voi käydä kyllä istumassa, mutta niin ei oikein saa kuvaa pyörän luonteesta. :blink:

Ajattelin asian niin, että ainakin tämän kauden ajelen tuolla mun pikkubandiitilla, mutta jos loppukaudesta sattuis löytymään joku helmi sopivaan hintaan, niin voisi koittaa saada bandiitin myytyä ja seuraavaa tilalle. Kas kun 2016 alkuvuodesta Kajaani kutsuu suorittamaan asevelvollisuutta, niin ne 2016 kevään ajot vois ajella vaikka tolla faijan DR:llä ja sitten loppukesällä saisi A-kortin.
Sen ajan vois vaikka puunailla sitä pyörää :jpstyle:

Nuda vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta pyörältä, mutta 6k on aikalailla ehdoton yläraja ja hakusessa enemmän puhdas katupyörä.

Eikös noiden sporttipyörien vakuutukset ole aika kovia? Muutamia gixxereitä näppäilin IFin vakuutuslaskuriin ja niihin nähden ison bandiitin ylläpito olis melkein ilmasta!

Vakuutukset on kieltämättä suolasen hintaisia. Mulla on ollut aina noin tonnin/vuosi (liikenne+täyskasko), R6, zx-10r ja nyt RC8R.

Nuda vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta pyörältä, mutta 6k on aikalailla ehdoton yläraja ja hakusessa enemmän puhdas katupyörä.
Eikun intin päivärahat säästöön + 6000€ niin vuoden päästä saat Nudan sillä summalla, mielenkiintoinen se muuten onkin!:)

Jos hieman erikoinen ulkonäkö ei pelota, niin Trumpan Speed Four vois olla aikalailla näppärä vaihtoehto tohon tarpeeseen. Vakionahan ymmärtääkseni (ei ole itse tullut ikävä kyllä ikinä tälläistä kokeiltua) ajoasento varsin kyykkymäinen kiitos clipareiden, mutta esimerkiksi Stormilta saa tohon muutossarjaa millä voikin iskeä sitten ihan perinteistä ohjaustankoa kiinni millä saakin sitten sitä rennompaa ajoasentoa.
Omissa mielikuvissani yksi aliarvostetuimpia pyöriä (ja tämä näkyy hinnoittelussa), ja jos nyt olisin hankkimassa nakua alle 5k budjetilla niin tuohon kääntäisin katseeni heti ensimmäisenä :thumbup:

Re: Ostan pyörän, mutta minkä?

Triumphin Street Triple on loistava laite tuossa hintaluokassa. Nakupyörä, joka ei ole heikko missään ja loistava lähes kaikessa. Sieluakin on 10x enemmän kuin perus Hornetissa tai Zetassa.

Sporttipyörät sopii kaikkeen käyttöön, tosin kaupunkirälläämisessä menee ominaisuudet hukkaan mutta muuten toimii lähes kaikessa ajossa vähintäänkin hyvin. Turha niitä on pelätä.

Mun mielestä taas sporttimopot, eli kyykyt on kadulle se kaikkein huonoin valinta ja ne ovat kaikkialla muualla paitsi radalla huonompia kuin muun tyyppiset pyörät. Radalla ne sitten luonnollisesti vie muita vaihtoehtoja 6-0. Mun makuun paras katumopo on joku Superduken tyyppinen laite. Suosittelen koeajamaan mahdollisimman montaa mopoa ennen ostoa. Myös sellaisia, jotka eivät ensi vilkaisulla tunnu omalta, koska ne saattavat yllättää ajettavuudellaan ja luonteellaan.

Triumphin Street Triple on loistava laite tuossa hintaluokassa. Nakupyörä, joka ei ole heikko missään ja loistava lähes kaikessa. Sieluakin on 10x enemmän kuin perus Hornetissa tai Zetassa.

Ainut miinus Triplelle tulee löysästä keulasta, mutta R-mallissa sekin taitaa olla kunnossa. Hauska laite kaikin puolin.

Suosittelen koeajamaan mahdollisimman montaa mopoa ennen ostoa. Myös sellaisia, jotka eivät ensi vilkaisulla tunnu omalta, koska ne saattavat yllättää ajettavuudellaan ja luonteellaan.

Tuo on kyllä oivallinen neuvo. Itse olen ajatellut asian niin, että miten voisin tietää millaisesta pyörästä pidän, ellen ole kokeillut useita erilaisia. Moottoripyöräily on lähtökohtaisesti kivaa. Siksi on hyvin helppo jumiutua siihen pyörätyyppiin, joka jonkin sattuman seurauksena päätyi ensimmäiseksi pyöräksi. Nyt koeajopäivillä ja vastaavilla erilaisia pyöriä kokeilleena haluaisin sanoa, että ei kannata jumiutua. Harrastuksesta kuoriutuu aivan uusia ulottuvuuksia pyörätyyppiä vaihtaessa. Meikäläisellä esimerkiksi yksi uusi ulottuvuus oli radalla ajaminen. Ja on muuten kivvaa!

Minulla ensimmäinen pyörä oli customi, koska ne ovat mielestäni hienoja. Sitten suurelta osin sattuman kautta alle vaihtui veturi. Toki vaikutuksensa oli silläkin, että ihastuin siihen koeajolla. Nyt tavoitteenani on, että ei tarvitsisi enää vaihtaa pyörää. Ikinä. Pyrin vaan hommaamaan niitä lisää. Esim. pari vuotta sitten koeajamani Victory on jäänyt mieleeni ja toimii esimerkkinä siitä, että kyllä custominkin vielä talliini haluaisin. Metsämopoilua en ole vielä edes kokeillut, pelkään ihastuvani siihen aivan liiaksi tämänhetkiseen talustilanteeseen nähden...

Todella hyvä neuvo kiertää koeajamassa erityyppisiä pyöriä.

Minun makuuni mahdollisimman terävä kyykky on aina ollut paras yleispyörä. Se tottelee kuljettajaa kuin ajatuksen voimalla, se on lähes elimellinen osa kuljettajan kehoa. Muut pyörätyypit on mielestäni pilattu tärvelemällä ajo-ominaisuudet. Kyykkypyörä on helppo ajettava kaikissa ajoympäristöissä ja olosuhteissa, paitsi ei tietenkään soralla eikä metsäpoluilla. Matkustajalle kyykkypyörä ei myöskään ole mukava.

Jonkun muun pyörätyypin puolesta liikennekäytössä puhuu tietysti se, että kun niistä on tarkoituksella pilattu ajo-ominaisuudet niin ajaminen jo matalilla laillisilla nopeuksilla vaatii kuljettajalta hieman enemmän keskittymistä ja työtä. Sen voi hyvinkin laskea plussaksi että on pyörän ohjaimissa jotain tekemistäkin.

Re: Ostan pyörän, mutta minkä?

Ainut miinus Triplelle tulee löysästä keulasta, mutta R-mallissa sekin taitaa olla kunnossa. Hauska laite kaikin puolin.

Juu, voi olla. Se kuinka paljon tuo painaa vaakakupissa riippuu kuskista ja kokemuksesta. Itse en osannut tuota edes ajatella kadulla (tai noviisina edes radalla), mutta kovemmassa kyydissä varmasti näin. Tosin jos verrokkina on ne Hornetit ja vastaavat niin eipä se Ärrätönkään huono laitos ole. Jos ei radalle vie ja kuski ei ole kovin painava niin tuskin pettyy vaikka sokkona ostaisi.

Itselläni oli pyörävalinnan kanssa ongelmia alkuun. Erityisesti koska ei ollut korttia kädessä ja pakkohan se pärrä oli saada heti kun inssi menee läpi... On siis vain yksi kesä takana ajoa, mutta ehkä sitä suuremmalla syyllä kirjoittelen tänne omat neuvoni:

1. Osta sellainen pyörä missä jo kylmiltään on "hyvä olla".
Eli ajoasento on täysin kokemattomalle jo välittömästi "tää se on" fiilis.
Itse kävin testaamassa monta pyörää vaan kylmiltään, kun se oma osui kohdalle, ei siitä ollut epäselvyyttä.

2. Älä välttele tehoja tai pelkää kuutioita (mutta ei välttämättä ole hyvä idea se R1:sen tai Hayabusan hommaaminen heti kärkeen). Jotkut tykkää pelotella "tossahan on tuhat kuutiota, ei tommosta ensi pyöräksi", älä kuuntele heitä. Se on ihan sama vaikka siellä koneessa on tehoja jos kykenee ymmärtämään sen, ettei millään prätkällä ilman kokemusta kannata ruveta liikaa leikkimään.

3. Tarkista vakuutusten hinta juuri sinun pyörällesi.

4. Selvitä aikaisempi omistaja ja soita, kysele, selvitä.

5. Tiedä pyörän tekniikka edes alustavasti jotta osaat katsoa esim jäähdytysnesteet yms heti kun olet sen hommannut.

6. Älä kuuntele ketään malleista/merkeistä. Kaikilla on oma mielipide ja minäkin suosittelisin heti Hondaa/Yamahaa. Ole avoimin mielin ja kokeile, löydä.

7. Älä kangistu "mä haluan customin" tai muuhun, vaan käy ajamassa kaikenmoisia pyöriä. Se kyykky tai naku voi yllättäen olla helvetisti mielenkiintoisempi. Sitten vituttaa jos on esim custom jo hommattu ja kerran pääsee koittamaan kyykkyä ja tajuaa, että tälläsenhän mä olisin halunnu.

8. Älä säästä kypärässä. Älä säästä kypärässä... ÄLÄ säästä kypärässä. Ajovarusteissa voi hieman säästellä, esim tilaamalla saksasta tai muuta mutta varmista että ne on kunnolliset, lämpimät ja sateen tullessa ei rupea vituttamaan heti. Lämpimät ja hyvät hanskat on ihan pakolliset.

9. Kun olet pyörän hommannut, mene radalle. Niin. Heti. esim. ORG. tapahtumaan jossa sulle neuvotaan oikeaa ajoasentoa (kiitos muuten jätkille!). Opit aivan helvetisti ekalla kerralla, ja jos olet jo pitkään ajanut ei ajoasennon muuttaminen oikeammaksi ole niin helppoa. Tämä liittyy myös kohtaan 1. Jos sulla on pyörä missä ei kylmiltään ole mukava olla, niin takuuvarmasti on vielä vaikeampi olla siinä oikeassa ajoasennossa.

10. Paras neuvo mitä ikinä olen saanut on se, että kun pistät kypärän päähän, kuvittele että muutut näkymättömäksi. Säilyt monelta säikähdykseltä/vaaratilanteelta.

^
Tykkää & plussa. Ja mahdollisesti muita toimintoja, joita sivusto ei tue.

^^
11. Osta ensipyöräksi sellainen pyörä jossa huoltokohteet hyvin esillä.

Vuosia ajelin erilaisilla nakuilla ja nyt ostin hiljan ensimmäisen katetun pyörän... meinasi usko loppua kun tein tuolle huollon ja jo katteiden irrottamiseen meni 1½-2 tuntia + sama kasaamiseen kun itse perushuolto hoitui tunnissa. Niin ja yksi kateruuvikin katosi mystisesti, mutta onneksi on tullut kerättyä tuollainen "miljoonalaatikko" mistä löytyi korvaava.

Nyt täytyy kyllä nostaa hattua kaikille foorumin käyttäjille!!! Tämä ketju on kohta vuorokauden ollut eikä kukaan ole vielä ehdottanut ensipyöräksi Turbo-Busaa!!?? Mitä ihmettä teille on tapahtunut?? Onko jostain tullu järkeä päähän vai mistä on kysymys? :dunno:

Back